l. Cejchovní úředníci podali si již
v červenci 1914 žádosti k ministerstvu veřejných
prací ve Vídni o započítání
přesloužených let, podle § 57. odst. 6.
služební pragmatiky. Ale tyto žádosti
nebyly dodnes jmenovaným ministerstvem, vlastně
normální cejchovní komisí ve Vídni,
do Prahy zaslány, ač prý, podle doslechu,
jsou již vyřízeny a leží u onoho
úřadu i s příslušnými
výpočty. Tím byli dotčení úředníci
poškozeni, neboť jednak mnozí by byli dosáhli
vyšších stupnic platových a zároveň
by tím obdrželi i vyšší drahotní
přídavek; takto byly jim však tyto příjmy
po celou dobu války zadrženy. Rovněž žádosti,
podané roku 1914 podle § 2. nařízení
veškerého ministerstva z 25. ledna 1915 ř.
z. č. 15 o zakoupení a započítám
let, strávených v pomocné službě
státní, dosud vyřízeny nebyly.
2. Rovněž tak likvidace za úřední
cesty cejchovních úředníků,
předložené roku 1918, které byly příslušnými
úřady v Čechách již přezkoušeny
a normální komisí ve Vídni k poukázání
výplaty částek zaslány. Jde většinou
o likvidaci úředníků, kteří
mají v této době nesnesitelné drahoty
většinou 396-600 K ročního platu. Úředníci
musili si výdaje úředních cest z tohoto
hubeného platu hraditi a teď jsou jim normální
komisí ve Vídni skoro zúmyslně zadržovány,
neboť tato komise na urgence v této žádosti
vůbec neodpovídá.
3. Jest žádoucno, aby ministerstvo veřejných
prací v Praze zakročilo u normální
cejchovní komise ve Vídni, po případě
cestou diplomatickou, aby žádosti ony byly i s příslušnými
výpočty, jakož i všechny likvidace ústřednímu
inspektorátu pro službu cejchovní v Praze zaslány
a zde neprodleně zadržené platy úřednictvu
poukázány.
Rovněž i likvidace, poslední dobou předkládané,
nejsou poukazovány k výplatě, a to z toho
důvodu, že československý ústřední
inspektorát pro službu cejchovní v Praze, který
zřízen byl na místě normální
cejchovní komise ve Vídni, nebyl dosud zplna ustaven
a potřebným úřednictvem jak technickým,
tak účetním opatřen.
4. Podepsaní poukazují na neurovnané poměry
cejchovního úřednictva vůbec, především
pak na bědné poměry smluvních cejchovních
úředníkův.
Není stavu, který by byl tak špatně
za svou odpovědnou práci odměňován,
jako jsou až dosud tito úředníci, kteří
mají ročně 396 až 600 K a v několika
málo případech 1000 K, tedy měsíčně
33 až 83 K.
Při stanovení drahotního přídavku
uznala vídeňská vláda, neřídíc
se zásadami humanity, že úředníci
s příjmem do 600 K nemají nároku na
drahotní přídavek.
Teprve oni, kteří mají 600 K dostávají
drahotní přídavek 158 až 280 K ročně,
tedy 13 až 23 K měsíčně.
Při tom budiž podotčeno, že tito úředníci,
jako nedefinitivní, nemají žádného
přídavku na byt a také žádného
náležitého zaopatření pensijního.
Smluvní úředníci byli sice čas
od času jmenováni definitivními v XI. tř.
hodnostní, ale jmenování toto dělo
se individuálně a nebyl brán pří
tom zřetel ani na služební dobu, ani na předběžné
vzdělání.
A tak stali se definitivními v XI. třídě
hodnostní úředníci po šestileté
době služební s nižším předběžným
vzděláním, kdežto úředníci
s týmž vzděláním s 20, 30 i víceletou
služební dobou a pak úředníci
s úplným středoškolským vzděláním
s několikaletou služební dobou dosud definitivními
se nestali.
Poměry tyto jsou nemožné a na dnešní
dobu přímo neuvěřitelné.
Jako malá ukázka uvedena jsou zde některá
data. Tak cejchovní úředník:
V Pardubicích slouží | let a má ročně u toho úřadu | 800 K | |
v Selčanech | " | 450 K | |
v Mělníku | " | 500 K | |
v Sušici | " | 450 K, | |
dále s úplným středoškolským vzděláním v Chrudimi slouží |
| let a má ročně u toho úřadu | 800 K |
v Rakovníku | " | 560 K | |
v Strakonicích | " | 600 K | |
v Jindřichově Hradci | " | 800 K | |
atd. |
5. Jednou z příčin, proč takové
nesnesitelné poměry mohly u cejchovnictví
býti, jest to, že jsou dosud ve službě
úředníci, kteří nechtějí,
přes to, že mají přeslouženo, jíti
do pense a tím pro mladší úřednictvo
postup, po př. lépe placená místa,
uvolniti. Nejen však, že mají přeslouženo,
nýbrž i většina těchto přesloužilců
jest ve věku, který vylučuje správné
vykonávání úřadu, a jen u cejchovnictví
výminečně bylo takové přesluhování
trpěno, ačkoli u jiných úřadů
státních zásadně tací přesloužilci
byli jak proto, aby bylo zlepšeno postavení ostatního
úřednictva, tak pro vykonávání
úřadu samého, nechtěli-li dobrovolně,
dáváni do pense.
Tak na příklad cejchovní úředník:
v Příbrami slouží | 44 | ||||||
v Hořovicích | 40 | ||||||
v Žatci | 41 | ||||||
atd. |
Nejvíce však do očí bije případ
u cejchovního úřadu v Praze, kde cejchovní
inspektor O. Lešer, který jest stár 68 let,
slouží 43. rok a cejchovní Wimmer, který
jest stár 66 let, slouží 34. rok.
U tohoto úřadu jsou zaměstnáni služebně
úředníci s úplným technickým
a středoškolským vzděláním,
a tito mladší úředníci, kteří
ve skutečnosti musí práce za tyto staré
úředníky konati, nemohli a nemohou zlepšiti
své postavení jediné proto, že prvý,
ač slouží 43. rok a jest 68 let stár,
(případ, který není dnes v žádném
úřadě) a druhý, který jest
66 let stár a slouží 34 rokův a který
nemůže a nekoná práce úřední
v plném rozsahu, vymlouvaje se na svoji chorobu a stáří,
nechtějí jíti do pense.
Případy tyto budí ovšem roztrpčení
u cejchovního úřednictva, obzvláště,
když vidí, že podobných úředníků
u jiných úřadů již dávno
není.
Poměry cejchovních úředníků
lze zlepšiti jen takovým způsobem, když
smluvní úřednicí, kteří
vesměs dnes již slouží déle pěti
roků, budou jmenováni definitivními a když
úředníci, kteří mají
přeslouženo, po případě jsou
starší než 65 let, dáni budou do pense.
Pro informaci pak o dalších stížnostech
a přáních cejchovního úřednictva
přiložen jest pamětní spis Svazu úředníků
cejchovních v republice československé.
Podepsaní se táží:
1. Jsou panu ministru tyto nemožné poměry cejchovního
úřednictva známy.
2. Jaké kroky hodlá pan ministr učiniti k
nápravě těchto ojedinělých
poměrů.