Zasedání Národního shromáždění československého roku 1918.

Tisk 187.

Dotaz

Vincence Ševčíka a soudruhů.

na pana předsedu ministerstva stran na řízení, které vydalo ministerstvo školství a národní osvěty o náboženských úkonech na školách.

Podle "Pražských Novin" ze dne 29. listopadu 1918 č. 326 uložilo ministerstvo školství a národní osvěty zemským školním radám, aby na příslušná místa ihned oznámily toto:

"Ředitelství všech středních škol, ústavů učitelských, vyšší dívčí školy v Praze i škol odborných, pokud jsou na nich náboženské úkony zavedeny, nechť bez prodlení oznámí profesorským sborům i žactvu, že náboženské úkony (náboženská cvičení) nejsou integrující částí náboženské nauky na školách středních, jak ostatně také výslovně bylo vyhlášeno ministerským výnosem ze dne 28. října 1870 č. 3264, a že tedy účast nebo neúčast při nich nemá vlivu ani na známku z mravů a ni na známku prospěchovou z náboženství.

Účastniti se jich, ponechává se náboženskému citu žáků, po případě vůli rodičů. Všeliká rozhodnutí posavadní ať ministerská, ať od zemské školní rady vydaná a náboženských úkonů (cvičení) na školách středních a jim příbuzných se týkající, pozbývají tímto působnosti a přestává také povinnost sboru profesorského při zmíněných úkonech (cvičeních).

Jakýkoliv nátlak v tomto směru na profesory nebo žáky konati není dovoleno. Výuka náboženství jako učebnému předmětu zůstává tímto výnosem nedotčena.

Dále nechť zemská školní rada uloží všem okresním školním radám, aby správám obecných a měšťanských škol, jim podřízeným, bez prodlení vyhlásily, že účast žáků při náboženských úkonech (cvičeních) jest dobrovolná a jest třeba se vystříhati všelikého nátlaku pro účastenství v nich.

Zejména v době zimní mohou dítky, mnohdy útlé a chatrně oblečené, snadno utrpěti ujmu na zdraví pobytem v studeném kostele nebo v nevytopené kapli; i jest již proto ponechati na vůli náboženskému citu rodičů a jejich odpovědnosti, chtějí-li, aby se dítky jejich zúčastnily náboženských úkonů (cvičení) čili nic. Účast nebo neúčast při nich nesmí míti vlivu na známku z mravů, nebo tím méně na prospěchovou známku z náboženství. Rovněž dozor učitelstva při úkonech těchto stává se dobrovolný.

Všeliké výměry dosavadní, v této věci vydané od ministerstva nebo zemské školní rady a odporující smyslu tohoto výměru, pozbývají působnosti. Nátlak vykonávati na žáky nebo rodiče v tom či onom směru není naprosto dovoleno. Výuka náboženství jako učebnému předmětu zůstává výměrem tímto nedotčena."

Tímto počinem nejen zrušuje ministerstvo školství a národní osvěty všecka ustanovení ministerstva, zemských a okresních školních rad stran nábožen. cvičení na školách středních, měšťanských a obecných, nýbrž staví se zřejmě proti posud platným státním základním zákonům školním, a to proti zákonu ze dne 14. května 1869 č. 62 § 1. a 5. a proti zákonu ze dne 25. května 1868 č. 48 § 2., jakož i proti novému škol. a vyučovacímu řádu pro školy měšťanské a obecné ze dne 29. září 1905, ministerstvem vydanému. Dotčené odstavce zní:

Ř. z. z r. 1868.§ 2.: Každé církvi nebo společnosti náboženské jest zůstaveno, aby opatřila a řídila vyučování a cvičení náboženství rozličných vyznavačů víry ve školách obecných a středních a aby k obojímu přímo dohled měla.

§ 5. ř. z. z r. 1869 odst. 5. "Co úřadové církevní o vyučování náboženství a cvičení v náboženství ustanoví, oznámeno buď správci školy." Školní a vyučovací řád §.. "Dítky, do obecné školy přijaté, mají v určeném čase vyučovacím pravidelně choditi do školy,... a býti účastny ohlášených náboženských cvičení svého náboženského vyznání.

Z výslovného znění i ze smyslu zákonů uvedených vyplývá jasně, že náboženská cvičení jsou pokládána za součástku výučby náboženské na školách a tudíž kdo ruší jedno, kdo odlučuje náboženské cvičení od výučby, ruší i druhé, odstraňuje a ničí zároveň význam a účel náboženství a tudíž i náboženství samo.

Ministerstvo školství a národní osvěty odůvodňuje krok svůj, jímž se žactvo dispensuje od závazné povinnosti zúčastňovati se náboženských úkonů mylným a opovážlivým tvrzením, jakoby náboženská cvičení nebyla integrující částkou výučby.

Zdravý rozum však a pedagogicko-didaktický účel výučby jakékoliv vůbec a náboženské zvláště nesporně praví a dotvrzuje, že bez praktického cvičení a výcviku nemá výučba sama ceny valné pro život soukromý i veřejný, obecný i státní a tudíž i pro život náboženský.

Lze toho litovati a nemálo se tomu podivovati, jak ministerstvo projevilo naprosté neporozumění pro výchovu žactva. Vždyť náboženským cvičením se i lid a proto i žactvo hlavně vychovává, za tím účelem, aby z nich byli nejen dobří křesťané, nýbrž i dobří občané; vlasti i státu věrně oddaní.

Či nechce míti ministerstvo školství a národní osvěty v novém československém státě žádných dobrých křesťanů, či nebude na výsost třeba poctivých a věrných občanů k zachování a rozkvětu naší republiky?

Jestliže se ve výměru ministerstva dále uvádí, že dobrovolná účast ponechává se náboženskému citu žáků, zavádí se tím naprostá svévole co do plnění nejpřednějších a nejsvětějších povinností, zachovávání přikázání božích i církevních, k čemuž žádná moc práva nemá, a petrifikuje se tím také i anarchie ve výučbě a disciplině školství vůbec.

Vždyť už nejsou řídké případy na školách, zejména v Praze, že po vydání tohoto výnosu jednotlivé třídy žáků usnesly se nechoditi do vyučování náboženství, ba do vyučování vůbec nechtějí choditi, leč když se jim zachce. Není-li to počátek revoluce náboženské, která působením samé vlády se zahnizďuje a zavádí už na školách?

Proto lze vším právem tvrditi, že vláda uvaluje na sebe vinu velikou, když proti takovýmto náboženským provokacím, jež jednak sama provádí a které jednak různými návrhy, v Národním shromáždění, jednak tiskem veřejným se sesilují, lid katolický bude se neohroženě brániti a vzpírati se a když náboženskými štvanicemi a svévolně vyvolaným bojem kulturním nastanou velké zmatky a nebezpečné otřesy v našem státě.

Neučí-li nás právě celá historie česká, že to byly ponejvíce vražedné náboženské boje a války, jež národ český na pokraj záhuby přivedly a o samostatnost připravily?

Proto pozvedáme hlasu svého a protestujeme proti ministerskému nařízení o náboženských úkonech na školách, jež zákon Boží, práva církve i rodičů porušuje a pravou zásadu výchovy zpřevracuje a nad to u českých katolíků oprávněné jitření a odůvodněnou nespokojenost všude způsobuje.

Z té příčiny táží se podepsaní pana ministerského předsedy:

Jest ochoten bez průtahu o to se postarati, aby odvolán byl výnos ministerstva vyučování a národní osvěty, jímž proti dosud platným základním zákonům školským z r. 1868 § 2. a z r. 1869 § 5. odstraňuje se závaznost náboženských úkonů na středních, měšťanských a obecných školách, jež jsou nevývratně nerozlučnou součástkou náboženské výučby a jímž, protože ponechává se účast nebo neúčast na náboženských cvičeních libovolnému rozhodování žactva, zpřevracejí se zásady pedagogické úplně a patrná anarchie do škol a školní discipliny se zavádí?

V Praze 10. prosince 1918.

Vincenc Ševčík,

Dr. Stojan, Zavoral, Ervín Červinka, Šrámek, Ant. Čuřík, Prof. Kordač, Bařina, Samalík, Valoušek, Mašek, Frant. Čapka, Dr. Novotný, Ing. Pospíšil, Václav Sedláček, Jan Rýpar, Solle, Dr. Dolanský, Jílek, F. Navrátil, Zbořil Václav.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP