Bývalý rakouský stát, jakož i
dřívější zemská správa
nestaraly se valně o existenci našich mrzáků,
pročež se u nás ujalo jich několik lidumilů,
kteří založily v r. 1908 "Spolek pro léčbu
a výchovu rachitiků a mrzáků."
Tento spolek založil v roce 1913 v Praze VI-13 "Jedličkův
ústav pro zmrzačelé," pojmenovaný
po velezasloužilém předsedovi prof. MUDru Jedličkovi.
Později však přeměněno bylo znění
firmy na "Zemský spolek pro léčbu a
výchovu mrzáků v království
českém v Praze." V roce 1913 měl tento
ústav 12 chovanců, dětí-mrzáčků.
Když však v r. 1914 počala válka rozhodl
zmíněný spolek ujmouti se vojínů-invalidů.
Zřídil tedy "Školu pro vojíny-invalidy,"
jejímž účelem jest:
1. lékařsky doléčiti invalidu dle
možnosti a opatřiti mu nejvhodnější
náhradu za chybějící úd - prothesu
-- neb jiný přístroj dle potřeby;
2. uvědomiti invalidu, že jest ještě schopen
práce výdělečné a že nemusí
tudíž spoléhati pouze na invalidní rentu;
3. v případech, kdy invalida nemůže
zastávati své dřívější
postavení nutno mu ve škole vyhledati nové
zaměstnání, přiměřené
jeho stavu, při čemž se béře
zřetel na podmínky osobní i sociální
každého jednotlivce.
Tato škola byla jediná svého druhu v bývalém
mocnářství a poněvadž invalidů
velmi rychle přibývalo, musela býti stále
rozšiřována a přizpůsobovati
se potřebám nových invalidů. Zaměstnání
invalidů v této škole jest dvojí:
a) návštěva kursů vzdělavacích,
b) práce ve cvičných dílnách.
Kursy vzdělavací jsou tyto:
1. škola pro analfabety
2. škola jednorukých
3. elementární kurs obchodní
4. kurs psaní na stroji
5. kurs němčiny.
Cvičné dílny pak jsou následující:
1. | truhlářská | 11. | kamenická |
2. | řezbářská | 12. | kovárna |
3. | soustružnická | 13. | klempířská |
4. | košíkářská | 14. | mechanická |
5. | lakýrnická | 15. | orth. bandaž. |
6. | knihařská | 16. | obuvnická |
7. | hračkářská | 17. | krejčovská |
8. | hrnčířská | 18. | laboratoř přírodovědecká |
9. | sádrovna | 19. | laboratoř fotografická |
10. | keramická | 20. | dílna litografická. |
V těchto dílnách doléčují
se invalidi vhodně volenými pracemi neb cvičí
se pracovati s umělými údy ve svých
dřívějších neb nově volených
řemeslech.
Nejdůležitější z těchto
dílen jsou dílny orthopedické, v nichž
vyrábějí se prothesy, umělé
údy a orthopedické přístroje.
Od 1. ledna do 30. listopadu 1918 bylo v těchto dílnách
vyrobeno:
3913 kusů prothes nohou, rukou a jiných přístrojů
a 2443 párů bot.
Vedle toho opraveno:
2221 kusů prothes a různých přístrojů
a 2286 párů bot.
Zkoušek provedeno: 9575.
Celkem návštěv: 22.278.
Z těchto čísel jest viděti, že
dílny tyto jsou velmi pilně zaměstnány
již nyní.
Základem nynějšího ústavu byl
dům v Praze VI-13 zvaný "Polsko," zakoupený
za K 130.000, částku to vypůjčenou
nezúročitelně ze zemského sirotčího
fondu.
Poněvadž invalidů stále přibývalo,
bylo nutno ústav rozšířiti a byly proto
přistaveny na dvoře orthopedické dílny.
Za nedlouho pak byl zakoupen a adaptován pro cvičné
dílny činžovní dům na Pankráci
a v dubnu 1916 přistavěny u domu "Polsko"
nově veliké dílny.
Veškeré toto rozšíření vyžadovalo
statisícových nákladů, na které
přispěly subvencemi:
ministerstvo války,
ministerstvo vnitra,
zemský fond invalidní,
zemská pomocná úřadovna válečná,
obchodní a živnostenská komora,
král. hlav. město Praha,
okresní a obecní zastupitelstva,
více však než dvě třetiny nákladu
uhraženo bylo z dobrovolných příspěvků
a darů.
Škola pro vojíny-invalidy spojena byla s reservní
nemocnicí čís. 3 a jejími pobočkami
v Nuslích, Vršovicích a v Sokolovně
v Praze II., kdež měla umístěné
přidělené jí invalidy. Představenstvo
pražského sanatoria dalo škole k disposici sály
operační a potřebná léčebná
oddělení, což bylo pro ústav velkou
úsporou.
Až dosud byla péče o mrzáky ponechána
dobrovolné dobročinnosti veřejné.
Dle zkušenosti v cizině měly by však péči
o mrzáky vzíti na sebe jednotlivé státy.
Obzvláště nyní, kdy přibylo tolik
mrzáků-invalidů jest nutno shrnouti tyto
v jeden celek pod jednotný dozor a jednotné vedení.
Kdyby republika československá vzala za základ
ústavy založené a vedené nyní
Zemským spolkem pro léčbu a výchovu
mrzáků v království českém,
jen by tím získala. Tyto ústavy bylo by možno
v poměrně krátké době rozšířiti
dle potřeby.
Zajištění obživy mrzáků
a invalidů jest podmínkou spokojenosti těchto.
Invalidi nemohou býti odkázáni pouze na invalidní
rentu neb milodary. Musí se někdo postarati o jejich
léčení a výchovu, poskytnouti jim
možnost, aby se i oni samostatně obživili.
Schopnost výdělku jest velmi často podmíněna
u mrzáků včasným ošetřením.
Jest tedy nutno, aby mohlo býti rychle postaráno
o všecky mrzáky v naší republice. Dnes
jest umístěno v ústavu 35 chovanců,
leč nevyřízených žádostí
za přijetí přes 230.
Invalidů však, jimž nebyla dosud dána
možnost výcviku a léčení, jest
počet nedozírný. Nebylo by absolutně
možno starati se o všechny tyto jednotlivce, kdyby většina
jich nebyla vychována na schopné výdělku.
Velmi příznivé výsledky výchovy
mrzáků vidíme na př. v královském
bavorském ústavu pro výchovu a vzdělání
zmrzačelých dětí v Mnichově,
kde jeví se 90% příznivých výsledků
a pouze 10% chovanců zůstává neschopných
výdělku.
V Americe jest nejlépe postaráno o mrzáky,
neb jsou tam kromě velkých orthopedických
klinik a 5 velkých ústavů 3 státní
ústavy se zákonným závazkem přijmouti
každé zmrzačelé dítě do
léčby a výchovy (New York Staate Hospital
v Havertrawu, Minesota Spital v St. Paulu a Children orthopaedie
Warr ve Philadelphii).
Naše mladá republika měla by bráti příklad
pokroku amerického a zajisté, že vedoucí
činitelé dosáhli by plného uznání
celého národa, kdyby provedli dílo takové
důležitosti jako jest ochrana a pomoc poskytnutá
ubohým mrzákům a invalidům.
Výhody, které by plynuly z tohoto převzetí
nyní existujícího ústavu státem
byly by zajisté velmi brzo viditelné.
Ústav mohl by se dalekosáhle rozšířiti.
Jednotlivé dříve uvedené dílny
mohly by zvýšením počtu pracujících
invalidů a mrzáků proměněny
býti ve výrobní družstva pod ochranou
státní.
Výroba mohla by se rozšířiti ještě
na nová odvětví, která by se navzájem
doplňovala.
Jakou na př. skvělou budoucnost má jen výroba
vědeckých učebných pomůcek
v nynějším ústavě.
Skoro veškeré pomůcky byly dosud k nám
dováženy za drahé peníze z ciziny.
Kdyby založena byla při ústavu ještě
knihtiskárna, kde by bylo možno tisknouti školní
knihy a jiné pomůcky, znamenalo by to opět
zaměstnání velkého počtu invalidů
a mrzáků.
Rovněž bylo by možno poměrně levně
zaříditi smaltovnu a emailovnu, vzhledem ku značné
potřebě nahražování dřívějších
německých nápisů českými.
S výrobou chirurgických nástrojů mohlo
by se také v brzku začíti.
A tak našlo by se ještě mnoho různých
odvětví průmyslu, jež dala by se výhodně
zaříditi pro naše mrzáky a invalidy.
Náklady státu, které by byly z počátku
spojené s převzetím a rozšiřováním
dosud existujícího ústavu, umořovaly
by se zajisté velmi rychle a tím spíše,
čím větší by byla výdělečná
výkonnost a rozsah působnosti mrzáků-invalidů.
Konečný výsledek této práce
ve velkém slohu byl by ten, že mrzáci a
invalidi nebyli by odkázáni na milost a soucit cizích
lidí, ani na almužnu státu, nýbrž
sami jako velká organisace pod vedením a ochranou
státní pracovali by všichni každý
dle svých sil na sebezachování na obživě,
výchově a vzdělání sebe
i svých spolutrpitelů ano i těch ubohých,
kteří výdělku schopni nejsou.
Návrh budiž přikázán k projednání
výboru školskému a socialně-politickému.
V Praze 8. prosince 1918.