Nositelem pensijního pojištění jest
podle zákona ze dne 16. prosince 1906 č. 1. ř.
z. z r. 1907 a císařského nařízení
ze dne 25. června 1914 č. 138 ř. z. Všeobecný
pensijní ústav pro zřízence ve Vídni.
Normy tyto byly zachovány v platnosti všeobecným
ustanovením zákona Národního výboru
ze dne 28. října 1918. Pensijnímu ústavu
podřízeny jsou v jednotlivých zemích
úřadovny; na oblast československého
státu připadá Zemská úřadovna
I. a II. v Praze, I. a II. v Brně a Zemská úřadovna
v Opavě.
Zřízením československé republiky
nastala potřeba rozkladu Všeobecného pensijního
ústavu ve Vídni a zřízení samostatného
pensijního ústavu v Praze pro Československý
stát, poněvadž jednotlivé úřadovny
sice jménem pensijního ústavu nabývají
pro ústav práv a zakládají povinnosti,
ale nejsou jejich nositeli. Likvidace Všeobecného
pensijního ústavu ve Vídni bude předmětem
jednání zvláštního, avšak
výsledek tohoto jednání bude přenesení
určitého okruhu nabytých a stávajících
práv a povinností na jednotlivé nově
vzniklé pensijní ústavy v nových státech;
likvidace tato tedy existenci těchto nových j pensijních
ústavů už předpokládá.
§em 1. vládní osnovy se tedy tento pensijní
ústav zřizuje.
Nový pensijní ústav musí míti
své stanovy a své od orgánu jednotlivých
úřadoven odlišné orgány, jakož
i svůj samostatný úřad. Rychlá
potřeba zřízení a fungování
československého pensijního ústavu
nutí k opatření provisornímu. Co do
stanov především k tomu, aby normy platných
stanov Všeobecného pensijního ústavu
ve Vídni byly zatím převzaty i pro pensijní
ústav náš a aby provedeny byly v nich pouze
ony změny, jež vyplývají nutně
z odluky od ústavu vídeňského. Dále
co do orgánu; sem náleží představenstvo
a předseda. Úmyslem jest, aby provisorně
Zemská úřadovna I. v Praze supplovala svými
orgány přiměřeně doplněnými
a svým úředním aparátem Ústřednu
pensijního ústavu. Z té příčiny
se navrhuje, aby představenstvem byl zatím výbor
Zemské úřadovny I. v Praze, doplněný
oněmi delegáty, které pravidelně ostatní
úřadovny vysílaly doposud do představenstva
ve Vídni. Předsedou Ústředny má
zatím býti předseda Úřadovny
I. v Praze. Důsledně má pak i agendu Ústředny
vésti dotčená úřadovna I. v
Praze, ale arci, poněvadž jde o agendu od agendy úřadovny
zcela odlišnou, úplně odděleně.
To jest obsah § 2.
Na takto utvořený pensijní ústav má
přejíti podle § 1. veškerá agenda
Všeobecného pensijního ústavu ve Vídni,
týkající se Zemských úřadoven
v oblasti československého státu. Všeobecný
pensijní ústav měl podle čl. IV. cís.
nařízení ze dne 25. června 1914 č.
138 ř. z. právo prováděti pojištění
na vyšší než zákonná plnění,
a to vzhledem k naprosto nevyhovující výměře
rent, což odvádělo závody hned od původu
k náhradním pojištěním. Jelikož
by mohlo býti podle stylisace § 1. pochybno, má-li
i nový pensijní ústav toto důležité
právo, přiznává se mu v návrhu
ještě zvláště a výslovně
v § 3.
Rozptýlení m pensijního pojištění
mezi pensijní ústav a náhradní zařízení
(náhradní ústavy a náhradní
smlouvy) trpí pensijní pojištění
neobyčejně. Pensijní ústav se oslabuje
nejen kvantitně, což znesnadňuje zvláště
preventivní jeho poslání, ale i kvalitně,
poněvadž právě nejlepší
risika se oddělují. Zmohutnění pensijního
pojištění a plné uskutečnění
jeho poslání žádá tudíž
úplné koncentrace a odstraněni veškerých
náhradních zařízení vůbec.
Tak se dojista též stane a musí státi,
avšak prozatímním tímto zákonem
to není provedné. Za to však jest obava, že
by právě osamostatněním Pensijního
ústavu v Praze mohla z různých důvodů
býti posilněna tendence. K dalšímu odštěpování
závodu od Pensijního ústavu k náhradním
zařízením anebo k tomu, že by nové
firmy hned zprvu se vyhnuly tomuto ústavu, volíce
náhradní zařízení. Tomuto dalšímu
rozšiřování náhradních
opatření na úkor pensijního ústavu
jest nutno a možno ihned brániti tím, že
se další přechod a přístup k
náhradním zařízením zamezuje.
Tak činí § 5. § 7. a 8. se týkají
účinnosti a provedení zákona.
Opatření, které sleduje vláda projednávanou
osnovou, jest naprosto nutné, je pilné a v zásadě
úplně správné. Naproti tomu by se
doporučovalo provésti v podrobnostech některé
změny.
1. V hlavě zákona, jakož i v textu se mluví
důsledně o Všeobecném ústavě
pro zřízence. Výraz zřízenec
nijak nevyčerpává okruh osob a nevymezuje
okruh osob pensijnímu zákonu podřízených.
Jest to výraz příliš široký.
Výraz soukromý úředník jest
opět příliš úzký. Slovem
zřízenec se překládá takto
německý výraz " Angestellter",
a to nepřiléhavě. Komise má za to,
že se nyní úplně vžilo, že
Všeobecný pensijní ústav jest zřízen
pro určitý okruh osob "nedělníků"
a že vůbec není třeba tohoto určitějšího
označení. Stačí mluviti důsledně
o Všeobecném pensijním ústavě
v Praze v nápise i v textu zákona.
2. V § 2. odst. 1. se přejímají stanovy
Všeobecného pensijního ústavu ve Vídni
pro Všeobecný pensijní ústav v Praze
"s potřebnými změnami". Potřebu
změn třeba podrobně určiti. Zajisté
jsou žádoucny jen ony změny, které involvuje
osamostatnění Pensijního ústavu v
Praze, nikoli však jiné, jinými účely
snad doporučitelné, poněvadž se nyní
nemíní prováděti reforma. Doporučuje
nahraditi řečená slova tímto textem:
"se změnami, jez jsou vzhledem k ustanovení
§ 1. nutné".
3. V témže odstavci se praví, že tyto
stanovy podléhají schváleni ministra pro
sociální péči. Míní
se tím stanovy, které se přejímají?
To zajisté nikoli, poněvadž, kdyby se schválení
odepřelo, pak by bylo ustanovení první věty
téhož odstavce illusorní. Míní
se patrně ony potřebné změny, jež
v těchto stanovách nutno provésti. Má-li
však ministerstvo pro sociální péči
tyto změny jen schváliti, musí někdo
změny usnésti. Představenstvo to nemůže
býti, poněvadž jeho činnost stanovy
předpokládá. Změny ty nemůže
provésti nikdo jiný, nežli ministerstvo sociální
péče samo. Tak tomu bylo též u prvních
stanov Všeobecného pensijního ústavu
ve Vídni. Druhou větu odst. 1. § 2. jest tudíž
nahraditi tímto textem: "Změny tyto provede
ministerstvo sociální péče."
3. V odst. 2. § 2. se mluví o prvním představenstvu
a prvním předsedovi. Míní se zatímní
představenstvo a zatímní předseda.
Slovo "první" budiž zde nahrazeno slovem
"zatímní".
4. Slovo " nadále" v § 3. dopouští
výklad, že Všeobecný Pensijní ústav
v Praze už právo tam uvedené měl, čehož
nebylo, poněvadž neexistoval. Slovo toto budiž
škrtnuto.
5. Textování tohoto § 3. činí
dojem, že se přiznává Všeobecnému
pensijnímu ústavu v Praze nějaké nové
právo, kterého Pensijní ústav ve Vídni
neměl. Doporučuje se řečenou větu
obrátiti takto:
"Připojištění (pojištění
na vyšší než zákonné plnění)
může ve zvláštním oddělení
prováděti Všeobecný pensijní
ústav v Praze za podmínek, platných pro Všeobecný
pensijní ústav ve Vídni."
6. Textování § 4., který chce zameziti
další šíření náhradních
zařízení jest v některých směrech
nepřesné. První věta chce zameziti
přestupování celých závodů
od Pensijního ústavu k náhradním ústavům,
avšak nevystihuje své myšlenky. Týž
zaměstnavatel může míti jeden závod
pojištěn u Pensijního ústavu a druhý
u náhradního ústavu. Beze svolení
ministra pro sociální péči nelze vylučovati
jednotlivé pojištěnce ze závodu k jinému
nositeli pojištění, než-li u kterého
jsou ostatní pojištěnci pojištěni.
Ač tedy má v jednom závodě pojištěny
zřízence u Pensijního ústavu, nelze
mu zbraňovati, aby nové zřízence závodu,
pojištěného náhradně, nepojišťoval
též náhradně. To ale zbraňuje
neúmyslně textování § 4. věty
l. Příliš složitě se vyjadřuje
v druhé větě myšlenka. že přistupování
nových závodů přímo k náhradním
ústavům jest vyloučeno. Mimo to se vůbec
nepřihlíží k náhradním
smlouvám, jejichž šíření
dlužno ze stejných důvodů zameziti jako
šíření náhradních ústavů.
Komise doporučuje tudíž tento text § 4.:
"Dosavadní náhradní ústavy trvají
dále a dosavadní náhradní smlouvy
zůstávají v platnosti. Přestupování
celých závodů ze Všeobecného
pensijního ústavu v Praze k náhradním
ústavům, jakož i nové přistupování
závodů k těmto ústavům jest
nepřípustné a neplatí jako náhradní
pojištění ve smyslu pensijního zákona.
Taktéž není přípustné
zřizování nových náhradních
ústavů a uzavírání nových
náhradních smluv."
Komise navrhuje:
Slavné Národní shromáždění,
račiž přiložené vládní
osnově zákona ve znění, komisí
přijatém, uděliti ústavní souhlas.
Podle usnesení Národního shromáždění
vydává se tento zákon:
Ku provádění pensijního pojištění
ve smyslu zákona ze dne 16. prosince 1906 č. 1.
ř. z. z r. 1907 a cís. nařízení
ze dne 25. června 1914 č. 138 ř. z.) v obvodě
československého státu, pokud k němu
byl příslušný Všeobecný
pensijní ústav pro zřízence ve Vídni,
zřizuje se Všeobecný pensijní ústav
v Praze, k němuž náležejí dosavadní
Zemské úřadovny pensijního ústavu
I. a II. v Praze, I. a II. v Brně a Zemská úřadovna
pensijního ústavu v Opavě. Na Všeobecný
pensijní ústav v Praze přechází
veškerá působnost Všeobecného pensijního
ústavu pro zřízence ve Vídni, týkající
se jmenovaných Zemských úřadoven.
Pro Všeobecný pensijní ústav v Praze
platí zatím stanovy Všeobecného pensijního
ústavu pro zřízence ve Vídni se změnami,
jež jsou vzhledem k ustanovení § 1. nutné.
Změny ty provede ministerstvo pro sociální
péči.
Zatímním představenstvem Všeobecného
pensijního ústavu v Praze jest výbor Zemské
úřadovny I. v Praze, rozšířený
o členy posledního představenstva Všeobecného
pensijního ústavu pro zřízence ve
Vídni, volené Zemskými úřadovnami
II. v Praze, I. a lI. v Brně a v Opavě. Zatímním
předsedou Všeobecného pensijního ústavu
v Praze jest předseda Zemské úřadovny
I. v Praze. Pracemi Všeobecného pensijního
ústavu pověřuje se do doby, pokud nebude
jeho představenstvem jinak rozhodnuto, Zemská úřadovna
I. v Praze, která je povede odděleně od svých
ostatních prací.
Připojištění (pojištění
na výšší než zákonná
plnění) může ve zvláštním
oddělení prováděti Všeobecný
pensijní ústav v Praze za podmínek, platných
pro Všeobecný pensijní ústav pro zřízence
ve Vídni.
Dosavadní náhradní ústavy trvají
dále a dosavadní náhradní smlouvy
zůstávají v platnosti. Přestupování
závodů ze Všeobecného pensijního
ústavu v Praze k náhradním ústavům,
jakož i nové přistupování závodů
k těmto ústavům jest nepřípustno
a neplatí jako náhradní pojištění
ve smyslu pensijního zákona. Taktéž
není přípustné zřizování
nových náhradních ústavů a
uznávání nových náhradních
smluv.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášeni.
Ministru pro sociální péči se ukládá,
aby zákon tento provedl.