Jedna z nejdůležitějších pomůcek
k hospodářskému povznesení krajů,
zvláště pohorských, jež až
posud systematicky od dřívějších
vlád byly zanedbávány, jest vybudování
a rozvětvení železničních drah
spojovacích a lokálních.
Mají-li četné hospodářské,
průmyslové, řemeslnické a obchodní
podniky, jež válkou nesmírně utrpěly,
znova býti uvedeny v činnost, mají-li také
velké hospodářské a finanční
škody, způsobené úbytkem výroby
a práce, opět býti sanovány, dlužno
se mimo jiné postarati o neodkladné zřízení
vhodných a nezbytných komunikací železničních.
Mimo to dlužno se už hned nyní také o
to postarati, aby nezaměstnanému lidu pracovnímu,
zvláště vojínům z války
se vrátivším, opatřena vhodná
práce a potřebný výdělek k
obživě, a takto aby zjednány byly normální
poměry a zajištěn byl vnitřní
sociální pokoj v novém státě
našem.
Obojí tento úkol musí míti naše
vláda na starosti a patří to dojista i k
nejpřednějším a neodkladným starostem
nynějšího národního shromáždění,
má-li se dostati lepší a šťastnější
budoucnosti jak výrobním, tak i dělným
třídám našeho národa.
Z té příčiny navrhují podepsaní:
Vláda se vyzývá, aby bez průtahu vyjednávala
s příslušnými interesenty o realisování
už připravených projektů železničních,
tak aby se stavbou řečených drah spojovacích
a lokálních co nejdříve mohlo býti
započato, jakož i aby se postarala o vybudování
a rozvětvení železničních sítí,
zvláště v těch krajích, kde jest
toho nevyhnutelně třeba, a kde hrozí mezi
obyvatelstvem dělným nebezpečí nezaměstnanosti.
K takovým mimo jiné patří:
l. Spojovací dráha Vyškov-Blansko-Černá
Hora-Lysice-Tišňov;
2. Vsetín-Valašské Klobouky;
3. Bystřice p. Hostýnem, Přerov-Prostějov-Plumlov-Sloup-Boskovice-Kunštát-Olešnice;
4. Uher. Brod-Nové Město na Slovensku;
5. Třebíč-Želetava-Telč;
6. Holešov-Fryšták-Zlín.
Návrh budiž přidělen technickému
odboru.
V Praze dne 11. prosince 1918.