Zasedání Národního shromáždění československého r. 1918.

Tisk 165.

Návrh zákona

poslanců Pika, Biňovce, Hroudy a soudruhů na změnu ustanoven obecního zřízení, pokud se tykají užívání obecního statku.

Odůvodnění zákona:

Obecní zřízení vyslovuje v § 69. zásadu, ze veškeré jmění obce má býti spravováno tak, aby poskytlo co možná největšího důchodu. Výjimku z této zásady obsahuje § 70., kterýž zachovává občanům obvyklé účastenství v užitcích obecního statku. Před rokem 1864, než uvedeno bylo v platnost obecní zřízení, užívali v mnoha obcích t. zv. starousedlíci obecních nemovitostí, zejména lesů a pastvin pro potřebu svého hospodářství, v některých případech dokonce i polí a luk, a rozdělili se o užitky ty podle velikosti svých statků buďto dílem celým, polovičním neb i také menším. Pozemky, starousedlými takto užívané, označuje obecní zřízení jako kmenový statek, na rozdíl od kmenového jmění, takovýmto užíváním neobmezeného.

Zachovávám výsady jedné třídě v obci samo sebou odporuje zásadě občanské rovnosti; to, co obci patřilo, má obci býti neobmezeně zachováno a sloužiti výlučně zájmům všech jejích členů. Nedbajíce toho, že tedy určité třídě občanů bylo poskytnuto privilegium, hleděli starousedlíci tyto výsady co nejvíce rozšířiti. Kdežto § 70. obec. zř. obmezuje užívání na potřebu domu a statku, brali starousedlíci více, než pro sebe potřebovali, a prodávali brané, ponechávajíce si výtěžek pro sebe; káceli více lesa, než podle zásad lesního hospodářství bylo přípustno; vyhrabávali stelivo, nedbajíce nařízení lesního zákona a pustošili takto lesy. Nedosti na tom; hleděli všemožně užívání, zakládající se na titulu veřejnoprávním, přeměniti v právo soukromé služebnosti, ba přivlastňovali si obecní statek jako svoje neobmezené vlastnictví. Tak při zakládání pozemkových knih přihlašovali mnozí právo užívání a vlastnictví pozemků, jichž do té doby užívali jako obecního statku. Podávali žaloby na uznání soukromoprávní služebnosti užívání a dokonce na uznání vlastnictví proti obci. Majíce podle dosavadního volebního řádu v obecním výboru zpravidla většinu, způsobili, že zástupcové obce na žaloby takové submitovali a někdy jednoduše obec nechali kontumakovat. Ve zprávě zemského výboru z r. 1888 se praví, že »... okresní zastupitelstva nekladla dělení obecního statku překážek a že zemský výbor může ze zkušeností, v praksi nabytých, dovozovati, že ztráty, které utrpěl obecní statek v Čechách knihovním zajištěním soukromých práv k němu, jsou velmi značné, snad značnější jak se zemský výbor obává, než lze vůbec předvídati,« a uvádí dále slovně toto:

»Nejčastěji skládá se v obcích obecní výbor z rustikalistů, ježto jsou oni největšími poplatníky a tu arciť členové obecního výboru nepodniknou nic ve prospěch uhájení práv obce k obecnímu statku, poněvadž by tím škodili vlastnímu prospěchu. Takovým způsobem ustálí se držení a užívání obecního statku do té míry, že v obci vymizí z paměti, že by dotčené pozemky byly kdy bývaly vlastnictvím obce. A chtějí-li rustikalisté v takovém případě poměr tento knihovně sobě zabezpečiti, podali žalobu vlastnickou, na kterou obec, zastoupena jsouc zase rustikalistou, přistoupí; a tak stanou se rustikalisté velmi hladkým způsobem vlastníky majetku původně obecního.«

Stejně využili starousedlíci své převahy v obecním výboru, když rozhodoval o míře požitků jako první instance.

Okresní výbory, skládajíce se rovněž z největší části ze starousedlých, dozoru, uloženého jim nad zachováním obecního statku, řádně nevykonávaly a v rozhodnutích, kteráž vynášely jako II. instance, chránily starousedlých. Ostatní občanstvo, zejména malorolníci, domkáři a dělníci, postavili se proti takovému řádění starousedlých. Ježto ale neměli dostatečného jmění, aby provedli spory až do nejvyšší instance a ježto dokonce v poslední době správní soud odepřel jim legitimace k stížnosti, vyslovuje názor, že jen obec sama, tedy obecní výbor, je oprávněn hájiti proti starousedlíkům svých zájmů a nikoliv jednotlivé strany, které sice v zájmech svých, ale nikoliv v právech, jsou poškozeny, nebyli s to, aby zabránili tomuto zneužití obecního statku starousedlými. V důsledku toho čím dále tím více nevraživost mezi sedláky a ostatním občanstvem stoupá a nespokojenost občanstva vzrůstá měrou neuvěřitelnou.

Podle zprávy zemského výboru z roku 1888 vykazovala výměra pozemků obecního statku v Čechách 189.929 jiter 956 čtverečních sáhů s čistým katastrálním výnosem 842.969 K 63 h. Přihlížejíc k tomu, že všechen obecní majetek - nezahrnujíc v to ovšem veřejného statku - měří 633.283 jiter 130 čtverečních sáhů s katastrálním výnosem 4,243.429 K 20 h, z čehož připadá na kmenové jmění, to jest na nemovitosti, jejichž užitky slouží výhradně k uhražení potřeb obecních, 443.253 jiter 774 čtverečních sáhů, s čistým výnosem (katastrálním) 3,400.459 K 56 h, zahrnuje v sobě obecní statek 30 procent půdy a 20 procent čistého veškerého výnosu obecního majetku! Zemský výbor však praví, že ve značné části obcí nebyly poměry vyšetřeny, takže číslice ta jest o mnoho větší. Vezmou-li se za základ jen ony, zemským výborem království Českého zjištěné číslice, vyzískali rustikalisté od r. 1864 z obecního statku užitky v ceně 35,404.724 K 88 h, což při zúrokování činí dodnes obnos přes 100 millionů korun.

Vzhledem k uvedeným okolnostem nelze v republice, hájící stanoviska demokratické rovnosti, zachovati nadále instituci obecního statku a výsadní užívání jeho jistou privilegovanou třídou a proto navrhujeme, aby Národní shromáždění usneslo se bezodkladně na zákoně o změně obecního zřízení ze dne 16. dubna 1864 č. 7 z. z. takto:

Znění zákona:

Článek I.

Zákon ze dne 16. dubna 1864 č. 7 z. z. pozměňuje se v těchto směrech:

1. z § 12. vylučují se slova: »buď celých tříd občanů«;

2. z § 31. v odst. 1. vylučují se slova: »a statku«, pak v odst. 2.: »a statku«;

3. z § 57. vylučují se slova: »dohlížeti, jak se statku obecního užívá a jak se statek obecní zachovává«;

4. z § 68. odstavec první vylučují se slova: »kmenový statek«, a odpadne celý druhý odstavec;

5. § 70. zní: »Členům obce přísluší právo pásti dobytek a husy na obecních pastvinách; nemajetným z nich právo pro vlastní potřebu žíti trávu na obecních pastvinách a sbírati chrastí v obecních lesích.«

6. § 77. se zrušuje;

7. z § 97. odst. 1. vylučují se slova: »neb statku obce «; odst. 2. vylučuje se celý.

8. § 99. doplňuje se ke konci odstavce 1. větou: »Právo odvolání přísluší každé mu členu obce«.

Článek II.

Tento zákon nabývá ihned platnosti.

Připomínky k jednotlivým ustanovením zákona:

Ad 4. Odstavec druhý § 68. nejedná pouze o přípustnosti rozdělit kmenový statek mezi členy obce, když souhlasí zemský sněm, nýbrž také o přípustnosti rozdělit kmenové jmění. Ale ani toto nemá býti rozděleno. Za jakých okolností jinak jmění to neb část jeho může býti zcizena, upravuje na jiných místech ob zřízení.

Ad 5. Hospodářské zájmy venkovského obyvatelstva vyžadují, aby pastviny, nyní beztak ztenčené, byly vůbec zachovány, a tím chov dobytka podporován. Jest zejména požadavkem sociální péče, aby i ti členové obce, kteří nevlastní žádného nemovitého majetku, mohli svůj dobytek pásti. Pro nemajetnou třídu dlužno z důvodu stejného zachovati právo žíti trávy a sbírati chrastí, poněvadž bez toho se neobejdou a obec sama tím neutrpí žádné zvláštní ujmy; pokud pak jde o sbírání suchého chrastí, má býti toto podle zásad lesního hospodářství beztak z lesů odstraněno. Ovšem mají tyto lesní užitky sloužiti jen vlastní přímé potřebě užívatelově.

Ad 7. Rozdělování ročních přebytků mezi občanstvo dlužno perhoreskovati, stejně jako rozdělení obecního jmění a statku vůbec. Přebytek nechť zůstane zachován obci, která již nalezne dobré příležitosti v zájmu veřejném jej upotřebiti.

Ad 8. Jak ve všeobecném odůvodnění zákona již uvedeno, judikatura správního soudu v poslední době, stojíc na stanovisku úzkoprsém, odepřela členům obce právo stížnosti a odvolávala se zejména na znění zákona o správním soudu, podle něhož jest oprávněn si stěžovati jen ten, kdo je poškozen ve svých právech. Vyvozoval, že zneužitím obecního statku jest poškozena obec, ale že proto ještě není poškozen člen obce ve svých právech a že proto schází mu legitimace, aby podal stížnost. Přehlédl ovšem při tom, že, je-li obec poškozena, jsou nepřímo poškozeni i ostatní členové obce a že jest také v zájmu jejich, aby odvráceno bylo od obce každé poškozování. Má-li býti jediná obec oprávněna, podávati stížnost, bude instituce odvolací ad absurdum přivedena v těch případech, kde zastupitelstvo obecní skládá se z přívrženců toho, v jehož prospěch rozhodnutí se stalo; zvláště pak, kde samo obecní zastupitelstvo ono rozhodnutí v nižší instanci vydalo.

Proto jest na místě, aby bylo poskytnuto oprávnění ke stížnosti každému členu obce a aby to výslovně v zákoně bylo podotčeno.

Po stránce formální navrhujeme, aby návrh tento odkázán byl ústavnímu výboru.

V Praze 10. prosince 1918.

Pik, Biňovec, Hrouda,

Dr. Rambousek, Slavíček, Klouda, Bechyně, Časný, Bož. Ecksteinová, Hrdlička, Aust, Dr. Witt, Prokeš, Svoboda, Jaroš, Marek, Merta, Jirásek, Johanis, Kolaříková, Němec, Vaněk, Modráček, Brodecký, Němeček, Hudec, Svěcený, Charvát.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP