Vedle prohloubení úrovně vzdělání
všeobecného jest pro budoucí vytvoření
zdatných sil pracovních péče o výchovu
ruky a oka směrodatná, poněvadž na poli
průmyslové a umělecké činnosti
musíme čím dále, tím intensivněji
zápasiti s hospodářským rozpětím
v zemích sousedních. V tomto směru s prací
nutno záhy započíti již na školách
národních a středních, na nichž
nutno zřizovati dílny a laboratoře, kdež
by žáci za pracovními stoly rozšiřovali
nejen své vědomosti, nýbrž především
také vědomí, že mohou jednou nastoupiti
v průmyslu, řemesle a umění praktické
stanovisko a že zajistí si pro svou budoucnost zabezpečenou
existenci. Aby bylo zdokonaleno obecné školství
v tomto směru tím, že zavedeny budou řemeslné
ruční práce, jest dlouholetým požadavkem
kruhů pedagogických i živnostenských.
Úprava tato znamená pronikavé řešení
a stěžejní podklad moderního školství
vůbec.
Aby tato úprava setkala se s kýženým
zdarem, musíme především žádati,
aby výchově učitelů pro řemeslné
práce věnována byla náležitá
pozornost při učitelských ústavech
tím, že zavedeny budou příslušné
odborné kursy výchovné.
Po stránce formální navrhujeme, aby návrh
byl odkázán školskému výboru.