Zasedání Národního shromáždění československého roku 1918.

Tisk 160.

Vládní návrh

na vydání zákona o změně vojenského trestního řádu.

Odůvodnění:

Změny ústavní ve státě československém nemohou zůstati bez vlivu i na trestní řád pro soudy vojenské.

Vzhledem na všeobecný stav věcí jest nejvýš nutno, aby také tyto soudy činnost svoji co nejdříve zahájily.

Dosažení tohoto cíle jest možno nejsnáze v rámci posavadního vojenského trestního řádu s odchylkami, ústavou státní a zásadami demokratickými podmíněnými.

Odchylky tyto týkají se těchto ustanovení zákonných:

I. Rovnost gážistů i mužstva v příslušnosti soudní.

Vedle posavadního znění zákona podléhali gážisté pro přestupky soudu divisnímu, mužstvo soudu brigádnímu.

Odporuje demokratickému zřízení státnímu, aby se činily rozdíly v soudní příslušnosti podle stavu obviněného; příslušnost soudní omezuje se tudíž všeobecně podle povahy trestního činu.

II. Neodvislost soudcovská.

Neodvislost soudců vojenských třeba zaručiti zásadně ve stejné míře jako neodvislost soudců civilních.

III. Příslušnost soudní.

Podle posavadního znění zákona řídí se příslušnost soudů podle příslušnosti vojenských velitelů, na soudy ty poukázaných.

Pro zrušení instituce příslušných velitelů (IV.) jest nutno, aby se příslušnost soudů jiným způsobem určila. Nejúčelněji stane se tak podle místa dopadení při činu trestném.

IV. Příslušný velitel.

Instituce příslušného velitele jeví se jako zbytek z procesu inkvisičního (t. zv. soudní pán). Tato instituce neosvědčila se však, jak zkušenost ukázala; jest nejen věcně zbytečná, nýbrž ohrožuje také přímo neodvislost soudu a zdržuje chod řízení trestního.

Příslušnému veliteli schází znalost zákonu, k rozhodování právních otázek nezbytná, a odkazuje jej na konec přece jen na návrh jeho odborně vzdělaného justičního referenta; tento návrh jest také zpravidla, neplatí-li na škodu věci jediné libovůle příslušného velitele, pro jeho rozhodnutí směrodatný. V takových případech má tedy rozhodnutí příslušného velitele ráz čisté formálnosti, které již z ohledů praktických úplně lze pohřešovati.

Z těchto důvodů se instituce příslušných velitelů zrušuje.

V. Žalobci u soudů brigádních.

Žalobců u soudů brigádních jsou po zákonu povoláni také ku provedení řízení vyhledávacího. Proto jejich činnost nutně podmiňuje, aby to byly osoby se vzděláním vojensko-právnickým.

VI. Rozhodování u soudů brigádních.

Soudům brigádním přísluší rozhodování trestních případů povahy celkem jednoduché. Vzhledem k úspoře sil pracovních se odporučuje, aby rozhodování u těchto soudů po příkladu soudů okresních ponecháno bylo samosoudci.

VII. Složeni soudu rozhodovacího a odvolacího.

Podle zkušenosti posud nabytých jeví se přibrání druhého důstojníka justičního do rozhodovacího soudu při soudech divisních nezbytně nutným.

Přibrání přísedících ze stavu mužstva do rozhodovacího soudu divisního děje se proto, by se uplatnily zásady demokratické.

U odvolacího soudu divisního jde v převážné většině případův o řešení otázek jen vojensko-právnických; proto je třeba, aby živel vojensko-právnický v soudu tom byl zesílen.

U nejvyššího vojenského soudního dvora osvědčily se úplně senáty pětičlenné, pokud jsou již zákonem k rozhodování povolány; proto a po příkladu organisace nejvyššího soudu civilního zavádí se pětičlenné senáty pro všechny případy právní vůbec.

VIII. Organisace nejvyššího vojenského soudního dvora.

Posavadní president a místopresidenti stavu bojovného u nejvyššího vojenského soudního dvora jsou funkce jen representativní, beze vší věcné účasti na rozhodování a práci tohoto soudu; k tomu nedostává se jim také potřebné způsobilosti odborné. Pro jejich odstranění platí vedle zřetele na značné finanční úspory částečně také důvody, které vedly k zrušení instituce příslušných velitelů.

IX. Stanné právo.

Stanné právo jest instituce právní, která se odporučuje jen pro ony nejkrajnější případy, ve kterých není možné zachovati veřejný pořádek jiným způsobem.

Aby se zabránilo každému ukvapenému nebo neoprávněnému užití tohoto trestního prostředku, jest třeba ustanoviti, že stanné právo v nižádném případě bez předchozího vyhlášení nemůže býti nařízeno (posud tomu bylo tak v případech § 433 tr. ř.) a že právo vyhlásiti je spadá výhradně do právomoci ministra pro národní obranu. Tím zaručuje se jednotné a účelné užití toho to trestního prostředku.

Zvláštní poměry u armády v poli, které často nestrpí odkladu, ospravedlňují to, aby ministr pro národní obranu byl zmocněn, přenésti právo vyhlásiti stanné právo na nejvyššího velitele v poli.

X. Řízení v poli.

Posavadní ustanovení zákona o řízení v poli nezaručují spravedlivého a neodvislého soudnictví. Není překážek, aby předpisy pro řízení u soudů brigádních a divisních byly uvedeny v platnost také pro obvod armády v poli. Aby provádění trestních řízení co nejméně rušilo vlastní úkoly armády v poli, zmocňují se vojenští zástupci (funkcionáři), aby odložili hlavní přelíčení v případech méně nutných.

Národní shromáždění nechť se usnese:

Zákon,

kterým se mění ty to články vojenského trestního řádu

(viz přílohu).

Návrh tento budiž přikázán výboru právnímu a budiž výboru tomuto uložena denní lhůta, aby podal zprávu, dorozuměje se s branným výborem.

V Praze, 4. prosince 1918.

Ministr národní obrany:
V. Klofáč.

Zákon ze dne

jimž se některá ustanovení vojenského trestního řádu prozatímně mění.

Článek I.

K § 6.

Rozsudky se vynášejí jménem republiky.

Článek II.

K § 20.

Důstojníci a osoby, jim na roveň postavené, podléhají pro trestní činy, v § 20: 1 vytčené, soudům brigádním.

Článek III.

§ 26. doplňuje se tímto odstavcem:

Co do sesazení s úřadu, prozatímního zproštění služby a dání na odpočinek platí pro důstojníky justiční jako soudce táž ustanovení jako pro soudce civilní.

Článek IV.

§ 23. zní:

Příslušnost jednotlivých soudů brigádních a divisních vztahuje se na všechny osoby podrobené vojenské trestní právomoci, které dopadeny budou v jejich obvodech.

Pozdější změny v pobytu obviněného nemají vlivu na příslušnost.

Článek V.

K §§ 27. a násled.

Instituce příslušného velitele se zrušuje; jeho práva přecházejí na vojenské zastupitelství (funkcionáře voj. zastupitelství), pokud tento zákon nestanoví odchylek.

Příslušnost voj. zastupitelství (funkcionáře) řídí se podle příslušnosti soudu, na který jest odkázán.

Článek VI.

K § 38.

Spojení trestních věcí a jeho zrušení ve smyslu § 38. náleží nejvyššímu voj. soudnímu dvoru.

Článek VII.

K §§ 39. a 40.

Spor o příslušnost rozhoduje nejvyšší vojenský soudní dvůr, jde-li o spor s civilními úřady, ve srozumění s povolanými nejvyššími úřady civilními.

Článek VIII.

K § 44.

Jako žalobci u brigádního soudu vystupují funkcionáři voj. zastupitelství, kteří náleží stavu důstojníků justičních.

Článek IX.

K § 53.

U brigádního soudu rozhoduje důstojník justiční jako samosoudce.

Článek X.

K §§ 55. a násled.

Rozhodovací soud při soudech divisních skládá se ze dvou důstojníků justičních, z nichž vyšší, (starší) předsedá, dále ze tří přísedících.

Tito přísedící náleží podle stavu obžalovaného mužstvu nebo stavu gážistů.

Přísedící gážisté náleží zásadně stavu branných důstojníků.

Nenáleží-li obžalovaný gážista této skupině, buďtež přísedící povoláni pokud možno z jeho skupiny stavovské.

Článek XI.

§ 58., odstavec 2. odpadá.

Článek XII.

K § 59.

Odvolací soud při soudech divisních skládá se ze tří důstojníků justičních, z nichž nejvyšší (nejstarší) předsedá, a ze dvou důstojníků stavu branného.

Článek XIII.

K § 62.

President a místopresident nejvyššího vojenského soudního dvoru náleží stavu důstojníků justičních.

Článek XIV.

K § 64.

Na místě odstavců 3-5 platí toto ustanovení:

Senáty povolané k rozhodnutí určité záležitosti právní skládají se ve všech případech z před sedy a 4 radů nejvyššího vojenského soudního dvoru.

Článek XV.

K §§ 65. a násled.

Ustanovení o vedoucím senátním předsedovi se zrušují; jeho funkce přechází na presidenta (místopresidenta).

Článek XVI.

Ustanovení § 67. se zrušují.

Článek XVII.

K § 68.

Plenum nejvyš. voj. soudního dvoru skládá se z presidenta (místopresidenta) a z radů.

Článek XVIII.

Ustanovení § 71. se zrušují.

Článek XIX.

K §75.

Ustanovení druhé věty druhého odstavce se zrušuje.

Článek XX.

§ 80. zní:

Po stránce úředního jazyka platí ustanovení jako u civilních soudů trestních.

Článek XXI.

Na místě §§ 91. až 93. platí:

Obhájci mohou býti mimo aktivní a neaktivní důstojníky justiční jen osoby, způsobilé k obhajování ve věcech trestních ve státě československém.

Článek XXII.

K § 106.

Stížnost do odepření trestního stíhání jde ve všech případech k nejvyššímu vojenskému soudnímu dvoru.

Článek XXIII.

K § 114.

Stížnost proti zakročení voj. zastupitelství (funkcionáře) jde ke generálnímu vojenskému zástupci, stížnost proti zakročení tohoto k ministerstvu pro národní obranu.

Článek XXIV.

K § 138.

Shledá-li vojenské zastupitelství (funkcionář), že trestní věc může se vyříditi cestou disciplinární (§ 2.), nebo že oznámený jemu čin tvoří pouhý přestupek disciplinární, odstoupí trestní oznámení představenému velitelství udaného, aby vyměřilo trest.

Proti tomuto rozhodnutí voj. zastupitelství (funkcionáře) přísluší poškozenému, soukromému žalobci i představenému voj. velitelství stížnost k nejvyššímu voj. soudnímu dvoru podle § 106.

Článek XXV.

K § 150.

Soudním svědkem může býti každý hodnověrný, svéprávný muž.

Článek XXVI.

K § 169.

Rozhodnutí o tom, má-li obviněný pro trestní řízení býti sproštěn služby, přísluší představenému velitelství.

Článek XXVII.

§ 170. zní:

Představené velitelství může k návrhu voj. zastupitelství (funkcionáře) nebo soudu naříditi, že obvinění, kteří jsou aktiv. voj. osobami, až do ukončení trestního řízení mají se zdržovati v sídle soudu.

Článek XXVIII.

Ustanovení 2. odstavce § 173. se zrušuje.

Článek XXIX.

Ustanovení 2. odstavce § 198. se zrušuje.

Článek XXX.

Ustanovení 2. odstavce § 248. zní:

Aby šarže náhradního soudce souhlasila se šarží člena válečného soudu, jenž má býti zastoupen, se nepožaduje.

Článek XXXI.

Ustanovení 2. odstavce § 257. se zrušuje.

Článek XXXII.

Ustanovení 2. odstavce § 266. zní:

Posluchače, kteří podléhají voj. disciplinární trestní právomoci, nechť předseda oznámí jejich představenému velitelství, aby byli potrestáni; podle okolností může osoby tyto dáti též zatknouti.

Článek XXXIII.

Ustanovení 2. a 3. odstavce § 267. zní:

Osoby vojenské disciplinární trestní právo moci podléhající nechť předseda oznámí jejich představenému velitelství, aby byly potrestány; podle okolností může osoby tyto dáti též zatknouti. Obžalovaným, kteří jsou civil. osobami, uloží předseda některý z trestů nebo zostření, v § 149., odst. 3. uvedených.

Článek XXXIV.

První věta 1. odstavce § 268. zní:

Dopustí-li se takové nepřístojnosti obhájce, může býti předsedou pokárán; je-li podroben voj. disciplinární trestní právomoci, může býti podle okolnosti oznámen dotčenému představenému, aby byl potrestán.

Článek XXXV.

3. odstavec § 268. zní:

Každé potrestání obhájce, který není vojákem z povolání, budiž oznámeno jeho příslušnému úřadu disciplinárnímu.

Článek XXXVI.

Ustanovení § 271. zní:

Vojenský zástupce (funkcionář) může býti předsedou pro nepřístojnosti pokárán. Podle okolností předseda oznámí vojenského zástupce generálnímu voj. zástupci, funkcionáře představenému voj. zastupitelství, aby byl potrestán.

Článek XXXVII.

l. odstavec § 273. zní:

Přelíčení řídí předseda.

Článek XXXVIII.

Ustanovení 2. odstavce § 285. zní:

Postavení tváří v tvář (§§ 167. a 198.) nařizuje předseda.

Článek XXXIX.

První věta § 301. zní:

Válečný soud nemůže se prohlásiti nepříslušným z té příčiny, že věc podle § 2. byla by mohla býti vyřízena způsobem disciplinárním.

Článek XL.

K §§ 356., odst. 3, a 375., odst. 3.

Zní-li rozsudek na trest smrti, odešle nejvyšší vojenský soudní dvůr spisy ministerstvu pro národní obranu k dalšímu opatření.

Článek XLI.

K § 376.

Generální vojenský zástupce může zmateční stížnost pro zachování zákona podati též z moci úřední.

Vojenští zástupci (funkcionáři) nechť oznámí případy pro takovou zmateční stížnost se hodící generálnímu vojenskému zástupci.

Článek XLII.

K §§ 382. a násled.

Vykonávací doložka odpadá.

Článek XLIII.

Ustanovení § 421. zní:

Rozsudky na ztrátu šarže vykonávají se, jakmile nabyly moci práva.

Článek XLIV.

K hlavě XXVI:

Vyhlášení stanného práva náleží až do dalšího ustanovení vždy výhradně do právomoci ministra pro národní obranu.

Nařízení stanného práva bez předchozího vyhlášení jest nepřípustno.

Ministr pro národní obranu jest zmocněn, právo k vyhlášení stanného práva pro obvod armády v poli pro věci, ve voj. trest. zákoně a soudním řádu uveden, přenésti na nejvyššího velitele.

Článek XLV.

Ustanovení § 436. zní:

Při vyhlášení stanného práva zůstanou ustanovení tohoto zákona o příslušnosti netknuty.

Článek XLVI.

K §§ 438. a 440.:

Na místě rozkazu v §§ 438. a 440. uvedeného podá vojenský zástupce návrh, aby bylo zahájeno řízení podle stanného práva.

Článek XLVII.

První věta 2. odstavce § 439. zní:

Stanný soud skládá se z týchž osob jako válečný soud u soudu divisního.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP