Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 357.

Vládní návrh

zákona o oddělení správy finanční od správy politické.

Zákon

ze dne ............ 1919, jenž se týče oddělení správy finanční od správy politické.

§ 1.

Správa přímých daní odděluje se od správy politické.

Berní referáty, tvořící podle nařízení rakouského ministerstva financí z 10. září 1868, čís. 129 ř. z. oddělení okresních hejtmanství, stávají se samostatnými úřady I. stolice pro správu přímých daní a přejímají veškeren obor působnosti, který dosud měla okresní hejtmanství ve věcech správy přímých daní i s jejich vymáháním. Úřady tyto, které se zovou berními správami, podléhají zemskému finančnímu úřadu (zemskému finančnímu ředitelství, finančnímu ředitelství).

Ve městech s vlastním statutem se co do vymáhání daní nic nemění.

§ 2.

Zemští finanční ředitelé (finanční ředitel) jsou samostatnými, na přednostech zemských správ politických nezávislými přednosty zemských finančních úřadů (zemských finančních ředitelství, finančního ředitelství).

§ 3.

Zákon tento, jehož provedením se pověřuje ministr financí, nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Poznámky.

Spojení správy přímých daní se správou politickou tkví původem a příčinami vlastně až v dobách tereziánských. Mělo příčinu v jednoduchosti berničního systému, jenž nevyžadoval ani nepřipouštěl zvláštního ústrojí, schopného žití samostatným životem, na politické správě nezávislým, a odpovídalo také zcela jak duchu doby, tak i vší povaze ústavního života a jeho orgánů; všem těmto poměrům bylo by se příčilo, aby správa berniční, zasahující citelně do majetkových zájmů obyvatelstva a pověřená úkolem opatřovati peníze, potřebné k udržování státu, stála mimo dosah správy politické.

V létech padesátých předešlého století byla sice správa berniční značné vybudována, podmínky pro oddělení její od správy politické však ještě dány nebyly. Dosavadní stav zakládá se na nařízení ministerstva financí ze dne 10. září 1868, čís. 129 ř. z. Nynější poměry vyžadují nutně oddělení. Rakouské ministerstvo financí uznávalo, že změna dříve nebo později musí nastati. Zpráva bývalého poslance Dr. Redlicha jako člena komise pro správní reformu (1913) označuje spojení správy přímých daní se správou politickou jako neudržitelnou.

Hlavními důvody jsou: veliký rozsah a dosah, jakého správa daní nabyla, a okolnost, že úředník politický, nemaje nijakého odborného vzdělání ve věcech finančních, není schopný, aby - ať v I. ať v II. stolici - byl přednostou úřadu finančního. Třeba že byla ve skutečnosti podřízenost berních referentů správcům okresních úřadů politických ve značné míře pouhou formalitou, je nutno tento historický přežitek nadobro zrušiti.

Ve městech s vlastním statutem navrhovaný zákon poměrů nemění, poněvadž v těchto městech správa přímých daní byla již od správy politické oddělena.

Exekuce ponechává se vzhledem k nařízením statutů těchto měst až nadále jejich správám.

Stejně neodůvodněná byla závislost ředitelů zemských finančních úřadů na přednostech zemských správ politických.

Peněžních nákladů navrhované osamostatnění správy finanční nevyžaduje.

Praze 14. ledna 1919.

Dr. Rašín
vl. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP