Školský výbor obdržev návrh tisk
72. k projednání, zvolil navrhovatele referentem
a pojednal nejprve ve dvou sezeních o povšechných
zásadách školské výchovy a poměru
školy k ostatním činitelům veřejného
života. Po zamítnutí pak návrhu, aby
věc odložena byla až do definitivního
upravení poměru církve a státu, vešel
v rozpravu speciální.
Poněvadž změna navrhovaná týče
se věcí obsahově různých, které
nelze vyříditi jedním způsobem, usneseno
přizpůsobiti vyřízení této
obsahové různosti, totiž: jedním zákonem
vyříditi bod 1. a 2., jež oba se týkají
university, druhým zákonem vyříditi
bod 3., týkající se vyučováni
náboženství na školách středních
a nižších. Čtvrtý bod, týkající
se náboženských cvičení na školách
nižších, uznán byl za vyřízený
výnosem ministerským, jehož vydání
v sezení přítomný pan státní
sekretář Drtina slíbil, a jenž mezitím
již vyšel a novinami vešel v známost obecnou.
Stanovisko výboru při jednáni o tomto návrhu
určeno bylo předně tím, že běží
o změnu částečnou, a za druhé,
že jde o změnu neodkladnou. Neodkladnost činí
nemožným čekati, až by školství
upraveno bylo v celku svém dle určitých zásad,
činí zároveň nemožným
provésti v daném případě zásadu
do posledních důsledků. Částečnost
dovoluje spokojiti se tím, co možno za daných
poměrů vykonat ihned bez zasahování
do ostatních částí školské
organisace.
A změny, o něž běží v návrhu,
jsou opravdu naléhavé. Spojení theologických
fakult se světskými je nepřirozené.
Proti kladným, nevyrovnatelným sporem mezi studiem
theologickým a vědeckým, mezi methodou dogmatickou
a zpytovací; spojením živlu ultrakonservativního
s pokrokovým pozbývá universita jednotného
rázu a zmenšuje se význam její v životě
národním. Nepřirozenost spojení nutně
přivodí konflikt osobního přesvědčení
s požadavkem společného a jednotného
postupu ve věcech týkajících se celé
university a jejího poměru k časovým
problémům kulturního života. Způsobují
se poměry nesnesitelné, jež ohrožují
práci kulturní, zneklidňují život
akademické mládeže a vzrušují širší
veřejnost. Stačí poukázati k četným
projevům akademiků v té příčině
v letech dřívějších a k tomu,
že profesorstvo světských fakult učinilo
otázku odloučení theologických fakult
právě nyní předmětem porad,
jejichž výsledek je žádost, aby odloučeni
co nejdříve se provedlo.
Toho týče se
Zákon I., který odlučuje theologické
fakulty od universit způsobem, jimž se nijak nepředjímá
rozhodnutí definitivní o poměru církve
a státu. Proto se v § 1. stanoví, že stát
bude vydržovati oddělené ústavy theologické
prozatím a že mohou zůstati státními,
budou-li zřízeny podobné ústavy také
jiným konfesím nákladem státu.
§ 2. spojuje theologické ústavy pražské
v administrativní jednotu z ohledu na finance státu
a aby zůstala církvi možnost upraviti poměr
české a německé části
dle daných potřeb a dle vlastního uznání.
§ 3. zrušuje hodnost kancléře fakulty
byl to původně úřad, týkající
se celé university, ale byl zákonem ze dne 27. dubna
1873, § 26, obmezen na theologické fakulty ve Vídni
a v Praze. Úřad ten je v odporu s pojmem autonomního
ústavu a s pojmem ústavu státního,
jestliže s povinností vydržovati má býti
spojeno také zde to právo, které se přiznává
státu v jiných případech.
Zákon č. II. navrhuje změny, které
jsou rovněž naléhavé.
Povinným vyučováním náboženství
určité konfese na školách středních
a nižších obmezuje se právo rodičů
vyplývající ze zásady volnosti náboženského
přesvědčení a z požadavku náboženské
snášenlivosti a rovnoprávnosti. Povinným
vyučováním náboženství
koná se nátlak na žactvo a na učitele,
kteří bývají nuceni konati něco,
co se neshoduje s jejich přesvědčením,
a katechetům dává se výminečné
postavení ve sboru a vedle ředitelů, ze kterého
mohou využíti výchovné praxe na prospěch
zájmům, jež nemají s vychováváním
co činiti, jak na to poukázal svého času
nynější president československé
republiky dr. T. G. Masaryk v klasickém "Zrcadle
katechetům".
Z toho vznikají poměry, jichž nápravy
se učitelstvo vždycky domáhalo a jež nyní
jsou tím tíživější, čím
více kontrastuje dřívější
rakouský řád s představou života
ve svobodné republice. Ústřední spolek
profesorů středoškolských, Svaz učitelských
organisací, kde jaký spolek a kde jaká organisace
odborná nebo politická pozvedají svého
hlasu a naléhají na veřejnost a příslušné
činitele o nápravu. Nejlepším důkazem
naléhavosti změny těchto poměrů
jest, že ministerstvo školství vidělo
se nuceno zasáhnouti výnosem, kterým se upravuje
účast žactva a učitelstva na náboženských
cvičeních. Učitelstvo všech kategorií
uvítalo výnos ten s povděkem, neboť
vyhovuje skutečné potřebě a je naprosto
legální.
Způsobem, jakým dřívější
vlády rakouské si počínaly při
výkladu zákonův a vydávání
průvodních nařízení, vedl k
úplnému zmatku, v němž byrokratická
libovůle a mnohdy i zlovůle dovedla suspendovati
platnost zákonův a nařízení,
provedeni ně jakého nátlaku překážejících,
jinými nařízeními, takže dnes
z rakouského Verordnungsbiattu, jehož nařízení
jsou dosud závazná, možno odůvodniti
všechno, i věci sobě protikladně odporující.
Proto vznikl po prohlášeni republiky v praxi školní,
pokud se týče poměru církve a školy
a speciálně návštěvy služeb
božích a p., chaos. Na každém ústavě
chápali věc jinak a podle toho se zařizovali,
takže je neodvratná potřeba zjednati pořádek
povolanou autoritou, kterouž jest v té příčině
dnes jen Národní shromáždění.
V tomto smyslu zavádí se paragrafem prvním
zákona č. II. náboženství jako
předmět nezávazný na všech
školách středních a jim na roveň
postavených (tedy také na učitelských
pedagogiích), na školách měšťanských
a obecných veřejných. O školách
soukromých je zákonem stanoveno, že mají
osnovu vyučovací míti shodnou s ústavy
státními. Slovenských škol konfesních,
již trvajících, se změna tímto
zákonem navrhovaná netýká, poněvadž
tam platí dosud zákony uherské.
V § 2. ukládá se vládě upraviti
ve shodě s navrženou změnou postavení
katechetů na ústavě. Hmotné poměry
katechetů již definitivně ustanovených
zůstávají nedotčeny.
§ 3. obmezuje úkony náboženské
na hodiny náboženskému vyučování
vyměřené.
Nebudou tedy modlitby a křesťanský pozdrav
činěny požadavkem pro všechny vyučovací
hodiny. Pro světské učitele pozbývají
pak platnosti všechna ustanovení o nucené nebo
podmínečné příslušnosti
k některému vyznání náboženskému,
o nuceném napomáhání a dozoru při
náboženském vyučování,
cvičeních a bohoslužbách.
Výbor školský navrhuje:
Národní shromáždění račiž
přijati připojené osnovy zákonů.
Theologické fakulty vybavují se ze svazku s ostatními
fakultami jako samostatné, samosprávné ústavy
se všemi právy (jmenování doktorů)
a privilegii universitních fakult a zůstanou až
do doby, kdy bude poměr státu a církve definitivně
určen, ústavy státními jako podobné
ústavy jiných vyznání.
Takto vzniklé theologické fakulty pražské
splynou administrativně v jeden celek.
Úřad kanceláře fakulty se zrušuje.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem, kdy bude vyhlášen.
Provedení tohoto zákona ukládá se
ministerstvu školství a pro národní
osvětu.
Vyučování náboženství
na všech školách středních a jim
na roveň postavených, na měšťanských
a obecných školách veřejných
jest nepovinné. Rodičům, zákonným
zástupcům nebo jejich zmocněncům náleží
rozhodovati, mají-li se jejich dítky vyučování
toho účastniti.
Vláda upraví zřetelem k tomu postavení
katechetů ve sborech učitelských podobně
jako učitelů jiných předmětů
nepovinných.
Náboženské úkony, pozdravy, modlitby,
písně a pod. náleží výlučně
do náboženského vyučování.
Účast žactva při bohoslužbách
a náboženských úkonech ("cvičeních")
nespadá do vyučovací osnovy.
Ustanovení v zákonech a nařízeních,
která jsou s tímto zákonem v odporu, se zrušují.
Ministerstvu je zůstaveno stanoviti podrobnější
pravidla zvláštním nařízením.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem, kdy bude vyhlášen.
Ministerstvu školství a pro národní
osvětu se ukládá, aby zákon tento
provedlo.