Ve druhé schůzi Národního shromáždění
podal prof. Dr. Engliš návrh na vydání
zákona o prozatímní ochraně lesů,
jenž přikázán byl výboru zemědělskému
ku projednání. Výbor ustanovil referentem
prof. B. Němce, kterýž ve schůzi zemědělského
výboru dne 11. prosince 1918 o návrhu podal zprávu.
Ke schůzi pozváni byli a dostavili se též
odborníci ze zemědělské rady pro král.
České (v. insp. Midloch), z lesního referátu
při místodržitelství (p. inž. Vosyka)
a z České lesnické jednoty (p. inž.
Holub). Schůze účastnil se též
navrhovatel prof. Engliš. Po referátu prof. Němce
zahájena obšírná debata generální,
načež po projednání jednotlivých
paragrafů a schválení některých
změn, navržených referentem i od členů
výboru, usneseno jednomyslně zákon předložiti
Národnímu shromáždění
ve znění níže uvedeném.
Výbor zdůrazňuje, že jde o zákon
prozatímní a že bude potřebno v brzké
době vypracovati podrobný lesní zákon.
Dosavadní zákonodárství je příliš
nedostatečné a nedává úřadům
možnosti, aby lesy byly vydatně ochráněny
proti drancování jich jednak mýtěním
příliš mladých porostů, jednak
mýtěním v příliš velikém
rozsahu.
V bývalém soustátí rakouském
spočívala totiž ochrana lesů na lesním
zákoně ze dne 3. prosince 1852 č. 250 ř.
z., kterýž sice dobře působil proti
mýcení lesů a obracení jich v pole
a luka, ale ochranu lesů samotnou jenom nedokonale zaručoval.
V § 4. sice praví se, že se žádný
les nesmí pustošiti, t. j. nesmí se v něm
tak hospodařiti, aby tím další pěstování
dříví bylo ohroženo nebo úplně
znemožněno, ale tímto všeobecným
ustanovením nezabraňovalo se loupeživému
hospodaření v lesích. Následkem nedostatku
konkretních předpisů proti drancování
lesů byla také výkonná moc státního
dozoru k lesům nedostatečná a ochrana lesů
i hospodaření dle racionálního plánu
byly spíše výsledkem hospodářské
rozvahy majitelovy než příkazu zákona.
Nedostatečnost zákona lesního neodčinilo
ani nařízení ministerstva orby ze dne 3.
července 1873. Zemské zákonodárství
týká se hospodaření v obecních
lesích,. jež má se díti dle určitého
plánu.
Na ochraně lesů má však stát
veliký zájem. Musí mu běžeti
o to, aby přílišným kácením
nebyl ohrožen další vzrůst lesů,
aby tím nebyl měněn povětrnostní
ráz krajiny, což by mohlo míti ohromné
škody veřejné za následek, a také
aby nevznikl nedostatek a drahota dříví,
jmenovitě dříví stavebního
a dříví řemeslníkům
a průmyslu potřebného, takže by bylo
třeba dříví z ciziny dovážeti.
To však by mohlo býti přivoděno, kdyby
z jakýchkoli zištných důvodů,
obzvláště však z obavy před sestátněním
lesů, lesy byly těžbou v příliš
velkých rozměrech a v porostech příliš
mladých pustošeny a drancovány.
V dobách normálních možno právem
požadovati, aby byla těžba lesního dříví
asi tak veliká, jak veliký je roční
přírůstek dříví v lesích.
R. 1910 těžilo se v lesích zemí koruny
České dříví asi 7,967.973 m3,
přírůstek roční odhadován
byl asi na 8,158.291 m3. Takováto těžba
zaručena je, provádí-li se mýtná
těžba v lesích vysokých v porostech
starých 60-120 - let. Návrh Dra Engliše a soudruhů
navrhuje liberálně, aby nesmělo býti
těženo ve vysokých lesích mladších
60 let (§ 2.). U nás jsou vysokých (semenných)
lesů 94%, bude se tedy toto zákonité ustanovení
týkati téměř všech našich
lesů. Lesů středních máme 2%,
nízkých 4%, těch týká se ustanovení
osnovy zákona v § 2., že se nemá těžiti
v porostech mladších 20 let. V lesích dubových,
určených k loupání třísla,
třeba stanoviti hranici stáří ještě
níže, ježto v kůře starších
stromů množství tříslovin klesá.
Odborníci navrhují stáří porostu
nad 15 let. Aby bylo znemožněno příliš
velikou plochu lesní náhle vykáceti, stanoví
zákon, kolikátý díl lesní plochy
smí býti ročně vymýcen. V lesích,
v nichž se hospodaří sečí toulavou,
dovoluje se vykáceti ročně tolik dříví,
kolik ho ročně přiroste.
V zemích bývalé koruny České
není dosud asi v 27.2% lesů hospodářství
upraveno dle pevného hospodářského
plánu. Pro tyto lesy navrhuje výbor, aby majitelé
lesů takových byli nuceni předkládati
příslušným úřadům
plán ročního mýcení měsíc
před mýcením a aby směli káceti
pouze, nebude-li předložený plán zamítnut.
Ministerstvu orby se vyhražuje, aby případ
od případu v zájmu veřejném
dovolilo zvýšení pasečné plochy
anebo snížení stáří porostu.
Výjimky takové mohly by býti nezbytny, na
př. kdyby šlo o velikou místní potřebu
dříví, nebo při přírodních
katastrofách atd.
Návrh zákona stanoví též tresty
proti majitelům lesů, kteří by se
zákonem na ochranu lesů neřídili a
zavazuje též úřednictvo lesní,
aby nad jeho zachováváním bdělo, po
případě rozkazy jim dané, jež
by se zákonu příčily, ohlašovalo
okres. hejtmanství. Důvodné obavy, že
by majitelé lesa jednali proti zákonu tomuto, dávají
vládě možnost zříditi na útraty
majitelovy sekvesturu lesů. Úředníkům,
kteří by byli majitelem lesa pro plnění
povinností tohoto zákona ze služby propuštěni,
zaručuje se zákonná ochrana.
Potřeba zákona na ochranu lesů plyne též
z okolnosti, že jenom asi čtvrtina lesů v zemích
býv. koruny České je majetkem českým.
Ostatní lesy jsou v rukách cizích a jde hlavně
o veliké (64.35%) latifundie lesní.
Zemědělský výbor navrhuje:
Národní shromáždění nechť
se usnese o zákoně připojeném.
V Praze dne 11. prosince 1918.
Majitelé lesů, hospodařící
na lesích dle pevných hospodářských
plánů, jsou povinni dále hospodařiti
dle těchto plánů, pokud se nepříčí
ustanovením § 2. a 3.
Majitelé lesů, kteří nehospodaří
dle pevných hospodářských plánů,
jsou povinni každé mýcení ohlašovati
měsíc předem příslušnému
politickému úřadu. Nedojde-li do měsíce
zákaz mýcení, je majitel k mýcení
oprávněn.
V lesích tvaru vysokého nesmí býti
všeobecně prováděna mýtná
těžba v porostech pod 60 let, v lesích tvaru
středního a nízkého v porostech pod
20 let starých. Pouze při loupenictví dubovém
možno těžiti i v porostech přes 15 let
starých.
Za základ pasečné plochy se béře:
a) V lesích tvaru vysokého při rozloze lesa
do 50 ha 60., při rozloze lesa přes 50 ha 80. díl
veškeré lesní plochy lesa tvaru vysokého
jednomu majiteli náležející.
b) V lesích tvaru nízkého a středního
do 50 ha rozlohy 20. díl, přes 50 ha rozlohy 30.
díl veškeré plochy lesa tvaru nízkého
a středního jednomu majiteli náležející.
c) V lesích, v nichž se hospodaří sečí
toulavou, musí se hospodařiti v obmýtí
stoletém a smí se ročně zmýtiti
pouze tolik dříví, kolik ho ročně
přiroste.
Výjimky z ustanovení § 2. a 3. může
případ od případu z důvodů
veřejných připustiti ministerstvo zemědělství.
Za zachování ustanovení tohoto zákona
odpovědni jsou majitelé lesů pod soudním
trestem vězení do 6 měsíců
a peněžní pokuty do 5 milionů korun.
Spoluviny na přestupku tomto se dopouštějí
úředníci, kteří v dorozumění
s majitelem lesa vědomě provádějí
změny příčící se tomuto
zákonu.
Je-li důvodná obava porušování
tohoto zákona, může ministerstvo zemědělství
naříditi sekvestraci lesů jednotlivých
majitelů na jejich náklad.
Všichni lesní úředníci, stojící
ve službách majitelů lesů, jsou povinni
ohlašovati okresnímu hejtmanství dané
jim rozkazy a změny, příčící
se tomuto zákonu.
Všichni lesní úředníci, jsoucí
ve službách majitelů lesů (ve smyslu
pensijního zákona), buďtež za tím
účelem vzati okresním hejtmanstvím
ve slib, že budou plniti povinnosti plynoucí z tohoto
zákona.
Pro plnění povinností tohoto zákona
nesmí býti žádný úředník
ze služby propuštěn. Má-li úředník
za to, že dostal z tohoto důvodu výpověď,
může podati s odkladným účinkem
proti výpovědi odpor u okresního hejtmanství.
Z rozhodnutí okresního hejtmanství lze se
oběma stranám odvolati k místodržitelství,
které rozhodne s konečnou platností. Byl-li
odpor právoplatně zamítnut, platí
den zamítnutí odporu za první den výpovědi.
Pro obvod každého politického úřadu
jmenovati bude okresní hejtmanství v dorozumění
se zemskou lesní inspekcí důvěrníka
z řad praktického lesnictva, aby dozíral
k plnění ustanovení tohoto zákona.
Provedení tohoto zákona se ukládá
úřadu pro správu zemědělskou.
Úřady kompetentní ku provádění
tohoto zákona na Slovensku ustanoví zmocněnec
vlády, zřízený dle zákona o
mimořádných přechodních opatřeních
pro Slovensko.