Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 363.

Návrh

člena Národního shromáždění Václava Donáta a soudr., aby byla provedena místní dráha Zruč - Dol. Královice - Pelhřimov, čímž by bylo odpomoženo nezaměstnanosti dělnictva; byla by to tedy nouzová akce, aby byla opatřena práce.

Okres a město Dolní Královice udržovaly povždy a pěstují stále živé styky hospodářské s krajem Kutnohorským a Pelhřimovským.

Pro usnadnění vztahů těchto místních hospodářských zájmů byla otázce komunikační od přímo dotčených věnována zvýšená pozornost a dospělo se po delších úvahách a šetřeních o poměru zkoumaného území k tomu přesvědčení, že pouze vystavěním místní dráhy, která by rozsáhlým tímto územím v rozloze 2100 km2 na příč procházela, by mohlo dojíti k hospodářskému sesílení této zanedbané krajiny.

Myšlenka tato nalézá konkretní znázornění v projektu místní dráhy Zruč - Dolní Královice - Pelhřimov, který tvoří jednak přirozené prodloužení již nynější linie Sedlec - Kutná Hora - Zruč ve směru jižním, jinak umožňuje spojení s krajinou, jíž probíhá Českomoravská příčná dráha.

Lesní a zemědělské hospodářství attrakčního území projektované místní dráhy najde uskutečněním zamýšleného podniku nejkratší cestu k střediskům obchodním na sever směrem k Polabí a Praze, na jih k Českým Budějovicům.

Vývoz z okresů Dolnokrálovického a Pelhřimovského, zejména doprava obilí, bramborů, dobytka a dříví, na druhé straně pak dovoz z krajiny Kutnohorské a Polabí budou mimo jiné s to, aby oživily vozbu na dráze Sedlec - Kutná Hora - Zruč, která umožňuje i nejkratší spojení s Kolínem, tedy s nastávající vodní drahou Labskou.

Tyto podmínky pro povznesení průmyslové činnosti krajiny, o niž jde, budou teprve oceněny, když se umožní levnější dovoz uhlí a poskytne se příležitosti k výdělku pracovním silám.

Rozkvět hospodářský, který právě očekávají přímo zúčastnění zájemníci po usnadnění dopravy, bude působiti blahodárně i na sousední okresy, čímž zvýší se jejich berní výkonnost.

Přímo dotčené okresy Dolnokrálovický a Pelhřimovský, jsouce si vědomy významu a dosahu předmětného podniku místní dráhy na vývin hospodářství zúčastněného poplatnictva, upsaly k částečnému krytí potřebného nákladu zařizovacího poměrně značné částky, kterážto okolnost poskytuje nejen průkazu opravdového zájmu, nýbrž i obětavosti chudého poplatnictva východní části českého jihu.

Komitét, který snaží se uskutečniti tuto dráhu již od několika desítileti, doufá vzhledem k tomu, že bylo ukončeno celé technické řízení, jakož i veškeré komise a úřední jednání, že bude moci přikročiti k finančnímu a zákonitému zajištění tohoto veledůležitého podniku.

Důležitost dráhy, o niž tu jde, dokazuje to, že ani rakouská vláda, která zajisté neměla mnoho starostí o národohospodářské zájmy naší země, zejména po stránce komunikační, nemohla se vyhnouti imperativní povinnosti, když se jednalo o předlohu místních drah pro celé Rakousko a přijala aspoň 2 části trati tohoto významného železničního spojení.

Poněvadž jednak v provedení zamýšlené místní dráhy ze Zruče přes Dolní Královice do Pelhřimova dlužno viděti vytvoření účinné tepny pro hospodářský rozvoj části kraje středočeského, jednak vhodný prostředek pro zaměstnání velkého počtu dělnictva na zemních pracích, týkajících se zařízení spodní stavby, navrhujeme:

Slavné Národní shromáždění, račiž se usnésti:

1. Projekt místní dráhy Zruč - Dolní Královice - Pelhřimov doporučuje se, aby byl jako nutný a neodkladný proveden, ze zřetelů sociálních a národohospodářských, aby byla tak doplněna síť komunikační ve středních Čechách,

2. ministerstvo železnic se vyzývá, aby podniku místní dráhy ze Zruče přes Dolní Královice, Čechtice, Červenou Řečici do Pelhřimova věnovalo zvláštní pozornost, tím že jej zařadí do nastávajícího programu pro stavbu místních drah a aby se zástupci místních zájemníků zahájilo co nejdříve jednání o finančním zajištění.

Po stránce formální navrhuje se, aby návrh tento byl odkázán železničnímu výboru.

V Praze 16. ledna 1919.

Václav Donát,

Dr. Hnídek, Bradáč, M. Pilát, Chaloupka, J. Malypetr, K. Sáblík, Adolf Prokůpek, Chroustovský, Ing. Ferd. Klindera, Svoboda, Hübner, Mečíř, Otm. Hrejsa, Malkus, J. Klega, Jonáš, Měchura, S. Vacula, Vojta, V. Stoupal, Anna Chlebounová, Jos. Sechtr, Sonntág, Dr. Kubíček, F. Hybš, Jar. Rychtera, Babánek, Dr. Viškovský.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP