O výpomocných sluzích bylo po léta
v odborných listech mnoho psáno a nebylo jediné
schůze státních zřízenců,
v níž by právě systém výpomocných
sluhů nebyl podroben zničující kritice.
Existuje asi sotva jiná instituce, jež by byla státu
tak málo ke cti, jako neblahé výpomocné
sluhovství. Přes všechny námahy, prosby
a boje nemohli dojíti rozhodující činitelé
ve státě po době delší 16 let
dosud k přesvědčení, že odporuje
to každé logice, když člověka,
jenž stále, po celý svůj život
zastává systemisované služební
místo, označuji jakožto výpomocně
ustanoveného, kde přece ihned musela býti
přijata pro toto místo jiná síla,
pakliže takový doživotní výpomocný
sluha zemřel, vstoupil na odpočinek nebo z jiných
důvodů vystoupil ze služby.
Jako markantní důkaz uvádíme následující:
U místodržitelství pro král. České
jest dle statusu 44 výpomocných sluhů
a při tom 20 systematisovaných míst jest
řadu let již neobsazeno, službu na těchto
místech zastávají k úplné spokojenosti
sluhové výpomocní. U okresních
hejtmanství v král. Českém jest
dle statusu zaměstnáno celkem 95 výpomocných
sluhů a u mnohých poznamenáno jest -
až do definitivního jmenování -
nicméně jsou stále výpomocnými.
Podobné poměry jsou i u jiných resortů
i v jiných zemích, ale nejhůře je
v král. Českém, kde výpomocní
sluhové jako takoví slouží již
10, 20 až 35 roků!
Tímto systémem byla oloupena o skrovné výhody
velká řada loyálních státních
služebníků, jež by jim při spravedlivém
hodnocení jejich služebních výkonů
se stanoviska objektivního právního citu
mohly býti zadržány.
Nejistota v životním postavení, skrovné
platy, snížená pense a zcela nedostatečné
zaopatření pozůstalých jsou odměnou
za věrné služby, jsou odplatou, již má
do budoucnosti k očekávání stále
zaměstnaný výpomocný sluha.
Odvolávati se na to, že známý zákon
o certifikatistech překáží definitivnímu
ustanovení výpomocných sluhů, jest
pouhou prázdnou výmluvou, ježto ani zákon
ten nepřekáží zákonné
úpravě novou systematisací v úvaze
jsoucích služebních míst a jich prvnímu
obsazení výpomocnými sluhy na těchto
místech činnými. Ba, bylo by pro certifikované
vojenské čekatele právě jen výhodou,
kdyby jim tímto způsobem bylo učiněno
tisíce míst napříště přístupnými,
jichž dnes nelze dosáhnouti.
Chce-li stát konečně se svého čestného
štítu odstraniti černou, tíživou
skvrnu, musí řešiti tuto otázku a sice
tak, že označení státní otroci
musí navždy zmizeti. Jest konečně na
čase, aby i zde nastal pořádek, ježto
proti této kategorii zřízenců nahřešilo
se již až dost.
Návrh zákona pak zní takto:
§ 1.
Sluhovská místa obsazena stále zaměstnanými
výpomocnými sluhy přemění se
v definitivní služební místa a jakožto
taková budou nově systemisována.
§ 2.
Prvé osazení těchto nových služebních
míst stane se bez vypsání, výpomocnými
sluhy na nich dosud činnými, pokud při vyhlášení
tohoto zákona vykazují již jednoletou služební
dobu, není-li tomu tak, nastane obsazení po dosažení
jednoleté služební doby. Při tom budiž
služební doba ve vojště následkem
války strávena plně započítána
a neznačí nastoupení vojenské služby
žádné přerušení výpomocné
služby.
Po stránce formální doporučují
podepsaní, aby tento návrh přikázán
byl státně zřízeneckému
výboru.