Okres a město Dolní Královice udržovaly
povždy a pěstují stále živé
styky hospodářské s krajem Kutnohorským
a Pelhřimovským.
Pro usnadnění vztahů těchto místních
hospodářských zájmů byla otázce
komunikační od přímo dotčených
věnována zvýšená pozornost a
dospělo se po delších úvahách
a šetřeních o poměru zkoumaného
území k tomu přesvědčení,
že pouze vystavěním místní dráhy,
která by rozsáhlým tímto územím
v rozloze 2100 km2 na příč
procházela, by mohlo dojíti k hospodářskému
sesílení této zanedbané krajiny.
Myšlenka tato nalézá konkretní znázornění
v projektu místní dráhy Zruč - Dolní
Královice - Pelhřimov, který tvoří
jednak přirozené prodloužení již
nynější linie Sedlec - Kutná Hora -
Zruč ve směru jižním, jinak umožňuje
spojení s krajinou, jíž probíhá
Českomoravská příčná
dráha.
Lesní a zemědělské hospodářství
attrakčního území projektované
místní dráhy najde uskutečněním
zamýšleného podniku nejkratší cestu
k střediskům obchodním na sever směrem
k Polabí a Praze, na jih k Českým Budějovicům.
Vývoz z okresů Dolnokrálovického a
Pelhřimovského, zejména doprava obilí,
bramborů, dobytka a dříví, na druhé
straně pak dovoz z krajiny Kutnohorské a Polabí
budou mimo jiné s to, aby oživily vozbu na dráze
Sedlec - Kutná Hora - Zruč, která umožňuje
i nejkratší spojení s Kolínem, tedy
s nastávající vodní drahou Labskou.
Tyto podmínky pro povznesení průmyslové
činnosti krajiny, o niž jde, budou teprve oceněny,
když se umožní levnější dovoz
uhlí a poskytne se příležitosti k výdělku
pracovním silám.
Rozkvět hospodářský, který
právě očekávají přímo
zúčastnění zájemníci
po usnadnění dopravy, bude působiti blahodárně
i na sousední okresy, čímž zvýší
se jejich berní výkonnost.
Přímo dotčené okresy Dolnokrálovický
a Pelhřimovský, jsouce si vědomy významu
a dosahu předmětného podniku místní
dráhy na vývin hospodářství
zúčastněného poplatnictva, upsaly
k částečnému krytí potřebného
nákladu zařizovacího poměrně
značné částky, kterážto
okolnost poskytuje nejen průkazu opravdového zájmu,
nýbrž i obětavosti chudého poplatnictva
východní části českého
jihu.
Komitét, který snaží se uskutečniti
tuto dráhu již od několika desítileti,
doufá vzhledem k tomu, že bylo ukončeno celé
technické řízení, jakož i veškeré
komise a úřední jednání, že
bude moci přikročiti k finančnímu
a zákonitému zajištění tohoto
veledůležitého podniku.
Důležitost dráhy, o niž tu jde, dokazuje
to, že ani rakouská vláda, která zajisté
neměla mnoho starostí o národohospodářské
zájmy naší země, zejména po stránce
komunikační, nemohla se vyhnouti imperativní
povinnosti, když se jednalo o předlohu místních
drah pro celé Rakousko a přijala aspoň 2
části trati tohoto významného železničního
spojení.
Poněvadž jednak v provedení zamýšlené
místní dráhy ze Zruče přes
Dolní Královice do Pelhřimova dlužno
viděti vytvoření účinné
tepny pro hospodářský rozvoj části
kraje středočeského, jednak vhodný
prostředek pro zaměstnání velkého
počtu dělnictva na zemních pracích,
týkajících se zařízení
spodní stavby, navrhujeme:
Slavné Národní shromáždění,
račiž se usnésti:
1. Projekt místní dráhy Zruč -
Dolní Královice - Pelhřimov doporučuje
se, aby byl jako nutný a neodkladný proveden, ze
zřetelů sociálních a národohospodářských,
aby byla tak doplněna síť komunikační
ve středních Čechách,
2. ministerstvo železnic se vyzývá, aby
podniku místní dráhy ze Zruče přes
Dolní Královice, Čechtice, Červenou
Řečici do Pelhřimova věnovalo zvláštní
pozornost, tím že jej zařadí do nastávajícího
programu pro stavbu místních drah a aby se zástupci
místních zájemníků zahájilo
co nejdříve jednání o finančním
zajištění.
Po stránce formální navrhuje se, aby návrh
tento byl odkázán železničnímu
výboru.
V Praze 16. ledna 1919.