Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 424.

Zpráva

ústavního výboru o vládní osnově zákona o přejímání státních úředníků a zřízenců, jakož i úředníků a zřízenců státních podnikův a fondů (tisk 7).

Poznámky všeobecné. Původní osnova vládní upravovala dvě v podstatě rozličné otázky, ač to z titulu osnovy nevyplývalo: jednak přejímání bývalých rakouských a jiných úředníků, jednak právo vlády propustiti je ze svých služeb. První tři paragrafy jednaly o přejímání, čtvrtý o propuštění. První věta tohoto paragrafu zněla: "Vláda má právo do jednoho roku ode dne vyhlášení tohoto zákona propustiti bez jakýchkoli nároků, nebo do výslužby dáti úředníky a zřízence státní, třeba slib vykonali".

Právní řád nové republiky přijal beze sporu základní zásadu právní kontinuity s dřívějším právním řádem ve všech oněch oborech, jichž nedotkla se přímo revoluce. Z toho plyne beze všeho, že stát československý pokládá se v přemnohých směrech za právního nástupce dřívějšího státu, zejména pokud jde o právní závazky. Je tedy přirozeno, že i v právním poměru státních zaměstnanců nastoupila - aspoň v pravidelných případech - republika na místo dřívějšího zaměstnavatele. Poněvadž však přece jde o záměnu subjektů v tomto poměru, ukázala se nutnost, aby u každého jednotlivého zaměstnance záměna ta stvrzena byla formálním aktem (převzetím a slibem), čímž zejména má býti zaměstnanci poskytnuto příležitosti, aby slavnostním způsobem dal na jevo své svobodné rozhodnutí, že záměnu uznává, t. j. že na dále bude novému státu věren a plniti své úřední povinnosti k němu.

Uznává-li se takto v zásadě kontinuita právní a z ní plynoucí povinnost státu, převzíti státní zaměstnance bývalých vlád, nebylo na druhé straně možno, nepřipustiti z tohoto pravidla výjimky ve prospěch nové republiky, která jinak byla by nucena převzíti od svého předchůdce veškerý balast úřednický, ne snad jen nepotřebný, nýbrž přímo nebezpečný a škodlivý. Tomu čeliti měl § 4. původní osnovy vládní. Avšak ústavnímu výboru zdála se jeho stilisace příliš povšechnou, ba někdy nedostatečnou, a proto zájmům úřednictva nad míru nebezpečnou. Nařízení tohoto paragrafu zasáhlo by co nejhlouběji do existenčních poměrův úřednictva: nikdo neměl by jistoty, bude-li míti zajištěnou existenci. Nelze též přehlížeti nebezpečí, že onoho nařízení bude po případě zneužito z nejrůznějších důvodů (na př. stranicko-politických). Ústavní výbor přiklonil se tudíž k názoru referentovu, že otázka propouštění vyžaduje mnohem důkladnějšího, podrobnějšího a opatrnějšího řešení, než stalo se řečeným § 4. původní vládní osnovy. Proto přijal návrh referentův, aby právo vlády, propouštěti úředníky a zřízence, upraveno bylo zákonem zvláštním, při čemž bude na vládě, aby předložila, hledíc ke skutečným potřebám služby, novou a podrobnější osnovu. Osnova zákona o přejímání úředníkův a zřízenců nestrpí však odkladů, neboť jest naprosto nezbytno, aby poměr státního úřednictva k novému zaměstnavateli byl co nejdříve formálně ustálen.

Vysvětlivky k jednotlivým paragrafům.

K § 1. Podle původní osnovy mělo býti převzetí zaměstnance způsobeno již pouhým přihlášením ke slibu. Podle návrhu ústavního výboru způsobí je skutečné vykonání slibu, jež přihlášení předchází. Původní osnova vztahovala se na veškeré území státu československého, návrh ústavního výboru vylučuje Slovensko, poněvadž tam dosud panují mimořádné poměry, a neodporučovalo by se tudíž vsahovati tímto všeobecným zákonem do mimořádných opatření splnomocněného zástupce vlády na Slovensku. Osnova ústavního výboru jedná výslovně též o úřednících a zřízencích fondovních, kdežto původní osnova mluvila (mimo státní úředníky a zřízence) toliko o úřednících a zřízencích státních podniků. Povinnost složiti slib vztahuje však návrh ústavního výboru, pokud jde o zřízence, toliko na trvale ustanovené zaměstnance, vylučuje tudíž veškeré jen dočasně (přechodně) zaměstnané osoby, jako diurnisty a pod. U úředníků nečiní se však tohoto rozdílu.

Původní osnova stanovila slib ústní. Osnova výboru navrhuje slib písemný, poněvadž tím uspoří se mnoho času, nákladů (cesty k nadřízeným úřadům atd.) a zbytečných formalit. Nad to zdál se ústavnímu výboru písemný slib (vlastnoručním podpisem slibujícího stvrzený) větší a pevnější zárukou než slib ústní. Vyhovuje požadavkům přítomné doby, zvolil ústavní výbor formu slibu místo přísahy. Znění slibu bylo při srovnání se zněním vládní osnovy zjednodušeno: obsahuje jednak povšechný slib věrnosti státu (jako povinnost obecně státoobčanskou), jednak slib zachovávati zákony a plniti úřední povinnosti. Bylo zvoleno takové znění, aby hodilo se též na soudce.

Poslední věta § 1. zmocňuje vládu, aby stanovila, kdy měsíční lhůta, v odstavci prvém stanovená se začíná. Podle toho má tudíž vláda i možnost přihlížejíc k rozličným potřebám, stanoviti počátek oné lhůty pro jednotlivé kategorie zaměstnanců různě.

Osnova vztahuje se zásadně toliko na zaměstnance státní. Tím nemá býti řečeno, že nebude nutno učiniti zvláštní opatření o ostatních veřejných úřednících a zřízencích (zemských, obecních a pod.). Nedoporučovalo se však vydávati jednotný zákon pro veškeré veřejné zaměstnance vůbec.

K § 2. "Nepřekonatelnou překážkou" jest na př., je-li úředník nebo zřízenec na území, jež dosud nepodléhá vládě československé. V případech, v nichž nastává zánik služebního poměru proto, že nebyl slib složen, nestane se tak nikdy pouhým uplynutím lhůty (měsíční), nýbrž bude vždy třeba zvláštního úředního rozhodnutí o tom.

K § 3. Jelikož slibovati budou úředníci a zřízenci nejrůznějších kategorií (od nejvyšších až k nejnižším), bylo by třeba upraviti bližší modality, jak slib jest konati (na př. jakým způsobem ověřiti podpis zaměstnance na příslušné listině, jak upraviti formuláře slibu atd.), tak, aby všem těmto jednotlivým případům hověly. Tento důvod, jakož i úvaha, že jde o pouhou formalitu podřízenějšího významu, přiměly ústavní výbor k tomu, že odkázal její úpravu provozovacímu nařízení vládnímu.

K § 4. Ústavní výbor byl si dobře vědom, že ustanovení tohoto paragrafu nemá přímého významu právnického, poněvadž vše záleží na obsahu budoucího zákona. Přece měl však za to, že nutno pojmouti do zákona takové nařízení o přejímání úředníkův a zřízencův, a to proto, aby tito zaměstnanci věděli již nyní, že ani ústavní výbor (tento jednomyslně) ani vláda ani Národní shromáždění nehodlají přejíti mlčením to, co jednotliví zaměstnanci státní za politické persekuce spáchali - namnoze z důvodu osobního prospěchářství - na potlačovaném národě českém. Aby však velké většině zaměstnanců, kteří se neprohřešili, bylo již nyní jasno, že vládě bude dáno právo, zhostiti se podobných osob, jen v případech naprosto nutných a jasně prokázaných, pojat byl jednak do § 4. passus: "ve výjimečných případech", jednak právo to bylo časově omezeno.

V Praze dne 28. ledna 1919.

Dr. Meissner v. r.
Dr. Weyr v. r.
předseda.
zpravodaj.


Zákon

ze dne .......................................... 1919

o přejímání státních úředníkův a zřízenců, jakož i úředníkův a zřízenců státních podnikův a fondův.

§ 1.

Všichni státní úředníci a trvale ustanovení zřízenci bývalého státu rakouského a mocnářství rakousko-uherského, jakož i podnikův a fondů těchto států, pokud v den vyhlášení tohoto zákona při státních úřadech, podnicích, nebo fondech, v obvodech československé republiky, vyjma Slovensko, jinou vládou, než vládou republiky Československé, byli ustanoveni, zůstávají nadále státními zaměstnanci československé republiky, přihlásí-li se a vykonají-li nařízený slib do měsíce.

Slib ten koná se písemně a zní:

"Slibuji věrnost republice československé. Slibuji, že budu zachovávati všecky její zákony a všechny své služební povinnosti věrně a svědomitě plniti."

Den, kdy měsíční lhůta, v odstavci prvém stanovená, se začíná, stanoví se nařízením.

§ 2.

Kdo se včas, ač-li není překážky nepřekonatelné, nepřihlásí a nesloží slibu, pozbývá svého místa a všech nároků na plat a výslužné pro sebe a svou rodinu.

§ 3.

Podrobnější ustanovení o tom, jak slib jest vykonati, stanoví nařízení.

§ 4.

Zvláštním zákonem upraví se právo vlády ve výjimečných případech propustiti ze služby do jednoho roku, od platnosti zákona počítajíc, jednotlivé zaměstnance, pokud byli ve službě již před 28. říjnem 1918 i z jiných důvodů, než stanoví služební pragmatika.

§ 5.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

§ 6.

Provedením jeho pověřují se veškerá ministerstva.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP