Vyřízení tohoto návrhu jest pilné,
poněvadž je statistika předpokladem správy
i legislativy. Bude co nejdříve nutno provésti
sčítání lidu, československá
republika nemá však doposud úřadu, který
by sčítání připravil a provedl.
Osnova obsahuje ustanovení:
I. | organisaci statistické služby, |
II. | o povinnosti statistického zpravodajství. |
III. | přechodná a formální. |
Ve příčině organisace statistické
služby obsahuje osnova jen tyto zásady:
a) Statistická služba se obstarává jednak
státní statistickou radou, jako orgánem
poradním a usnášejícím, jednak
státním statistickým úřadem,
jako orgánem výkonným.
Rozdělení funkce statistické služby
na orgán poradní a výkonný uznává
se všeobecně za jedině správnou zásadu,
která jest u nás i v cizině téměř
všude pravidlem. Jak otázka, co má býti
vyšetřováno statisticky, tak i otázka,
jakým způsobem jest šetření provést,
vyžaduje spolučinnosti administrativy, vědy
a zájemníků. Statistický úřad,
opíraje se o statistickou radu, může svůj
úkol snáze a s větší autoritou
provésti. Na tomto principu byla vybudována též
Ústřední statistická komise ve Vídni
a jest vybudován Zemský statistický úřad
v Praze. Zásadu tuto, jako jedině správnou,
jest schváliti.
b) Souvislost mezi statistickou radou a statistickým úřadem
jest dána předsedou statistické rady, který
stojí v čele též statistického
úřadu.
Zajištění této souvislosti jest potřebné,
avšak nebylo by naprosto nutno, aby byla souvislost ta dána
v hlavě rady i úřadu. Mohl by na př.
Býti šéf úřadu třeba jen
členem statistické rady, jak tomu je např.
v Dánsku, avšak není pochyby, že váha
úřadu bude ve statistické radě lépe
presentována, bude-li tato souvislost pořízena
tak, jak se v osnově navrhuje. V Zemské statistické
komisi v Praze předsedal nikoliv přednosta úřadu,
nýbrž přísedící zemského
výboru, avšak tento způsob vyplýval
z postavení autonomie a jejího úřadu.
Zásadu tedy, aby šéf statistického státního
úřadu byl současně předsedou
státní statistické rady jest schváliti.
c) Předsedou státní statistické rady
a šéfem státního statistického
úřadu má býti dle osnovy státní
tajemník statistiky.
Už navrhovatel sám připouští, že
by hodnost šéfa statistického úřadu
mohla býti obmezena na hodnost odborného přednosty.
Vzhledem k tomu, že státní tajemníci
mají býti úředními nepolitickými
představiteli celých ministerstev, považuje
komise za dostatečno, bude-li předsedou státní
rady statistické a šéfem statistického
úřadu odborný přednosta s charakterem
předsedy statistické rady. Neboť, i když
státní statistický úřad nebude
žádnému ministerstvu podřízen
a bude organisován zcela samostatně, nebude přece
rovnocenným s ministerstvy, což jest dlužno vyjádřiti
i navenek hodnostním postavením jeho hlavy.
d) Statistická rasa i statistický úřad
jsou bezprostředně podřízeny předsedovi
ministerstva.
Úkolem statistického úřadu bude sbírati
statistický materiál všeho druhu, potřebný
pro správu i vědu, a soustřeďovati veškerou
statistiku úřední všech ressortů.
Nedá se tudíž říci, že by
věcně se dal tento úřad přičleniti
k některému ministerstvu odbornému. V Dánsku
z té příčiny na př. jest podřízen
statistický úřad celkovému ministerstvu.
V bývalém Rakousku byla Ústřední
statistická komise přičleněna ku ministerstvu
vyučování, což mělo důvod
jen historický, ale žádný věcný.
V Uhrách. jest statistický úřad podřízen
ministerstvu obchodu, v Nizozemsku ministerstvu vnitra, ač
ministr nemá zde práva dávati úřadu
statistickému jakýchkoliv instrukcí. Nemá-li
statistický úřad, přičleněný
k jednomu z odborných ministerstev, býti jednostranně
využitkován a má-li soustřeďovati
statistický materiál náležející
do ressortů ministerstev všech, pak jest jedině
správno, aby stál mimo veškerá odborná
ministerstva Z té příčiny považuje
komise řešení osnovy, dle níž má
býti státní statistický úřad
bez prostředně podřízen ministerskému
předsedovi za správné. I zásadu tutu
jest schváliti
e) Bližší organisace státní statistické
rady a státního statistického úřadu
ponechává se cestě nařizovací.
Navrhovatel odůvodňuje tento přesun tím,
že definitivní organisace statistické služby
by v Československé republice závisí
na organisaci veřejné správy vůbec,
kterážto otázka není té doby
ještě rozřešena. Na budoucí zájmové
organisaci obyvatelstva a organisaci státní správy
záviseti bude přirozeně i složení
státní statistické rady a rozvětvení
lokální služby statistické. Z té
příčiny nedoporučuje se petrifikovati
dnes už zákonem složení statistické
rady a statistického úřadu; v té příčině
jest s osnovou souhlasiti.
Avšak v osnově se nepraví nic o povaze nařízení,
jakým se to má státi, ač v důvodech
navrhovatele se poukazuje k důležitosti složení
statistické rady a nutnosti z toho vyplývající,
aby nařízení, jímž se její
složení buse upravovati, bylo nařízením
celé ministerské rady. Vzhledem k povinnosti zpravodajské,
o níž bude níže jednáno, a která
záležeti má v tom, že každý
občan jest povinen podávati zprávy, na nichž
se usnese státní statistická rada, bylo by
opravdu důležito, aby složení této
rady bylo položeno do rukou celého ministerstva.
Naproti tomu není této kautely třeba u složení
státního statistického úřadu
a do stačí tudíž, bude-li předseda
ministerstva sám zmocněn k nařízení
o organisaci úřadu statistického. V tomto
smyslu bylo by tedy § 3. pozměniti.
ad a) až e) Ve formálním ohledu bylo
by
1. nahraditi v §u 1. slovo »obstarávati«
slovy: »organisovati, říditi, i prováděti«,
aby se pregnantněji vyjádřil celý
úkol státní statistické služby.
2. V §u 2. bylo by statistickou radu i statistický
úřad uvésti titulem přijatým
v §u 1. a nahraditi tudíž slova: »statistická
rada i statistický úřad« slovy: »statistická
rada státní i statistický úřad
státní«.
3. § 3. měl vy vzhledem k vývodům uvedeným
sub e) toto zněmí: »Složení, kompetence
a způsob jednání státní rady
statistické upraví se nařízením
celého ministerstva. Nařízením ministerského
předsedy stanoví se složení a působnost
státního statistického úřadu,
jakož i nižších orgánů statistických.«
Osnova navrhuje uzákonění všeobecné
povinnosti statistického zpravodajství pro všechny
právní, veřejné i soukromé
subjekty ve státě a jako rub této povinnosti
ukládá zřízencům statistické
služby mlčenlivost o poměrech, které
při statistickém šetření se znají.
V zemích naších jest uzákonění
takové povinností novum. Doposud byla povinnost
tato ukládána jen od případu k případu
zvláštními zákony při jednotlivých
šetřeních, tak na př. při sčítání
lidu, pří sčítání závodů
a pod. Jen Morava měla statistický zákon,
který zavazoval okresní silniční výbory
a obce, jakož i ústavy a podniky ke statistickému
zpravodajství vůči zemskému statistickému
úřadu.
V cizině však se po různu setkáváme
už se zákony o statistickém zpravodajství,
které ukládají tuto povinnost úřadům
a veřejným svazkům, avšak výminečně
i soukromníkům.
Tak v Argentině úřady a národní
departementy, civilní, vojenské i církevní,
jakož i úřady provinciální a
obecní, závody a společnosti a správy
soukromé jsou povinny poskytovati generálnímu
ředitelství statistiky data a zprávy veřejný
zájem mající, o něž je ředitelství
požádá. Ředitelství smí
na výkonné mocí žádati, aby byli
propuštěni úředníci, kteří
by mu data odpírali anebo je falšovali. Závody
a soukromé společnosti jsou v tom případě
trestány peněžitou pokutou. (Bull. de l'Institut
International de Statistique Tome VIl. Livraison 1. p. 269.)
V Bulharsku platí tato ustanovení zákona
o ředitelstvích statistiky, která se výtahem
otiskují na všech formulářích
statistických: Čl. 14. Data písemná
neb ústní, poskytnutá Ředitelství
statistiky, nesmí žádným způsobem
sloužiti za základ pro ukládání
osobních daní ani jako důkazy před
různými úřady neb ústavy správními
neb soudními. - Písemní údaje zřízenců
státních neb obecních, různých
společností neb jednotlivců jsou po spracování
jich a zřízení všeobecných statistických
tabulek spáleny v Ředitelství statistiky.
Čl. 16. Všichni jednotlivci nebo společnosti,
kteří by odepřeli žádaná
data neb zprávy statistické neb pokoušeli se
vyhnouti se podání jich nebo podali je falešně,
nepřesně neb neúplně, potrestají
se pokutou do 100 fr. prefektem depart. po řízení
administračním Čl. 17. Každý
starosta, člen stálé komise neb jiný
úředník neb zřízenec obecní
nebo depart., kteří by odepřeli žádaná
data neb zprávy statistické nebo pokoušeli
se vyhnouti se podání jich nebo podali je falešně,
nepřesně neb neúplně, potrestají
se pokutou do 150 fr. prefektem depart. po řízení
administračním. Čl. 19. Nehledě k
pokutám čl. 16., 17. a 18. má prefekt nebo
příslušný přednosta učiniti
ihned potřebná opatření, aby potřebná
data byla opatřena kompetentním úřadem
na účet těch, kdo zavinili průtah
nebo kdo je podali ne úplná neb falešná.
V Srbsku platí v té příčině
§§ 13. až 15. zákona o organisaci státní
statistiky. (Statistische Monatschrift N. F. VI. 1901, str. 366
a násl.) Čl. 13. »Pro sbírání
materiálu rozesílá ředitelství
formuláře všem státním, církevním
i obecním úřadům a tyto jsou po vinny
provésti s největší svědomitostí
vše, co se na nich žádá. Ředitelstva
všech bank a jiných veřejných ústavů,
všech spolků a korporací, rovněž
jako soukromníci, kteří jsou majitely ústavu
s právem veřejnosti, jsou povinni vyplniti přesně
a svědomitě formuláře ředitelstvím
státní statistiky zaslané.« Čl.
14. »Hlavními orgány, povolanými ke
sbírání materiálu pro Ředitelství
státní statistiky, jsou všichni veřejní
funkcionáři a zejména učitelé
na školách obecných a kněží.
Jsou ve svém obvodu přidrženi ke službě
statistické dle daných předpisů a
povinní k ní stejně jako k jiným svým
úředním funkcím. Obce jsou povinny
podporovati je a dáti jim k disposici vše, čeho
potřebují ke své službě statistické.
Čl. 15. Učitelé obecných škol,
kněží a ostatní veřejní
funkcionáři ručí za pravdivost a přesnost
dat jimi poskytnutých. Dokáže-li se, že
některý z těchto orgánů zaslal
ředitelství data nepravdivá nebo nepřesná
anebo že jich nezaslal včas a nebo vůbec ne,
propadá pokutě od 5--50 dinárů ve
prospěch ředitelství Státní
stat. Stejně se postupuje proti ředitelům
veřejných ústavů neb korporací
i proti soukromníkům. Rovněž tak jsou
oni orgánové, ředitelé veřejných
ústav, a korporací i soukromníci trestáni,
kteří nepošlou v dané lhůtě
a včas přesná data od nich žádaná.
Tresty ukládá stálá komise. Odvolání
do 15 dnů k ministrovi orby, průmyslu a obchodu.
Rozhodnutí ministrovo nelze již bráti v odpor.
V Uhrách platí článek XXXV.
uh. zák. o Uherském statistickém ústředním
úřadě. Dle §u 9. jsou všechny úřady
civilní i církevní povinny opatřovati
a dodávati úřadu tomuto data potřebná
k jeho účelům. Ústavy, korporace,
spolky a společnosti i soukromníci jsou povinni
dodávati data jich se týkající a pro
účely statistického úřadu potřebná.
Soukromníci mohou býti přidrženi k dodávání
jen takových dat, o nichž v plánu pracovním
sněmem schváleným výslovně
jest míněno, že sbírání
dat spočívá na doznáních soukromníků.
Statistický úřad jest oprávněn
ke kontrole nahlížeti do evidenčních
záznamů a knih úřadů, povinných
dodávati statistická data a ústavů,
korporací, spolků a společností, stojících
pod úředním dozorem, taktéž do
knih podniků, k jichž zkoumání jsou
správní úřady oprávněny.
Nahlížeti do knih akciových společností
a družstev jest přípustné mimo, to i
tenkráte, nepodají-li žádaných
zpráv, doplňků a oprav. Statistický
úřad jest povinen při tom obmeziti se jen
na zjištění dotyčných statistických
dat nebo jich správnosti. Kdo vědomě podá
data falešná neb nesprávná anebo po
právoplatném vyzvání podání
dat odpírá, dopouští se přestupku
a trestá se peněžitou pokutou. Kdo ztěžuje
sbírání dat dle tohoto zákona nařízené
šířením falešných pověstí
anebo překáží včasnému
provedení šetření, nese útraty
nutného nového šetření nebo jiných
opatření. Zřízenec statistického
úřadu a každý jiný, kdo byl pověřen
sbíráním nebo spracováním statistických
dat, jestliže zprávy a data individuální
povahy, o nichž při šetření zví,
sdělí, vydá, ukáže nebo dá
k nahlédnutí soukromé osobě nebo úřadu,
který není oprávněn ku převzetí
těchto dat, dopouští se přestupku a
trestá se vězením i pokutou, vedle toho po
případě i disciplinárně jest
povinen k náhradě škody. Statistické
přiznávky individuálního rázu
a data, jež statistický úřad seznal
při sbírání a kontrole, nesmí
se vzíti za základ při ukládání
daní. Statistický úřad neuveřejňuje
dat individuálně, nýbrž vždy jen
v souhrnech územních nebo věcných,
vyjma sdělení spadající do obsahu
adresářů a dat, která jsou veřejně
oznamována.
Jisto jest, že bez povinnosti zpravodajské nemůže
statistika prosperovati. Statistika opřená o zprávy
z ochoty je vždy neúplná, nesprávná
a méněcenná. Uznává-li se statistika
za podklad legislativy a správy, musí se uznati
i zpravodajská povinnost. To platí tam více
o státě sociálním, jemuž přiznáváme
právo hluboko zasahovati do poměrů soukromých,
hospodářských i jiných. Tím
více musíme přiznati mu právo, aby
především správně vyšetřil
skutečné poměry. O tom nebude zajisté
sporu. Sporné může býti pouze
1. má-li býti uzákoněna tato povinnost
předem a pro všechny případy do budoucna,
či má-li se tak státi jen, jak tomu bylo
doposud od případu k případu.
2. V případě prvním pak může
býti spor no, v jakém rozsahu, za jakých
kautel a sankcí se tak státi má.
Uzákoňuje-li se povinnost zpravodajská od
případu k případu, jest možno
lépe praecisovati rozsah této povinnosti a ochranu
proti zneužití. Avšak tento způsob jest
příliš těžkopádný.
Vyžaduje, aby každým šetřením
se obíral zákonodárný sbor, způsob
to, který zbytečně zatěžuje legislativu
a pro statistickou správu znamená při nejmenším
průtah, ne-li úplný zmar mnohého šetření,
které nesnese odkladu. Tendence jest tedy všeobecná
uzákoniti všeobecně statistickou povinnost
zpravodajskou. Tuto zásadu osnovy výbor tudíž
schvaluje. Otázkou tudíž zůstává
A. v jakém rozsahu jest tuto povinnost uzákoniti,
B. za jakých kautel a C. sankcí se tak státi
má.
V té příčině jest opět
rozeznávati:
a) rozsah subjektivní, komu má býti povinnost
ta uložena,
b) rozsah objektivní, jaká data se mají povinně
dodávati.
a) Rozsah subjektivní. Stanoví-li se všeobecná
povinnost statistického zpravodajství, není
důvodu, proč by některé skupiny právních
subjektů ve státě bylo z této povinnosti
vyjmouti, pokud se na ně vztahuj státní exekutiva.
Z této exekutivy vyjmuty jsou pouze osoby požívající
exteritoriality (vyslanectva cizích států).
Osoby tyto dlužno tudíž z řečené
povinnosti vyjmouti. Na tomto stanovisku stojí též
osnova, což dlužno schváliti.
Ve příčině subjektů činí
osnova rozdíl mezi jednotlivými individui a svazky
všeho druhu, avšak pouze vzhledem k různému
způsobu trestní sankce, o čemž bude
ještě jednáno. Naproti tomu nečiní
osnova rozdílu ve příčině obsahu
statistické povinnosti. Jest přece pří
zpravodajství statistickém možná účast
buď přímá, pokud subjekt podává
zprávu o sobě, anebo nepřímá,
pokud jest účasten na sbírání
statistických dat, zprostředkování
a pod. Obec může podávati zprávy o svých
podnicích a nebo sbírati statistická data
u soukromníků. Nepřímá povinnost
statistická se může vztahovati tedy pouze na
úřady všeho druhu. Doporučuje se proto
tuto nepřímou povinnost zpravodajskou normovati
zvláště před úpravou přímé
povinnosti zpravodajské a vsunouti mezi nynější
paragraf 3. a 4. nový paragraf čtvrtý tohoto
znění:
»§ 4. Všechny statistické a jiné
úřady ve státě, státní,
samosprávné, vojenské, církevní
atd., jsou povinny podporovati státní úřad
statistický při plnění jeho úkolů
a dbáti jeho pokynů v mezích usneseni statistické
rady státní.«
b) Rozsah objektivní. Objektivní rozsah přímé
statistické povinnosti jest nutně vymeziti, aby
nebylo obyvatelstvo přespříliš zatěžováno
po libosti statistického úřadu. Bylo by však
velmi nesnadno vymeziti předem v zákoně všechny
případy přípustného šetření
a jemu odpovídající povinnosti zpravodajské.
Tento rozpor řeší osnova po vzoru moravského
zákona z r. 1914, dle něhož jsou místní
samosprávné svazky povinny podrobiti se onomu šetření
zemské statistického úřadu, na němž
se usnesl zemský výbor. Zemský výbor
supluje tudíž zákonodárce, který
by jinak od případu k případu musel
zákonem statistickou povinnost ukládati. Tak činí
i osnova, jenže přenáší tuto funkci
na státní statistickou radu. Nelze pochybovati,
budou-li ve státní statistické radě
náležitě zastoupeny i zájmy obyvatelstva,
že nebude statistické povinnosti obyvatelstva zneužíváno.
Toto rozřešení zastupované osnovou bylo
by tedy schváliti, jako jedině možné
a správné, avšak i dostatečně
pružné.
Má-li býti obyvatelstvu uložena přímá
povinnost statistického zpravodajství, musí
býti obyvatelstvo též zabezpečeno proti
zneužití svých doznávek. Může
býti v zájmu správy a legislativy, aby byly
jisté rodinné a jiné soukromé záležitosti
statisticky zjištěny, ale nemůže se dopustiti,
aby byly tyto poměry individuálně odhalovány.
Taktéž nelze připustiti, aby se přiznání
statistických používalo za podklad berní,
už v zájmu statistické pravdy. Podobně
tomu jest ve příčině obchodního
a technického tajemství. Bez kautel v těchto
směrech nelze povinnosti zpravodajské uzákoniti.
Osnovou ukládá se jako kautela v tomto smyslu pouze
úředníkům a zřízencům
mlčenlivost o věcech při statistickém
šetření zjištěných.
Při řešení otázky kautel statistického
zpravodajství je míti na zřeteli dvojí:
jednak aby netrpěla možnost vědecké,
správní a publikační exploatace statistického,
materiálu, jednak, aby netrpěly zájmy soukromé
při této exploataci. Dlužno tudíž
rozeznávati mezi publikaci statistických dat, mezi
sdělováním statistických dat jiným
než statistickým úřadům a mezi
přenecháváním statistického
materiálu ke zpracování a využitkování
soukromé vědě. Při každém
tomto způsobu exploatace statistického materiálu
mohou býti zájmy soukromé jiným způsobem
dotčeny a potřebují jiné ochrany.
a) Publikace statistických dat. Pravidlem jest zajisté,
že se statistická data úředně
publikují pouze v úhrnech územních
nebo druhových, ve kterých se ztrácí
jich individualita, čímž nemůže
trpěti zájem soukromý. Jen výminečně
se publikují data i individuálně. Na př.
pro jednotlivé peněžní ústavy,
jednotlivá družstva a pod. Běží
v těchto případech zpravidla o taková
data, která jsou i jinak publikována anebo alespoň
veřejná. V tom smyslu záleží
kautela v Uhrách v tom, že se publikace obmezuje při
individuálních datech pouze na obsah adresářů
a data i jinak veřejně oznamovaná. Nicméně
může se přece státi, že individuální
statistický výkaz sestavuje data v jiném
rozboru než byla uveřejněna a jest často
k tomu nucen nerovnoměrností publikace výkazů
různých podniků. Kromě toho se může
státi i při druhové publikaci, že některá
skupina obsahuje pouze jediný případ na př.
jediný podnik určité velikosti v okresu.
Nedá se tudíž ani zde předem domysliti,
jak by bylo možno vymeziti pro všechny možné
případy publikaci dat tak, aby netrpěla ani
exploatace ani zájmy soukromé. Nejsnáze bylo
by tedy utéci se jako při vymezení objektivní
statistické povinnosti přímé, k rozhodnutí
státní statistické rady, jež by od případu
k případu určila rozsah publikace a ochranu
zájmů soukromých.
b) Sdělování dat jiným správním
úřadům. Účelem statistického
zpravodajství jest jedině sdělávání
statistiky. Nemohou a nesmějí proto individuální
doznávky stran nikdy býti přímo podkladem
správních zákroků a zvláště
ne berních. Neboť právě obava před
zdaněním jest hlavní překážkou
správné statistiky hospodářské.
Jen statistické úhrny, průměry a vztahy,
sdělané pro místní a druhové
skupiny, mají sloužiti správě za podklad
a mohou tudíž, pokud jsou ve statistickém úřadě
sdělány a nejsou dosud publikovány, býti
i před publikací v případě
naléhavé potřeby úřadům
sděleny. Jako kautela stačí v té příčině
negativně zapověděti, aby individuální
výkazy nebyly žádnému a zvláště
též ne berním úřadům přenechávány
z čehož plyne a contrario, že není překážky
aby souhrnné, byť nepublikované výkazy
jiným úřadům k jich správním
účelům přenechávány
byly.
c) Vědecká exploatace. Úřední
statistický materiál může býti
v případech zvláštního zřetele
zasluhujících přenechán i soukromým
učencům ke studiu a zpracování. Případy
takové vyloučiti nebylo by s prospěchem,
pak ale jest se dívati na soukromého učence,
jemuž statistický materiál byl přenechán
právě tak, jako na zřízence úřadu,
aspoň ve příčině všeobecné
povinnosti k mlčenlivosti o individuálních
poměrech soukromých, o nichž tímto způsobem
zvěděl Aby bylo zajištěno, že nebude
tímto způsobem dat zneužito, jest rozhodnutí
o tom, zda smějí býti soukromí učenci
připuštěni k takové práci, vyhrazeno
předsedovi statistické rady.
Vedle této trojí kautely, jež musí býti
v zákoně vyslovena, jest ovšem nutno, jak už
se činí též v osnově, uložiti
statistickým úředníkům a zřízencům
povinnost mlčenlivosti o všech individuálních
poměrech, o nichž se při svém povolání
dozvěděli.
V té příčině jest rozeznávati
mezi přímou a nepřímou povinností
zpravodajskou. Pokud běží o nepřímou
zpravodajskou povinnost, netřeba zajisté úřadům
ve státě hrozili pokutou pro neplnění
povinností této, jinak se to má s povinností
přímou. Osnova, jak již podotčeno, rozeznává
mezi jednotlivými individui a mezi svazky všeho druhu,
poněvadž u svazků všeho druhu může
býti o tom spor koho jest pokutovati. Osnova staví
se na stanovisko, že pokutě podléhají
zákonní představitelé svazku. V té
příčině, jakož i ve formě
trestu, jenž záleží v peněžité
pokutě ukládané politickými úřady
prvé stolice, a s výší pokuty jest souhlasiti.
Pod trestní sankci postavena jest dle osnovy též
i povinnost úředníků k mlčenlivosti.
Tresty jsou zde přísnější a podrobeny
kompetenci soudní. Trest mimo to nevylučuje soukromou
náhradu škody. Tato přísnější
kautela jest zcela odůvodněna a lze ji schváliti.
V nynějším §u 4. až 6. jest mimo
to provésti tyto formální změny:
1. § 4. bude vzhledem k vsunutému novému §u
4. nyní paragrafem 5.
2. V paragrafu nyní pátém bylo by vsunouti
za slovem »pravdivě« slovo »a včasně«.
3. V posledním odstavci téhož paragrafu bylo
by za slova »provésti šetření«
vložiti: »přímo nebo nepřímo«.
4. V paragrafu nyní 6. ve čtvrté řádce
bylo by opraviti tiskovou chybu: na místě »doplnění«
»splnění« a za slovem splnění
bylo by vložiti slovo »jejich«.
5. V nynějším paragrafu osmém bylo by
nahraditi slova »úředníci a zřízenci«
v první větě takto: »všichni, jichž
prostřednictvím se statistická data sbírají,
zpracovávají neb uveřejňují«.
6. V témže odstavci paragrafu nyní 8. bylo
by vložiti za slovem »zjištěných«:
»pokud se dotýkají poměrů soukromých«.
V témže odstavci za slovem »úřadům«
bylo by vložiti slova: »zvláště berním«.
7. V druhém odstavci téhož §u bylo by
upraviti slovosled takto: »porušení této
povinnosti se trestá bez újmy případné
soukromé náhrady škody řádnými
trestními soudy pokutou do 10.000 K a vězením
do dvou let, poprvé zpravidla jako přestupek, za
přitěžujících okolností
nebo při opětování jako přečin.
8. Mezi paragraf doposud pátý a šestý
bylo by vložiti vzhledem ke vsuvce §u 4. a přečíslování
z toho plynoucímu tento nový paragraf sedmý:
»§ 7. Uveřejňováním statistických
dat nesmějí býti odhalovány individuální
soukromé poměry. Uveřejnění
individuálních statistických dat předpokládá
schválení Statistické Rady Státní.«
Neuveřejněné individuální statistické
výkazy nesmějí býti ani k nahlédnutí
přenechány žádnému jinému
úřadu, zvláště ne úřadům
berním. Individuálních statistických
výkazů nesmí býti použito za
základ pro ukládání daní.
Soukromé zpracování úředního
statistického materiálu za podmínek §
8. smí připustiti předseda statistické
rady.
Paragrafy tyto týkají se jednak převzetí
Zemské statistické kanceláře se vším
inventářem a personálem do služeb státních,
jednak zrušení Zemské statistické komise,
pak počátku působnosti zákona a provedení
jeho.
K tomu bylo by podotknouti toto:
1. Zemská statistická kancelář v Praze
se svým statisticky vyškoleným personálem,
se svou odbornou knihovnou i jinými technickými
a vědeckými pomůckami, stane se takto základem
státního statistického úřadu;
převzetí její do služeb státních
jest schváliti. Aby bylo zřejmo, že se přijímají
úředníci bez újmy svého dosavadního
postavení, bylo by vložiti v dosavadním §
7. nyní 9. za slovem: »zařízením«
tato slova: »a se všemi svými právy a
závazky«
2. V dosavadním § 8. nyní 10. bylo by škrtnouti
slova »v dohodě se všemi resortními ministry«,
poněvadž už v § 3. jest obmezena nařizovací
moc ministerského předsedy, pokud jde o složení
Statistické Rady Státní.
Předchozí zprávu referenta schválil
výbor sociálně-politický a vyslovil
přání:
1. aby nezůstaly výsledky statistického šetření
nezužitkovány, nýbrž staly se plodným
podkladem správy a legislativy a byly po případě
s upozorněním dodávány interessovaným
orgánům a úřadům;
2. aby nařízení o složení státní
statistické rady obsahovalo též výslovné
ustanovení o podrobnějším rozčlenění
státní statistické rady v komise pro různé
odbory neb zájmy obyvatelstva. To jest tím důležitější,
poněvadž bude státní statistika ve státním
statistickém úřadě centralisována.
Nepřekáží sice zákon, aby nehotovily
případ od případu resortní
úřady i svou vlastní statistiku, avšak
věcný i státní zájem povede
stále k větši centralisaci statistiky, která
sdělávána v ressortech jest příliš
ovládána úzkým zorným úhlem
ressortu. Arci i v ústřední statistice se
musí potřebným správním hlediskům
jednotlivých ressortů plně vyhověti,
poněvadž zájem na statistice jest nejen vědecký,
politický, ale především i správní.
Sociálně politický výbor schválil
všechny změny navržené referentem v původní
osnově a navrhuje:
Slavné Národní shromáždění,
uděliž přiložené osnově
zákona o organisaci statistické služby ústavní
schválení.
V Praze 10. ledna 1919.
Po těchto změnách měl by zákon
toto znění:
Službu státní statistiky organisovati, říditi
i prováděti bude pro obvod celé Československé
republiky
a) Statistická Rada Státní, jakožto
orgán poradní a usnášející,
b) Státní Úřad Statistický,
jakožto orgán výkonný.
Statistická Rada Státní a Státní
Úřad Statistický jsou bezprostředně
podřízeny předsedovi ministerstva. V čele
Statistické Rady Státní a zároveň
Státního Statistického Úřadu
stojí odborný přednosta jako předseda
Složení kompetence a způsob jednání
Statistické Rady Státní upraví se
nařízením celého ministerstva. Nařízením
ministerského předsedy stanoví se též
složení a působnost Státního
Úřadu Statistického, jakož i nižších
orgánů statistických.
Všechny statistické a jiné úřady
ve státě, státní, samosprávné,
vojenské, církevní atd. jsou povinny podporovati
Státní Úřad Statistický při
plnění jeho úkolů a dbáti jeho
pokynů v mezích usnesení Statistické
Rady Státní.
Každý obyvatel státu, vyjímaje osoby
požívající exterritoriality, jest povinen
podávati správně, pravdivě a včasně
všechny údaje a zprávy, jež bude po něm
požadovati Státní Úřad Statistický
přímo nebo nepřímo jinými orgány
neb úřady podle usnesení Statistické
Rady Státní.
Porušení této povinnosti se bude trestati politickými
úřady první stolice pokutou do 1000 K a při
opětování nebo za přitěžujících
okolností vězením do šesti měsíců
a pokutou bez omezení.
Státní Statistický Úřad může
mimo to provésti šetření přímo
nebo nepřímo na útraty provinilého.
Ustanovení § 5. platí též pro všechny
veřejné místní i zájmové
svazky ve státě, jakož i pro spolky, družstva,
a výdělečné společnosti všeho
druhu. Za splněni jejich statistické povinnosti
zodpovědní jsou osobně ti, kdož po zákonu
jsou oprávněni zastupovati příslušný
svazek, spolek atd. navenek.
Uveřejňováním statistických
dat nesmí býti - odhalovány individuální
soukromé poměry. Uveřejnění
individuálních statistických dat Státním
Statistickým Úřadem předpokládá
schválení Statistické Rady Státní.
Neuveřejněné individuální statistické
výkazy nesmí býti ani k nahlédnutí
přenechány žádnému jinému
úřadu, zvláště ne úřadům
berním. Individuálních statistických
výkazů nesmí býti použito za
základ pro ukládání daní.
Soukromé zpracování úředního
statistického materiálu za podmínek §
8. smí připustiti předseda Státní
Rady Statistické.
Všichni, jichž prostřednictvím se statistická
data sbírají, zpracovávají, neb uveřejňují,
jsou povinni zachovávati o všech věcech při
statistickém šetření zjištěných,
pokud se dotýkají poměrů soukromých,
přísnou mlčenlivost vůči každému,
také vůči jiným nežli statistickým
úřadům, zvláště berním.
Porušení této povinnosti, jakož i každé
zneužití zpráv a údajů, získaných
pro účely statistické, se trestá než
újmy případné soukromé náhrady
škody řádnými trestnými soudy
pokutou do 10.000 K nebo vězením do dvou let, po
prvé jako přestupek, při opětování
nebo za přitěžujících okolností
jako přečin.
»Zemská statistická kancelář
král. Českého v Praze« béře
se se vším personálem i zařízením
a se všemi svými právy i závazky do
služeb státních a pověřuje se
úkoly Státního Úřadu Statistického.
«Zemská Statistická komise král. Českého«
se zrušuje.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášky. Provedení jeho se ukládá
předsedovi ministerstva.