ad 1. Poněvadž o všeobecném zvýšení
platovém nelze dnes definitivně rozhodovati, dlužno
přece stát. zaměstnanectvu příjmy
jejich aspoň tak zvýšiti, aby drahotním
poměrům, kterými státní zaměstnanectvo
co nejvíce trpělo, čeliti se mohlo. A to
lze přiměřeným zvýšením
dosavadních drahotních požadavků docíliti,
při čemž však budiž v prvé
řadě pamatováno na nejnižší
kategorie státního zaměstnanectva, kterým
v býv. Rakousku nejmenší přídavky
byly poskytovány. Rozluštěním této
otázky bude státní zaměstnanectvo
určitě uspokojeno, uváží-li se,
že v jiných oborech zaměstnanectvu vstříc
se vychází.
ad 2. Je známo, že státní zaměstnanectvo
ve Vídni nebylo v žádné třídě
aktivních přídavků zařazeno
a požívalo takto větší příjmy
aktivní než zaměstnanci v Praze. Dlužno
jim tudíž v Praze dle býv. vzoru vídeňského
přídavky aktivní o jeden stupeň zvýšiti
a dle tohoto zvýšení ostatní venkovská
města vždy o jednu třídu výše
zařaditi. Takto zlepší se rovněž
hospodářské poměry státního
zaměstnanectva.
ad 3. Poněvadž pro vrchní oficianty a oficianty
soudů a stát. úřadů nelze nová
místa tříd hodn. zřizovati resp. vysloužilé
úřednictvo všech kategorií okamžitě
pensionovati, lze sociální otázku vrch. oficiantů
a oficiantů tím způsobem rozřešiti,
když budou dle služebních let s ponecháním
na služebním místě do hodn. tříd
ad personam s pořadím dle jmenování
zařazeni.
Uváží-li se na př., že vrchní
oficiant při služební době přes
20 let má plat X. tř. hodn., oficianti tudíž
při služební době přes 24 let
plat IX. tř. hodn. již požívají,
nezatížilo by jich zařazení do hodn.
tříd finanční stát tak, jak
by tomu zřizováním nových tříd
hodn. bylo.
ad 4. Nařízením veškerého ministerstva
z 25. ledna 1914 č. 21 byly denní platy kancel.
pomocníků a pomocnic soudů a stát.
úřadů stanoveny v tak nepatrné míře,
- (pro I. tř. 3 K 40 h, II. tř. 3 K 20 h, III. tř.
2 K 85 h a IV. tř. 2 K 65 h) - kterým tito zaměstnanci
spokojeni nebyli, jelikož jejich již v míru prokázané
strádání, poměry drahotními
přivoděné, nebylo zmírněno,
takže tato kategorie státních zaměstnanců
vržena byla do bídy a nouze.
Tato trapná situace zaměstnanců byla nesnesitelnými,
válkou přivoděnými poměry tak
zhoršena, že nejen v řadách jejich, ale
i v řadách veškerého stát. zaměstnanectva
nižších kategorií nastal veliký
nedostatek, hlad, bída i nouze největší
měrou řádily a také obětí
si vyžádaly. A k tomu všemu dostavil se dále
citelný nedostatek obleků, obuvi a prádla,
kteréžto potřeby zaměstnanci vinou drahoty
opatřiti si nemohli, jsouce donuceni dovolávati
se nápravy, a té dostalo se státním
zaměstnancům drahotními přídavky,
které však pro vyšší hodnostní
třídy měrou největší,
pro nejnižší třídy a ony zaměstnance
bez hodn. tříd (oficianty, pomocníky atd.)
vyměřeny byly měrou nejmenší,
takže jejich trapná hospodářská
situace nebyla vůbec zlepšena, naopak stále
a stále stoupajícími drahotními poměry
den ode dne byla zhoršována. Zde nepomohlo několikeré
nepatrné zvyšování přídavků
drahotních, které bylo spíše bolestnou
ironií, než pomocí.
Utrpení příslušníků kancel.
pomocníků a pomocnic správně pochopilo
a napravilo ministerstvo zahraniční, ministerstvo
vnitra a obchodu, kdež nově přijatým
silám ženským byly přiznány měsíční
platy ve výši až 400 K, kdežto u ostatních
ministerstev, soudů a úřadů vůbec
jsou vypláceny denní platy dle uvedeného
min. nař., dle kterého se naše vláda
naprosto říditi nemůže a nesmí
také připustiti, aby státní zaměstnanci
v naší republice dále hladověli. To
bylo by skvrnou na čistém šítu naší
demokratické republiky, uváží-li se,
že se od uchazečů o místa kancel. pomocníků
resp. pomocnic znalost psaní na stroji, těsnopisu
a poměrně vyšší školní
vzdělání a mnoho práce žádá,
za kterou jsou honorováni nepatrným platem denním.
Mimo těchto trapných poměrů trvají
z býv. rak. režimu ještě ty smutné
případy, že kancelářský
pomocník a pomocnice u soudů a úřadů
po 3 letech oficianty nebyli jmenováni a že u mnohých
soudů a úřadů přijati kancel.
pomocní pracovníci a pracovnice za kancel. pomocníky
a pomocnice ustanoveni nejsou.
Navrhujeme a žádáme:
a) aby byl u kancel. pomocníků a pomocnic stát.
úřadů a soudů plat denní
zrušen a měsíční zaveden,
b) aby se dostalo této kategorii stát. zaměstnanců
ihned uspokojivého zvýšení platu,
c) aby byli kancel. pomocníci ve smyslu shora řečeného
nař. veškerého ministerstva po 3 letech oficianty
jmenováni,
d) aby byly kancel. pomocnice u soudů zaměstnané
připuštěny ke složení I. kancel.
zkoušky za űčelem dosažení místa
oficiantského - jako tomu je u mužských sil
- a konečně
e) aby kancel. pomocní pracovníci a pracovnice,
kteří během války neb ještě
před válkou do služeb u soudů nebo státních
úřadů byli přijati, kancel. pomocníky,
resp. pomocnicemi se stali.
Formálně budiž návrh přidělen
výboru státně-zřízeneckému.