Zasedání Národního shromáždění československého roku 1918.

Tisk 189.

Návrh

poslanců dra Budínského, dra Bulína, Jana Jílka, Jaroslava Marchy, Františka Němce a Františka Svobody,

aby byla jako stavba z nouze vybudována železná dráha z Jindřichova Hradce na Telč, Želetavu s pokračováním na Třebíč a Mor. Budějovice.

Západní Morava domáhá se již po řadu let železničního spojení, které by důležitá místa tohoto kraje spojovalo jednak vespolek, jednak otevřelo cestu celému kraji k hlavnímu městu Brnu i Praze.

Důležitost této trati, která má také umožniti spojení západních krajů moravských s Čechami a Slovenskem, byla uznána tím, že byla její stavba pojata do zákonné osnovy o oněch stavbách drah, které měly býti co nejdříve provedeny.

Tím důležitější se stalo toto spojení pro nový útvar státní. Plány pro obojí trati jsou hotovy a mohly by se snadno na nové spojení připojiti místní dráhy, umožňující styk mezi městy, která posud železničního spojení nemají (Hrotovice).

Finanční účastenství zájemníků je zajištěno. Stavbou by se velice ulevilo hrozné nezaměstnanosti v tomto od let zanedbávaném, ale hospodářsky velmi produktivním kraji, takže by bylo provedení tohoto návrhu velkou hospodářskou úlevou v nynějších kritických dobách i hospodářským zabezpečením pro budoucnost.

Podepsaní proto navrhují: Slavné Národní shromáždění, račiž se usnésti, aby byla v nejbližší době jako práce z nouze provedena stavba železné dráhy Jindřichův Hradec-Telč-Želetava-Třebíč a Mor. Budějovice.

Návrh budiž přikázán železničnímu výboru k urychlenému řízení.

V Praze dne 10. prosince 1918

Dr. Budínský, Dr. Bulín, Jan Jílek, Jaroslav Marcha, František Němec, František Svoboda.

K. Sáblík, Vacula, Dr. Matoušek, Viktor Dyk, Dr. Fáček, Ing. O. Nekvasil, Dr. Herben, Vochoč, Janda, Dr. Dolanský, Dr. Weyr, Heinrich, Sokol, Machar, G. Navrátil, Dr. Engliš, Rebš, Sís.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP