Škola obecná jest nejčastěji jediným
místem předpravy a vzdělání
pro další budoucí život dělníkův
a živnostníkův. Již jen škola živnostenská
často stává se přechodním místem
výchovným hmotně pracujících
lidí k samostatnému počínání
v životě.
Z toho důvodu toužíme, aby škola národní
byla tak utvářena, aby stála se základnou
příštího politického a občanského
nazírání pro veliký počet lidu
pracujícího. Dosavadní působení
školy v tomto směru jeví velikou mezeru.
Žádáme, aby vyučování
dějin stalo se již východiskem seznamování
s politikou, aby záhy byly mládeži vštípeny
povinnosti a práva, jež vyvěrají ze
státní příslušnosti a aby žáci
byli zaučováni do občanských cností.
Škola národní musí jednotlivci poskytnouti
tolik vědomostí, a jeho rozum, srdce a charakter
tak vychovati, obohatiti a prohloubiti, aby se stal později
v životě platnou jednotkou a aby dovedl pozdější
své povolání správně vykonávati.
Na druhé straně má škola za úkol
vychovávati mysl žáků tak, aby byli
s to a také byli ochotni, aby sloužili celku a jemu
prospěli.
Chceme, aby škola národní vychovávala
tak, aby v žácích vzbuzen byl zájem
pro stát a pro národ, aby v něm vzbuzeno
bylo silné mravní povznesení a obohacení
jeho duše, a aby vyvinován byl jeho charakter.
Jde tu ovšem pouze o přípravnou činnost.
Naše čítanky a celkové vyučování
v jednotlivých předmětech musí býti
protkáno články a poučením
o poměru státu k společnosti, o povinnostech
občanských, o zařízeních státu
Československého, o ústavě, veřejné
správě, finančnictví, o základech
naší hospodářské a sociální
politiky, našich hospodářských a politických
vztazích i k jiným velmocem a musí býti
osvětlovány základny problému sociální
a hospodářské teorie.
Také vyučování zeměpisu musí
se přizpůsobiti snahám přítomné
doby. K nynější celkové výchově
patří také výchova k nejširšímu
rozhledu ve světě, aby vzbuzen byl záhy v
žáku zájem pro velikou činnost obchodnickou
a průmyslovou. Při písemnostech třeba
rovněž míti na zřeteli, že škola
má za úkol přivésti žáky
nejen ve svět krásna, ale aby také vykreslen
jim byl obraz českého života, který
by je naplnil porozuměním a pravou láskou
k národu, k národnímu a sociálnímu
cítění a povinnostem z toho vyplývajícím.
Jest nutno, aby naše čítanky přinášely
články, které by žákům
osvětlovaly státní zřízení,
poučovaly o různých formách daní,
jejich účelu, o pojišťování,
o družstevnictví, o péči o děti
a chudé, články ze statistiky bankovnictví
a dopravy.
V nynějším přerodu národa Československého
musíme chtíti, aby ze školy obecné vycházeli
již žáci s touhou, aby se stali vítězi
v boji životním nad sebou samými, a ne nad
svými spoluobčany, aby nechtěli opatřiti
si palmu vítězství a slávy, největší
moc a příjem jen pro sebe, a aby nechtěli
zároveň také prospěti svou hřivnou
vší společnosti národní.
Proto si přejeme, aby příští
škola národní viděla vznešený
svůj úkol také v tom, aby učila žáky
sloužiti veškerenstvu, aby budila v mládeži
vědomí odpovědnosti za všechno její
konání a jednání a aby přikloněna
jsouc ku praktickému životu dovedla se mládež
samostatně ve světě pohybovati.
Z toho důvodu žádáme v zájmu
příští generace a výchovy lidu
ku práci hmotné, aby žáci již na
školách obecných vedeni byli k radosti z práce
a získávali záhy zájem a úctu
také ku práci hmotné. Návrh tento
budiž přikázán školské
komisi, aby jej projednala a podala o něm zprávu.