Hmotné poměry všeho učitelstva národních
škol jsou tak bědné a nesnesitelné,
že nelze mu již déle čekati na jejich
zlepšení, bez kterého by další
práce jeho ve škole byla nemožná a výsledky
výchovy ohroženy.
Stálými odklady řádné pomoci,
jimiž nebyl postižen žádný stav veřejných
zaměstnanců, jest učitelstvo tak rozechvěno
a zneklidněno, že opravdu hrozí již nebezpečí
nejhorších následků.
Jest tedy na vládě, aby rozhodně a určitě
prohlásila, jak tomuto hrozícímu kulturnímu
rozvratu chce zabrániti.
Zejména pak dotazujeme se:
1. Jest vláda ochotna postaviti veškeré učitelstvo
národních škol v jeho služebních
požitcích na roveň úředníkům
státním s rovnocenným vzděláním
- a ve které době chce tak učiniti?
2. Jest vláda ochotna vyplatiti učitelstvu nákupní
přídavek za r. 1918 a povoliti tentýž
na r. 1919 jako státnímu úřednictvu?
3. Jest vláda ochotna s urychlením postarati se
o to, aby drahotní přídavek podle norem pro
státní úředníky za r. 1918,
pokud se tak nestalo, byl ihned doplacen a aby též
na r. 1919 jeho výplata ve lhůtách pravidelných
byla zajištěna?
4. Jest vláda ochotna provésti též usnesení
škol. výboru N. S. o vyplacení služného
učitelům legionářům a jejich
rodinám, rovněž i rodinám učitelů-zajatců,
dále o vyplacení plného služného
rodinám učitelů padlých a úplných
invalidů?
5. Jest vláda ochotna zrušiti též křiklavé
nedostatky v odměňování učitelů
substitutů a učitelek ručních prací?
6. Jest vláda též ochotna upraviti 35tiletou
službu učitelstva bez jakékoli podmínky
omezovací?