Individuální kontingenty hospodářských
lihovarů, podléhajících spotřební
dani z líhu, jež jim byly přiděleny
podle čl. 1. lit. B zák. ze dne 23. ledna 1914 ř.
z. č. 11, zůstávají v platnosti i
pro výrobní období 1918/1919 a 1919/1920.
Líh v těchto dvou výrobních obdobích
v lihovarech živnostenských vyrobený podléhá
výhradně vyšší sazbě dávky
spotřební.
Dosavadní ustanovení o dodatečném
přídělu uvolněného lihového
kontingentu zůstávají v platnosti.
Ztratí-li hospodářský lihovar v jednom
z výše vyznačených výrobních
období hospodářskou povahu, nebo vzdá-li
se jí, ztrácí též individuální
kontingent jemu přináležející
pro celé výrobní období, v němž
hospodářské povahy pozbyl, nebo se jí
vzdal.
Pro líh vyrobený v hospodářských
lihovarech (§ 7 č. 1 zák. o dani z líhu)
stanoví se výměra bonifikace bez zřetele
na to, zda líh byl vyklizen o nižší neb
vyšší sazbě spotřební dávky,
takto:
a) 4 K za každý hl alkoholu pro lihovary, jejichž
průměrná denní výroba v měsíčním
ohlašovacím období nepřekročí
2 hl a
b) 2 K za každý hektolitr alkoholu pro lihovary, jejichž
průměrná denní výroba v měsíčním
ohlašovacím období je vyšší
než dva, ne však vyšší než 4 hl
alkoholu.
Hospodářským lihovarům, jejichž
průměrná denní výroba v jednom
nebo několikaměsíčních ohlašovacích
obdobích převyšuje 4 hl alkoholu, nepřísluší
bonifikace za líh v těchto ohlašovacích
obdobích vyrobený.
Líh vyrobený z jiných surovin, než které
jsou uvedeny v zákonu o dani z líhu, ať již
se vyrobil destilací či jiným způsobem,
podléhá spotřební dávce z líhu
podle ustanovení řečeného zákona,
a to vždy o vyšší sazbě této
spotřební dávky.
Pokud by nebylo lze pro zvláštnosti této výroby
použíti při kontrole výroby a při
zjištění vyrobeného lihu platných
ustanovení zákona o dani z líhu, budou potřebná
ustanovení vydána nařízením.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Provedením tohoto zákona pověřuje
se ministr financí.
Odůvodnění.
Dosavadní finanční zákonodárství
dělí lihovary konsumní, dani podléhající,
na lihovary živnostenské a hospodářské.
- První zpracovávají ponejvíce melasu,
odpadek cukerní výroby, kdežto hospodářské
lihovary vyrábějí líh z plodin polního
hospodářství, zejména z bramborů.
Tyto lihovary stojí tedy v přímé souvislosti
s polním hospodařením, neboť umožňují
lepší zužitkování surovin, zajišťujíce
zároveň pro hospodářství velmi
cenné krmivo, totiž lihovarské odpadky, zvané
výpalky, a tím v dalším postupu racionelní
chov většího stavu dobytka, jenž poskytuje
stále vydatné množství mrvy pro polní
hospodářství. - Z uvedeného plyne
pro hospodářské lihovary nutnost, aby účelně
zařídily výrobu líhu, což ovšem
má v zápětí různé výrobní
omezení hlavně potud, že nutno výrobu
líhu prováděti povlovně, aby cenné
výpalky byly pro roční dobu, co možná
nejdelší, zachovány.
Hospodářské lihovary jsou v nejtěsnějším
spojení s polním hospodářstvím,
smějí zpracovati po většině jen
vlastní suroviny a vyráběti průměrně
nejvýše 7 hektolitrů líhu denně,
případně 1680 hektolitrů líhu
během ročního výrobního období.
Výše líčené dělení
a vázání výroby je přirozeně
spojeno s nepoměrně vyššími výlohami,
takže by hospodářské lihovary sotva
obstály v konkurenci s velkými, účelně
zařízenými, finančně nepoměrně
lépe situovanými a beze všech omezení
pracujícími živnostenskými lihovary,
kdyby se jim nedopřálo zvláštní
státní ochrany.
V této úvaze přiznalo finanční
zákonodárství hned při zavedení
spotřební daně lihové (zákon
ze dne 20. června 1888 číslo 95 ř.
z.) hospodářským lihovarům dvojí
výhodu, a to výrobní bonifikace a začnou
účast na výrobě kontingentovaného
lihu.
Výrobní bonifikace byla myšlena jako náhrada
za to, že hospodářské lihovary zpracují
suroviny nepoměrné cennější,
než lihovary živnostenské a že musí
nésti vyšší výrobní náklady.
System kontingentování líhu zaveden byl výše
zmíněným zákonem a záležel
v tom, že bylo číselně určeno
množství lihu, dle dosavadních zkušeností
potřebné k úhradě zdanitelného
vnitrozemského konsumu, a pro toto množství
stanovena sazba daňová nižší o
20 haléřů za 1 litr čistého
líhu (totiž 70 hal. proti vyšší sazbě
90 hal.).
Účelem kontingentování bylo zajistiti
pro líh, určený k požívání
ve vnitrozemí, cenu výhodnější
o 20 korun za 1 hektolitr a tím chrániti jmenovitě
slabší průmysl proti nebezpečí
nadvýroby, jež by byla mohla nastati při poklesu
spotřeby, jehož jest se obávati po zavedení
vyšší spotřební dávky. Tento
rozdíl ceny nebyl ovšem ve skutečnosti zachován,
poněvadž hospodářské lihovary,
jež participovaly na kontingentovaném lihu velkým
podílem (skoro %), spokojovaly se při exkontingentním
líhu nižšími prodejními cenami.
Když zavedeno kontingentování, nebyly z něho
vyloučeny ani živnostenské lihovary, nýbrž
byla jim přiznána asi 1/5 kontingentovaného
množství lihu. Opatření to mělo
zaručiti na pevné základně výrobu
lihu, potřebného pro zdanitelné požívání
ve vnitrozemí. Postupem času bylo kontingentované
množství líhu (o nižší sazbě
spotřební dávky) nynější
výměrou o 987.000 hektolitrů lihu (pro Rakousko)
stanoveno a podíl živnostenských lihovarů
povlovně zmenšován.
Toto zkracování podílu živnostenských
lihovarů bylo možno, ježto se postupně
výroba lihu mimo kontingent, hlavně t. zv. technického
lihu značné zvýšila a tím se
postavení živnostenských lihovarů znatelně
zlepšilo a trvale zajistilo. Za dnešních poměrů
jsou živnostenské lihovary ve výrobě
tak zdokonaleny a zabezpečeny, že nejeví se
vůbec potřeba dopřávati jim další
ochrany poskytováním určitého podílu
na níže zdaněném kontingentovaném
líhu. Zákaz zřizování nových
živnostenských lihovarů (císařské
nařízení ze dne 30. června 1915 ř.
z. č. 186) zabraňuje totiž nadvýrobě
a tím škodlivému konkurenčnímu
boji, dále je výroba líhu státní
mocí regulována a rovnoměrně rozdělena,
konečně jsou ceny zásadně upraveny.
Pokud tato zajištění potrvají, není
obavy, že by mohl velkoprůmysl lihovarský býti
nějak ohrožen, předpokládaje ovšem,
že nepřidruží se k tomu náhle škodlivý
vliv zahraniční výroby, naopak možno
s plnou určitostí míti za to, že finančně
vesměs nejlépe založené lihovary nepotřebují
zvláštní ochrany se strany vlády, pokud
se tkne výhod zdaňovacích.
Lze tedy naprosto beze vší závady navrhnouti,
by se odňal podíl na lihovém kontingentu
živnostenským lihovarům a pokud souditi lze,
nebude to spojeno s nijakými škodlivými účinky.
Za to však nemohou se hospodářské lihovary
ani v budoucnu obejíti bez zvláštní
péče finanční správy. Tyto
podniky pracují dnes za stižených poměrů
výrobních, a v tom směru postačí,
poukáže-li se k nesnázím, spojeným
s opatřováním surovin pro výrobu líhu,
dále k nedostatku cvičených pracovních
sil a konečně uhlí. Není pochybno,
že náklady výrobní jsou nezvykle zvýšeny,
a nelze tudíž za to míti, že by mohly
hospodářským lihovarům v dohledné
době, dokud totiž nevrátí se normální
stav hospodářský, dosavadní výhody
úplně býti odňaty, bez těžké
ujmy hospodářské. Lze tedy doporučiti
jakési snesitelné omezení dosavadních
výhod vzhledem k celkové finanční
situaci státní, ježto by tím státní
výdeje byly, třebas jen nepatrně, sníženy.
Snížení výrobní bonifikace při
vývozu kontigentovaného líhu o 2 K za 1 hl
líhu, jak je navrženo v připojené osnově
zákona, a spolu vyloučení hospodářských
lihovarů, jež při průměrné
denní výrobě nad 4 hl lihu blíží
se velkovýrobcům a nejsou tudíž přímo
odkázány na úlevy se strany finanční
správy, bylo by jistě snesitelno a sotva setká
se s odporem zúčastněných kruhů,
ježto ujma tato má při nynějších
vysokých prodejních cenách pouze podřízený
význam.
V přiloženém návrhu zákona jest
obsaženo ustanovení o zdanění líhu,
vyrobeného ze surovin, které nejsou výslovně
uvedeny v dosavadních pravidlech o dani z líhu.
Týká se to hlavně výroby líhu
z odpadkových vod, získaných při zpracování
cellulosy, která se již provádí v novější
době ve Švédsku a Německu. Dle doslechu
projektuje jistá vídeňská společnost
podobnou výrobnu líhu na Moravě, káže
tudíž opatrnost, aby do zákona byla pojata
příslušná ustanovení.
Zásadám v předchozím vytknutým
odpovídá připojená osnova.
Lihovarům hospodářským zůstávají
dosavadní individuální kontingenty líhové
až do 31. srpna 1920 uchovány, kdežto živnostenským
lihovarům se podíl na kontingentu ne přiznává.
Stanovení nového kontingentu, to jest množství
líhu, odpovídajícího skutečné
dnešní potřebě zdanitelných lihovin
nelze v okamžiku tomto prakticky provésti a vypadlo
by ostatně v neprospěch hospodářských
lihovarů, ježto množství lihu konsumního
je již od delší doby značně obmezeno.
Tímto ustanovením má býti znemožněno,
by hospodářský lihovar využitkoval nejprve
výhody hospodářského lihovaru, poté
v témže výrobním období odložil
svoji hospodářskou povahu a zúčastnil
se dále výroby jako živnostenský lihovar.
- Tím ale není lihovaru, jenž se pro běžné
období vzdá povahy hospodářského
lihovaru, zabráněno, by v příštím
období se opětně neucházel o přiznání
charakteru hospodářského a tak si zajistil
výhody spojené s tím.
Ustanovení o přídělu kontigentu nově
povstavším lihovarům hospodářským
není zatím třeba, ježto se lze sotva
nadíti, že by za dnešních hospodářských
poměrů došlo v blízké době
ke vzniku nových hospodářských lihovarů.
- Kdyby se to mimo očekávání stalo,
je dána možnost, novým lihovarům přiděliti
nějaký podíl z uvolněného kontingentu,
který za dnešního obmezeni výroby, bude
jistě k disposici.
Bonifikace hospodářských lihovarů
snižuje se zatím pouze na dvě období
výrobní a jest obmezena jen na hospodářské
lihovary, jež mají průměrnou denní
výrobu dle 4 hl líhu. - Sazby o 4 K - a 2 K - jsou
stanoveny stejně, jako byly dosud sazby pro líh
nekontingentovaný. - Tento vyrábí se v hospodářských
lihovarech v pranepatrném množství a není
tudíž důvodu, aby dosavadní sazba ve
výměře shora označené byla
snížena.
Lihovarům hospodářským s výrobou
větší než 4 hl. líhu denně,
bonifikace se nepřiznává, protože tyto
hospodářské lihovary s větší
výrobností nutno přiřaditi, pokud
se týče výrobních poměrů,
k živnostenským lihovarům, a protože jim
dostatečné ochrany poskytuje příděl
kontingentovaného líhu.