Zasedání Národního shromáždění československého 1918.

Tisk 284.

Návrh

poslanců Jana Rýpara a Ing. B. Pospíšila a soudruhů,

aby bylo vybudováno přímé železniční spojení dvojkolejnou drahou mezi Prahou - Opavou - Moravskou Ostravou a vůbec slovanským východem.

Jedna z nejdůležitějších podmínek šťastné budoucnosti naší československé republiky budou jistě velmi čilé styky obchodní se slovanským východem: Polskem, Ukrajinou a hlavně Ruskem a dalším východem.

Východiskem tohoto styku musí býti hlavní město naší republiky Praha, jež musí v nejkratší době spojena býti moderní železniční sítí s východním Slovanstvem a vůbec východními kraji a hlavními dalšími středisky československého státu.

Dosud spojovala Prahu s východním krajem jen severní dráha oklikou přes Olomouc a Přerov aneb nedostatečně vypravená dráha přes Morav. Šumperk - Hanušovice - Hlucholazy - Krnov - Opavu a Svinov.

Tomu musí býti v nejkratší době odpomoženo.

Z té příčiny vyzývají podepsaní vládu, by bez průtahu zahájila přípravné práce, aby byla vybudována dvojkolejná dráha mezi Prahou - Mor. Ostravou a východními kraji přes Českou Třebovou, Mor. Šumperk, Rymařov, Opavu, Svinov do Mor. Ostravy, až na hranice československé republiky takto:

1. Použije se a zdokonalí se dvojkolejná dráha Praha a Česká Třebová.

2. Promění se jednokolejná dráha ve dvojkolejnou z České Třebové přes Zábřeh - Mor. Šumperk do Sobotína.

3. Ze Sobotína bude vybudována nová dvojkolejka prokopáním hory Bergeistu do Rymařova a odtud vybuduje se jednokolejná dráha ve dvojkolelnou do Vojnovic u Bruntálu (Slezko).

4. Z Vojnovic postaví se nová dvojkolejka údolím řeky Moravice přes slezské osady Razovu, Špachov-Jakartovice do Mladecka u Opavy (projekt této dráhy jako jednokolejné jest vyhotoven z doby předválečné) a z Mladecka vybuduje se tamnější jednokolejka ve dvojkolejku přes Opavu až do Svinova, odkudž vede již severní dráha přes Morav. Ostravu do Krakova.

Vláda se vyzývá, aby navázala styky se sousedními vládami slovanských východních zemí, by další spojení na východ bylo vybudováno.

Podepsaní podotýkají, že nová dráha Praha - Mor. Ostrava až na hranice naší republiky má velkou důležitost pro Velkou Prahu, Velkou Ostravu při ohromném bohatství přírodním ostravského kraje zvláště při neutralisování plavby po řece Odře a pro krátké spojení drahou košicko-bohumínskou se Slovenskem a hlavním přístavem Wilsonovým Městem.

Vedle obchodní důležitosti bude míti nová dráha nesmírný vliv na národo-hospodářské poměry jak v Čechách, tak na severní Moravě a zvláště ve Slezsku, zvětšeném o pruské Slezsko, a bude jistě ve strategickém směru nejdůležitějším činitelem v budoucnosti naší československé republiky.

Návrh odkazuje se technickému výboru, aby tento projekt pro jeho velikou důležitost pro celý československý stát a obchodní spojení s východním Slovanstvem a vůbec celým východem byl na prvním místě v úvahu vzat při sdělávání generálního plánu vybudování drah československého státu.

V Praze 17. prosince 1918.

Jan Rýpar, Ing. Jar. Pospíšil,

Dr. Dolanský, Prof. Dr. Kordač, E. Burian, Cingr, Zavoral, Lukeš, Dr. Fajfrlík, Bohumil Fischer, Mašek, Jílek, Dr. Kolísek, J. Klega, Václav Sedláček, Ervín Červinka, Sladký, Navrátil, Dr. Herben, Ing. O. Nekvasil, Dr. Fáček, Dr. Witt, Charvát, Dr. Mareš.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP