Zasedání Národního shromáždění československého roku 1918.

Tisk 237.

Vládní návrh.

Zákon ze dne.............

o zřízeni a působnosti nejvyššího účetního kontrolního úřadu.

§ 1.

K dozoru na státní hospodářství, státní jmění a státní dluh československé republiky zřizuje se nejvyšší účetní kontrolní úřad se sídlem v Praze. Úřad tento jest samostatný a neodvislý na vládě.

§ 2.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad skládá se z předsedy, jeho náměstka a potřebného poctu úředníků a výpomocných sil.

Předsedu nejvyššího účetního kontrolního úřadu jmenuje k návrhu vlády president republiky, v jeho nepřítomnosti zástupce presidenta republiky. Jeho náměstek a ostatní úředníci budou jmenováni k návrhu předsedy nebo přímo jím podle zákona o jmenování a postupu státních úředníků.

§ 3.

Předseda je za působnost nejvyššího účetního kontrolního úřadu Národnímu shromáždění československé republiky odpověden a práv jak z nezákonného jednání, které ve své úřední působnosti přímo či nepřímo zavinil, tak z vědomě zamlčených nezákonných jednání kontrolovaných úřadů.

Předseda podléhá zákonu o odpovědnosti členů vlády a soudnímu řízení ustanovenému v zákoně tom. Je-li zaneprázdněn, přechází jeho působnost i odpovědnost na jeho náměstka.

§ 4.

Předseda nejvyššího účetního kontrolního úřadu je povinen, věci týkající se působnosti jeho a vlastní předlohy zastávati v Národním shromáždění a ve všech jeho komisích a výborech a dáti potřebná vysvětlení buď osobně nebo svými zástupci. Při jednání jest oprávněn hlásiti se o slovo, které mu nesmí býti odepřeno.

§ 5.

Dozoru nejvyššího účetního kontrolního úřadu podléhají účty státních úřadův a závodů, týkající se peněz, materiálu a hodnot jiných, jakož i účty nadací a fondův, ústavův a společností, podporovaných státními penězi nebo spravovaných státními orgány.

Dozoru jeho nepodléhají zákonitě povolené disposiční fondy vlády.

§ 6.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad je povinen zvláště zkoušeti, spočívají-li příjmy a výdaje na zákonných ustanoveních anebo smlouvách, jsou-li řádně poukázány a súčtovány a bylo-li při nařízeních, týkajících se státního jmění, jednáno hospodárně. Též je všímati si toho, shodují-li se poukazy a účty se zákonem o státním rozpočtu.

Úřady a orgány jmenované v § 5. jsou povinny předložiti nejvyššímu účetnímu kontrolnímu úřadu na požádání účty a doklady. Nejvyšší účetní kontrolní úřad je též oprávněn, aby dal přehlížet účty svými zřízenci na místě samém, provedl občasné dohlídky v účetních úřadech, a vyžaduje-li toho bezpečnost státního jmění neb účel kontroly, zařídil u správních úřadů za dozoru svých zřízenců skontrování pokladen, likvidaci a inventarisaci zásob.

§ 7.

Nastane-li ve správním roce nutná potřeba poukázati výdaje, o které ve státním rozpočtu není postaráno, nebo jimiž se překročí povolený úvěr, jsou příslušná ministerstva nebo nejvyšší správní soud povinny, zaslati spis po dohodě s ministerstvem financí před výpravou k nahlédnutí nejvyšší u účetnímu kontrolnímu úřadu, jenž jest oprávněn učiniti do 8 dnů své námitky. Nelze-li námitek těch odstraniti dohodou, rozhodne ministerská rada. jejíž porady v tomto případě předseda nejvyššího účetního kontrolního úřadu může se zúčastniti.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad je povinen, výdaje ony zaznamenávati a v závěrečném úctu (§ 10.) vykazovati.

§ 8.

Výtky, týkající se ůčtův, a vady nalezené při dohlídkách oznámí nejvyšší účetní kontrolní úřad příslušnému ministerstvu nebo nejvyššímu správnímu soudu, které jsou povinny, ve lhůtě stanovené jím odstraniti vady vytčené nebo náležitě vyvrátiti. Nestane-li se tak, anebo jsou-li námitky, činěné proti výtkám, neoprávněny, vyjedná nejvyšší účetní kontrolní úřad věc s příslušným ministerstvem nebo s nejvyšším správním soudem; nelze-li dosíci dohody, předloží věc ministerské radě a předseda nejvyššího kontrolního úřadu jest oprávněn jednání v ní se zúčastniti.

Nedojde-li ani v ministerské radě k dohodě, předloží věc zároveň se závěrečným účtem (§ 10.) k rozhodnutí Národnímu shromáždění.

Jedná-li se o výtky nejvyššímu správnímu soudu a nedojde-li k dohodě, předloží se věc se závěrečným účtem přímo k rozhodnutí Národnímu shromáždění.

§ 9.

Při dozoru na státní dluh jest nejvyšší účetní kontrolní úřad povinen zkoušeti, dělá-li se emise dluhopisů nebo pokladních poukázek přesně podle zákona, jsou-li závazky státu řádně knihovány, plní-li vláda přesně povinnosti státu jak u vlastních dluhů, tak i u těch závazků, za které stát ručí, a je-li v pořádku zúrokování, umořování a zajištění dané věřitelům.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad dohlíží také na oběh drobných mincí a zkoumá na základě výkazů finančního ministerstva, děje-li se ražení a oběh mincí v mezích zákonem stanovených.

§ 10.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad sestavuje ročně závěrečný účet všech státních příjmův a výdajů. Za tím účelem jsou povinny správní úřady, které poukazují platy, předložiti nejvyššímu účetnímu kontrolnímu úřadu měsíční výkazy příjmův a vydání a po uplynutí správního období roční účty, v nichž jest vykázati úhrnný výsledek hospodářství s penězi, jej srovnati se státním rozpočtem a odůvodnit úchylky.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad předloží závěrečný účet během následujícího roku správního Národnímu shromáždění ke zkoumání a schválení.

§ 11.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad je povinen pečovat o to, aby státní účetnictví bylo co nejjednodušší a nejvýhodnější a zařízeno tak, aby umožnilo snadnou a úplnou kontrolu.

Za tím účelem spolupůsobí nejvyšší účetní kontrolní úřad při vydávání nových pravidel a nařízení, týkajících se účetnictví a kontroly, i při všech změnách těchto pravidel. Uzná-li sám potřebu takových změn, dorozumí se o tom s příslušným ministerstvem nebo s nevyšším správ ním soudem.

§ 12.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad vypracuje na základě tohoto zákona jednací řád pro svou činnost, dohodna se s vládou.

§ 13.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem svého vyhlášení.

§ 14.

Provedením tohoto zákona jest pověřen předseda nejvyššího účetního kontrolního úřadu a vláda.

Odůvodnění.

Jest nutně potřeba, by nejvyšší účetní kontrolní úřad zahájil činnost co nejdříve a aby se ihned k tomu děly přípravy, a to hlavně z těchto důvodů:

l. Součinnosti nejvyššího účetního kontrolního úřadu je třeba při zařízení a sestavení prvního státního rozpočtu. Byť by i pro poslední měsíce t. r. platil ještě ovšem s příslušnými změnami - nynější rakouský (uherský) rozpočet, bylo by přece výhodno, by se prvním lednem příštího roku začalo hospodářství podle vlastního nového rozpočtu, jehož vnitrní zařízení jest důležité pro nejvyšší účetní kontrolní úřad, poněvadž musí dle rozpočtu pracovat a připravovati závěrečné účty.

Především však bude potřeba, by se provedla pod kontrolou nejvyššího účetního kontrolního úřadu důkladná inventarisace a bezvadně zjistila velikost jmění státního (aktiv i passiv), věc to velmi důležitá pro vládu, občanstvo a hlavně pro státní úvěr.

Nejvyšší kontrolní úřad musí také spolupůsobiti při likvidaci s ostatními státy bývalého rakousko-uherského mocnářství, a v tom směru mu připadne úkol zvláště důležitý.

2. Výdaje mimo rozpočet musí nejvyšší účetní kontrolní úřad hned s počátku kontrolovat a zaznamenávati, poněvadž by jinak nebylo možno dosíci plného přehledu těchto výdajů, které třeba v závěrečném účtu zvláště vykazovati.

Kontrola předběžná v těchto případech jest obzvláště důležita.

3. S přípravami pro sestavení závěrečných účtů nutno též ihned započíti. Účetním úřadům se musí dáti direktivy pro sestavení materiálu k závěrečným účtům. Zde právě jest obava, aby se neužilo mimořádných poměrů k nepořádkům, kterých by později nebylo lze napraviti.

4. Jest ihned potřeba instrukcí pro účetní úřady, které by vyhovovaly novým poměrům a umožňovaly kontrolu. Součinnost nejvyššího účetního kontrolního úřadu při tom jest nezbytna. Zejména jest poříditi zcela nová správní pravidla pro vojsko, poněvadž se dosavadní předpisy, plativší pro rakousko-uherské vojsko, naprosto nehodí na nynější poměry.

5. Nejvyšší účetní kontrolní úřad bude míti také za úkol, aby dohlížel na činnost a práce úřadův účetních, podřízených správcům nejvyšších správních úřadů. Tito nemohou za nynějších poměrů věnovati sami těmto úřadům dostatečné pozornosti, které je však v době přechodní obzvláště zapotřebí.

Úřady musí věděti, že hned od začátku jsou kontrolovány, a to hlavně tam, kde se jedná o nové úřady, nové poměry a nové lidi.

Návrh tento budiž přikázán ústavnímu výboru.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP