Jedna z nejdůležitějších podmínek
šťastné budoucnosti naší československé
republiky budou jistě velmi čilé styky obchodní
se slovanským východem: Polskem, Ukrajinou a hlavně
Ruskem a dalším východem.
Východiskem tohoto styku musí býti hlavní
město naší republiky Praha, jež
musí v nejkratší době spojena býti
moderní železniční sítí
s východním Slovanstvem a vůbec východními
kraji a hlavními dalšími středisky československého
státu.
Dosud spojovala Prahu s východním krajem jen severní
dráha oklikou přes Olomouc a Přerov aneb
nedostatečně vypravená dráha přes
Morav. Šumperk - Hanušovice - Hlucholazy - Krnov - Opavu
a Svinov.
Tomu musí býti v nejkratší době
odpomoženo.
Z té příčiny vyzývají
podepsaní vládu, by bez průtahu zahájila
přípravné práce, aby byla vybudována
dvojkolejná dráha mezi Prahou - Mor. Ostravou a
východními kraji přes Českou Třebovou,
Mor. Šumperk, Rymařov, Opavu, Svinov do Mor. Ostravy,
až na hranice československé republiky takto:
1. Použije se a zdokonalí se dvojkolejná dráha
Praha a Česká Třebová.
2. Promění se jednokolejná dráha ve
dvojkolejnou z České Třebové přes
Zábřeh - Mor. Šumperk do Sobotína.
3. Ze Sobotína bude vybudována nová dvojkolejka
prokopáním hory Bergeistu do Rymařova
a odtud vybuduje se jednokolejná dráha ve dvojkolelnou
do Vojnovic u Bruntálu (Slezko).
4. Z Vojnovic postaví se nová dvojkolejka údolím
řeky Moravice přes slezské osady Razovu,
Špachov-Jakartovice do Mladecka u Opavy (projekt
této dráhy jako jednokolejné jest vyhotoven
z doby předválečné) a z Mladecka vybuduje
se tamnější jednokolejka ve dvojkolejku přes
Opavu až do Svinova, odkudž vede již
severní dráha přes Morav. Ostravu do Krakova.
Vláda se vyzývá, aby navázala styky
se sousedními vládami slovanských východních
zemí, by další spojení na východ
bylo vybudováno.
Podepsaní podotýkají, že nová
dráha Praha - Mor. Ostrava až na hranice naší
republiky má velkou důležitost pro Velkou
Prahu, Velkou Ostravu při ohromném bohatství
přírodním ostravského kraje zvláště
při neutralisování plavby po řece
Odře a pro krátké spojení drahou
košicko-bohumínskou se Slovenskem a hlavním
přístavem Wilsonovým Městem.
Vedle obchodní důležitosti bude míti
nová dráha nesmírný vliv na národo-hospodářské
poměry jak v Čechách, tak na severní
Moravě a zvláště ve Slezsku, zvětšeném
o pruské Slezsko, a bude jistě ve strategickém
směru nejdůležitějším činitelem
v budoucnosti naší československé republiky.
Návrh odkazuje se technickému výboru,
aby tento projekt pro jeho velikou důležitost pro
celý československý stát a obchodní
spojení s východním Slovanstvem a vůbec
celým východem byl na prvním místě
v úvahu vzat při sdělávání
generálního plánu vybudování
drah československého státu.
V Praze 17. prosince 1918.