jímž se upravuje státní daň a
přirážková základna u daní
reálních.
Státní daň pozemková zvyšuje
se na 22·7% čistého katastrálního
výnosu zjištěného ve smyslu zákona
ze dne 24. května 1869 č. 88 ř. z. a dle
zákona ze dne 12.července 1896 č. 121 ř.
z.
Sazby státní daně domovní třídní
a daně činžovní dle tarifu daně
domovní třídní vyměřované
(§ 5. lit. a zák. ze dne 9. února 1882 č.
17 ř. z.) zvyšují se na obnos původních
sazeb v tomto zákoně uvedených.
Srážka v § 3 č. 3 zák. ze dne 28.
prosince 1911 č. 242 ř. z. zmíněná
zůstává v platnosti.
U budov, domovní dani činžovní podléhajících,
které nespadají pod zákon v odst. 3. tohoto
zákona uvedeném, snižuje se základna
přirážková na obnos daně státní;
přirážky samosprávných svazků
k domovní dani činžovní nesmí
však, zejména následkem tohoto snížení
základny přirážkové, býti
zvyšovány.
Válečná přirážka k dani
pozemkové cís. nařízením ze
dne 28. srpna 1916 č. 280 ř. z. zavedená
počítá se ze zvýšené daně
státní.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1919.
Provedením zákona tohoto pověřuje
se ministr financí.
Berní reformou z roku 1896 povoleny byly u reálních
daní (pozemkové a domovní) slevy, které
zákonem ze dne 23. ledna 1914 č. 14 ř. z.
(§ 3) byly tím způsobem definitivně
upraveny, že započteny byly do sazby berní,
tak že o obnos jejich sazby berní byly sníženy.
Toto snížení platilo však a platí
pouze pro předpis daně státní; pro
přirážky zůstala netknuta dřívější
vyšší základna.
Od té doby platí v této formě známá
duplicita předpisu: jednoho (nižšího)
pro obor daně státní, druhého (vyššího)
jako základu pro přirážky.
Nynější stav zákonný jest tento:
Dan pozemková předpisuje se nyní co státní
daň 19·3%, co přirážková
základna 22·7% čistého katastrálního
výnosu (100/85 čili částkou o 15/85
vyšší).
Vzhledem k zákonu o novostavbách atd. ze dne 28.
prosince 1911 č. 242 ř. z. dlužno rozeznávati
t. zv. staré a nové budovy (§ 1. odst. 1 cit.
zák.) podle toho, kdy se stavbou bylo započato,
zdali před 1. lednem 1912 anebo po 31. prosinci 1911.
Výše uvedené snížení sazby
berní z roku 1914 vztahuje se u této daně
pouze na t. zv. domy staré, které podléhají
sazbám upraveným v zákoně ze dne 9.
února 1882 č. 17 ř. z.; 5% daň z výnosu
budov osvobozených této kategorie (§ 7. cit.
zák. z r. 1882) byla ze snížení výslovně
vyloučena (§ 3. odst. 1. cit. z. z r. 1914).
Naproti tomu snížení sazby berní bylo
a priori bezpředmětným (§ 23. odst.
2. cit. zák. z roku 1911) u budov, které podléhají
tarifu příl. A, B nebo C zák. ze dne 28.
pros. 1911 č. 242 ř. z. čili u t. zv. domů
nových, poněvadž u budov této kategorie
v sazbách 19, 17, 15% resp. 15, 13·5, 12% byla sleva
12·5% již v sazbách samotných kalkulována;
totéž platí u domů této kategorie
i o činžovní dani na 5% po dobu snížení
daňového dle § 4., čís. 2. lit.
a) a § 28. cit. z. z r. 1911 snížené.
U domů t. zv. starých obnáší
snížení 12·5% čili 1/8, takže
berní sazby netto t. j. po odečtení paušálového
procenta na útraty udržovací a amortisační
obnášejí 19 5/6 pro města a místa,
uvedená v seznamu A) k zákonu ze dne 9. února
1882 č. 17 ř. z. a 12 1/4% pro všechna
ostatní místa, pokud v seznamu A) uvedena nejsou.
Základna přirážková jest pak
o 1/7 vyšší než berní sazba netto
a obnáší tudíž 22 2/3 resp.
14%.
Rozlišování t. zv. starých a nových
budov dle cit. zák. z r. 1911 má u této daně
potud význam, že se sice následkem cit. zák.
z r. 1914 u obou kategorií budov tarifní sazba dle
cit. zák. z r. 1882 ve všech XVI. třídách
třídního tarifu, do kterého se budovy
dle počtu obytných místnosti zařaďují,
o 12·5% snížila, že však u t. zv. nových
domů odpočítává se ještě
další srážka 20 resp. 10% (§ 3. č.
3. cit. z. z r. 1911), která však zde dále
nepadá v úvahu.
Bližší přehled nových sazeb tarifních
pro obojí kategorii budov vyhlášen byl nař.
min. fin. ze dne 10. srpna 1914 čís. 218 ř.
z.
Tak na př. zatížení domovní daně
třídní jeví se v nižších
třídách tarifních (až do 5 obytných
místností) následovně:
11·-K | ||||
9·80 " | ||||
4·20 " | ||||
3·40 " | ||||
3·- " | ||||
1·50 " |
Úkolem osnovy této jest, odstraniti výše
uvedený rozdíl mezi předpisem daně
státní a předpisem přirážkové
základny, jakož i zavésti v obojím směru
ciferně jednotný základ předpisovací;
poněvadž hospodářství autonomních
svazků v míře dalekosáhlé nesnese
súžení základny přirážkové,
nutno naopak dosavadní sazby daně státní,
pokud proti tomu zvláštních důvodů
nestává, zvýšiti na úroveň
nynější základny přirážkové.
Vláda - vyhražujíc si podrobnější
přezkoumání daní reálních
a jich případnou reformu v souvislosti s celým
systemem přirážkovým pro dobu pozdější
- pokládá nápravu v této otázce
za nutnou reformu dneška.
Není třeba podrobněji dovozovati, jaká
suma práce a jaká ztráta času spojena
jest s dvojím výpočtem povinností
berních u tisíce a tisíce poplatníků:
požadavek zjednodušení a zlevnění
správy finanční jest příliš
jasný a spravedlivý, než aby nebyla uchopena
první příležitost, vyhověti dávnému
požadavku praxe: jest na bíledni, že o zjednodušení
správy nelze vážně mluviti, dokud nebudou
zjednodušeny platné předpisy.
V důsledcích svých znamená ovšem
návrh vládní zvýšení daně
státní, a sice takové, že slevy, které
svého času v r. 1896 byly poskytnuty, nyní
se opět ve prospěch státu zrušují:
neméně doznati dlužno, že zvýšení
toto pokud se jedná o daň pozemkovou a domovní
daň třídní, postihne v prvé
řadě kruhy zemědělské a bytovou
potřebu hlavně na venkově.
Finanční efekt navrhovaného zvýšení
státní daně odhadnouti možno dle dat,
které svého času za rok 1912 byly uveřejněny,
přibližně asi takto:
1. U daně pozemkové obnosem přes 5,000.000
K; pro r. 1919 nebude asi soudě dle známých
dat ohledně Čech valného rozdílu.
2. U daně domovní třídní (bez
ohledu na daň ideální) obnosem přes
500.000 K; pro rok 1919 bude obnos tento soudě dle známých
dat ohledně Čech poněkud větší.
Vláda jest po zralé úvaze toho názoru
že navrhované zvýšení státní
daně v poměrech, jak se během let vyvinuly,
jest více než odůvodněno.
Co se pozemkové daně týče, jest všeobecně
známo, že katastrální výnos tak,
jak byl z průměrných výnosů
doby dávno minulé odhadem zjištěn, dávno
již neodpovídá skutečnému výnosu
katastrálnímu, že daň pozemková,
nehledě k jisté omezené revisi z r. 1896
(zák. ze dne 12. července 1896 č. 121 ř.
z.) ustrnula a že nestoupá se stoupající
výnosností pozemků.
Percentuelní poměr daně pozemkové
(incl. obnosu z titulů živelních škod
odepsaného) k příjmu (brutto) z pozemků
příjmovou daní zdaněného klesl,
- dovoleno-li použíti statistických dat, týkajících
se ovšem všech zemí bývalého Rakouska
- za dobu od r. 1898 do roku 1913 ze 26·14% na 12·20%;
možno za to míti, že totéž platí
i pro země naše.
Válkou se poměr resp. nepoměr výnosnosti
k výši daně ještě více posunul,
uváží-li se, jak zvýšených
cen docílily výrobky zemědělské.
Tak na př. zdaněn byl daní příjmovou
příjem (brutto) z pozemků r. 1913 obnosem
481 mil. korun a ve válce obnosem 925 mil. korun; příjem
z pozemků činil v r. 1913 7·20% a ve válce
13·10% celého zdaněného příjmu.
Ovšem cís. nař. ze dne 28. srpna 1916 č.
2 80 ř. z. (čl. I. § 1) zavedena byla 80ti%
válečná přirážka k dani
pozemkové; naproti tomu nesmí se zapomínati,
že účelem přirážky válečné
jest, na daném základě vzhledem ke zvýšené
potřebě veřejné vyzískati vyšší
výnosy z titulu daně, kdežto zde se jedná
o zvýšení základu samotného,
který již v dobách míru nevyhovoval,
a tím méně v době nynější
vyhovuje.
Také daň z válečných zisků
není důvodem contra, neboť předmět
její, totiž zdanění zvýšení
ziskových vedle běžné daně, jest
podstatně odlišný.
Co se týká daně domovní třídní,
nescházelo, jak známo, v době minulé
na akcích, které směřovaly k tomu,
aby břímě daňové nejmenším
poplatníkům (dvou nejnižších tříd
tarifních s jednou resp. dvěma obytnými místnostmi)
bylo v té neb oné formě ulehčeno.
Naproti tomu nelze zneuznati, že již sazby přirážkové
základny (viz výše uvedenou tabulku), neřku-li
sazby daně státní samy sebou namnoze nepatrné
dnešní době nikterak nevyhovují a že
domovní daň třídní jakožto
venkovská daň z bydlení z válečné
přirážky byla vyjmuta.
Za těchto okolností jeví se zvýšení
státní daně aspoň na úroveň
přirážkové základny minimem,
které vláda nyní navrhuje.
Předmětem zvláště pečlivé
úvahy byla otázka, nemá-li se unifikace sazby
státní daně a základny přirážkové
vztahovati také na daň činžovní,
pokud se jedná o domy, které nespadají pod
zákon ze dne 28. prosince 1911 č. 242 ř.
z. t. j. o t. zv. domy staré.
Kategorický požadavek po zjednodušení
jakož i požadavek jednotné úpravy u téže
daně mluví zde tak, jako tam, proto, aby nejen u
t. zv. domů nových, kde státní daň
jest současně základnou přirážkovou,
nýbrž i u t. zv. domů starých státní
daň kryla se se základnou přirážkovou.
Naproti tomu dlužno uvésti, že vzhledem ke zkušenosti,
že každé zvýšení veřejných
dávek z budov, dani činžovní podléhajících,
cestou přesunu postihuje nájemníky, tudíž
široké vrstvy obyvatelstva, daň činžovní
od delší doby tvoří jakési noli
me tangere; zákonodárství posledních
let zejména z r. 1911 sleduje zcela patrně tendenci,
výhodami berními pro novostavby atd. povšechně,
a pro budovy s malými byty zvláště,
nominelně značně vyšší daň
činžovní poznenáhlu převésti
na úroveň nižší; také obava,
aby krise bytová ve všech větších
městech během války (a zejména nyní)
tak citelná, nebyla dále zostřována,
vedla k tomu, že činžovní daň vyjmuta
byla z válečné přirážky.
Připomenouti dlužno ještě, že by
dle předpisů o ochraně nájemníků
zvýšení daně opravňovalo majitele
domu k přiměřenému zvýšení
činže.
Z těchto, po stránce sociální velice
závažných důvodů jest vláda
toho názoru, aby daň činžovní
ohledně t. zv. starých domů z navrhovaného
zvýšení daně státní byla
vyjmuta.
Tím vznikla by ovšem značná nesrovnalost
potud, pokud by právě jen u této kategorie
domů různost mezi výší daně
státní a základnou přirážkovou
opětně byla utvrzena.
V zájmu jednotného uspořádání
celé materie navrhuje tudíž vláda, aby
naopak základna přirážková přizpůsobena
byla dani státní t. j., aby snížena
byla do výše této.
Důsledky reformy v tomto směru po stránce
finanční nejsou nijak nepatrné; znamenajíť
dle předpisu pro r. 1912 (bez ohledu na daň ideální)
úbytek skoro 4,000.000 K, dle předpisu pro 1917
asi necelých 5,000.000 K.
V prvé řadě přijde úbytek tento
k dobrému majitelům domů.
Jest sice pravda, že dle dosavadních zkušeností
nelze očekávati, že by percentuelně
poměrně malé zmírnění
úhrnného břemene daňového vyvolati
mohlo nějaké znatelné snížení
činží; snížení přirážkové
základny jest tudíž skutečným
darem pro držitele domů, pro který do jisté
míry mluví obmezení, jež majitelům
domů z titulu ochrany nájemníků jsou
uložena; na druhé straně však bude snad
snížení přirážkové
základny tvořiti moment, který by mohl při
nynější všeobecné tendenci ke stoupání
činží do jisté míry zpětně
působiti.
V druhé řadě dotýká se ovšem
súžení základny přirážkové
přímo kořene nynějšího
přirážkového hospodářství
svazku autonomních.
Četné akce, které po více let podnikány
byly k reformě daně činžovní,
vedly k zásadnímu poznatku, že každé
snížení činžovní daně
- a to jest jeden z předních cílů
reformy daně této - jest prakticky bezúčinné
a bezúčelné, dokud úbytek u státní
daně okamžitě vyvážen býti
může přírůstkem na přirážkách,
které jako živel čistě labilní
mají nepokrytou tendenci ke stálému stoupání.
Jest na snadě, že i tentokráte lze počítati
se zvýšením percenta přirážkového,
aby svazky autonomní při nejmenším docílily
téhož, ba snad i vyššího výnosu
na přirážkách.
Aby byla v jistém směru aspoň jakási
hranice stanovena, navrhuje vláda - vyhražujíc
si v této nanejvýše důležité
a dalekosáhlé otázce další návrhy
pro dobu pozdější - aby alespoň prozatím
bylo stanoveno, že přirážky nesmí
býti zvyšovány.
Vzhledem k opatření tomuto odpadá nutnost
do osnovy zákona pojati ustanovení obdobné
§ 1. odst. 2. zákona ze dne 23. července 1912
č. 164 ř. z. týkajícího se
t. zv. srážky přirážkové
při vyměřování daně
činžovní.