Zasedání Národního shromážděné československého r. 1919.

Tisk 338.

Návrh

dra Ant. Uhlíře, O. Vochoče, dra O. Krouského a soudr., aby vybudována byla trať Nymburk - Dvůr Králové n. Labem - Hronov jako část přímé mezinárodní linie Praha - Vratislav - Varšava - Moskva (Petrohrad).

Jestliže za rakouského režimu všecka mezinárodní spojení soustředěna byla do Vídně, v nové říši Československé střediskem evropských drah se stane Praha. Cesty z Paříže do Moskvy jako z Hamburku do Terstu křižovati budou v Praze. Spojení Prahy s hlavními městy Ruska musí býti přímé a nikoli, jako dosud, s velikou zajížďkou přes Halič. Nejkratší spojení Paříže s Moskvou bude právě přes Prahu, Vratislav a Varšavu.

Na československém státu jest, aby v části v něm obsažené cílevědomě připravoval tuto dráhu politicky, hospodářsky i strategicky pro budoucí mezinárodní vývoj evropský tak důležitou. Jde v Čechách o trať z Prahy do broumovského výběžku, kde by v Meziměstí navázána byla na trať slezskou směrem k Vratislavi. Co by toto přímé spojení Čech se Slezskem, Polskem a Ruskem znamenalo pro celý náš stát, jak by byl usnadněn mezinárodní vývoz a dovoz zboží vůbec a doprava uhlí zvláště, netřeba připomínati.

Toto přímé spojení Prahy s českým severovýchodem mělo by přímo životní význam pro všecka města této oblasti. Severozápadní dráha z Liberce do Pardubic sloužila Vídni a nikoli Praze: touto dopravní politikou starého režimu trpělo všecko obyvatelstvo českého severovýchodu, které do Prahy dojížděti mohlo jen velikými oklikami a s velikou ztrátou času a peněz. Z měst nejvíce postižen byl Dvůr Králové nad Labem, který i pro svůj průmysl i pro svoje kulturní poslání na jazykovém pomezí musí po tolikerém příkoří se strany starých německých vlád býti v nových československých poměrech státních ve svých požadavcích zvláště respektován. I kdyby nebylo důležitého momentu mezinárodního, který mluví pro přímé spojení Prahy přes Dvůr Králové n. L. k Meziměstí a dále na Vratislav, sám zájem Dvora Králové n. L. a celé řady měst na českém severovýchodě, jakož i zájem drah nepřímo z českého severovýchodu do Prahy vedoucích vynutil by si časem toto přímé spojení. Daleké zajížďky z těchto měst na trati Hradec Králové - Praha, Ghoceň - Pardubice - Praha, Turnov - Praha přetěžovaly výkonnost drah již vlastními směry až příliš zatíženou. Severovýchodní Čechy potřebují spojení s Prahou vlastního, zvláštního, přímého a rychlého, a tu především Dvůr Králové n. L. musí vedle dosavadní podružné trati liberecko-pardubické míti hlavní novou trať přímo vedoucí do Prahy.

Vybudovati dráhu spojující Prahu přes Dvůr Králové n. L. s broumovským výběžkem není projekt, který by nemohl býti proveden v době nejkratší. Povážiti třeba, že část nové dráhy, totiž trať Praha - Nymburk, jest už hotova, a že by byla k disposici, ovšem kdyby byla náležitě doplněna a sesílena; trať Hořice - Dvůr Králové n. L. - Hronov projektována byla již vládou rakouskou, takže by zbyla jako nepřipravená dosud část dráhy trať z Nymburka do Hořic. Ovšem trať Hořice - Dvůr Králové n. L. - Hronov míněna byla jen jako dráha lokální, která, byla-li za starého režimu politickou vymožeností, v nových poměrech by byla technickým přežitkem, neboť by nikterak nestačila rostoucím hospodářským a kulturním potřebám celé severovýchodní oblasti české. Musí tedy plán místní dráhy Hořice - Dvůr Králové n. L. - Hronov přepracován býti (v dohodě s "ústředním komitétem pro stavbu místní dráhy Hořice - Dvůr Králové n. L. - Hronov - Náchod") jednotně podle nového celkového plánu prvotřídní dráhy Praha - Nymburk - Hořice - Dvůr Králové n. L. - Hronov - Meziměstí.

Průmyslová města českého severovýchodu při nedostatku surovin dlouho asi budou trpěti nezaměstnaností továrního dělnictva, proto by bylo záhodno, aby aspoň stavba traçované již části dráhy z Hořic přes Dvůr Králové n. L. do Hronova co nejdříve jako práce nouzová byla zahájena. Tím by bylo odpomoženo i rostoucí nezaměstnanosti v řadách techniků a inženýrů, kteří by mimo revisi projektu trati Hořice - Dvůr Králové n. L. - Hronov připravovati měli také ihned trať Nymburk - Hořice. Investice na dráhu z Nymburka do Hronova znamenala by tedy úlevu v rostoucí nezaměstnanosti a při tom pro budoucnost byla by to investice velmi plodná, protože stavba dráhy by pozdvihla hospodářskou úroveň českého severovýchodu a celého státu.

Předkládáme tedy Národnímu shromáždění návrh, aby co nejdříve vybudována byla prvotřídní trať Nymburk - Dvůr Králové n. L. - Hronov jakožto část mezinárodní přímé linie Praha - Vratislav - Varšava - Moskva (Petrohrad), jsouce přesvědčeni, že dráha tato měla by dalekosáhlý a blahodárný význam s hlediska národohospodářského i kulturního pro stát československý vůbec a pro český severovýchod zvláště. Žádáme, aby přípravné práce byly co nejdříve zahájeny.

Formálně odkazuje se návrh výboru železničnímu.

V Praze 14. ledna 1919.

Dr. Ant. Uhlíř, O. Vochoč, Dr. O. Krouský,

Dr. Veselý, St. K. Neumann, Slavíček, Jan Hrizbyl, Landová-Štychová, Emil Špatný, Laube Rudolf, J. Svozil, Freiman, Sladký, Dr. Th. Bartošek, Skorkovský, Hrouda, Dr. Klouda, Tučný Alois, Pelikán, Josef Netolický, Kopeček, Dr. Emil Franke, Dr. Rambousek, Zeminová Fr., Dr. Krejčí, A. Konečný.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP