Zasedání Národního shromáždění československého roku 1918.

Tisk 202.

Návrh.

Vincence Ševčíka, B. Pospíšila, Jos. Šamalíka, V. Zbořila, Navrátila

a soudruhů

stran realisování železničních projektů a vybudování potřebných sítí drah, jakož i stran zamezení nezaměstnanosti dělnictva.

Jedna z nejdůležitějších pomůcek k hospodářskému povznesení krajů, zvláště pohorských, jež až posud systematicky od dřívějších vlád byly zanedbávány, jest vybudování a rozvětvení železničních drah spojovacích a lokálních.

Mají-li četné hospodářské, průmyslové, řemeslnické a obchodní podniky, jež válkou nesmírně utrpěly, znova býti uvedeny v činnost, mají-li také velké hospodářské a finanční škody, způsobené úbytkem výroby a práce, opět býti sanovány, dlužno se mimo jiné postarati o neodkladné zřízení vhodných a nezbytných komunikací železničních.

Mimo to dlužno se už hned nyní také o to postarati, aby nezaměstnanému lidu pracovnímu, zvláště vojínům z války se vrátivším, opatřena vhodná práce a potřebný výdělek k obživě, a takto aby zjednány byly normální poměry a zajištěn byl vnitřní sociální pokoj v novém státě našem.

Obojí tento úkol musí míti naše vláda na starosti a patří to dojista i k nejpřednějším a neodkladným starostem nynějšího národního shromáždění, má-li se dostati lepší a šťastnější budoucnosti jak výrobním, tak i dělným třídám našeho národa.

Z té příčiny navrhují podepsaní:

Vláda se vyzývá, aby bez průtahu vyjednávala s příslušnými interesenty o realisování už připravených projektů železničních, tak aby se stavbou řečených drah spojovacích a lokálních co nejdříve mohlo býti započato, jakož i aby se postarala o vybudování a rozvětvení železničních sítí, zvláště v těch krajích, kde jest toho nevyhnutelně třeba, a kde hrozí mezi obyvatelstvem dělným nebezpečí nezaměstnanosti.

K takovým mimo jiné patří:

l. Spojovací dráha Vyškov-Blansko-Černá Hora-Lysice-Tišňov;

2. Vsetín-Valašské Klobouky;

3. Bystřice p. Hostýnem, Přerov-Prostějov-Plumlov-Sloup-Boskovice-Kunštát-Olešnice;

4. Uher. Brod-Nové Město na Slovensku;

5. Třebíč-Želetava-Telč;

6. Holešov-Fryšták-Zlín.

Návrh budiž přidělen technickému odboru.

V Praze dne 11. prosince 1918.

Vincenc Ševčík, Ing. B. Pospíšil, Jos. Šamalík, V. Zbořil, F. Navrátil,

Ervín Červinka, Zavoral, Jan Rýpar, Dr. Stojan, Valoušek, Jílek, Kadlčák. Ant. Čuřík, Dr. Novotný, Sedláček, Šolle, Dr. Mazanec, Mašek, Šrámek, Dr. Dolanský, Frant. Čapka.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP