Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 380.

Zpráva

finančního výboru o návrhu poslance Fr. Síse a soudruhů (Č. 140.), aby bylo vydáno nařízení o zjištění pohledávek, resp. cenných papírů nebo majetkových práv, uložených mimo hranice československé republiky pro příslušníky její.

Návrh jest obsažen v tisku 140. zasedání Národního shromáždění československého roku 1918 a jest návrhem pouze resolučním. Podle intencí navrhovatelů má býti uloženo ministerstvu financí, aby cestou nařizovací zjistilo, jaké pohledávky a jiné cenné hodnoty, tedy cenné papíry, zboží, majetková práva atd. uloženy jsou mimo hranice československé republiky pro její příslušníky.

Navrhovatelé sami naznačují, že tímto zjištěním má býti napomoženo opatření cizích valut, aby byl opatřen dovoz potravin a jiného potřebného zboží. A z tohoto hlavního důvodu má býti nejdříve dosaženo přehledu o veškerém zahraničním majetku všech osob fysických i právnických, jež mají své sídlo nebo závody v zemích republiky československé, ovšem s tím zřejmým úmyslem, aby na upotřebení těchto zahraničních hodnot majetkových mohl stát vykonávati určitý vliv diktovaný účelnou politikou valutní.

Nebude-li skutečně tohoto zahraničního majetkového soupisu také po stránce valutní od státní správy využitkováno nemělo by celé nařízení, o něž jde, jiného smyslu, nežli teoretický, nejvýše snad statistický.

Naproti tomu pro skutečné využitkování cizích platidel, ať již zjevných nebo utajených v majetkových hodnotách v cizině, bylo by nutno dáti nařízení zvláštní.

Pode jednomyslného názoru finančního výboru dlužno luštiti zároveň s otázkou zjištění pohledávek v cizině též druhou otázku, týkající se zjištění u nás existujících majetkových hodnot všech fysických i právnických osob, které mají své sídlo nebo závody mimo území republiky československé, ať již v podobě jakékoliv.

Pohledávky příslušníků našeho státu v cizině byly také v bývalém Rakousku na počátku války částečně mobilisovány pro domácí obchod.

Rakouský stát věnoval věci dosti značnou pozornost. Ovšem mimo opatření válečněhospodářského rázu průběhem let 1914-1916 (zvláště zákazy platů do ciziny, nebo povinnost oznamovati pohledávky příslušníků nepřátelských států u nás, uložené nařízením všeho ministerstva ze dne 1. března 1915 č. 48 ř. z.) došlo teprve koncem roku 1917 v bývalém Rakousku k řešení této věci se stanoviska potřeb valutních, nehledě k nařízenému již dříve soupisu cenných papírů zahraničních, které byly v držení osob v Rakousku sídlících.

Celé věci byl však s počátku dáván ráz ochrany rakouského majetku v cizozemsku a byla dokonce zřízena ochranná úřadovna pro tento majetek. (Nařízení ministerstva obchodu ze dne 10. října 1917.) Avšak již z nařízení bývalé rakouské vlády o přihlášce a zabavení jmění příslušníků států nepřátelských, pokud jest v území rakouském, a o přihlášce jmění příslušníků rakouského státu, pokud je v nepřátelské cizině, jde na jevo, že stát chtěl si získati evidenci o vzájemných pohledávkách a že byl připraven na to, aby z důvodů valutních do příštího vyrovnání těchto pohledávek zasáhl. Zdá se, že celá věc vznikla ze široké tehdejší akce směřující k přípravě hospodaření poválečného.

Jaký měla tato akce výsledek ciferní, není známo. Obchodní a živnostenské komory sbíraly vyplněné v této věci formuláře ve svém obvodu a zasílaly je svrchu řečené ochranné úřadovně. Formulářů bylo pět. Na formuláři A byli povinni příslušníci států nepřátelských, v Rakousku sídlící (vyjímaje zajatce) hlásiti své jmění v Rakousku, pokud přesahovalo 500 korun, franků, lir, lvů nebo 20 anglických liber nebo 200 rublů. Kdo spravoval nebo uschovával jmění příslušníka nepřátelského státu nebo firmy, která v -území nepřátelském měla svoje sídlo, byl povinen přihlásiti je na formuláři B, se stejným omezením co do výše. Osoby, jež měly svoje sídlo v Rakousku a byly dlužny do nepřátelské ciziny peníze, cenné papíry neb zboží, musily to přihlásiti na formuláři C. Podíly nepřátelských cizozemců konečně na nějakém podniku domácím (třeba akciovém) bylo nutno hlásiti na formuláři D. Tím měla býti vytvořena evidence o všech zahraničních pohledávkách v Rakousku.

Evidenci o rakouských pohledávkách v nepřátelské cizině získávaly přihlášky na formulářích E, na nichž bylo hlásiti jmění rakouských příslušníkův a domácích právnických osob a společností, pokud toto jmění v jakékoliv formě bylo umístěno v nepřátelské cizině.

Se jměním nepřátelských příslušníků až na některé výjimky nemohlo býti obchodně jednáno (prodej, postup, zatížení) bez schválení ministerstva vnitra.

Bylo již řečeno, že efekt těchto přihlášek není znám, jenom tolik proniklo do veřejnosti, že porovnání jmění rakouského v cizině se jměním ciziny v Rakousku vyznělo pro Rakousko passivně. Doporučuje se ostatně v tomto směru ministerstvu financí, aby požádalo naše zahraniční zastupitelstvo ve Vídni, aby ochranná úřadovna pro rakouský majetek v cizozemsku dala sebraný materiál k disposici naší finanční správě. Bylo by poměrně snadno zjistiti z tohoto materiálu data, týkající se űzemí a příslušníků státu našeho, a přes to, že neutrálové nejsou v evidenci zahrnuti, byl by dán tím cenný obraz o tom, do jaké míry jest náš stát v tomto směru aktivní, poněvadž byla to zajisté hlavně Vídeň, která tuto bilanci zatěžovala passivně.

Jest ovšem nezbytno přikročiti mimo to k evidenci vlastní, i kdyby se nám vídeňského materiálu dostalo. Jednak proto, že bude neúplný věcně, (materiál se pomalu scházel a bylo nutno přihlašovací lhůtu, stanovenou původně do 31. prosince 1917, prodloužiti do 15. února 1918 a jest odůvodněna domněnka, že přes to mnoho přihlášek, zvláště z českého území schází vůbec, nebo jsou neúplny) a mimo to proto, že poměry ke státům tehdy spřáteleným s Rakouskem a k neutrálům v evidenci vídeňské vůbec zahrnuty nejsou. Tyto poměry jsou právě pro naši potřebu nejdůležitější, jak pro pohledávky ciziny u nás (hlavně Německa a Německého Rakouska), tak zvláště pro pohledávky naše za hranicemi našeho státu jak z dřívějších, tak po válce navázaných exportních styků, zvláště zase na Balkán s dřívějšími rakouskými spojenci Bulharskem a Tureckem, ale také s Uhry a s novými státy na území bývalého Rakouska a v neutrální cizině.

Výbor finanční si netají, že obzvláště proti novým státům na území bývalého Rakouska bude věc značně komplikována a bude ji nutno luštiti zároveň s hledisek jiných, poněvadž pro základní tendenci projednávaného návrhu, totiž otázku cizích valut, nemá tak velikého významu, ačkoliv není bez důležitosti pro přípravu vzájemného vyrovnání a pro posouzení důsledků různých opatření, kterými by naše dosud společná s nimi měna mohla býti ozdravěna.

Výbor finanční doporučuje proto Národnímu shromáždění, aby uloženo bylo ministerstvu financí:

l. Aby byla vytvořena evidence vzájemných pohledávek ciziny proti československé republice a této republiky proti cizině, budiž zřízen zvláštní referát při ministerstvu financí.

2. Budiž vydáno nařízení v dohodě s ministerstvy vnitra, obchodu a orby, obsahující tato podstatná ustanovení:

Každá osoba fysická nebo právnická, která má svoje sídlo v území československého státu, jest povinna do doby čtyř neděl od vydání tohoto nařízení přihlásiti na určených formulářích:

a) veškeré jmění jakéhokoliv druhu, ať vlastní nebo svěřené, umístěné v území kteréhokoliv jiného státu, patřící osobám, ať fysickým nebo právnickým, které mají svoje bydliště nebo sídlo v území státu československého.

b) Veškeré jmění jakéhokoliv druhu, ať vlastní ať svěřené, umístěné v území československého státu, patřící osobám, ať fysickým nebo právnickým, které mají svoje bydliště nebo sídlo v kterémkoliv státě jiném.

c) O každém disponování s tímto jměním nutno ministerstvo financí do 8 dnů uvědomiti.

d) Kdo by této povinnosti v jakémkoliv směru nevyhověl nebo se jí vyhnul, bude trestán pokutou, stanovenou ministrem financí v dohodě s ministrem vnitra, obchodu a orby, podle povahy případu až do výše hodnoty onoho jmění, o němž v nařízené lhůtě hlášení učiněno nebylo. Proti vyměření této pokuty není odvolání.

e) Přihlášky tyto nemohou se státi základem trestního stíhání daňového ani poplatkového.

Finanční výbor má za to, že teprve na základě výsledku těchto opatření mohly by býti učiněny další kroky, jež má na mysli návrh, čelící ke správnému zhodnocení cizích valut. Tyto kroky ovšem by nesměly nehospodářsky zatěžovati obchod a předpokládaly by úzké spojení se spolehlivou a náležitými právy vybavenou devisovou ústřednou.

Dr. Horáček v. r.,
Karel Svoboda v. r.,
t. č. předseda.
referent.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP