Zasedání Národního shromáždění československého r. 1918.

Tisk 275.

Návrh

členů Národního shromáždění Dra Františka Veselého, Dra Václava Boučka, Cyrila Duška, Dra Otakara Krouského, Dra Antonína Uhlíře, Otakara Vochoče a soudruhů, na zřízení státního úřadu vyšetřovacího pro přípravné práce k obžalobám všech těch, kdo za války proti národu československému se provinili a dosud proviňují.

I.

Vznik návrhu.

Ke genesi návrhu uvádíme toto: V prvních dnech listopadových 1918 učinil spisovatel Gustav Jaroš (Gamma) v Praze Národnímu výboru písemný návrh, že mu zřídí a zorganisuje, samozřejmě zadarmo, vyšetřovací úřad pro přípravné práce k obžalobám všech, kdo za války proti národu československému se provinili. Dopisem ze dne 6./11. 1918 byl jmenovaný Národním výborem vyzván, aby podal podrobnější návrhy. Spisovatel Gustav Jaroš již návrhy takové připravil a jest hotov předložiti je výboru, který o podnětu jeho bude jednati.

Odůvodnění.

1. Na škodu národa československého hmotnou i mravní, na úkor jeho snah po svobodě a samostatnosti, na újmu jeho zdraví tělesného i duševního, k podlomení jeho síly, sebevíry, odvahy a vytrvalosti od počátku války pracovalo, částečně pracuje dosud veliké množství příslušníků cizích národností a států, ale měrou ještě větší a účinkem stejně zlým i množství příslušníků našeho národa vlastního.

2. Škody jejich činy způsobené vyžadují od těch, kdo je byli způsobili, náhrady, nemá-li těleso národa býti postiženo dlouho trvajícím neduhem; ale i tyto náhrady nemohou postačiti tam, kdy činy byly páchány ze zlého úmyslu nebo hrubé nedbalosti, kde tudíž způsobily i vážnou poruchu v mravním a právním cítění národa, který nyní kategorickým způsobem domáhá se vyrovnání a zadostiučinění. Porucha tato trvá v nezmenšené síle dosud, a všechen národ československý očekává zjitřeně a netrpělivě náležité usmíření svého uraženého citu, mravního i právního.

3. Tímto usmířením nemůže býti pro národ osvícený pomsta, nýbrž jedině spravedlnost, to je takové uložení trestu, aby pro mravní cit spravedlivého národa jevil se býti trestem náležitě přiměřeným k velikosti viny a k míře zlého úmyslu nebo hrubé nedbalosti. Je tudíž nejprve nutno, aby vina byla nejsvědomitějším způsobem co nejpřísněji v každém jednotlivém případě najisto postavena. Tomuto účelu má sloužiti navrhovaný úřad vyšetřovací.

4. Základem řízení úřadu vyšetřovacího nemůže býti libovůle, nýbrž zákon, v němž by jasně a přesně bylo zákonodárným sborem československého státu vytčeno, pro které činy má a smí vyšetřování býti zavedeno.

5. Právnické rozpaky, že činy, o něž jde, nebyly před spácháním kvalifikovány žádným zákonem za činy trestné, a tudíž nyní dodatečným sankcionováním stíhány býti nemohou, jsou bezdůvodné a liché. Neboť zdrojem všech pravých a spravedlivých zákonů (jež neplynou z pouhé hrubé násilné moci) je právní a mravní cítění národa; toto cítění vždy předchází a zákon psaný následuje. Národ nesvobodný, poddaný cizí moci bez možnosti dáti svému právnímu cítění adekvátní výraz psaným zákonem, cítí zcela jasně určité činy, přes to, že žádný zákon jich nezakazuje a nestihá, jakožto činy zlé, nedovolené a trestné; zákonná formulace zůstává v duši národa latentní, je to zákon sic nenapsaný pérem na papíře, ale psaný neviditelným písmem v srdci národa, jehož porušení národ pociťuje zřetelně a domáhá se usmíření uraženého citu. Dokud je národ bez moci, je toto usmíření nemožno cestou spravedlnosti a zbývá jen cesta pomsty, cesta nedobrá a nejistá; jakmile však národ nabyl svobody a moci, stává se usmíření uraženého citu nutností, a to jedině cestou spravedlnosti. Takový národ je pak nejen oprávněn, nýbrž povinen i spravedlnosti i svému citu právnímu, aby zákon dotud jen latentní, nenapsaný, učinil i zevně dodatečně zákonem psaným. Toto právo a povinnost národa nemůže býti bráno v pochybnost, leda těmi, v nichž formalism vítězí nad živoucím citem pro právo a spravedlnost. Žádný sebevědomý, čestný a etický zdravý národ by nedovolil, aby toto právo a povinnost jeho bylo bráno v pochybnost; tím méně může a smí tak učiniti národ český, jehož smysl pro spravedlnost odjakživa byl tak mocný, jehož cit právní za poslední leta války byl tak těžce a mnohonásobně uražen, a tak silně žádá si úplného zadostiučinění. Dodatečným formulováním zákona dotud nenapsaného a trestním stiháním vin na jeho základě neděje se zpravidla nikomu křivda, poněvadž pachatel jich je si vždy velmi dobře vědom, že koná něco mravně nedovoleného, využívaje k tomu jen bezmocnosti nesvobodného národa. Svědectvím tohoto vědomí je bázeň pomsty, útěk, ukrývání neb odstranění majetku a jiné projevy zlého svědomí.

6. Tento nepsaný zákon, latentní v nitře národa, v jeho právním a mravním cítění učiniti zákonem psaným, k tomu povoláno jest Národní shromáždění republiky československé; nikoli pouze proto, že je držitelem vládní moci ve státě a tedy jedině může dáti zákonu potřebnou sílu závaznou a donucovací, nýbrž hlavně proto, že Národní shromáždění je do veliké míry pravdivým exponentem celého národa, ne pouze co se tkne jeho rozčlenění politického, nýbrž i jeho cítění mravního a právního. Jen takový exponent smí a může vyjádřiti správně nenapsaný zákon v nitře národa a dáti mu advokátní, t. j. spravedlivou formulaci slovem psaným.

7. Tomuto právu Národního shromáždění odpovídá i povinnost tak učiniti; této povinnosti nasvědčuje dychtivé očekávání celého národa, kdy už Národní shromáždění ujme se provádění veliké akce vyšetřovací a obžalovací, a kdy vydá nutné k tomu zákony a předpisy. Očekávají to nejen i ti, kdy dychtí po spravedlnosti a usmíření uraženého citu právního, nýbrž i ti (což je významno), kdo mají proč se toho obávati.

Národ najisto očekává, že Národní shromáždění bude míti i vůli dopomoci mu k zadostiučinění a usmíření uraženého citu a to přísně a důsledně, bez postranních ohledů a slabošských rozpaků, ať politicko stranických, ať socialně hospodářských, ať náboženských a církevních, ať kterýchkoli jiných.

Právě proto, že Národní shromáždění je výrazem a výborem národa, tudíž ještě zvýšenou měrou cítí a chápe všecky těžké urážky spravedlnosti, je neodsunutelnou nutností, aby dalo celou akci vyšetřovací a obžalovací provésti co nejrázněji, bez průtahů, úplně (t. j. se všemi provinilci) a do důsledků opravdově.

8. Není možno vůbec k akci nepřistoupiti. Tím by Národní shromáždění vyřklo, že všecky tisíceré zločiny na národu spáchané za těžká léta právě minulá pomíjejí beztrestně. Takovou bezdůvodnou, nikým nečekanou absolucí všech vin, byl by v duši národa způsoben velmi vážný otřes mravní, jehož následků nikdo z nás si nedovede představiti. Kde koho musila by se zmocniti nedůvěra, že tento nový stát, vykoupený tolika obětmi, nebude státem spravedlnosti; musila by vzniknouti domněnka, že jsou jisté činy, které lze páchati na národu a jeho statcích beztrestně; bylo by to jen novým mocným povzbuzením vinníků, nebezpečným svodem dosud bezúhonných, aby také zašli na cesty zlých.

Nelze také stihati jen některé a pardonovati ostatní. Řízením nesmí býti pouhou justiční komedií po špatném vzoru starorakouském, kde soudy stihaly na oko, odsuzujíce sem tam některé výjimky halířové, ale nedotýkajíce se zločinců ve velkém. Právě naopak, v tomto řízení mělo by býti shodně s očekáváním národa, nejdříve dokročeno na vinníky daleké. Na staré radnici v Prachaticích je starý, trpce posměšný nápis: Právo pavučině se přirovnává, již brouk proráží, muška v ní zůstává; tento hořký dvojverš staročeský ať neplatí o právu a spravedlnosti v nových Čechách.

9. Vedle úřadu vyšetřovacího, bude nutno připraviti zřízení

1. zvláštního státního úřadu obžalovacího,

2. státního tribunálu k souzení činů shora naznačených.

10. Národní shromáždění a vláda československé republiky má před sebou vážnou, významnou a odpovědnou úlohu, zjednati po celém národě a v celém státním území rovnováhu, která v právním a mravním citu všech byla tisícerými skutky ze zlého úmyslu a hrubé nedbalosti za válečných let těžce porušena. Nad celou naší zemí tisíc let zní kovovým hlasem slovo "Spravedlnost" - toť smysl a povel její, příkaz naší národní existence, naše poslání národní, idea česká učinit z domoviny československé království pravé čisté spravedlnosti. Nejvyšší živoucí hlas této idei české, nejpřísnější zastavatel a bojovník za spravedlnost president Masaryk blíží se již do této země: nuže, učiňme, ať uvítá jej země česká ne-li už zcela očistěná od křivd, aspoň odhodlaná pevně od nich se očistiti.

Po stránce formální navrhujeme, aby návrh tento byl přikázán k rychlému projednání výboru právnímu.

V Praze dne 18. prosince 1918.

Dr. Frant. Veselý, Dr. Václav Bouček, Cyril Dušek, Dr. Ot. Krouský, Dr. Ant. Uhlíř, Otakar Vochoč,

Jan Hrizbyl, Zeminová Frant., Dr. Th. Bartošek, Tučný Alois, Kopeček, Skorkovský, Dr. Klouda, Dr. Krejčí, Holejšovský Fr., Dr. Veverka, Laudová-Štychová, Bechyně, Dr. Rambousek, Cingr, R. Merta, Stivín, E. Burian, Fr. Hummelhans, Aust, Pavlán, Časný, Fr. Houser, Bož. Ecksteinová, Dr. Hrouda, Šáda.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP