Jestliže za rakouského režimu všecka mezinárodní
spojení soustředěna byla do Vídně,
v nové říši Československé
střediskem evropských drah se stane Praha. Cesty
z Paříže do Moskvy jako z Hamburku do Terstu
křižovati budou v Praze. Spojení Prahy s hlavními
městy Ruska musí býti přímé
a nikoli, jako dosud, s velikou zajížďkou přes
Halič. Nejkratší spojení Paříže
s Moskvou bude právě přes Prahu, Vratislav
a Varšavu.
Na československém státu jest, aby v části
v něm obsažené cílevědomě
připravoval tuto dráhu politicky, hospodářsky
i strategicky pro budoucí mezinárodní vývoj
evropský tak důležitou. Jde v Čechách
o trať z Prahy do broumovského výběžku,
kde by v Meziměstí navázána byla na
trať slezskou směrem k Vratislavi. Co by toto přímé
spojení Čech se Slezskem, Polskem a Ruskem znamenalo
pro celý náš stát, jak by byl usnadněn
mezinárodní vývoz a dovoz zboží
vůbec a doprava uhlí zvláště,
netřeba připomínati.
Toto přímé spojení Prahy s českým
severovýchodem mělo by přímo životní
význam pro všecka města této oblasti.
Severozápadní dráha z Liberce do Pardubic
sloužila Vídni a nikoli Praze: touto dopravní
politikou starého režimu trpělo všecko
obyvatelstvo českého severovýchodu, které
do Prahy dojížděti mohlo jen velikými
oklikami a s velikou ztrátou času a peněz.
Z měst nejvíce postižen byl Dvůr Králové
nad Labem, který i pro svůj průmysl i pro
svoje kulturní poslání na jazykovém
pomezí musí po tolikerém příkoří
se strany starých německých vlád býti
v nových československých poměrech
státních ve svých požadavcích
zvláště respektován. I kdyby nebylo
důležitého momentu mezinárodního,
který mluví pro přímé spojení
Prahy přes Dvůr Králové n. L. k Meziměstí
a dále na Vratislav, sám zájem Dvora Králové
n. L. a celé řady měst na českém
severovýchodě, jakož i zájem drah nepřímo
z českého severovýchodu do Prahy vedoucích
vynutil by si časem toto přímé spojení.
Daleké zajížďky z těchto měst
na trati Hradec Králové - Praha, Ghoceň -
Pardubice - Praha, Turnov - Praha přetěžovaly
výkonnost drah již vlastními směry až
příliš zatíženou. Severovýchodní
Čechy potřebují spojení s Prahou vlastního,
zvláštního, přímého a
rychlého, a tu především Dvůr
Králové n. L. musí vedle dosavadní
podružné trati liberecko-pardubické míti
hlavní novou trať přímo vedoucí
do Prahy.
Vybudovati dráhu spojující Prahu přes
Dvůr Králové n. L. s broumovským výběžkem
není projekt, který by nemohl býti proveden
v době nejkratší. Povážiti třeba,
že část nové dráhy, totiž
trať Praha - Nymburk, jest už hotova, a že by byla
k disposici, ovšem kdyby byla náležitě
doplněna a sesílena; trať Hořice - Dvůr
Králové n. L. - Hronov projektována byla
již vládou rakouskou, takže by zbyla jako nepřipravená
dosud část dráhy trať z Nymburka do
Hořic. Ovšem trať Hořice - Dvůr
Králové n. L. - Hronov míněna byla
jen jako dráha lokální, která, byla-li
za starého režimu politickou vymožeností,
v nových poměrech by byla technickým přežitkem,
neboť by nikterak nestačila rostoucím hospodářským
a kulturním potřebám celé severovýchodní
oblasti české. Musí tedy plán místní
dráhy Hořice - Dvůr Králové
n. L. - Hronov přepracován býti (v dohodě
s "ústředním komitétem pro stavbu
místní dráhy Hořice - Dvůr
Králové n. L. - Hronov - Náchod") jednotně
podle nového celkového plánu prvotřídní
dráhy Praha - Nymburk - Hořice - Dvůr Králové
n. L. - Hronov - Meziměstí.
Průmyslová města českého severovýchodu
při nedostatku surovin dlouho asi budou trpěti nezaměstnaností
továrního dělnictva, proto by bylo záhodno,
aby aspoň stavba traçované již části
dráhy z Hořic přes Dvůr Králové
n. L. do Hronova co nejdříve jako práce nouzová
byla zahájena. Tím by bylo odpomoženo i rostoucí
nezaměstnanosti v řadách techniků
a inženýrů, kteří by mimo revisi
projektu trati Hořice - Dvůr Králové
n. L. - Hronov připravovati měli také ihned
trať Nymburk - Hořice. Investice na dráhu z
Nymburka do Hronova znamenala by tedy úlevu v rostoucí
nezaměstnanosti a při tom pro budoucnost byla by
to investice velmi plodná, protože stavba dráhy
by pozdvihla hospodářskou úroveň českého
severovýchodu a celého státu.
Předkládáme tedy Národnímu
shromáždění návrh, aby co nejdříve
vybudována byla prvotřídní trať
Nymburk - Dvůr Králové n. L. - Hronov jakožto
část mezinárodní přímé
linie Praha - Vratislav - Varšava - Moskva (Petrohrad), jsouce
přesvědčeni, že dráha tato měla
by dalekosáhlý a blahodárný význam
s hlediska národohospodářského i kulturního
pro stát československý vůbec a pro
český severovýchod zvláště.
Žádáme, aby přípravné
práce byly co nejdříve zahájeny.
Formálně odkazuje se návrh výboru
železničnímu.