Je všeobecné uznáno, že hospodářský
rozvrat, způsobený obrovitým světovým
zápasem, po více než čtyři roky
zuřivším, postihl nejvíce ony třídy
obyvatelstva, jež jsouce obmezeny na příjmy
pevné, nemohly důchody své ani přibližně
přizpůsobiti cenám do nekonečna rostoucím.
Tím krutěji byli zasaženi oni příslušníci
naznačených kruhů, jichž příjmy
již za normálních dob předválečných
byly upraveny způsobem zcela nepřiměřeným
jich sociálnímu postavení a významu
i hodnotě výkonů na nich požadovaných.
Do této kategorie náleží nesporně
profesoři vysokých škol.
Vysokoškolští profesoři domáhají
s již od delší doby úpravy svých
platů. Počátkem roku 1911 podal Český
Ústřední Spolek Učitelů Vysokoškolských
oběma sněmovnám rakouské říšské
rady i vládě zevrubně odůvodněnou
petici s formulovanými požadavky. Tyto požadavky
přijala v podstatě za své první rektorská
konference, konaná ve Vídni téhož roku,
a také Sdružení vysokoškolských
profesorů, náležejících k poslanecké
sněmovně, přimlouvalo se vřele za
splnění těchto požadavků ve zvláštním
pamětním spise, podaném ministru vyučování.
Druhá rektorská konference, konaná roku 1912,
setrvala celkem při těchto požadavcích,
jichž oprávněnost byla uznávána
i v kruzích vládních a poslaneckých.
Vyučovací výbor poslanecké sněmovny
pustil se v roce 1913 do jejich projednávání,
ministerstvo vyučování pak vypracovalo v
roce 1914 osnovu zákona, kteráž aspoň
částečně vyhovovala oprávněným
postulátům vysokoškolských profesorů.
Než uskutečnění zákonné
reformy zmařeno bylo nastalými událostmi
válečnými. Požadavky vysokoškolských
profesorů nedošly přes opětné
korky, podniknuté od zúčastněných
kruhů, zejména od třetí, čtvrté
a páté rektorské konference, dosud splnění;
zejména oba návrhy na zákonnou úpravu
platů profesorů vysokoškolských, podané
v říšské radě v roce 1918, a
to ve sněmovně poslanecké drem. Halbanem
a soudruhy a ve sněmovně panské drem. Wettsteinem
a soudruhy, nebyly již následkem překotných
událostí válečných a politických
parlamentně vyřízeny. Toliko cestou nařizovací,
totiž nařízením ministra kultu a vyučování
ze 4. července 1918 č. j. 24041 VII dostalo se vysokoškolským
profesorům jakéhosi zlepšení, arci jen
dočasného s výhradou úpravy zákonné.
Ale toto zlepšení nelze pokládati za dostatečné,
nehledíc ani k tomu, že jde o pouhé provisorium,
platné jen do 30. června 1919.
Řádní profesoři vysokoškolští
jsou dle platných zákonných ustanovení
v VI. hodnostní třídě státních
úředníků a mají kromě
aktivního přídavku této třídy
roční plat 6400 K. Dle zákona ze dne 19.
září 1898 ř. z. 187 požívali
čtyř pětiletých přídavků
(kvinkvenálek) po 800 K. Zákonem ze dne 24. února
1907 ř. z. 55 zvýšen byl třetí
a čtvrtý kvinkvenální přídavek
na 1000 K a kromě toho přidán ještě
další pětiletý přídavek
1200 K. Zlepšení to věru ceny velmi pochybné,
neboť uváží-li se, že vysokoškolští
profesoři dosahují ordinariátu teprve ve
věku dosti pokročilém, zřídka
před 40. rokem, často ale o mnoho let později,
jest patrno, že tento pátý přídavek,
jehož dostává se teprve po 25 letech řádné
profesury, zůstává pro převážnou
většinu vysokoškolských učitelů
toliko na papíře.
Mimořádní profesoři vysokoškolští
jsou v VII. hodnostní třídě státních
úředníků, požívají
ale - kromě systemisovaného aktivitního přídavku
této třídy - systemisovaného platu
VIII. hodnostní třídy, totiž 3600 K,
tedy o celých 1200 K méně, než ostatní
státní úředníci VII. hodnostní
třídy. Podle zákona ze dne 24. února
1907 ř. z. 55 příslušejí mimořádným
profesorům dva pětileté přídavky
po 800 K a dva další pětileté přídavky
po 600 K.
Že profesoři vysokoškolští VII. hodnostní
třídy, jmenováni pravidelně teprve
po 10 až 20 semestrech docentských a ve věku
dosti pokročilém, dostávají jenom
základní plat VIII. hodnostní třídy,
jest křiklavým bezprávím, jež
sotva lze odůvodniti. Neboť názor, že
mimořádná profesura jest toliko přechodné
stadium, vypočítané na zcela krátkou
dobu, jak snad původně bylo zamýšleno,
jest skutečností již dávno a často
vyvrácen, zejména ano jmenování řádným
profesorem bývá nezřídka po řadu
let oddálováno tím, že tu není
uprázdněné stolice řádné.
Již z uvedených číslic jest zřejmo,
jak neuspokojivým jest postavení vysokoškolských
profesorů. To bije ještě více do očí,
srovnáváme-li je s poměrně příznivou
situací učitelstva státních středních
škol a průmyslových učilišť,
jak se utvářila podle zákonů z 19.
září 1898 ř. z. 173 a 175 a z 24.
února 1907 ř. z. 55. V té příčině
jest zajisté příznačno, že středoškolští
profesoři, jmenovaní mimořádnými
profesory vysokoškolskými, trpívají
tímto jmenováním, jež se přece
všeobecně považuje za povýšení,
nezřídka citelnou újmu na svých služebních
příjmech. Tento nepoměr, který se
ještě zvýšil, když učitelům
středoškolským uzákoněním
služební pragmatiky (zákon z 28. července
1917 ř. z. 314) se dostalo dalších finančních
výhod, má svůj důvod zvláště
v tom, že se učitelům středoškolským
započítávají aspoň částečně
léta suplentská pro postup do vyšších
platových stupňů, učitelům
pak na průmyslových učelištích
po případě také doba, ztrávená
v technické, průmyslové neb umělecké
praksi, kdežto učitelé vysokoškolští
nemají žádného nároku na to,
aby se přihlíželo k létům docentským
a k době ztrávené v praksi soukromé.
Vysokoškolští profesoři jsou dále
ve veliké nevýhodě potud, že státním
úředníkům VI. třídy
hodnostní v jiných odvětvích jest
dána možnost k postupu do V., po případě
i do IV. třídy hodnostní, což platí
nejen o úřednících centrál,
nýbrž také o úřednících
instancí nižších, anoť bylo v poslední
době zřízeno dosti míst V. hodnostní
třídy snad ve všech odvětvích
služby státní, tak při úřadech
politických a soudních, při státních
zastupitelstvech, při úřadech finančních,
poštovních atd. Této možnosti řádní
profesoři vysokoškolští nemají,
nýbrž jim jest po celou dobu služební
se spokojiti s VI. třídou hodnostní a také
s aktivním přídavkem této třídy.
A přece jest nepochybno, že vnější
i vnitřní význam VI. a ovšem i VII.
hodnostní třídy od roku 1873, kdy vysokoškolští
profesoři byli vřaděni do těchto tříd,
silně poklesl, když celá řada funkcí,
zastávaných v roce 1873 úředníky
těchto hodnostních tříd, jest přenesena
na vyšší funkcionáře.
Tento nepoměr sil se ještě uzákoněním
pragmatiky pro státní úředníky
(zákon z 25. ledna 1914 ř. z. 15), kterouž
byl pro státní úředníky od
VIII. hodnostní třídy nahoru, tedy právě
také pro úředníky VII., VI., i V.
třídy hodnostní postup do vyšších
stupňů platových zkrácen z pěti
let na čtyři (zavedením kvadrienálek
místo kvinkvenálek).
Nevyrovnají-li se příjmy vysokoškolských
profesorů platům vyšších státních
úředníků jiných odvětví,
snesou požitky ty tím méně přirovnání
s příjmy lépe postavených příslušníků
jiných praktických povolání. Tak,
aby aspoň jeden příklad byl uveden, činí
plat rady Zemského správního výboru
(nehledíc ani k tomu, že se zvyšuje už po
3 letech), s příbytečným okrouhle
o 1000 korun více než plat řádného
vysokoškolského profesora s aktivním přídavkem.
A že jen poněkud lépe placení úředníci
bankovních, obchodních a průmyslových
podniků mají daleko lepší příjmy
než vysokoškolští profesoři, je věc
všeobecně známá.
Těmto neudržitelným poměrům musí
býti učiněn konec. Hluboký cit každé
pravé demokracie pro kulturu toho žádá,
aby byla náležitě odměňována
vrcholná práce kulturní, práce vědeckých
pracovníků vysokoškolských, odměňována
zejména nyní, kdy se dovedla vynutiti tak vysokém
mzdy práce hmotná. Nestane-li se tak co nejdříve,
hrozí přímo proletarisace zejména
profesorů mimořádných, úpadek
vědy a vysokého školství, ano bude nemožno
získati kvalifikovaného dorostu.
Počet vysokoškolských profesorů je celkem
malý. K tomu pak ukládá si tento návrh
reservu co největší, snaže se zachovati
veskrze hranice dosažitelného. Proto budou náklady
úpravy a tudíž i zatížení
rozpočtů tím způsobené poměrně
nevelké.
K jednotlivým navrhovaným ustanovením sluší
poznamenati ještě toto:
Postavení vysokoškolských profesorů
v ústrojí sociálním a celý
způsob jich činnosti jak vědecké,
tak učitelské liší je ostře od
státních zaměstnanců všech jiných
odvětví. S touto svérázností
nesnáší se zařadění vysokoškolských
profesorů do hodnostních tříd
platných pro státní úředníky.
Stačí určiti výši jejich služebních
příjmů vztahem k jednotlivým hodnostním
třídám. To má tu výhodu, že
případné změny ve platech státních
úředníků nutné pro změněné
poměry drahotní platí automaticky i pro vysokoškolské
profesory, aniž je třeba měniti tento zákon
(§ 1-4).
Druhým odstavcem § 6 má býti aspoň
částečně odčiněna újma
všem těm profesorům, kteří po
jmenování mimořádnými čekali
po léta na řádnou profesuru, majíce
příslušnou kvalifikaci, proto, že nebylo
apertury.
Poskytnutí zvláštního místního
přídavku vysokoškolským profesorům
stejného pro profesory řádné i mimořádné
(§ 9), odůvodněno jest řadou zvláštních
značných vydání spojených s
úřadem jich na př. na pracovnu (s otopem),
na knihovnu, na vědecké pomůcky a cesty,
na podpory institucí studentských a pod. K tomu
přistupuje ta okolnost, že vysoké školy
jsou namnoze zřízeny v hlavních neb aspoň
velkých městech, kde život je spojen s náklady
podstatně vyššími. To padati bude na váhu
zejména, pokud jde o vysoké školy pražské,
ano lze s bezpečností očekávati, že
drahotní poměry v hlavním městě
státu československého rychlým přibýváním
obyvatelstva budou mnohem nepříznivější
než jinde, takže bude jen poskytnutím přiměřeně
velkého přídavku možno zameziti, aby
profesoři povoláním do Prahy netrpěli
hmotné újmy. (§ 9).
Remunerace poskytnutá přednostům vysokoškolských
ústavů, klinik, poliklinik, ředitelům
seminářů a proseminářů,
jakož i těm profesorům, kteří
konají s posluchači praktická cvičení
(§ 10) jeví se slušným ekvivalentem značné
práce s těmito funkcemi spojené stejně
jako funkční přídavek profesorům
a děkanům (§ 11), kterýmž jest
hraditi značné dle skušenosti náklady
representační.
Ustanovením § 14. má býti jednak zamezeno,
aby snahy o užitečné reformy v oblasti vysokého
školství nenarážely snad na odpor z té
příčiny, poněvadž by těmito
reformami trpělo hmotné postavení vysokoškolských
profesorů; jednak má profesorům takovými
reformami finančně postiženým - dle
obdoby instituce vyvlastění - býti poskytnuta
přiměřená náhrada, jako se
stalo při inkameraci kolejného profesorů
v bývalém Rakousku.
Mezi školy vysoké zařazeny byly jednomyslným
usnesením školského výboru také
samostatné fakulty, které již existují
(theologická fakulta v Olomouci) nebo které zřízeny
snad budou (§ 15).
Co se účinku zákona tohoto dotýče,
usnesl se školský výbor jednomyslně
na tom, aby do této zprávy byl vsunut tento passus:
Oněm vysokoškolským profesorům, kteří
dosud nevykonali nebo do dne 1. dubna nevykonají slibu
věrnosti Republice československé, náležejí
vyšší požitky podle tohoto zákona
teprve od prvního dne měsíce, jenž následuje
po vykonání tohoto slibu (§ 16.).
Finanční efekt celé předlohy není
velký, protože se jedná pouze o malý
poměrně počet osob. Mlčením
přejíti se však nesmí to faktum, že
ve školském výboru činěny byly
návrhy základního platu pro profesory řádné
i mimořádné daleko vyšší
(Dr. Budínský), školský výbor
však se přiklonil, maje na zřeteli finanční
situaci státu a nutnost brzké realisace zákona,
k návrhům původním, s poukazem na
možnost zlepšení zákona po skonsolidování
republiky.
Ke konci budiž uveden ještě jeden důvod,
proč jest provedení navrženého zákona
naléhavě nutným. Dne 29. ledna t. r. byl
schválen Národním Shromážděním
československým zákon o druhé české
universitě. Kvalifikované síly za dosavádních
platných poměrů by nebylo možno pohnouti
k přijetí tak špatně placených
profesur a správa školská by byla nucena povoliti
požadované platy vyšší od případu
k případu. Tím by se stalo, že by profesoři
university Masarykovy měli vyšší platy
než profesoři university Karlovy, čímž
by vznikl nemyslitelný stav, že staří
pražští profesoři by měli nižší
požitky než jejich žáci na nové universitě.
To jest důvodem, proč se přichází
s tímto návrhem jako naléhavě nutným.
Hledě k uvedeným důvodům navrhuje
školský výbor:
Národní Shromaždění
račiž schváliti přiloženou osnovu
zákona a obě připojené resoluce.
V Praze, dne 30. ledna 1919.
Ustanovení dosud platná o zařadění
vysokoškolských profesorů do hodnostních
tříd státních úředníků
se zrušují.
Drahotní a jiné mimořádné přídavky
i jiné výhody, jež se poskytují všem
státním úředníkům podle
hodnostních tříd nebo podle výše
jejich služebních platů, přiznávají
se vysokoškolským profesorům podle výše
platů tímto zákonem stanovených.
Diety a poplatky stěhovací vyměřují
se řádným profesorům dle V., mimořádným
profesorům dle VI. hodnostní třídy.
Řádní profesoři vysokých škol
požívají platu rovnajícího se
třetímu platovému stupni VI. hodnostní
třídy státních úředníků.
Dokončením 4. služebního roku nabývají
platu V. hodnostní třídy. Odtud stupňuje
se plat vždy po čtyřech létech rovnoměrně
tak, že dokončením 16. služebního
roku dostoupí nejvyššího platového
stupně IV. hodnostní třídy.
Mimořádní profesoři vysokých
škol požívají platu, jenž počíná
částkou rovnající se nejnižšímu
platovému stupni VI. hodnostní třídy
státních úředníků a
postupuje vždy po 4 létech tak, že dokončením
12. služebního roku dosáhne výše
čtvrtého platového stupně VI. hodnostní
třídy.
Řádní profesoři požívají
aktivitního přídavku V. hodnostní
třídy státních úředníků,
kterýž se zvýší o 50% jakmile profesor
dosáhne platu IV. hodnostní třídy.
Mimořádní profesoři požívají
aktivitního přídavku VI. hodnostní
třídy státních úředníků.
Tyto aktivitní přídavky vyplácejí
se čtvrtletně předem současně
s platem v oněch měsících, ve kterých
je splatno nájemné dle ustanovení platných
v místě vysoké školy. Ku projevenému
přání oprávněného zařídí
se výplata měsíční.
Profesorům řádným i mimořádným,
kteří přecházejí na vysoké
školy z jiné služby veřejné, nebudiž
vyměřeno počátečné služné
menší, než jest ono, jehož požívali
posledně ve svém dřívějším
postavení.
Také v jiných případech lze podle
okolností jednotlivým řádným
i mimořádným profesorům přiznati
požitky vyšší než systemisované
i jiné výhody.
Vyšší platy, započítání
služebních let i jiné výhody, než
systemisované tímto zákonem, které
jednotlivým profesorům byly přiznány
před tím, než tento zákon nabyl účinnosti,
buďtež jim ponechány.
Pro postup do vyšších stupňů platových
jest u řádných i mimořádných
profesorů rozhodná služební doba uplynuvší
od jmenování, ať jmenování to
se stalo dříve než tento zákon nabyl
účinnosti, či později.
Těm mimořádným profesorům,
kteří byli činni podle svého učebního
příkazu po více než čtyři
roky, může k návrhu sboru profesorského
tato služební doba, pokud přesahuje čtyři
roky, býti včítána pro postup do vyšších
stupňů platových řádné
profesury.
Jmenování profesorů bezplatných není
přípustno. Těm, kteří jimi
jsou v době, kdy tento zákon nabyl účinnosti,
příslušejí od této doby služební
požitky tímto zákonem stanovené. (§
6.).
Dovršení 60. roku životního není
pro profesora vysokoškolského překážkou
pro postup do výššího stupně platového.
Řádní i mimořádní profesoři
vysokoškolští pozívají stálého,
do výslužného nezapočítatelného
přídavku místního od 1.500 korun do
3.000 korun. Tento přídavek vyměří
vyučovací správa stejnou částkou
pro všechny řádné i mimořádné
profesory téže vysoké školy, přihlížejíc
ke drahotním poměrům jejího sídla
a k počtu posluchačů.
Oni profesoři, kteří jsou přednosty
ústavů, klinik a poliklinik, nebo řediteli
seminářů, jakož i oni profesoři,
kteří konají s posluchači laboratorní,
konstruktivní a jiná praktická cvičení,
požívají za to remunerace od 1.000 K do 2.000
K. Tuto remuneraci vyměřuje vyučovací
správa, přihlížejíc k veškerým
okolnostem, rozhodným pro ocenění výkonu,
o který jde, a k návrhům sborů profesorských.
Tato remunerace vyplatí se dne 1. března, po případě
dne 1. července běžícího semestru
zároveň se služným.
Ukáže-li se hledíc ke značnému
počtu účastníků semináře,
prosemináře, nebo praktického cvičení
potřebným zříditi paralelní
oddělení, budiž za jeho řízení
poskytnuta další remunerace dle téhož
měřítka stanovená. Zřídí-li
se po návrhu sboru profesorského k vedení
takového paralelního oddělení zvláštní
cvičitel, postavený pod dohled profesora, budiž
k tomu přihlíženo při vyměřování
remunerace profesorovy.
Rektoři vysokých škol dostávají
funkční přídavek 6000 K, děkani
3000 K za rok. Tento přídavek je splatný
měsíčně současně s platem.
Zastupuje-li rektora nebo děkana, jehož něco
zašlo, jiný člen vysoké školy nepřetržitě
nejméně po jeden měsíc, vyplatí
se zástupci část funkčního
přídavku připadající na celou
dobu zastupování.
Profesorům řádným i mimořádným
započítá se do výslužby také
čas, po který působili na vysoké škole
před svým jmenováním jako asistenti
nebo konstruktoři. Po návrhu sboru profesorského
lez také léta docentská jakož i léta,
strávená v činnosti vědecké
na jiných veřejných ústavech zcela
nebo z části do výslužby započítati.
Rovněž může doba soukromé služby
nebo soukromé prakse býti započítána
k návrhu sboru profesorského zcela nebo z části
do výslužby a podle okolností i do let potřebných
k dosažení vyššího platového
stupně. V té příčině
budiž zvláště přihlíženo
k profesorům těch oborů, při nichž
prakse jest podmínkou jmenování.
Zvýšení základu pro vyměření
výslužného (§ 1. zákona z 24. května
1906 ř. z. 105) řídí se dle výměry
platné pro onu hodnostní třídu, jejíhož
platu vysokoškolský profesor dosáhl.
Vdovám a sirotkům po řádných
profesorech příslušejí zaopatřovací
požitky dle ustanovení platných pro V. a měl-li
zemřelý plat rovnající se platu IV.
hodnostní třídy dle ustanovení platných
pro IV. třídu hodnostní státních
úředníků.
Vdovy a sirotci po mimořádných profesorech
požívají zaopatřovacích požitků
dle ustanovení platných pro VI. hodnostní
třídu státních úředníků.
Zmenší-li se jakékoliv požitky vysokoškolských
pofesorů změnami v zákonech nebo nařízeních,
vztahujících se na vysoké školy, budiž
za to poskytována přiměřená
náhrada, do výslužného nevpočítatelná.
Za vysoké školy ve smyslu tohoto zákona se
pokládají university, samostatné fakulty,
vysoké školy technické, báňské,
zemědělské, zvěrolékařské,
umělecké akademie, jakož i jiná učeliště
jim na roveň postavená, pokud výslovně
za vysoké školy byla prohlášena.
Tento zákon nabývá platnosti dnem 1. dubna
1919.
Provedením tohoto zákona jsou pověřeni
ministr školství a národní osvěty
a ministr financí.
I. Vláda se vyzývá, aby podala návrh
na přiměřené zvýšení
požitků vysokoškolských profesorů
té doby již ve výslužbě jsoucích
jakož i vdov a sirotků po zemřelých
profesorech vysokých škol.
II. Vláda se vyzývá, aby vysokoškolským
učitelům (docentům i profesorům) umožnila
studijní cesty do ciziny přiměřeně
vysokými peněžními podporami, které
buďtež zajištěny v rozpočtu každoročně
obnosem nejméně 200.000 K.