Zasedání Národního shromáždění československého roku 1918.

Tisk 218.

Návrh

členů Národního shromáždění Bohumila Fischera, Votruby, Rebše a Jandy

na zavedení politické a občanské výchovy mládeže ve škole.

Škola obecná jest nejčastěji jediným místem předpravy a vzdělání pro další budoucí život dělníkův a živnostníkův. Již jen škola živnostenská často stává se přechodním místem výchovným hmotně pracujících lidí k samostatnému počínání v životě.

Z toho důvodu toužíme, aby škola národní byla tak utvářena, aby stála se základnou příštího politického a občanského nazírání pro veliký počet lidu pracujícího. Dosavadní působení školy v tomto směru jeví velikou mezeru.

Žádáme, aby vyučování dějin stalo se již východiskem seznamování s politikou, aby záhy byly mládeži vštípeny povinnosti a práva, jež vyvěrají ze státní příslušnosti a aby žáci byli zaučováni do občanských cností.

Škola národní musí jednotlivci poskytnouti tolik vědomostí, a jeho rozum, srdce a charakter tak vychovati, obohatiti a prohloubiti, aby se stal později v životě platnou jednotkou a aby dovedl pozdější své povolání správně vykonávati. Na druhé straně má škola za úkol vychovávati mysl žáků tak, aby byli s to a také byli ochotni, aby sloužili celku a jemu prospěli.

Chceme, aby škola národní vychovávala tak, aby v žácích vzbuzen byl zájem pro stát a pro národ, aby v něm vzbuzeno bylo silné mravní povznesení a obohacení jeho duše, a aby vyvinován byl jeho charakter.

Jde tu ovšem pouze o přípravnou činnost. Naše čítanky a celkové vyučování v jednotlivých předmětech musí býti protkáno články a poučením o poměru státu k společnosti, o povinnostech občanských, o zařízeních státu Československého, o ústavě, veřejné správě, finančnictví, o základech naší hospodářské a sociální politiky, našich hospodářských a politických vztazích i k jiným velmocem a musí býti osvětlovány základny problému sociální a hospodářské teorie.

Také vyučování zeměpisu musí se přizpůsobiti snahám přítomné doby. K nynější celkové výchově patří také výchova k nejširšímu rozhledu ve světě, aby vzbuzen byl záhy v žáku zájem pro velikou činnost obchodnickou a průmyslovou. Při písemnostech třeba rovněž míti na zřeteli, že škola má za úkol přivésti žáky nejen ve svět krásna, ale aby také vykreslen jim byl obraz českého života, který by je naplnil porozuměním a pravou láskou k národu, k národnímu a sociálnímu cítění a povinnostem z toho vyplývajícím.

Jest nutno, aby naše čítanky přinášely články, které by žákům osvětlovaly státní zřízení, poučovaly o různých formách daní, jejich účelu, o pojišťování, o družstevnictví, o péči o děti a chudé, články ze statistiky bankovnictví a dopravy.

V nynějším přerodu národa Československého musíme chtíti, aby ze školy obecné vycházeli již žáci s touhou, aby se stali vítězi v boji životním nad sebou samými, a ne nad svými spoluobčany, aby nechtěli opatřiti si palmu vítězství a slávy, největší moc a příjem jen pro sebe, a aby nechtěli zároveň také prospěti svou hřivnou vší společnosti národní.

Proto si přejeme, aby příští škola národní viděla vznešený svůj úkol také v tom, aby učila žáky sloužiti veškerenstvu, aby budila v mládeži vědomí odpovědnosti za všechno její konání a jednání a aby přikloněna jsouc ku praktickému životu dovedla se mládež samostatně ve světě pohybovati.

Z toho důvodu žádáme v zájmu příští generace a výchovy lidu ku práci hmotné, aby žáci již na školách obecných vedeni byli k radosti z práce a získávali záhy zájem a úctu také ku práci hmotné. Návrh tento budiž přikázán školské komisi, aby jej projednala a podala o něm zprávu.

V Praze dne 3. prosince 1918.

Bohumil Fischer, Vilém Votruba, V. Rebš, Janda,

Ing. O. Nekvasil, Heinrich, Machar, Sís, Dr. Matoušek, Dr. Metelka, Dr. Schieszl, Dr. Budínský, Rosenkranc, Votruba, Viková-Kunětická, Dr. Hajn, Prof. Dr. Syllaba, Dr. Fáček, Dr. Stránský, Dr. Vaněk, Nohel, Kalina.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP