§§ 3 a 4 zákona ze dne 20. února 1907
č. 52 ř. z. mění se v tom smyslu,
že zemské finanční úřady
jsou ve věcech poplatkových jedinou a konečnou
rekursní správní stolicí beze zření
na výši poplatku.
Ministru financí se ukládá, aby zákon
tento provedl.
Zákon tento nabývá platnosti dnem vyhlášení.
Zákonem ze dne 20. února 1907, č. 52 ř.
z., kterým prohlášeny zemské finanční
úřady ve věcech nepatrných (do 200
K) za konečnou správní stolici rozhodovací,
vytvořeny byly 4 skupiny rekursního postupu:
1. Byl-li poplatek vyměřen berním úřadem,
a
a) jde-li o poplatek do 200 K, jest první rekursní
stolicí okresní finanční ředitelství,
druhou poslední zemské finanční ředitelství;
b) převyšuje-li poplatek 200 K, jsou rekursní
stolice tři, totiž okresní finanční
ředitelství, zemské finanční
ředitelství a ministerstvo financí.
2. Byl-li poplatek vyměřen poplatkovým oddělením
okresního finančního ředitelství
a činí-li
a) 200 K nebo méně, jest jedinou rekursní
stolicí zemský finanční úřad;
b) přesahuje-li poplatek 200 K, jsou rozhodovací
stolice dvě, totiž zemský finanční
úřad a finanční ministerstvo.
Ve všech těchto případech má
strana mimo to volnou cestu k nejvyššímu správnímu
soudu.
Tato úprava postupu rekursního jest velice nestejnoměrná
a je tím méně odůvodněna, že
pro věci lehčího rázu a méně
významné, které vyměřuje berní
úřad, jest více stolic rozhodovacích,
nežli pro věci, vyměřované odborně
vzdělanými právníky. Rovněž
není odůvodněno rozlišovati podle výše
poplatku, protože závažnost jednotlivých
sporných případů nikterak nezávisí
jediné na výši ceny, která je předmětem
poplatku, nýbrž velmi často na jiných
okolnostech. Jednotná úprava instančního
pořadu jest z důvodů právě
uvedených žádoucí, a to tím způsobem,
že se nejmenší počet rozhodovacích
stolic, platný již nyní při skupině
2a), rozšíří na veškeré
případy. Toto zjednodušení, které
se ostatně také již při daních
přímých vyskytuje a dobře se osvědčilo,
jest naléhavě nutné pro nedostatek úřednických
sil u všech rozhodovacích stolic.
Také zájem poplatníků toho žádá,
by skoncování sporné věci poplatkové
se urychlilo.
Toto urychlení doporučuje se se stanoviska úředního
také z toho důvodu, že se nejvyšší
stolice, totiž ministerstvo financí, uvolní
pro práce zákonodárné a organisační,
které by jinak za daných poměrů nebyly
možny.
Úplnou změnu všech kompetenčních
ustanovení lze bez materiální změny
poplatkových zákonů těžko provésti.
Nutno ji tedy vyhraditi všeobecné úpravě
zákonodárství ve všech oborech.