Právní komisi dodán byl návrh zákona,
o který jde. dne 11. t. m. s příkazem, aby
o něm podala zprávu do 8 dnů. Komise hned
téhož dne zvolila zpravodaje, jenž vyžádal
si zmocnění, aby jej prozkoumati mohl s oběma
navrhovateli pp. pluk.-audit. Kunzem a Steinbachem, a p. prof.
Miřičkou. Tato užší komise probírala
návrh v době od 11.-14. Dne 15. a 16. t. m. pořízen
byl čistopis k přehledu nezbytně nutný,
načež zpravodaj podal o něm dne 18. t. m. zprávu
právní komisi.
Jak užší komise tak i právní komise
sama jsou sobě vědomy nedostatků své
práce. Vojenský trestní řád
vyžadoval by pronikavějších změn,
ale komise neměly ani pokdy, aby prozkoumaly podrobněji
účinek jednotlivých změn na ostatní
ustanovení zákonná, tím méně
na reformy závažnější. Poměry
vyžadují však dle sdělení úřadu
pro správu národní obrany naléhavě,
aby vojenské soudy svou činnost započaly
bez průtahů, pročež komisi nezbylo nežli
spokojiti se tím, co v tak krátkém čase
byla s to vykonati.
Změny týkají se organisace soudů vojenských,
která dle možnosti přizpůsobena byla
demokratickému duchu naší republiky, odstranila
příslušného velitele, na jehož
vrub jdou v přední řadě zločiny
páchané vojenskými soudy bývalé
říše rak.-uherské a zabezpečuje
neodvislost vojenských soudců z povolání.
Bližší výklad dlužno vyhraditi zprávě
ústní.
Výbor navrhuje:
Národní shromáždění nechť
se usnese na připojené osnově zákona.
K § 6.
Rozsudky se vynášejí jménem republiky.
K § 20.
Důstojníci a osoby jim na roveň postavené,
podléhají pro trestné činy v §
20: 1 vytčené soudům brigádním.
§ 23 zní:
Příslušnost jednotlivých soudů
brigádních a divisních vztahuje se na všechny
osoby podrobené vojenské trestní pravomoci,
které dopadeny budou v jejích obvodech.
Pozdější změny v pobytu obviněného
nemají vlivu na příslušnost. Nenastalo-li
dopadení, řídí se příslušnost
dle místa činu. Aby usnadněno bylo řízení
nebo z jiných závažných důvodů
může soud (vojenský zástupce, funkcionář)
místa dopadení postoupiti věc trestní
soudu (voj. zástupci. funkcionáři) místa
spáchaného činu.
Soudu (voj. zástupci, funkcionáři), který
nejprve zvěděl o nějakém činu
trestném, přísluší v příčině
jeho říditi potud, pokud se nevyhledává
okolnost nějaká, na níž dle předcházejících
ustanovení příslušnost jiného
soudu (voj. zástupce, funkcionáře) se zakládá.
§. 26 doplňuje se tímto odstavcem:
Pokud jde o sesazení s úřadu, prozatímního
zproštění služby a dání
na odpočinek platí pro důstojníky
justiční jako soudce táž ustanovení
jako pro soudce civilní.
K § 27 a násled.
Instituce příslušného velitele se zrušuje;
jeho práva přecházejí na vojenského
zástupce (funkcionáře vojenského zastupitelství),
pokud tento zákon nestanoví odchylek. Příslušnost
vojenského zástupce (funkcionáře)
řídí se podle příslušnosti
soudu, u kterého jest činný.
K § 36.
Jako druhý odstavec vsunuje se:
K tomuto řízení jest ten z několika
soudů (voj. zástupců, funkcionářů),
o které jde, příslušný, který
ostatní předstihl.
§ 38 se zrušuje.
K § 39.
Spor o příslušnost mezi vojenskými soudy
(voj. zástupci. funkcionáři) rozhoduje nejvyšší
vojenský soud; jde-li o spor s obecnými trestními
soudy, dohodne se s nejvyšším soudem.
Vznikne-li spor o příslušnost mezi dvěma
brigádními soudy podřízenými
témuž soudu divisnímu (dvěma funkcionáři
u takových soudů brigádních) rozhodne
tento soud.
§ 40 se zrušuje.
K § 44.
Žalobci u brigádních soudů jsou důstojníci
justiční, ustanovení za funkcionáře
vojenského zastupitelství.
K § 53.
U brigádního soudu rozhoduje důstojník
justiční jako samosoudce.
Na místě §§ 5 5-57 platí toto ustanovení:
Nalézací soud při soudech divisních
skládá se ze dvou důstojníků
justičních, z nichž vyšší
(starší) předsedá, dále ze dvou
přísedících gážistů.
Přísedící gážisté
jsou zásadně důstojníci stavu vojenského.
Nenáleží-li obžalovaný gážista
této skupině, buďtež přísedící
povoláni pokud možno z jeho skupiny stavovské.
Náleží-li obžalovaný stavu mužstva.
nastupují místo dvou přísedících
gážistů dva přísedící
ze stavu mužstva.
§ 58, odstavec 2. se zrušuje.
Ku § 59.
Odvolací soud při soudech divisních skládá
se ze dvou důstojníků justičních,
z nichž vyšší (starší) předsedá,
a ze dvou důstojníků stavu vojenského.
K § 62.
President a místopresident nejvyššího
vojenského soudu náleží stavu důstojníků
justičních.
K § 64.
Na místě odstavců 3-5 platí toto ustanovení:
Senáty skládají se z presidenta nebo jeho
náměstka jako předsedy a 4 radů nejvyššího
vojenského soudu.
K §§ 65 a násled.
Ustanovení o vedoucím senátním předsedovi
se zrušují; jeho funkce přechází
na presidenta (místopresidenta).
Ustanovení § 67 se zrušují.
K § 68.
Plenum nejvyššího vojenského soudu skládá
se z presidenta a z radů. Místopresident může
se s účastniti i v tom případě,
když nezastupuje presidenta.
§ 71 se zrušuje.
K § 75.
Ustanovení druhé věty druhého odstavce
se zrušuje.
§ 80 zní:
Pokud jde o otázku jazykovou, platí ustanovení
daná pro obecné soudy trestní.
Na místě §§ 91-93 platí:
Obhájci mohou býti mimo aktivní a neaktivní
důstojníky justiční jen osoby zapsané
do seznamu obhájců (§ 39 obecného trestního
řádu).
K § 106.
O stížnosti do odepřeného trestního
stíhání rozhoduje nejvyšší
voj. soud, jde-li o věc přikázanou soudu
brigádnímu, soud divisní.
§ 114, odstavec 3. zní:
O stížnosti do zakročení vojenského
zástupce (funkcionáře) rozhoduje generální
vojenský zástupce, o stížnosti do jeho
zakročení ministerstvo Národní obrany.
K § 138.
Shledá-li vojenský zástupce (funkcionář),
že trestní věc může se vyříditi
cestou disciplinární (§ 2), nebo že oznámený
jemu čin tvoří pouhý přestupek
disciplinární, odstoupí trestní oznámení
představenému veliteli toho, na něhož
oznámení bylo učiněno, aby vyměřil
trest.
Do tohoto rozhodnutí vojenského zástupce
(fukcionáře) přísluší
poškozenému, soukromému žalobci i představenému
veliteli stížnost k nejvyššímu vojenskému
soudu (§ 106).
K § 150.
Soudním svědkem může býti každá
věrohodná svéprávná osoba.
§ 169 zní:
Rozhodnutí o tom, má-li obviněný pro
zavedené trestní řízení býti
sproštěn služby, přísluší
představenému veliteli.
§ 170 zní:
Představený velitel může k návrhu
vojenského zástupce (funkcionáře)
nebo soudu naříditi, že obviněný,
který je v činné službě vojenské,
má se zdržovati až do skončeného
trestního řízení v sídle soudu.
§ 171, odstavec 1., číslo 5 se zrušuje.
§ 173, odstavec 2. se zrušuje.
K § 1 77.
Na místě ustanovení druhé věty
druhého odstavce platí:
O stížnosti rozhoduje soud divisní v neveřejném
sezení ve shromáždění tří
důstojníků justičních, z nichž
nejvyšší (nejstarší) předsedá.
Rozhodnutí stane se usnesením po vyslechnutí
obviněného, je-li v místě, jeho obhájce
a vojenského zástupce (funkcionáře).
Nemá-li obviněný obhájce budiž
mu z úřední povinnosti zřízen.
§ 198, odstavec 2. se zrušuje.
§ 248, odstavec 2., věta 2. se zrušuje.
§ 257, odstavec 2. se zrušuje.
§ 266. odstavec 2. zní:
Posluchače, kteří jsou podrobeni vojenské
disciplinární trestní pravomoci, nechť
předseda oznámí jejich představenému
veliteli, aby byli potrestáni; podle okolností může
osoby tyto dáti též zatknouti.
§ 267, odstavec 2. a 3. zní:
Osoby vojenské, disciplinární trestní
pravomoci podrobené, nechť předseda oznámí
jejich představenému veliteli, aby byly potrestány;
podle okolností může osoby tyto dáti
též zatknouti. Je-li obžalovaný civilní
osoba, uloží mu předseda některý
z trestů nebo zostření v § 149. odstavec
3. uvedených.
§ 268, odstavec 1., věta první zní:
Dopustí-li se takové nepřístojnosti
obhájce, může býti předsedou
pokárán; je-li podroben vojenské disciplinární
trestní pravomoci, může býti podle okolností
oznámen dotčenému představenému,
aby byl potrestán.
§ 268, odstavec 3. zní:
Každé potrestání obhájce, který
není vojákem z povolání, budiž
oznámeno jeho příslušnému úřadu
disciplinárnímu.
§ 271 zní:
Vojenský zástupce (funkcionář) může
býti předsedou pro nepřístojnosti
pokárán. Podle okolností předseda
oznámí vojenského zástupce generálnímu
vojenskému zástupci, funkcionáře představenému
vojenskému zástupci, aby byl potrestán.
§ 273, odstavec 1. zní:
Přelíčení řídí
předseda.
§ 273, odstavec 3. se doplňuje takto:
Provádění jednotlivých důkazů
může přenésti na přísedícího
ze stavu důstojníků justičních.
§ 285, odstavec 2. zní:
Postavení tváří v tvář
(§§ 167 a 198) nařizuje předseda.
§ 301. věta 1. zní:
Válečný soud nemůže se prohlásiti
nepříslušným z té příčiny,
že věc podle § 2. byla by mohla býti vyřízena
způsobem disciplinárním.
K §§ 356, odstavec 3. a 375, odstavec 3.
Zní-li rozsudek na trest smrti, odešle nejvyšší
vojenský. soud spisy ministerstvu Národní
obrany k dalšímu opatření.
§ 376.
Generální vojenský zástupce může
zmateční stížnost pro zachování
zákona podati též z moci úřední.
Vojenští zástupci (funkcionáři)
nechť oznámí případy pro takovou
zmateční stížnost se hodící
generálnímu vojenskému zástupci.
K § 382 a násled.:
Ustanovení týkající se vykonávací
doložky se zrušují.
§ 421, zní:
Rozsudky na ztrátu šarže vykonávají
se. jakmile nabyly moci práva.
Ku hlavě XXVI.
Vyhlášení stanného práva náleží
v případech naznačených v §§
433, 434 a 435 výhradně do pravomoci ministra Národní
obrany.
Nařízení stanného práva bez
předchozího vyhlášení jest nepřípustno.
Ministr Národní obrany jest zmocněn, právo
k vyhlášení stanného práva, pokud
jemu samému přísluší, pro obvod
armády v poli přenésti na nejvyššího
velitele.
§ 436 zní:
Při vyhlášení stanného práva
zůstanou ustanovení tohoto zákona o příslušnosti
netknuty.
K §§ 438 a 440:
Na místě rozkazu v §§ 438 a 440 uvedeného
podá vojenský zástupce návrh, aby
bylo zahájeno řízem dle stanného práva.
§ 439, odstavec 2. věta 1. zní:
Stanný soud skládá se z týchž
osob, jako válečný soud u soudu divisního.
§ 445, odstavec 2. až 4. se zrušují.
§ 446, odstavec 1. zní:
Rozsudek stanného soudu buď ihned veřejně
prohlášen.
K § 449:
Zrušiti prohlášené stanné právo
přísluší ministru Národní
obrany nebo nejvyššímu veliteli armády
v poli, pokud byl ku prohlášení stanného
práva zmocněn.
K § 450:
Spisy buďtež předloženy generálnímu
vojenskému zástupci.
Ku hlavě XXVII:
Ustanovení této hlavy se zrušují.
Pro trestní řízení u armády
v poli platí všeobecné ustanovení vojenského
trestního řádu s tou odchylkou, že vojenští
zástupci (funkcionáři) se zmocňují,
aby odložili v případech méně
naléhavých konání hlavního
přelíčení.
K § 494:
Změna ustanovení v § 494 naznačených
náleží do působnosti vlády.
Všechna ustanovení vojenského řádu
trestního, která se nesrovnávají s
předchozími články I. až LVII.
nebo se zákony státu československého
pozbývají platnosti.
Všechny dosud právoplatně neskončené
trestní věci proti horníkům a
dělníkům, zařazeným v domobranecké
pracovní setniny neb zaměstnaným v závodech
pod vojenským dozorem, buďtež vojenskými
zastupitelstvími a soudy odstoupeny oněm civilním
úřadům, před které náležejí
dle obecného trestního řádu, pokud
nebylo neb nebude řízení na základě
nařízení Národního výboru
ze dne 5. listopadu 1918, č. 28 sb. zák. a nař.,
vojenskými úřady zastaveno.
Úřady civilní zkoumejtež, zda nejsou
dány podmínky abolice v cit. nařízení
uvedené; v případě kladném
postupujte dle onoho nařízení, v
případě záporném zařiďte
další postup dle obecného trestního
soudního řádu.
Zákon tento na,bývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Provedením zákona pověřuje se člen
vlády pro správu Národní obrany.