Poslanci Josef Šamalík a soudr. podali Národnímu
shromáždění tento návrh:
1. "Vzhledem k tomu, že Válečný
obilní ústav v Čechách bez ohledu
na poměry v ostatních zemích, k státu
československému náležejících,
zvýšil od 11. listopadu, resp. 15. prosince t. r.
vyživovací kvotu chlebovin a
2. že není jisto, zda tato, jakož i od 15. prosince
t. r. nově upravená vyživovací kvota
jest zabezpečena i pro spotřební lid, aby
ohlášené zvýšení kvoty chlebovin
se snad nestalo jen agitačním prostředkem
politických stran,
3. navrhujeme, aby pro všechny země v československém
státě zastoupené byla jednotná kvota
chlebovin, která by také z výnosu sklizně
všech súčastněných zemí
v československém státě byla zabezpečena,
4. a aby rekvisiční systém odběru
plodin byl zrušen a aby ve všech zemích státu
československého zaveden byl rozumný odběr
dle kontingentu na okresy, obce a jednotlivce spravedlivě
rozdělený, a aby ve všech těchto zemích
po odevzdání potřebných kontingentů
byly ostatní zásoby sklizně u rolnictva uvolněny,
zejména aby byly zrušeny mlecí lístky."
Potřebu tohoto sjednocení spotřební
dávky i jakosti mlýnských výrobků
v celém území státu československého
nutno plně uznati. Nesrovnalosti, které dnes platí
co do spotřební dávky i jakosti mlýnských
výrobků, vyplynuly jednak z plného rozvratu
zásobování, k němuž vedl režim
zásobovací v říši rakouské,
jednak z dočasného osamostatnění dřívějších
poboček říšského obilního
ústavu v Čechách a na Moravě od doby
státního převratu. Větší
ještě rozdíly panují pochopitelně
v utváření zásobování
mezi zeměmi, které náležely k dřívější
říši rakouské, a mezi územím
slovenským, pokud bylo částí uherské
říše.
V době státního převratu platily v
obvodu naší republiky, jenž přináležel
k dřívější rakouské říši,
tyto dávky a tento způsob vymílání:
a) všeobecně nejvýše 1150 g mouky
týdně,
b) pro tělesně těžce pracující
osoby nejvýše 1850 g mouky týdně.
Z tohoto množství spotřeby nesmělo však
býti odebráno více mouky k vaření
než 250 g na týden.
Pro podnikatele zemědělských podniků
a jich příslušníků ustanoveno
bylo 1575 g obilí týdně a pro tělesně
těžce pracující osoby v zemědělství
zaměstnané nejvýše 2100 g obilí
týdně.
Ve skutečnosti tato dávka nebyla však vždy
plně honorována.
a) pšenice v době od 11. srpna 1918:
3% krupice,
22% mouky vařivé,
65% mouky chlebové,
7 1/2% otrub,
2 1/2% promelku;
b) žita v době od 11. srpna 1918:
90% mouky jednomleté,
7% otrub,
3% promelku;
c) ječmene v době od 11. srpna 1918:
20% mouky vařivé,
65% mouky chlebové,
11 1/2% otrub,
3 1/2% promelku;
d) pšenice v době od 16. září
1918 pro Velkou Prahu:
3% krupice,
32% mouky vařivé,
55% mouky chlebové,
7 1/2% otrub,
2 1/2% promelku.
Od doby státního převratu nastaly tyto změny:
Nejprve provedeno bylo dodávání plné
dávky v bývalých zemích koruny české.
Dávka obilí, resp. mlýnských výrobků,
zvýšena byla od 15. prosince takto:
a) všeobecně 2100 g mouky týdně
a z toho 1350 g mouky na chléb a 750 g mlýnských
výrobků (mouky vařivé, krup, ovesné
rýže, krupice a pravé rýže);
b) pro těžce pracující osoby
a vojsko 3150 g týdně, z toho 2250 g mouky na chléb
a 900 g mlýnských výrobků (mouky vařivé,
krup, ovesné rýže, krupice, pravé rýže).
Pro podnikatele zemědělských podniků
a jich příslušníků ustanoveno
bylo 16 kg obilí měsíčně.
Zvýšení dávky provedeno bylo v předpokladu,
že dosavadní nízké dávky, jichž
nelze dodržovati, vedly k pokoutnímu mletí
na venkově, které spojeno jest s citelnou ztrátou
zrna v mlýnech, a dále k pokoutnímu nákupu
mouky i kruhy nesamozásobitelskými, takže při
zvýšení dávky dostane se obyvatelstvu
jen legitimně toho, čeho pokoutní cestou
většina často za nezřízené
ceny se domůže. Při dávkách,
jichž dodržení jest možno, bude pak také
lze přesné dodržování přísnými
zákonnými opatřeními zajistiti.
Způsob vymílání zůstal oproti
tomu v Čechách beze změny.
Na Moravě a ve Slezsku dávka chlebová a moučná
byla rovněž od 15. prosince t. r. zvýšena.
Mimo to však sníženy na Moravě částečně
ceny pod dřívější (rakouskou)
úroveň, a to chlebová mouka pšeničná,
žitná a ječná z 1 K na 80 h za kg.
Za to upraven byl na Moravě způsob vymílání
takto:
1. Vymílání pšenice snižuje se
s 90% na 80% a vymílá se na
5% krupice,
45% mouky na vaření,
30% mouky chlebové,
17 1/2% otrub,
2 1/2% rozprach.
2. Žito vymílá se nezměněně
jako doposud na
90% mouky stejnomleté,
7% otrub,
3% rozprach.
3. Vymílání ječmene snižuje se
s 85% na 80% a vymílá se na
30% mouky na vaření,
50% mouky chlebové,
16 1/2% otrub,
3 1/2% rozprach.
Vedle toho však platí pro Moravu ustanovení,
dle kterého zemědělští producenti
v oněch okresech, které odvedly plně svůj
kontingent, smějí případným
přebytkem obilí volně naložiti. V jiných
zemích tento předpis neplatí.
Tím větší jsou ovšem úchylky
na Slovensku, a to nejen co do platných předpisů,
nýbrž i co do faktického stavu.
Požadavek sjednocení všech těchto ustanovení
pro obvod československého státu vyplývá
z jednoty státu a jest též v zájmu jednotného
upravení služby zásobovací.
V prvé řadě jest ovšem nutnou jednotná
organisace obilního zásobování.
Toho dosíci se má zřízením
společného ústavu obilního pro
celý stát s pobočnými ústavy
v jednotlivých zemích.
Úkolem této instituce bude pak sdělání
jednotného zásobovacího plánu,
jenž by nahradil dnešní prozatímní
způsob hospodaření dle jednotlivých
území.
Vzhledem k dnešnímu stavu a vzhledem k tomu, že
nestojíme na počátku období zásobovacího,
nýbrž uprostřed tohoto období, nelze
okamžité sjednocení ve všech směrech
snadno provésti a bude nutno prováděti je
postupně.
Nejdříve bylo by lze provésti jednotný
způsob vymílání za účelem
snížení vymílacího procenta v
obvodech, kde dosud platí vysoké procento vymílací.
Pro snížení vysokého vymílacího
procenta, hlavně v Čechách platného,
mluví řada důvodů. Snížením
vymílacího procenta o 5 až 10% docílí
se podstatně lepší jakosti veškeré
mouky, kdežto dosavadní mouka na 95%, při ječmenu
na 85% vymílaná, obsahuje látky pro člověka
neztravitelné, jimiž celé množství
mouky trpí na jakosti, kdežto by při nižším
vymílání látek těchto dalo
se využitkovati jako krmiva a nebyly by tedy pro výživu
lidu ztraceny.
Silné vymílání značí
často jen zdánlivou úsporu, neboť obecenstvo,
kterému mouka nevyhovuje, utíká se k pokoutnímu
nákupu mouky lepší, a tím dává
se podnět k pokoutnictví a lichvě. Obecenstvo
namnoze dalo by i přednost zlepšení jakosti
při poměrně menší dávce
než zvýšení dávky za cenu udržení
horší jakosti.
Aby bylo lze posouditi, jaké důsledky mělo
by snížení procenta vymílání
na úhradu spotřeby, třeba uvésti číslice,
znázorňující zásobení
při vymílání vyšším
a nižším. - V Čechách jeví
se poměry takto:
vagonů mouky při vymílání: | ||||||||
dosavadním | b | c | ||||||
1. Předepsaný kontingent pšenice | 12.527 | |||||||
do 28. listopadu vykoupeno | 5.026 | |||||||
zbývá k výkupu | 7.501 | |||||||
a) t. j. mouky při 90% vymílání | 6.750 | |||||||
b) t. j. mouky při 80% vymílání | 6.000 | |||||||
c) t. j. mouky při 75% vymílání | 5.625 | |||||||
2. Předepsaný kontingent žita | 19.398 | |||||||
do 28. listopadu vykoupeno | 8.023 | |||||||
zbývá k výkupu | 11.375 | |||||||
a) t. j. mouky při 90% vymílání | 10.237 | |||||||
b) t. j. mouky při 85% vymílání | 9.668 | |||||||
c) t. j. mouky při 80% vymílání | 9.100 | |||||||
3. Předepsaný kontingent ječmene | 12.322 | |||||||
do 28. listopadu vykoupeno | 5.332 | |||||||
zbývá k výkupu | 6990 | |||||||
a) t. j. mouky při 85% vymílání | 5.941 | |||||||
b) t. j. mouky při 80% vymílání | 5.992 | |||||||
c) t. j. mouky při 75% vymílání | 5.242 | |||||||
4. Předepsaný kontingent ovsa | 18.000 | |||||||
do 28. listopadu vykoupeno | 2.107 | |||||||
zbývá k výkupu | 15.893 | |||||||
t. j. mlýnských výrobků při 40% vymílání | 5.600 | 5.600 |
5.600 | |||||
ze 14.000 vagonů ovsa, poněvadž 1.893 vagonů bude použito ke krmení. Celkem lze tedy počítati s | 28.528 | 26.860 | 25.567 | |||||
Měsíční spotřeba do 15. prosince | 3.125 | |||||||
Měsíční spotřeba po 15. prosinci, čítá-li se jednak zvýšená dávka, jednak přírůstek osob nezásobených, t. j. hlavně vojska, počtem as 1 milion | 5.800 | |||||||
Dne 28. listopadu byly jednotlivé okresy zásobeny průměrně do 15. prosince, což jest | 1.563 | |||||||
Dne 28. listopadu bylo ve mlýnech: | ||||||||
1.563 | vagonů | |||||||
Přenáška | 1.563 | |||||||
pšenice 788 1/2 vagonu, t. j. při 90% vymílání | 709 | |||||||
žita 1.271 vagon, t..j. při 90% vymílání | 1.144 | |||||||
ječmene 1.085 vagonů, t. j. při 85% vymílání | 922 | |||||||
ovsa 74 vagony, t. j. při 40% vymílání | 29 | |||||||
4.367 | ||||||||
Spotřeba za měsíc prosinec činí: | ||||||||
do 15. prosince 1918 | 1.563 | |||||||
od 15. prosince 1918 | 2.900 | |||||||
4.463 |
takže by se s tímto množstvím vystačilo
do konce r. 1918. Dne 28. listopadu 1918 nevykoupený kontingent
by tedy byl k zásobování na rok 1919.
Při nezměněném způsobu vymílání
by se pak s tímto nevykoupeným kontingentem v Čechách
vystačilo do 28.528 : 5.800 = 4.8 měsíce,.
t. j. do 24. května 1919.
Při vymílání b), zavedlo-li
by se 1. lednem 1919, do 26.860 : 5.800 = 4.6 měsíce,
t. j. do 18 května 1919.
Při vymílání c), zavedlo-li
by se od 1. ledna 1919, do 25.567 : 5800 = 4.4 měsíce,
t. j. do 12. května 1919.
Podmínkou ovšem je, že celý kontingent
bude vykoupen; proto bude nutno kontingent po případě
jako kontribuci vymáhati.
Z číslic těchto je patrno, že snížení
procenta vymílacího nemělo by za následek
příliš značné zkrácení
zásobovací doby (při způsobu ad b)
pouze o 6 dnů, při způsobu ad c) o
12 dní). Číslice tyto týkají
se samotných Čech. -
Na Moravě, kde platí nižší vymílání,
a sice pro pšenici 80%, pro žito 90%, ječmen
80%, jeví se zásobovací plán dle stavu
dne 8. prosince 1918 takto:
Potřeba v měs. prosinci | 1.592 vag. mouky |
(z toho 991 vag. pro. jednotlivé okresy, 83 pro vojensk. správu, 88 pro dráhy, 130 pro průmyslové dělnictvo a 300 pro slezskou část mor. ostravského průmyslov. okrsku), | |
potřeba tedy okrouhle. | 1.800 vag. obilí. |
Na tuto potřebu bylo do 8. prosince přiděleno | 847 vag. mouky, |
t. j | 960 vag. obilí, |
zásoba ve mlýnech a obilí přikázané, dosud však mlýnům nedodané, činí | 2.100 vag. obilí, |
tedy celkem | 3.060 vag. obilí, |
t. j. zásoba do 20. ledna 1919 při dávce
normální (200 g pro lehce a 300 g pro těžce
pracující). Na kontingent 9982 vozů pšenice
a žita. 6028 vozů ječmene nakoupeno do 8. prosince
4961 vozů pšenice a žita, 4256 vozů ječmene,
zbývá nakoupiti 5021 vozů pšenice a
žita, 1772 vozů ječmene, celkem 6793 vagonů
obilí, t. j. množství, stačící
při normální dávce na 113 dní.
Podaří-li se zbývající množství
kontingentu nakoupiti a použije-li se všeho tohoto obilí
k semletí, byla by země Morava s průmyslovým
okrskem mor.-ostravským zásobena při normální
dávce do 13. května 1919.
Připomenuto budiž, že zásobovací
plán moravský počítá s dosavadními
nižšími spotřebními dávkami.
Pro Slezsko a pro Slovensko není zatím podrobnějšího
plánu zásobovacího, jehož vypracování
bude úkolem nově zřízené zásobovací
organisace.
Uvedené zásobovací plány předpokládají
ovšem, že stanoveného kontingentu bude skutečně
dosaženo. Protože kontingenty byly stanoveny namnoze
dle odhadu dosti vysokého, není vyloučeno,
že jich nebude lze plně obsáhnouti, třebas
výkupy tou dobou jsou v celku uspokojivé.
Aby kontingenty co možno v brzku mohly býti splněny,
k tomu bude nutno pracovati všemi prostředky. Nestačí
tu však pouhé prostředky dosud obvyklé
(nátlak na producenty a jiná opatření
donucovací), nýbrž bude třeba také
umožniti interessentům prostředky hospodářskými,
aby výmlat, pro jehož dokončení bude
snad nutno určitý termín stanoviti, skutečně
včas proveden býti mohl.
K tomu jest zejména nutno opatřiti potřebné
uhlí a tekuté palivo, případně
též potřebné síly jakožto
náhradu za ztracenou pracovní sílu zajatců.
Jestliže tímto způsobem splněny budou
podmínky pro urychlený výmlat, bude pak možno
provedení jeho všemi zákonnými prostředky
energicky vymáhati. Očekávané příznivé
důsledky navržené změny soustavy vymílací
mohou býti zaručeny jen tehdy, jestliže navržené
nové vymílací předpisy skutečně
budou dodržovány. Nemělo by úspěchu,
kdyby sice stanoveno bylo nižší vymílání,
kdyby však ve větším neb menším
počtu případů nebylo toto skutečně
prováděno a dodávána byla mouka výše
vymílaná.
Aby nižší vymílání bylo
prakticky zajištěno, k tomu přispěti
mají jednak přísná opatření
zákonná, stíhající nedodržování
předepsaného způsobu mletí, jednak
zostřený odborný dozor nad mlýny.
Vydání uvedených zákonných
předpisů se právě připravuje.
Dozor nad jakostí dodávané mouky nutno dále
vybudovati. Za tím účelem má zdokonalena
býti odborná, pod vědeckým dozorem
stojící kontrola jakosti mouky při obilním
ústavě. Při tom nutno uložiti též
výrobnám chleba, které mouku přijímají,
jakož i aprovisacím záruku za jakost zboží.
Tyto musí zboží předepsané jakosti
neodpovídající pozastaviti, aby závady
mohly býti odstraňovány. V případě,
kde okresní aprovisace nevyhoví trvale svým
povinnostem, bude třeba, aby je přejal do své
vlastní režie.
Revisi mlýnů znesnadní okolnost, že
četné odborně vyškolené síly,
které finančními úřady byly
k tomu účelu dány k disposici, povolají
se nyní zpět k službě finanční.
Vzhledem k jich potřebě bude třeba, aby za
ně zjednána byla náhrada, což není
však možno dříve, než nové
síly budou vyškoleny. Jest proto žádoucno,
aby alespoň po jistou dobu dosavadní síly
byly po jistý čas ještě ve své
působnosti revisní ponechány.
Zabezpečení zásobování vyžaduje
dále, aby zabráněno bylo vývozu,
který pokoutními cestami na hranicích říše
se provádí.
K tomu cíli nutno jest postarati se o hraniční
stráže, které by nejen vývozu po dráze,
nýbrž i vývozu po silnicích, - zejména
nákladními automobily - zabránily.
Ať již kontingentů plně bude dosaženo
nebo spíše nikoli, předpokládá
zásobení našeho státu mlýnskými
výrobky až do nového zásobovacího
období nezbytně ještě přívoz
obilí neb mlýnských výrobků
z ciziny.
Za účelem stanovení žádoucího
zásobovacího plánu, v němž i
s tímto dovozem počítati dlužno, jest
třeba, by množství očekávaného
importního zboží a též i přibližná
doba přívozu byly včas zajištěny.
Přívozu lze se nadíti jednak z dnešních
zásob ciziny, při čemž by pro nejbližší
dobu padala v úvahu hlavně jistá kvanta rýže,
hodící se za náhradu nedostávajících
se bramborů, kdežto v době pozdější,
t. j. pro jaro 1919 mohlo by se počítati na dovoz
ze zimní úrody jižní polokoule (Jižní
Ameriky a Australie), které za dob mírových
k nám přibližně v únoru již
docházely.
Vzhledem k veliké poptávce Evropy po tomto přívozu
a vzhledem k potřebě přívoz urychliti
a regulovati dle objevující se potřeby jeví
se žádoucím, aby otázka tato mezinárodně
byla řešena a doporučovalo by se ustaviti již
nyní ze zástupců súčastněných
států a jich zásobovacích orgánů
mezinárodní komisi, která by měla
za účel zjistiti potřebu a termín
přívozu, jakož i upraviti otázku dopravní.
Pokud běží o potřebu naší
republiky, jest s hlediska dopravy vzíti zřetel
též k dopravě vodní, zejména
k cestě labské, která by umožnila využitkování
dopravního materiálu lodního a odlehčila
by při těchto rozsáhlejších dopravách
železniční síti, hlavně pak nedosti
vydatnému železničnímu spojení
s mořem Jaderským. V příčině
zabezpečení této cesty labské musilo
by se státi mezinárodní opatření.
Návrh poslance Josefa Šamalíka a soudruhů
požaduje dále, aby rekvisiční systém
odběru plodin byl zrušen a aby ve všech
zemích státu československého zaveden
byl rozumný odběr dle kontigentu na okresy, obce
a jednotlivce spravedlivě rozděleny, a aby ve všech
těchto zemích po odevzdání potřebných
kontigentů byly ostatní zásoby sklizně
u rolnictva uvolněny, zejména aby byly zrušeny
mlecí lístky.
Návrh tento má na zřeteli zvláštní
ustanovení, které tou dobou pro Moravu jest platné,
a o němž výše zmínka se stala.
Dle ustanovení tohoto mají totiž po odevzdání
povinných kontingentů v tom kterém okrese
přebývající zásoby sklizně
u rolnictva býti uvolněny. Při tom vzniká
ještě otázka, jakým způsobem
s uvolněným kontingentem lze naložiti, zda
pouze pro zásobování dotyčných
producentů, či též k účelu
zásobování neproducentů, a po případě
jakou cestou mohou přebytky tyto býti uvedeny do
spotřeby.
Návrh směřuje k tomu, aby tato zásada
provedena byla ve všech zemích státu československého.
Otázka tato, jakož i otázka zrušení
mlecích lístků tvoří též
předmět jiného návrhu, podaného
Národnímu shromáždění,
a sice návrhu Dra Josefa Schieszla a soudruhů, č.
tisku 174. Bude tedy otázka tato při projednávání
tohoto návrhu výborem zásobovacím
zvláště řešena.
Na základě těchto úvah učinil
zásobovací výbor tato usnesení:
Uřad pro zásobování lidu se vyzývá,
aby:
1. postaral se o stanovení jednotného zásobovacího
plánu pro zásobení mlýnskými
výrobky a aby na základě plánu toho.
2. přistoupil ke snížení procenta vymílání
obilí, t, j. ku zlepšení jakosti mlýnských
výrobků, a aby
3. upravil jednotně dávku chlebovou a moučnou
v celém uzemí státním v té
míře a v tom postupu, jak tomu dovolí stav
zásob v poměru k potřebě, zejména
vzhledem i na žádanou úpravu vymílání
obilí;
4. aby zostřenými zákonnými předpisy
a přísným dozorem zajistil dodržování
předepsaného procenta vymílání
a žádoucí jakost chleba;
5. aby zahájil s urychlením jednání
za účelem zajištění dovozu obilí
z ciziny a dal podnět k tomu, by pro distribuci dováženého
obilí a k řešení dopravních otázek,
spojených s dovozem obilí do různých
států, zřízena byla mezinárodní
komise;
6. aby urychlení výmlatu a dodávek obilí
všemi prostředky, zvláště opatřením
uhlí, tekutého paliva a zajištěním
pracovních sil bylo podporováno;
7. aby nedovolenému vývozu obilí a mlýnských
výrobků za hranice státní zostřeným
dozorem na hranicích bylo bráněno;
8. aby skutečný stav nezásobených
spotřebitelů byl přesně zjištěn
a tím neoprávněnému zásobení
bylo zabráněno.