Věren svému prohlášení, ve vyživovací
debatě pronesenému, předložil ministr
sociální péče obč. Dr. Lev
Winter v 7. schůzi ze dne 3. prosince 1918, tisk 109.,
vládní návrh "Zákona na podporu
nezaměstnaných".
Sociálně politický výbor "Národního
shromáždění" ujal se, veden zkušenou
rukou svého předsedy kol. Václava Johanise,
rychle prací, spojených s projednáním
vládního návrhu, a ve svých schůzích,
dne 3., 4. a 5. prosince 1918 konaných, provedl generální
debatu a poté konečnou redakci zákona.
Vzhledem k účelu, který vláda republiky
má, totiž odpomoci kruté nouzi, v níž
nezaviněně octly se masy pracovníků
republiky - náhlou demobilisací a rozvratem hospodářského
života, přechodem celých výrobních
odvětví, mobilisovaných k účelům
válečným, z válečného
do mírového hospodářství, a
protože chce jí rychle odpomoci, - dlužno posuzovati
navržené opatření vládní
jako opatření nouzové, tedy dočasné,
jak z krátkodobé platnosti zákona je zjevno,
a jeho působnost omeziti na urcitě vyhraněný
okruh postižených. Také provisorní postavení
"Národního shromáždění"
jako sboru zákonodárného dlužno vzíti
v úvahu.
Aby ministerstvu pro sociální péči
umožněno bylo, udržeti kontinuitu s dosavadními
opatřeními na podporu nezaměstnaných
dělníků průmyslových, trvale
vyřaděných z hospodářské
konjunktury, a tím udržeti kádr pracovníků
pro průmysl ten nezbytných, zmocňuje se ministr
sociální péče § 13. tohoto zákona,
by prodloužil opatření již zavedená.
§ 15., dovolujícím výplatu podpor příslušníkům
osob již demobilisovaných, má za účel,
aby se zabránilo hospodářským depresím
v nemajetných rodinách občanů republiky
na dobu, než podle nového zákona bude možno
počíti s výplatou podpor.
Sociálně politický výbor má
za to, že následky hospodářské
stagnace evidentně zachvátily kruhy dělnictva
průmyslového a živnostenského a zvláště
ony, které vracejí se po dlouhé odloučenosti
znovu do života občanského, tedy kruhy, které
opravdu náhlou hospodářskou přeměnou
jsou zasazeny - proto vládní pomoc na tyto kruhy
omezena. Protože pak revoluční krok vlády,
zasahující radikálně do soukromoprávních
majetkových poměrů půdy (obstavení
majetku, zapsaného v deskách zemských) mohl
a může míti přes příznivou
konjunkturu v zemědělství místně
omezený vliv nepříznivý na postavení
námezdních pracovníků venkovských,
a protože sociálně politický výbor
má za mravní povinnost státu, by se také
těm pomohlo, bylo v § 13. odst. 2. zákona dáno
zmocnění, umožňující ministrovi,
by místně odstranil sporadické případy
nezaměstnanosti také v tom oboru.
Při posuzování účelu tohoto
vládního opatření dlužno se tázati,
zdali také kruhům, nepřímo v námezdném
poměr ustojícím, ale obecnými poměry
trpícím, má býti na vrub veřejnosti
pomoženo, či zdali by také ti, kdož jsou
samostatně výdělečně činní,
ale tou dobou vlivem konjunktury jsou bez prostředkův
existenčních, měli býti pojati v ochranný
rámec státní pomoci.
Ustanovení § 1., odstavec 2. nečiní
vůbec rozdílu mezi samostatnými či
nesamostatnými pracovníky. Má se jim dostati
péče vlády, jako vracejícím
se po dlouhé odloučenosti od domova k novému
životu.
Sociálně politický výbor shoduje se
v tom, že učiněné opatření
je nouzové, nemůže tudíž obsahovati
plného odškodnění, nýbrž
má pouze míti ráz výpomoci a proto
při stanoveném odškodnění musela
býti vzata za podklad sazba nemocenského, již
také proto, ze plné odškodnění
z důvodů fiskálních není myslitelné,
nehledě k tomu, ze by vyvolalo morálně neudržitelný
stav důchodu bez práce, který ve společnosti
soukromokapitalistického zřízení je
možný jenom pro úzký kruh vyvolenců
štěstěny.
Přes to, ze jde o pomoc nouzovou, socialně politicky
výbor vylučuje, aby podporovaný trestán
byl odnětím občanských práv
a z důvodů prvé věty osvobozuje podání
a řízení ode všech kolkův a poplatků.
Aby se dosáhlo rychlého vyřízení
a snadného přehledu, protože jde o kruhy nejširší,
bylo nutno předložiti zákon stručný.
Ministr pro socialní péči vydá vsak
pro vykonavatele zákona obsažné průvodní
nařízení.
Výbor socialně-politický proto navrhuje,
by
Národní shromáždění se
usneslo na tomto zákoně:
Z usnesení Národního shromáždění
vydávají se o udělování podpor
nezaměstnaným tato nařízení:
I. Osoby mající nárok na podporu.
Příslušníci československého
státu, odkázaní svojí výživou
na mzdu nebo služební požitky a podléhající
zákonu o pojištění dělníků
v nemoci, ze dne 30. března 1888 čís. 33
ř. z., nebo zákonu o bratrských pokladnách
ze dne 28. července 1889 čís. 127 ř.
z., mohou činiti nárok na podporu v nezaměstnání
za podmínek, uvedených v tomto zákoně.
Nárok za stejných podmínek mohou činit
osoby vojenské, propuštěné ze služby
vojenské, neb osoby, které podléhaly zákonu
ze dne 26. prosince 1912 čís. 236 ř. z. o
válečných úkonech (demobilisování).
Z podpory vyloučeny jsou osoby, které požívají
nemocenského podle zákonů v § 1. odst.
1. uvedených, jakož i osoby, které z vlastních
prostředků mají zabezpečenu výživu
po dobu působnosti tohoto zákona.
Ministr sociální péče se zmocňuje,
by smluvil s jinými státy, že příslušníci
jejich, zdržující se v území
státu československého, budou účastní
podpor podle tohoto zákona, když zdejším
státním příslušníkům,
zdržujícím se v jejich území,
budou přiznány obdobné výhody.
Podpora osob, naznačených v § 1. odstav. 1.,
rovná se nemocenskému podle zákona ze dne
20. listopadu 1917 čís. 457 ř. z. osoby demobilisované,
jmenované v § 1. odst. 2., obdrží denně
4 K.
Ą vedle osobní podpory v nezaměstnání
obdrží podporovaný, je-li živitelem rodiny,
jako rodinnou podporu příplatek 1 K denně
na manželku a každého člena rodiny, který
je ku práci neschopen, není již z veřejných
prostředků podporován a je výživou
odkázán na výdělek podporovaného.
Nárok na rodinný příplatek přísluší
také pro družku podporovaného, pokud s ním
sdílí společnou domácnost jakož
i pro děti v této společné domácnosti
žijící a svou výživou na podporovaného
odkázané. Pro děti se platí příplatek
jen do 18 let.
Demobilisovaný, jehož rodina požívá
vyživovacího příspěvku podle
zákona ze dne 26. prosince 1912 čís. 23 7
ř. z. a zákona z 27. července 1917 čís.
313 ř. z., má nárok na odporu dle tohoto
zákona potud, pokud tato podpora přesahuje příspěvek
vyživovací.
Aby uplatněn byl nárok na podporu, musí se
nezaměstnaný hlásit o práci buď
u příslušného všeobecného
(okresního) ústavu pro sprostředkování
práce neb u odborové sprostředkovatelny práce,
určené demobilisačním výborem.
Neobdrží-li žadatel zaměstnání,
musí pro dosažení podpory předložit
osobní doklady, a to: pracovní knížku,
ohlašovací (vojenský) lístek o pobytu,
průkaz obce o počtu členů rodiny,
písemné prohlášení, že z
vlastních prostředků nemá zabezpečenu
výživu do konce působnosti tohoto zákona,
potvrzení zaměstnavatele o propuštění
z práce. V potvrzení tom budiž uvedena doba
a způsob posledního zaměstnání,
jakož i výše posledního výdělku.
Demobilisační výbor může žádat
úřední průkaz o majetkových
poměrech. Demobilisovaní předloží
potvrzení od zaměstnavatele, u něhož
byli zaměstnáni, když byli povoláni
ke službě vojenské nebo k válečným
úkonům.
Zaměstnavatel jest povinen vydati nezaměstnanému
takové potvrzení.
Od opatření tohoto dokladu lze upustiti, může-li
nezaměstnaný jinak dokázati, že nemohl
zaměstnání obdržeti (na př. pro
zrušení závodu, přesídleni rodiny,
dřívější zaměstnání
v cizině a pod.).
Demobilisovaný musí při prvé přihlášce
o podporu též prokázati, že se podrobil
ochranné prohlídce vojenského, neb úředního
civilního lékaře.
Všichni zaměstnavatelé jsou povinni uprázdněná
místa hlásiti místně příslušné,
obvodové neb odborové sprostředkovatelně
práce.
Nemůže-li sprostředkovatelna práce nezaměstnanému
opatřiti přiměřeného zaměstnání,
vydá mu o tom potvrzení.
Na základě tohoto potvrzení stanoví
a vyměří demobilisační výbor
podporu, prozkoumav doklady a poukáže ji k výplatě
berním úřadem. Podpora vyplácí
se za uplynulý týden pozadu.
K zajištění nárokův i na další
podporu jest nezaměstnaný povinen, aspoň
dvakráte týdně hlásiti se osobně
u sprostředkovatelny práce o zaměstnání.
Není-li v místě pobytu podporovaného
sprostředkovatelny práce, lze nahradit osobní
hlášení jiným vhodným způsobem,
jejž určí výbor demobilisační.
Je-li nezaměstnaný nemocen, dostačí
zpráva (vysvědčení) ošetřujícího
lékaře. Zanedbá-li podporovaný bez
odůvodněné omluvy povinné hlášení,
nebo zdráhá-li se bez důvodu přijmouti
přikazovanou práci, jeho fysickým nebo duševním
schopnostem přiměřenou, a placenou podle
mzdového tarifu, nebo podle sazeb v místě
obvyklých, pozbývá nároku na další
podporu.
Podporovaný musí přijmouti práci,
také když jest mu přikázána mimo
místo jeho dosavadního pobytu. Je-li v tomto případě
nucen mít oddělenou domácnost, poskytne se
členům jeho rodiny polovina příplatků
rodinných, uvedených v § 4.
Na potvrzení sprostředkovatelny práce bude
nezaměstnaný, když bude potřeba, na
místo přikázaného zaměstnání
dopraven po železnici bezplatně.
Podporovaný jest povinen oznámiti demobilisačnímu
výboru každou změnu, která by měla
vliv na vyměření, nebo na výplatu
podpor (tedy nabyl-li zaměstnání, nebo zmenší-li
se počet členů rodiny, nebo nemá-li
dále samostatné domácnosti). Obdrží-li
zaměstnání, dlužno to hlásiti
sprostředkovatelně práce a současně
vrátiti poukázku na podporu.
Místní výbory demobilisační
(obvodové) zřízeny budou hned po vyhlášení
tohoto zákona ve všech místech, kde jsou sprostředkovatelny
práce, zpravidla v místě okresního
soudu. Sídla odborových výborů demobilisačních
určí ministerstvo sociální péče
po návrhu zájemníků.
Výbory skládají se ze 6 členův
a předsedy. Úřady tyto jsou čestné.
Členům může se poskytnouti přiměřená
náhrada ministerstvem sociální péče.
Členy výboru jmenuje politický úřad
I. stolice, a to vždy polovici ze zaměstnavatelův
a polovici ze zaměstnaných. Členové
povolají většinou hlasů předsedu,
kterým nesmí být ani zaměstnavatel,
ani osoba, uvedená v § 1. Neučiní-li
tak v ustavující schůzi, kterou svolá
politicky úřad I. stolice, jmenuje ho tento úřad.
Výbory demobilisační rozhodují o žádosti
za podporu. Aby se mohl výbor platně usnášeti,
je třeba přítomnosti alespoň čtyř
členů. Usnášení děje
se většinou hlasů, při rovnosti hlasů
rozhoduje předseda.
Do vyměření podpory nebo do zamítavého
rozhodnutí výboru není stížnosti.
Vrchní dozor na činnost demobilisačních
výborů koná ministerstvo sociální
péče.
Odepře-li zaměstnavatel vydati nezaměstnanému
potvrzení, uvedená v §. 5, neb opomine-li hlásit
uprázdněná místa (§ 6.), dále,
zanedbá-li podporovaný bez odůvodněné
omluvy povinné hlášení (§ 8.) nebo
neoznámí-li změny, rozhodné pro výměru
podpory (§ 9.), dopouštějí se přestupku,
který trestá politický úřad
I. stolice peněžitou pokutou až do 100 korun.
Ministr sociální péče se zmocňuje,
by povolil jiný postup při udělování
podpor v nezaměstnanosti, podle tohoto zákona skupinám
podnikatelů, kteří nechtějíce
propustiti nezaměstnané dělníky, vyplácejí
jim na dále mzdu aspoň ve výši těchto
podpor.
Ministr sociální péče může
dále zmocniti výbory demobilisační,
by v případech, zasluhujících zvláštního
ohledu, povolovaly výjimečně podporu v nezaměstnanosti
až do 2 korun denně též osobám,
neuvedený m v § 1.
Podpory podle tohoto zákona nemají právních
následků podpory chudinské.
Veškeré písemnosti, souvisící
s řízením o těchto podporách,
jsou prosty kolkův a poplatků.
Příslušníkům osob demobilisovaných,
kteří měli nárok na vyživovací
příspěvek do 15. listopadu 1918, přísluší
tento nárok do 22. prosince 1918, je-li demobilisovaný
bez zaměstnání.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 15. prosince 1918 a pozbývá jí dnem
15. února 1919.
Ministři sociální péče, vnitra,
financí, obchodu, dopravy, veřejných prací
a zemědělství jsou pověřeni,
by tento zákon provedli.
V Praze 5. prosince 1918.