Novela k obecním zřízením, jak krátce
můžeme pojmenovati tento návrh zákona,
jest toliko částečnou úpravou
obecních zřízení republiky československé,
jednak pokud potřeba toho nutně vyplývá
z návrhu zákona o volebním řádu
v obcích, jednak pokud jest nutno změniti a doplniti
nejnaléhavější nesrovnalosti, nedostatky
a mezery dosavadních zákonných ustanovení.
Při tom nelze tajiti snahu, prozatím měniti
na dosavadním zákonném stavu co nejméně,
poněvadž - důkladná a pronikavá
změna je vyhrazena dalším ústavním
pracím.
Taková důkladná změna a přepracování
obecních zřízení, zejména též
se zřetelem k různé velikosti obcí
se uznává za nevyhnutelnou, ale nelze ji ve krátké
lhůtě, dané ústavnímu výboru
pro vypracování volebního řádu
i novely, provésti.
Tu dlužno zejména též uvážiti,
že pronikavější změna by souvisela
s celkovou přestavbou ústavních, správních
a finančních poměrů.
Novela se dělí na tři hlavní oddíly
a to ustanovení všeobecná, ustanovení
o správě hospodářské a ustanovení
přechodná a závěrečná.
Ustanovení všeobecná skládají
se z § 1.-12.
První čtyři §§ mimo úpravu
u jednotného názvu obecních sborů
obsahují podrobnější, než tomu
bylo dosud, normy o svolávání schůzí
a pořadu jejich jednání.
§ 5. pronikavým způsobem snaží
se čeliti dosavadním nedostatkům správy
obecní, plynoucím jednak z poměrů
příbuzenských, jednak - a to více
ještě - z poměrů, které se objevují
v prostých vztazích majetkových, dodavatelských,
ze zaměstnání, z kumulace funkcí,
zejména v ústavech peněžních
a výdělkových. Zvláštní
obtíž zde působila definice kolidujícího
zájmu, která v návrhu se ustaluje na slovech
"zvláštní osobní soukromý
neb veřejný zájem." Zde bylo zejména
uvažováno, že na př. při majitelích
pozemků, o jejichž regulaci se jedná, nastává
jisté seskupení zájmu veřejného
(nová neb širší ulice, trať elektrické
dráhy, stavba veřejných budov, atd.) se zájmem
soukromým, nebo v obcích venkovských, kde
určitá třída občanstva má
právo na užívání jistého
obecního majetku a pod.
Také dle dosavadní judikatury správního
soudu jest důraz na slovech "zvláštní
osobní zájem". Není tudíž
dána podjatosť a člen nemusí ze schůze
odejíti, je-li učitelem a jde na př. o všeobecnou
úpravu příbytečného pro všecky
učitele neb je-li člen majitelem pozemku a jde o
stavbu cesty, která má vésti k celé
řadě pozemků, mezi nimiž jest také
pozemek jeho a pod.
Zúmyslně užívá se označení
"zájem" jakožto širšího
místo užšího označení "právo",
poněvadž jde o to, postihnouti i takové případy,
kde vztah podjatého člena k věci, o kterou
se jedná, nezhustil se dosud v určité subjektivní
právo, nýbrž toto právo teprve usnesením
zastupitelstva má vzniknouti.
V odst. 3. téhož § 5 stanoví se dalekosáhající
ochrana zájmu veřejného zákazem účasti
členů zastupitelstva a komisí jako rádců
ve sporech stran proti obci, v dodávkách a pracích
zadávaných obcí, obecními ústavy
neb podniky a v pachtování dávek obecních.
Tím se vyhovuje steskům jistě oprávněným
a odstraňují neb vzdalují se od správy
obcí živly zištné.
§ 6. činí opatření, aby zaměstnanci
obecní, pokud jsou volitelni do správy obcí
(§ 5. náv. vol. řádu), nepoužívali
vlivu ze svěřené jim funkce k mimořádným
postupům, čímž arci nemá býti
dotčen nijak postup pravidelný neb automatický.
§ 7. obsahuje důležitou změnu všech
venkovských obecních zřízení
v tom směru, že obecní rada jest jím
ustanovena za sbor se usnášející ve
všech věcech samostatné i přenesené
působnosti, vyjímajíc ty, které jsou
podle zákona vyhrazeny obecnímu zastupitelstvu,
kdežto podle cit. obec. zřízení byla
pravidelně poradním sborem starostovým a
toliko ve věcech stavebních sborem usnášejícím.
Tím arci se mění odpovědnost starostova
a obmezuje značně jeho moc rozhodovací.
§ 8. in fine dává příležitost,
aby zvaní na schůze obecní rady bylo zjednodušeno
v tom směru, že není nutno zváti písemně
na každou schůzi, nýbrž možno ustanoviti
pravidelně určitý den v týdnu bez
dalších pozvánek, že není potřebí
sdělovati pořad jednání aniž
dodržovati lhůty jako 3denní a pod.
§ 9. vyšel z podnětu autonomního úřednictva
obecního a okresního, které si stěžovalo
na jistě nesprávný postup některých
starostů, že nezvali a nepřipouštěli
úředníků onoho obecního úřadu,
aby ve svých oborech služby podávali zprávy
a posudky, a tím se stanoviska odborného vykonávali
svým poradním hlasem vliv na rozhodování
obecních sborů.
K § 10. dlužno poznamenati, že v důsledcích
návrhu zákona o změně volebního
řádu a zvláště ustanovením
o rozšíření aktivního i pasivního
práva volebního, vstoupí do veřejné
správy obecní ve značném počtu
i občané méně majetní, kteří
jsou odkázáni na důchod z pravidelné
denní práce a kteří ztrátou
času při výkonu svých samosprávných
funkcí by trpěli hmotnou újmu; proto jest
spravedlivo a také účelno, aby ve způsobě
diet se takovým členům obecních zastupitelstev,
rad a komisí dostalo náhrady za schůze, delší
intervence při komisním, anketním neb jiném
podobném jednání úředním
atd., ale to podle usnesení obecního zastupitelstva,
schváleného vyšším správním
úřadem, majícím dozor nad hospodářstvím
obce, na př. v Čechách mimo města
statutární, okresním výborem. Na schůze
obecního zastupitelstva jednak pro velký počet
členů a vyplývající z toho
nepoměrný náklad, a pak vzhledem k nečetnosti
schůzí - jednou za 2 měsíce - se toto
ustanovení nevztahuje.
V § 11. slovy "nadřízený úřad
správní" se rozumí buď samosprávný
neb státní podle toho, jde-li o samostatný
neb přenesený obor působnosti. (Srov. též
§ 101 zř. ob. král. Čes.).
Ze stylisace § 12. jest zřejmo, že úmyslem
zákonodárce jest doplniti dosavadní mezery,
aniž se jinak dotýká nynějších
nařízení.
Ustanovení o správě hospodářské
počínají se § 13. a končí
se § 22.
Tato ustanovení o správě hospodářské
jsou zároveň myšlena jako záruky (kautely)
pro všechny třídy občanstva, že
hospodářství obcí se bude rozvinovati
způsobem ústavním, podle usnesení
sborových a ne podle vůle jedince, třeba
kontrolovaného, a že při nových podnicích
a vydáních musí býti pomýšleno
hned také na vhodnou úhradu, která by nezatěžovala
nemírně a jednostranně. Zároveň
však je tu zřejmá snaha, aby dobré podniky
nebyly zmařeny a zákonodárce proto umožňuje
rozhodování vyšším dozorčím
úřadem. (§ 19. na konci.)
§ 13. jest důsledkem § 7. a zároveň
se tu uzákoňuje prakse, která ve větších
obcích, zejména městech, se již provádí
a dodržuje, že totiž starosta poukazuje vydání
k výplatě podle usnesení buď zastupitelstva
neb rady, a formálně za spolupodpisu úředníka
referenta a po případě též referenta
člena obecní rady, vyjímajíc případy
naléhavé nutnosti a nebezpečí v prodlení
neb menší částky, kdy usnesení
sboru se pak dožaduje dodatečně.
V §§ 14.-18. normuje návrh zákona nový
institut pro kontrolu finančního hospodářství
obcí, totiž finanční komise.
Mimo tu okolnost, že finanční komise se mají
skládati nejméně polovicí z nečlenů
obecního zastupitelstva, jest ještě ustanoveno,
aby měly mezi sebou také odborníky, rozumí
se zejména praktické i odborně vzdělané
finančníky a účetní znalce.
Členů zastupitelstva více než polovice
zasedati nesmí ve finační komisí,
opak je ale přípustný. Aby pak finanční
komise nestěžovala vyřizování
věcí obecní správy a neohrožovala
na př. přílišnou úzkostlivostí
pokrokové návrhy, stanoví se jí lhůta
8denní popřípadě 3denní, při
čemž se předpokládá, že
finanční komise stále bude sledovati finanční
hospodářství obce, nejen tedy když je
žádána o posudek neb vyjádření,
nýbrž také z vlastního podnětu,
a tím si zjedná potřebný přehled
a možnost podati rychlé vyjádření.
Samozřejmě sbor, který ukládá
vyjádření, uváží též,
není-li výjimkou potřebí lhůty
delší. Právo stížnosti občana
jednotlivce, jak dosud proti rozhodnutím obecních
sborů normováno, zůstává nedotčeno.
Rovněž ani nyní se nedovoluje tak zv. virement
(§ 73. ob. zříz. král. čes.).
Ustanovení §§ 15. a 16. mají za účel,
aby zabezpečeno bylo důkladné uvážení
každého nového vydání mimo rozpočet,
a proto, když obecní rada sama nečiní
návrh na nové vydání, musí
jí býti návrh takový, odjinud učiněný,
na př. přímo ve schůzi obecního
zastupitelstva, odkázán.
Tato nařízení §§ 15. a 16. a též
§ 17. provádějí a podrobně upravují
zásadu, která při správném
hospodářství má býti samozřejmá
a která také z ducha dosavadních nařízení
o hospodářství obecním jasně
plyne: žádné vydání bez úhrady.
Podrobnými ustanoveními řečených
paragrafů má se zabrániti tomu, aby i budoucně
- jak se dosud bohužel velmi často dálo - jednak
pod nátlakem voličstva a často pod nátlakem
časových hesel, jednak pod vlivem poměrů,
plynoucích z nepřátelského a starého
vládního režimu - nečinila se usnesení
nerozvážná, která působí
obcím značná vydání a velmi
často ve formě výpůjček zatížení
na několik příštích generací,
kteréžto finanční důsledky při
povolení vydání se neuváží
a objeví se teprve později, když se opatřuje
úhrada na dotčená vydání, a
nelze již na věci nic měniti.
§ 18. stanoví výjimku pro náhlá,
nepředvídaná a neodkladná vydání
a má tudíž na zřeteli okolnost, že
hrozí nebezpečí v prodlení, což
musí býti zvláště uváženo.
§ 19. má na zřeteli nové podniky a zařízení
mimo rozpočet, které by způsobovaly neb mohly
způsobiti zatížení obecního hospodářství
půjčkou, zcizení kmenového jmění,
zvýšení přirážek a samostatných
dávek mimořádné výše (20%,
1/5), neb zavedení nové samostatné dávky.
Tu nemá býti hleděno k čistému
výnosu, jenž podle bilance sestavené pro ten
nový podnik neb zařízení - tedy sestavované
do budoucnosti bez konkretních zkušeností aneb
podle zkušeností vzatých z analogie, se slibuje
veřejnosti. Je známo na př., že při
podniku národních a obecních domů,
divadel, elektráren, tržnic atd., tedy podniků
společensky, kulturně a hospodářsky
důležitých, se zároveň pro odůvodnění
vypočítává, že podniky ty budou
míti určitý výnos a pak často
se stává, že předpokládaný
výnos i při dodržení rozpočteného
nákladu nejen se nedostaví, nýbrž obci
povstane značné trvalé zatížení,
které v řádných příjmech
obecního hospodářství nelze krýti
jinak než podstatným zvýšením přirážek
a dávek.
Na ochranu vrstev obecenstva, které by takovými
podniky a zařízeními mohly býti značně
stíženy, zavádí se druh veta, ze jedna
desetina voličů může podati námitky
do osmi dnů a způsobí tím přenesení
rozhodnutí na vyšší úřad.
Myšlenka podobná je kodifikována v § 85.
čes. obec. zřízení, ale doufáme,
že kodifikace §em 19. navrhovaná bude lépe
vyhovovati snaze chrániti a zároveň nemařiti.
§§ 20. a 21. mají za účel v nejbližší
době odlehčiti obecním financím a
mimo to docíliti v některých oborech samostatné
působnosti obcí lepšího opatřování
dotčených úkolů.
Za nynějších změněných
poměrů, v československé republice,
není se obávati, že by vláda odpírala
věcný náklad na školství obecné,
které je zajisté eminentním zájmem
celého státu, neboť jde tu o výchovu
a vzdělání nejširších vrstev
lidu. Naproti tomu právě tento náklad v mnohých,
zejména menších obcích byl pro obecní
rozpočet tak tíživý, že buď
obec z úsporných důvodů se zejména
stavbě moderních budov školních vyhýbala,
aneb takovými stavbami silně zadlužovala. Stát
zde může ze svých větších
peněz lépe a mimo to po celém území
státním rovnoměrněji věc opatřiti.
Podobné důvody doporučují, aby převzal
stát obory pod čís. 2.-5. § 20. uvedené
a zejména policie zdravotní v menších
obcích, pak stavba silnic mezi obcemi a velké ústavy
chudinské a dobročinné se hodí pro
toto nové řešení úkolů
veřejné správy.
Z těchto ustanovení nehrozí však žádné
zbytečné obmezování samosprávy,
neboť Národní shromáždění
bude míti při předlohách podrobných
zákonů dosti možnosti, aby hájilo široké
obecní samosprávy, od které ústavní
výbor nijak neustupuje ve vědomí, že
místním věcem centralisace škodí,
jejich řešení zdržuje neb řeší
často neúčelně, nemajíc ani
možnosti, dbáti individuálních potřeb.
V § 22. se rozlišuje vědomé přestoupení
§§ 5. a 6., ustanovení o podjatosti - od přestoupení
těchto norem z pouhého opomenutí neb přehlédnutí,
a od přestoupení §§ 13. (poukazy vydání),
14. odst. 4. (předložení rozpočtů
a účtů finanční komisi), 15.
- 18. (nová vydání a nepředvídaná
vydání), a stanoví se na tyto přestupky,
zajisté spravedlivě, menší tresty.
Třetí a poslední oddíl, ustanovení
přechodná a závěrečná,
obsahuje dalekosáhlé, ale zajisté dobou a
poměry odůvodněné zmocnění
vlády v § 23., aby slučovala a rozlučovala
obce neb měnila jejich hranice, ovšem jen pro přechodnou
dobu do konce roku 1919. V této době nebude míti
vláda potřebí k řečenému
rozhodování žádných posudků,
vyjádření neb souhlasu zúčastněných
obcí neb jakýchkoliv sborů správních,
úřadů nebo sborů zákonodárných
(zejména zemských sněmů). Tato neobmezenost
zmocnění daného vládě není
nijak nebezpečná se stanoviska autonomie, jelikož
jest na krátkou poměrně dobu a jest samozřejmé,
že vláda při své ústavní
odpovědnosti musí přes to jednati jen na
základě úředně opatřeného
materiálu statistického a přirozeně
v úzkém kontaktu s dotčenými obcemi.
Mimo to pro utvoření speciálně Velké
Prahy jest Národním shromážděním
zvolen zvláštní parlamentní výbor.
V § 24. cit. VI. hlava morav. obec. zřízení
se týká výjimky z místní samosprávy
pro deskové, lenní a jiné větší
statky.
Zakončuje zprávu tuto, mám za povinnost sděliti
ještě toto: Návrhu této novely byl základem
návrh zákona, "kterým se mění
a doplňují některá nařízení
dosavadních obecních zřízení
v československé republice mimo Slovensko",
vypracovaný z rozkazu předsednictva Národního
výboru po dohodě o tom mezi politickými stranami
zastoupenými ve starém ústavním výboru.
Tento původní návrh vypracoval jako expert
Dr. Václav Joachim, jemuž jako experti korreferenti
byli přidruženi pánové Dr. Bedřich
Bobek a prof. Dr. Jiří Hoetzl, a návrhu toho
bylo pak použito jako základu nového jednání
v ústavním výboru, zvoleném Národním
shromážděním, za korreferátu
Dr. Alfreda Meissnera. Jmenovaní experti účastnili
se též jednání toho, a tvořili
při podrobné stylisaci zákona spolu s podepsaným
referentem subkomitét.
Při projednávání návrhu novely
byly pojaty také v úvahu podněty došlé
ústavního výboru neb referenta ze svazu českých
okresů, z kruhu autonomního úřednictva
a voličstva. Pokud těmto všem námětům
nemohlo býti vyhověno, stalo se jedině z
důvodů zejména na začátku a
pak i na jiných místech této zprávy
uvedených. Výbor ústavní navrhuje
přijetí osnovy zákona, jež jest připojena.
V Praze 15. ledna 1919.
Obecní sbor, nazývaný dosud obecním
představenstvem, zove se obecní (městskou)
radou. Obecní sbor, nazývaný dosud obecním
výborem (sborem obecních starších a
j.), zove se obecním (městským) zastupitelstvem.
Konání schůzí obecního zastupitelstva
s označením místa, dne a hodiny, jakož
i programu musí býti - mimo předepsané
osobní pozvání všech členů
- způsobem v místě obvyklým veřejně
vyhlášeno alespoň tři dni předem,
v případnostech pilných alespoň jeden
den předem.
O předmětech, které nebyly dány na
program a veřejně vyhlášeny, lze jednati
pouze, souhlasí-li aspoň tři čtvrtiny
přítomných členů.
Ustanovení toto netýká se pouhých
dotazů.
Žádá-li o to aspoň dvanáctina
členů zastupitelstva, nejméně však
dva, jest povinen obecní starosta dáti určitý
předmět na program nejbližší schůze
zastupitelstva.
Žádost budiž podána nejdéle osmý
den přede dnem schůze u obecního úřadu
písemně.
Schůze obecního zastupitelstva konají se
nejméně jednou za dva měsíce; mimo
to musí býti schůze svolána, žádá-li
za to písemně čtvrtina všech členů
zastupitelstva, označíc přesně předmět
jednání.
Jednání a usnesení zastupitelstva, rady a
komisí nesmí býti přítomen,
aniž se ho účastniti člen dotyčného
sboru, jde-li o zvláštní osobní ať
soukromý nebo veřejný zájem jeho samého,
jeho manželky neb osob s ním příbuzných
a sešvakřených do druhého stupně.
Totéž platí o zákonných zástupcích,
členech správní rady akciové společnosti,
jednatelích společnosti s obmezeným ručením,
členech představenstva hospodářských
a výdělkových společenstev o advokátech,
notářích, stavitelích, civilních
technicích a pod., jde-li o zvláštní
osobní soukromý neb veřejný zájem
osob a korporací, které zastupují.
Členové zastupitelstva neb komisí nesmějí
zastupovati obec ve sporech, leda za náhradu hotových
výloh, a nesmějí dávati právní
rady stranám ve sporech proti obci. Nesmějí
se přímo ani nepřímo účastniti
dodávek a prací, obcemi, obecními ústavy
neb podniky zadávaných, nesmějí pachtovati
vybírání dávek obecních. Ve
výjimečných případech může
dozorčí úřad k návrhu obecní
rady povoliti úchylku od těchto zásad.
Zaměstnanci obce, obecních ústavů
neb podniků jsou po dobu, kdy budou členy zastupitelstva
neb komisi s právem hlasovacím, vyloučeni
z veškerého mimořádného postupu
a mimořádného započítání
služebních let.
Obecní rada tvoří sbor, který za předsedání
starostova usnáší se o všech věcech,
které podle zákona nejsou výslovně
vyhrazeny obecnímu zastupitelstvu, aneb podle nařízení
zákonných po případě usnesení
obecního zastupitelstva, nejsou vzneseny na starostu.
Schůze obecní rady konají se zpravidla jednou
týdně a jsou neveřejné; schůze
komisí konají se podle potřeby a jsou též
neveřejné.
Jinak platí pro jednání obecni rady a komisi
obdobně nařízení platná pro
obecní zastupitelstvo, vyjímajíc nařízení
o zvaní na schůze, které se upraví
jednacím řádem, schváleným
obecním zastupitelstvem.
Vedoucí úředníci konceptní
a odborní mají právo a povinnost zúčastniti
se hlasem poradním všech schůzi obecního
zastupitelstva, obecní rady a komisí, pokud jde
o otázky spadající do oboru služby,
pro který byli ustanoveni, nemají-li podle dosavadních
nařízení právo hlasovací.
Členové obecních zastupitelstev, rad a komisí,
kteří ztrátou času při výkonu
těchto svých funkcí, vyjímajíc
schůze obecního zastupitelstva by trpěli
hmotnou újmu, mají nárok na náhradu
ve způsobě diet, které určí
obecní zastupitelstvo.
K platnosti tohoto usnesení jest třeba schválení
vyššího správního úřadu,
který má dozor nad hospodářstvím
obce.
V obcích do 1000 obyvatel buďtež konány
schůze obecního zastupitelstva buď večer
neb v neděli anebo vůbec v takovou dobu, kdy nejméně
jsou členové rušeni ve svém pravidelném
zaměstnání.
Je-li z důvodu § 5. podjato tolik členů,
že zastupitelstvo neb rada nejsou způsobilé
se usnášeti, přechází rozhodování
s rady na zastupitelstvo, po případě se zastupitelstva
na nadřízený úřad správní,
není-li v té příčině
zvláštních zákonných nařízení.
Stížnosti proti usnesení obecní rady
neb proti rozhodnutí starosty k obecnímu zastupitelstvu
nutno podati ve lhůtě 14 dnů, pokud není
dosavadními zákonnými nařízeními
stanovena lhůta kratší.
Stejná lhůta platí pro stížnosti
do usnesení obecních zastupitelstev měst
statutárních k zemskému výboru, není-li
o tom zvláštních nařízení.
Pro stížnosti do rozhodnutí obecních
orgánů k nadřízeným úřadům
politickým platí lhůta 14 denní, není-li
ve zvláštních zákonech stanoveno jinak.
Veškerá vydání z důchodů
obecních, jakož i ústavů, podniků,
fondův a nadací obcí spravovaných
poukazuje k výplatě starosta na základě
usnesení obecní rady neb jejího zmocnění.
Jenom v případech naléhavých a nepředvídaných,
které bez škody a nebezpečí pro obec
neb občanstvo nesnesou odkladu, může starosta
sám pod vlastní odpovědností poukázati
nutné vydání, musí však nejdéle
v příští schůzi předložiti
věc k dodatečnému schválení
obecní radě, po případě, jde-li
o vydání rozpočtem neuhrazené, obecnímu
zastupitelstvu podle nařízení níže
uvedených.
V obcích, které mají podle posledního
sčítání nejméně 5000
obyvatelů, musí býti zřízena
zvláštní finanční komise.
Polovici členů volí obecní zastupitelstvo,
ostatní ustanovuje dohledací úřad,
při čemž budiž šetřeno zásady,
že komise má se skládati aspoň polovicí
z nečlenů obecního zastupitelstva a míti
mezi sebou odborníky.
Finanční komise má právo kontrolovati
veškeré hospodářství obecní
a stěžovati si s účinkem odkládacím
k dozorčímu úřadu do všech usnesení
obecního zastupitelstva povahy finanční.
Komisi této musí býti zejména předloženy
rozpočty a účty obecní před
veřejným vyložením k prozkoumání
a vyjádření.
Komise musí svá vyjádření podati
do 8 dnů a ve zvláštních nutných
případech do 3 dnů, nebyla-li jí povolena
obecním zastupitelstvem neb obecní radou lhůta
delší, jinak se k vyjádření nehledí.
Návrh na nové vydání, v příslušné
položce rozpočtu neuhrazené, může
vycházeti pouze od obecní rady a v obcích,
ve kterých je zřízena finanční
komise, musí se komise tato o něm vysloviti. Spolu
s vydáním musí býti schválena
úhrada, jinak usnesení jest neplatné a nesmí
býti obecní radou provedeno.
Učiní-li se jinak zastupitelstvu návrh na
nové vydání, musí býti odkázán
obecní radě, po případě též
finanční komisi k vyjádření
a navržení úhrady. Teprve potom může
býti vydání schváleno obecním
zastupitelstvem spolu s úhradou.
Co uvedeno v §§ 15. a 16. o návrhu na nová
vydání, platí též o návrhu
na zastavení nebo snížení rozpočteného
příjmu.
Výjimka od ustanovení §§ 15. a 16. připouští
se jen, běží-li o náhlá, nepředvídaná
opatření, která naprosto nemohou býti
odložena, na příklad při živelních
pohromách. V takových případech musí
však věc býti předložena obecnímu
zastupitelstvu nejdéle v nejbližší schůzi
s návrhem obecní rady, po případě
též finanční komise stran úhrady.
Jedná-li se o nový podnik, neb zařízení
v rozpočtu neuvedené, k jejichž úhradě
bude třeba uzavříti půjčku,
zciziti kmenové jmění obecní, zvýšiti
přirážku obecní k daním přímým
neb nepřímým nejméně o 20%
aneb zavésti novou neb zvýšiti nejméně
o 1/5 dosavadní samostatnou dávku obecní,
- nehledě k předpokládanému čistému
výnosu - nutno nejméně po dobu 8 dnů
vyložiti veřejně povšechný plán
a rozpočet k nahlédnutí.
Podá-li v této lhůtě námitky
proti návrhu nejméně jedna desetina voličů,
zapsaných v posledním právoplatném
seznamu voličském, přechází
rozhodnutí o tom, zda a jakým způsobem se
má podnik neb zařízení provésti,
na vyšší úřad, povolaný
dohlédati na hospodářství obecní.
Státní správa převezme tyty obory
posavadní působnosti obecní:
1. Věcný náklad na školství obecné;
2. policii bezpečnostní a polní;
3. policii zdravotní a mravnostní;
4. stavbu a udržování silnic;
5. správu chudinskou a ústavy dobročinné
Ku provedení změn, podle § 20. zamýšlených,
předloží vláda do jednoho roku osnovy
zvláštních podrobných zákonů.
Vědomé přestoupení nařízení
§§ 5. a 6. trestá se dozorčími
úřady, není-li čin nebo opomenutí
trestné podle trestního zákona, pokutou do
1000 K a při opakování pokutou do 5000 K.
Mimo to v případě opakování
může býti vyslovena nevolitelnost do zastupitelstva
obecního na příští volební
období.
Přestoupení nařízení §§
13., 14. odst. 4., 15. až 18 trestá se dozorčími
úřady pokutou do 200 K a při opakování
pokutou do 500 K.
Vláda se zmocňuje, aby v přechodné
době do konce r. 1919 slučovala nebo rozlučovala
obce, a za tím účelem měnila hranice
obcí a okresů.
V této době není potřebí k
těmto opatřením dobrých zdání,
vyjádření neb souhlasu zúčastněných
obcí neb jakýchkoliv sborů správních,
úřadů nebo sborů zákonodárných.
Ustanovení zákonná o právech virilistů,
jakož i ustanovení šesté hlavy moravského
obec. zříz. ze dne 15. března 1864 čís.
4 zem. zák. se zrušují.
Rovněž se zrušuje 2. věta § 65. čes.
obec. zříz. ze dne 16. dubna 1864 čís.
7 zem. zák.
Nařízením bude stanoveno, od kdy mají
ustanovení shora uvedená platiti na Slovensku.
Zákon tento nabude působnosti zároveň
s novým řádem volebním v obcích.
Zároveň pozbývají platnosti všecka
starší nařízení, pokud tomuto
zákonu odporují.
Provedením pověřují se ministři
vnitra, financí, veřejných prací,
školství a národní osvěty, zdravotnictví,
sociální péče.