Ve své schůzi, konané dne 18. prosince 1918,
projednal ústavní výbor vládní
osnovu velmi podrobně. Předně šlo o
to, ujasniti si povšechně účel tohoto
nového druhu státních funkcionářů.
Ústavní výbor uvědomil si, že
instituce státních tajemníků souvisí
co nejúže s parlamentárním režimem,
podle něhož nejvyšší moc výkonná
- vláda - jest závislá na zákonodárné
moci v několika směrech a to zejména tím,
že na křesla ministerská dosazují se
podle parlamentárního zvyku výlučně
členové parlamentu, tak že výběr
odborně schopných mužů jest již
tím velmi omezen. Podle zkušenosti rozhoduje pak při
výběru přirozeně v první radě
stranická příslušnost kandidátova,
jeho význam v politické straně, a teprve
na druhém místě jeho odborná zdatnost.
Dalším následkem parlamentárního
režimu jest vratkost vlád, zcela závislých
na okamžitých konstelacích politických
ve sněmovně a případných krisích
parlamentárních. Poněvadž však
přece jest ministr i za vlády parlamentární
nejen aktivním politikem, nýbrž i náčelníkem
rozsáhlého odborného úřadu,
trpí touto vratkostí vlád žádoucí
kontinuita v úřadování. Neboť
žádný, třeba odborně sebe vyškolenější
náčelník ministerstva nemůže
v krátké poměrně době svého
úřadování náležitě
ovládnout složitý aparát svého
úřadu, a to ani po stránce věcné
ani osobní. Jeho časným odchodem dostává
se pak nástupce do téže nevítané
situace a zájmy odborné služby tím velice
trpí.
Na tyto nedostatky parlamentární soustavy bylo poukázáno
v ústavním výboru jak referentem, tak i přítomným
ministerským předsedou, jenž prohlásil
výslovně, že vláda podáním
osnovy chtěla právě těmto nedostatkům
aspoň částečně odpomoci. Většina
ústavního výboru přiklonila se k tomuto
názoru a tím bylo v zásadě rozhodnuto,
že státní tajemníci mají býti
nepolitičtí stálí úředníci,
a zároveň odmítnut system, podle něhož
i tito funkcionáři mají býti vybíráni
s hledisek stranickopolitických, proti tomuto poslednímu
systemu bylo v ústavním výboru namítáno,
že v podstatě své znamenal by zdvojení
ministerských křesel a nikterak by nedosáhl
hlavního účelu nové instituce: totiž
zvýšení stability odborné správy
při neporušené jinak zásadě parlamentní.
Účelem zákona je tedy, aby státní
tajemníci byli stálými, odborně vzdělanými
úředníky ministerskými, kteří
by při kabinetních krisích nesdíleli
politického osudu svých šéfů.
K jednotlivým paragrafům předlohy dlužno
pak poznamenati ještě toto:
Paragrafem prvním má býti zdůrazněno
dvojí: jednak že státní tajemník
jest povolán říditi veškeré
úřední věci dotčeného
ministerstva (na rozdíl od sekčních šéfů,
jimž přísluší toliko řízení
jednotlivých sekcí) a míti je tudíž
v patřičném přehledu, že však
na druhé straně v této své funkci
jest služebně podřízen ministrovi. Z
textování §u 1. plyne zcela jasně, že
nemohlo ústavnímu výboru jít o to,
by vyloučil snad ministra z vrchního vedení
odborných úředních věcí
ministerstva a učinil z něho pouhou bezvýznamnou
politickou firmu. Státní tajemník bude ve
všem pouze zástupcem ministrovým a tak bude
mu svými věcnými a osobními znalostmi
nápomocen při řízení úřadu.
Poslední větou §u 1. byla po přání
vlády připuštěna možnost zříditi
podle potřeby v tom onom ministerstvu několik státních
tajemníků, sobě koordinovaných. Ústavní
výbor neměl za prospěšné vyřešiti
v této předloze důsledky této možnosti.
Bylo k tomu poukázáno, že tím rozpadl
by se zevně jednotný ministerský resort na
dva nebo více uvnitř samostatných odborů.
Vláda se tomuto důsledku nevzpírala.
§ 2., jenž stanoví, že státní
tajemník nemůže býti členem zákonodárného
sboru, vyvozuje toliko logickou konsekvenci ze zásadního
pojetí instituce státních tajemníků
v §u 1. Tato konsekvence jest naprosto nutná a nezbytná.
Jest sice snad možno míti vůbec pochybnosti
o účelnosti celé instituce, jak osnova ji
zamýšlí, není ale možno, přijmeme-li
ji, vzpírati se nutnému důsledku. Správně
bylo ostatně v ústavním výboru k tomu
poukazováno, že státní zřízenec,
pokud jest členem zákonodárného sboru,
má zákonný nárok na dovolenou, a že
by tedy státní tajemník, který by
byl členem zákonodárného sboru, nemohl
nebo aspoň nemusel plnit ony úkoly, pro které
právě instituce státních tajemníků
má býti zavedena (aby zaručena byla kontinuita
a stálost ve vrchním vedení ministerských
resortů). Poněvadž pak nikdo nebude proti své
svobodné vůli nucen přijmout úřad
státního tajemníka, nelze též
tvrditi, že by se ustanovením v §u 2. někdo
olupovat o pasivní právo volební.
§ 3. je naznačeno, ze státní tajemník
jest nejvyšším ministerským úředníkem
v dotčeném ministerstvu. Jest zařaděn
do nejvyšší hodnostní třídy
(III.), poněvadž ministři a ministerský
předseda podle úmyslu Národního shromáždění
nemají býti pokládáni za státní
úředníky, zařaděné v
hodnostní třídy, jak tomu bylo v starém
Rakousku. Srovn. k tomu ostatně též zákon
o platech ministrů, v němž vylučuje
se nárok na ministerskou pensi, což nebylo by možné,
kdyby ministr byl státním úředníkem
jako ostatní. Jelikož pak podle dosud platných
nařízení měli úředníci
nejvyšších hodnostních tříd
(l.-IV.) nikoliv aktivitní přídavky
(jako ostatní úředníci nižších
tříd hodnostních), nýbrž t. zv.
"funkční přídavky",
které byly pro každého takového funkcionáře
stanoveny zvlášť (pro presidenty nejvyšších
soudů, místodržitele, senátní
presidenty atd.), bude nutno, aby i pro státní tajemníky
republiky československé byl vyměřen
funkční přídavek zvlášť.
V každém ministerstvu zřizuje se státní
tajemník, který je služebně podřízen
ministrovi a vede úřední věci. Z usnesení
ministerské rady může býti v některém
ministerstvu zřízeno státních tajemníků
několik.
Státní tajemník nemůže býti
členem zákonodárného sboru.
Tajemníci jsou stálými státními
úředníky ve III. hodnostní třídě.
Jmenuje je na návrh ministerské rady president republiky.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.