Po řadu let domáhá se obyvatelstvo českomoravské
vysočiny velmi nutného železničního
spojení z Litomyšle pres Poličku, Jimramov,
Nové Město do Velkého Meziříčí.
Na dráhu tu vypracovány jsou tři dílčí
projekty, a to:
I. pro trať Velké Meziříčí-Nové
Město;
2. pro trať Nové Město na Moravě-Jimramov;
3. pro trať Jimramov-Polička-Litomyšl.
Projekty těchto drah jsou hotovy, tak zejména podrobný
projekt trati Nové Město-Jimramov (v délce
23.2 km) předložen byl ministerstvu železnic
ve Vídni dne 9. května r. 1913, podrobný
plán trati Jimramov-Polička-Litomyšl koncem
r. 1913. - Dne 5. prosince 1918 požádalo ministerstvo
železnic československého státu v Praze
o vydání projektů a všech spisů
u ministerstva ve Vídni uložených. Jest tudíž
možno a nutno provésti brzy pochozí komisi
a přikročiti k stavbě dráhy této
již vzhledem k nezaměstnanosti dělnictva tohoto
horského kraje, jež zabývalo se dříve
namnoze domácím tkalcovstvím a podobným
domácím průmyslem, jejž nyní
z nedostatku materiálu provozovati nemůže.
Navrhujeme tudíž:
"Slavné Národní shromáždění,
račiž se usnésti, aby byla v nejbližší
době jako stavba nouzová provedena stavba dráhy
z Velkého Meziříčí přes
Nové Město do Litomyšle."
Návrh budiž přikázán odboru
železničnímu.
V Praze 15. ledna 1919.