Problém nezaměstnanosti jest z největší
části problémem surovin. Poptávka
po průmyslových výrobcích jest tak
veliká, že by stačila zaměstnati dělnictvo
do posledního muže. A přece mnoho továren
stojí a mnoho bude zastaveno; chybějí suroviny.
Zásilky materiálu, např. švédské
rudy, jsou na hranicích, zadržovány a tak se
stává nemožným obchodní spojení.
Řada výrobků exportních, za které
na př. Holandsko nabízí velmi výhodné
ceny v holandské valutě, jest po ruce, dopravní
obtíže, však znemožňují styk.
Odporučuje se uvažovati o tom, zda by ne bylo možno
zavésti pravidelné spojení mezi Prahou a
Francií po způsobu německých »Carmen«
vlaků, které byly sestavovány v Bukurešti
a projížděly Rakousko-Uherskem bez celní
revise. Přímá cesta vedla přes Norimberk
a Štrasburk. Smlouva, uzavřená dovozní
a vývozní komisí, poskytuje oběma
smluvním straním (státu československému
a bavorskému) práva volného průvozu
všeho zboží. Dosavadní cesta, jež
je možná přes Halič, vyžaduje normálně
8 dnů.
Podotýká se, že již za míru bývaly
projíždějící nákladní
vlaky, a že tudíž upravení jízdních
řádů a poplatků za používání
trati a opatření provozu nebylo by novým
problémem.
Především budiž také umožněno
nerušené užívání přístavu
hamburského pro vyloďování nákladu
pro území československé.
Podepsaní navrhují tudíž, aby ministerstvo
zahraniční s ministerstvem železnic a obchodu
neprodleně zahájila kroky, aby byla vládami
dohodovými uložena vládám německým
a německo-rakouským nerušená transitní
doprava zboží a osob do naší republiky.
Po stránce formální budiž návrh
přikázán zahraničnímu výboru