Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 309.

Ministerstvo železnic.

Odpověď

ministra železnic

na dotaz členů Národního shromáždění Jana Pelikána a společníků o zabezpečení dopravy železniční na Moravě se zřetelem na stanovisko Němců moravských k československému státu (tisk 47).

Veliký nepoměr mezi zaměstnanectvem českým a německým u železnic na Moravě datuje se ještě z dob, kdy většina těchto drah (severní dráha, severozápadní dráha a společnost státních drah) byla v rukou soukromých. Čeští zřízenci byli přijímáni v míře co nejskrovnější a bylo jim dopřáno jenom bezvýznamných míst, kde jich naprosto nebylo lze v zájmu společnosti železniční pohřešovati. Byli zkrátka jenom trpěni jako nutné zlo.

Tento nesnesitelný stav byl, bohužel, při sestátnění oněch velikých železnic v neprospěch české věci ještě zhoršen a nadto jaksi uzákoněn.

Světová válka a všeněmecká agitace, která válku vyvolala a živila, měla v zápětí, že působení a život českým lidem, zaměstnaným na moravských drahách, stal se nesnesitelný a nejvýš krušný.

Čeští zřízenci byli nejen pro každý projev mnohdy bezděčný a vyprovokovaný, nýbrž i pro své české smýšlení a cítění podle hesla "Každý Čech jest velezrádcem" denuncováni, pronásledováni a svých míst bezdůvodně zbavováni, jim zase byli povoláváni ke službě vojenské nebo schválně překládáni do krajů německých v Čechách, na Moravě i v alpských zemích, aby zde byli vydáni mukám a útrapám duševním, jakož i ztrátám finančním. S těmito poměry, pro české zřízence nejvýš nepříznivými, jak zcela správně v jednotlivostech jsou vylíčeny v dotazu (tisk 47) - setkala se česká správa železniční po státním převratu.

Ačkoliv správa československých železnic zasáhla hned energicky do těchto hrozných poměrů, přece nebylo možno - již v zájmu nerušené služby železniční - zrušiti hned veškerá bezpráví a příkoří, která po desetiletí páchaly staré rakouské správy, a dáti českému živlu u železnic moravských ihned zastoupení, které mu po právu přísluší.

Nebylo a není to též ani doposud možno zcela provésti pro veliký nedostatek českých zřízenců železničních, kterých jest nejprve bezodkladně potřebí pro dráhy na Slovensku, jakož i pro dráhy v nově obsazených územích německých.

Byla však učiněna opatření, aby na místech důležitých jak národnostně, tak pro dopravu (Brno, Olomouc, Jihlava, Moravská Ostrava) v čelo úřadů železničních byli postaveni úředníci národnosti české, a dále aby na takových místech prozatím aspoň dozor byl vykonáván spolehlivými českými zřízenci. To stalo se zejména ve stanicí břeclavské.

Ministerstvu železnic jest tento stav věcí již od dřívějška dobře znám. Informační cesty podniknuté ministrem poskytují nejlepší příležitosti k tomu, aby železniční správa na místě podrobně stav prozkoumala a vše zařídila, co káže zájem státu i potřeba nerušené služby železniční.

Na jednotlivé stížnosti, v dotazu určitěji vylíčené, odpovídá se takto:

Přednosta stanice bývalé společnosti státní dráhy vrchní inspektor Müller, který byl mezitím sproštěn svého místa jako přednosta stanice brněnské a zatímně přidělen ke konání služby k brněnskému ředitelství, podporoval před válkou i po dobu jejího trváni přijímání německého personálu na úkor hlásících se uchazečů českých; ovšem po převratu hleděl se přizpůsobiti novým poměrům a přijímal zřízence české.

Při tom však musel také převzíti větší počet německých zřízenců, vracejících se z války, kteří před tím již byli v železničních službách a kteří tedy podle platných nařízení museli býti přijati a umístěni dřívějším služebním místem.

Správou řečené stanice byl prozatímně pověřen český úředník, inspektor Vozibauer. Přednosta odboru pro udržováni dráhy v Brně II. tit. vrchní rada Rybka, dal nepromyšleným sdělením, učiněným vojenskému akcesistovi dru Sachsovi, podnět k udání inspektora Válka, který pro bezděčný výrok o rakouském vojsku byl po té potrestán policejně a mimo to disciplinárně důtkou a přeložením na jiné služební místo.

Vrchní rada Rybka byl po té sproštěn svého úřadu a správou řečeného odboru pověřen rada státních drah Koželuh z Kolína.

Mimo to bylo také učiněno opatření, aby sliby železničních zaměstnanců přijímali výhradně jen čeští úředníci.

Proti vlak vůdci Plotzovi bylo zavedeno vyšetřování a zároveň učiněna opatření, aby české cestující publikum nebylo více o své věci a zavazadla obíráno aneb jinak obtěžováno.

Konečně dlužno ještě se zmíniti o tom, že do škol pro telegrafisty přijímají se nyní hlavně lidé české národnosti a že bylo zároveň nařízeno, aby ve všech stanicích byli umístěni telegrafisti, znalí českého jazyka

Služební telegramy vypravují se jen v jazyku českém.

V Praze dne 4. ledna 1919.

Ministr železnic:
Dr. Zahradník v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP