kterými se zřizují:
1. česká vysoká škola zvěrolékařská,
2. stipendia pro české studující
zvěrolékařství na cizích školách
zvěrolékařských,
3. fond ke vzdělání učitelských
sil pro vysoké školy.
Školský výbor usnesl se projednati tři
návrhy člena Národního shromáždění
profesora Srdínka, kterými se žádá
zřízení české vysoké
školy zvěrolékařské (tisk 11.),
povolení stipendií pro české studující
na cizích školách zvěrolékařských
(tisk 10.) a zřízení fondu ke vzdělání
učitelských sil pro vysoké školy (tisk
12.) v jediné debatě sub uno, zvolil referentem
navrhovatele prof. Srdínka a ustanovil k projednání
návrhů zvláštní schůzi
na den 4. prosince 1918 o 9. hodině ranní, do které
přizváni z kruhů zvěrolékařských
a dostavili se tito experti: profesor Dr. Th. Kašpárek,
zvěrolékaři Mráz - Marek,.starosta
spolku českých zvěrolékařů
z Loun, Dr. Pfaff, místostarosta, a Emanuel Hofhanzl z
Chlumce n./C., člen výboru jmenovaného spolku,
a za spolek zvěrolékařů na Moravě
a ve Slezsku Dr. J. Taufer z Brna.
Historie požadavku zřízení české
školy zvěrolékařské tvoří
již celou literaturu a nebylo jediného většího
sjezdu ať lékařského a zvěrolékařského,
ať zemědělského, který by nebyl
volal po splnění tohoto požadavku. I sbory
zákonodárné se tímto tématem
obíraly a tu zejména budiž uvedeno, že
poslanecká sněmovna bývalého Rakouska
se v r. 1894 vyslovila pro resoluční návrh
M. U. Dr. Jana Dvořáka, kterým byla vláda
vyzvána ke zřízení nových dvou
škol zvěrolékařských, jedné
pro země české a druhé pro země
alpské. Sněm království Českého
schválil dne 1. března 1897 ve druhém čtení
návrh komise zemědělské, který
zněl: "Slavný sněme račiž
se usnésti: Zemskému výboru se ukládá,
aby s největším urychlením vyjednával
s vládou, by k odstranění citelného
nedostatku zvěrolékařů, vzdělaných
v nejdůležitějších praktických
oborech, zřízena byla pro království
České v Praze česká zvěrolékařská
škola."
Nutnost zřízení školy netřeba
široce odůvodňovati. Zvěrolékařství
jest jediný obor, pro jehož studium nemáme
v oblasti našeho státu dosud žádné
vyšší ani nižší školy.
To jest důvodem, proč se přichází
s návrhem tímto přede všemi ostatními,
které v ohledu doplnění vysokého školství
českého budou projednávány. Stav chovu
dobytka utrpěl válkou takové zkázy,
že bude nutno započíti s opatřováním
nového stavu od základny. Tu radou i pomocí
po řadu let musí zemědělci k ruce
státi prakticky vyškolení zvěrolékaři;
rovněž organisace služby veterinární
musí býti zlepšena.
Nová škola svými ústavy má sloužiti
k bádání o normálních podmínkách
chovu i o nemocích a nákazách všeho
druhu.
Na ústavech a výzkumných stanicích
má býti pěstována věda zvěrolékařství
českým jazykem, což dosud bylo možno jen
v míře obmezené.
Konečně zřízení domácí
školy má také význam sociální,
neboť tím se studium toto zlevni a učiní
přístupným i méně majetným
neb pomocí stipendií i nemajetným studentům.
Podmínky pro zřízení školy takové
jsou splněny: posluchačů jest dostatek a
také síly učitelské bude možno
včas připraviti. Na škole vídeňské
a lvovské studuje zvěrolékařství
v tomto semestru na 300 českých studentů.
Pro první a druhý ročník bude možno
síly učitelské připraviti do podzimu
1919 a další síly pro třetí a
čtvrtý ročník mají času
na přípravu 2 a 3 roky.
Co se nákladu týče, poznamenává
se, ze řádný roční rozpočet
na vídeňskou školu o 4 ročnících
činil okrouhle 250.000 K, což platí také
o škole lvovské.
Pánům expertům, kteří se vyjádřili
všichni pro potřebu zřízení této
školy, dány byly hlavní dvě otázky:
kde škola má býti umístěna a
kdy má býti otevřena. Přítomni
páni experti se vyslovili pro Prahu, avšak p. Dr.
Taufer jménem zvěrolékařů moravských,
slezských a slovenských přednesl projev pro
umístění v Brně; pro svou osobu se
vyslovil pro Prahu. Pro umístění v Brně
se vyslovili dále členové výboru:
Dr. Budinský, posl. Konečný, řed.
Babánek a poslanec Aust. Většina členů
výboru vycházela z těchto důvodů,
mluvících pro umístění školy
v Brně, přednesených referentem: jest třeba
projeviti při prvé této příležitosti
ochotu vůči Moravě, kdyžtě všechny
centrální úřady nutně jsou
umístěny v Praze. Brno dále jest položeno
ve středu celého státu a tím všemu
studentstvu, pokud bude jediná škola toho druhu, snadněji
přístupno. Periferie města v Brně,
kde bude škola s klinikami umístěna, jest blíže
centru než v Praze a budou proto míti studenstvo i
profesoři z města blíže do ústavů
školy. Na druhé straně opětně
budou kliniky a ambulance školy snadněji přístupny
zemědělským chovatelům dobytka z celého
okolí Brna, což o Praze tvrditi nelze. Ředitel
Babánek přednesl sdělení, ze agrární
klub se jednohlasně rozhodl pro umístění
školy v Brně. Hlasováno bylo o umístění
školy dvakrát, nejprve o definitivním umístění
a tu vyslovilo se pro Brno 13 členů výboru,
jeden pro Prahu. Páni experti si přáli aspoň
provisorní otevření školy v Praze. Výbor
však odmítl provisorium 7 hlasy proti 6.
Dobu otevření školy stanovili páni experti
na 1. října 1919 a to otevření ihned
prvních dvou ročníků. Referent vzal
toto přání za podklad svého návrhu,
který jednomyslně schválen. Zásada
zřízení vysoké školy zvěrolékařské
také schválena všemi 16 přítomnými
členy výboru.
Co se stipendií pro české studující
zvěrolékařství na cizích vysokých
školách týče, vysloven s návrhem
souhlas všemi pány experty. Žádáno
pouze, aby výše stipendia byla nejméně
1000 K ročně. Obnosy určené k tomu
cíli pro léta 1919-21 jsou jenom přechodním
zatížením rozpočtu a po r. 1921 položka
tato z rozpočtu z největší části
zmizí. Návrh přiložené osnovy
přijat jednomyslně.
V bývalém Rakousku byly zřízeny centrální
kredity pro vzdělání akademického
dorostu, pro informační cesty profesorů,
pro vydávání učebných pomůcek,
učebnic a pod. Bohužel, z těchto kreditů
měli lví podíl Němci a Poláci,
Čechům jen tu a tam poskytnut byl drobt z povolených
obnosů. Češi museli většinou z
vlastních prostředků se chystati k dráze
akademické nebo jsouce asistenty za žebráckou
odměnu 1200 K konati povinnosti asistentské a vedle
toho vědecky pracovati. A přece jsme měli
v létech 1900 a později dostatek sil, abychom mohli
obsaditi druhou universitu, která po prohlášení
Gautschově z r. 1905 se zdála blízkou. Leč
léta míjela a druhá universita se skutkem
nestala. Dorost připravovaný pro druhou universitu
nastoupil po starých profesorech na universitu pražskou,
z části sedí jako šediví mimořádní
profesoři s platem i bez platu v Praze.
Nastává úkol připraviti síly
pro nové vysoké školy: pro 3 světské
fakulty druhé university, pro školu zvěrolékařskou,
zemědělskou a lesnickou a doplniti první
universitu, obě techniky a školu báňskou.
Dorostu vědeckého pro všecky tyto školy
není; to, co je zde, nestačí.
První naléhavou potřebou jest vytvořiti
tento dorost a k tomu je nutně třeba podpory hmotné,
neb vědecká práce musí býti
veřejností co celkem stejně hodnocena aspoň
tak, jako každá jiná duševní neb
tělesná práce.
Navrhuje se proto zřízení fondu 500.000 K
na stipendia nejméně po 2000 K pro kalendářní
rok 1919 a 1920. Stipendia uděluje ministerstvo k návrhu
profesorských sborů na dobu nejméně
2 roků ročním obnosem nejméně
2000 K.
Opětně se poznamenává, ze položka
tato jest pouze dočasným zatížením
státního rozpočtu, neboť po uplynutí
periody 2 roků se uvidí, v jaké výši
dále tento fond se má stabilisovati v řádném
rozpočtu.
Návrh referentův schválen jednohlasně.
Referent prof. Srdínko předložil dále
tyto resoluční návrhy:
Veškeré referáty v ministerstvu školství
a národní osvěty buďtež svěřeny
sílám odborně kvalifikovaným.
Ministerstvu školství a národní osvěty
se ukládá, aby soukr. docentům, pokud jsou
v jiné státní neb veřejné službě,
byla umožněna vědecká činnost
a příprava pro akademickou dráhu učitelskou
podle možnosti udělením celé dovolené
s požitky dotyčného služebního
místa.
Dotace a paušály vědeckých ústavů
českých vysokých škol, snížené
po dobu války na dvě třetiny, buďtež
od 1. ledna 1919 vypláceny v plné výši.
První resoluční návrh jest odůvodněn
takto: Výbor používá první příležitosti,
kdy má býti uloženo ministerstvu školství
a národní osvěty provésti zákony,
vyžadující sil odborných, aby požadoval
jmenování odborných sil na místa referentská.
Druhý resoluční návrh má toto
odůvodnění: Výchova akademických
učitelů může býti podporována
vedle udílení stipendií také poskytováním
dovolené z úřadu silám již habilitovaným.
Třetí resoluční návrh vyplývá
z nutně větší hmotné potřeby
ústavů, do kterých nastoupí stipendisté
k vědecké práci.
Všecky tři resoluční návrhy schváleny
výborem jednomyslně.
Školský výbor tudíž navrhuje: Slavné
Národní shromáždění račiž
třem připojeným osnovám zákonů
uděliti ústavním způsobem souhlas
a račiž také schváliti tři ve
zprávě uvedené resoluční návrhy.
V Praze 5. prosince 1918.
předseda dle stáří.
referent. |
V Brně se zřizuje česká státní
"Vysoká škola zvěrolékařská"
s vyučovací řečí českou.
První a druhý ročník bude otevřen
počátkem října 1919, třetí
počátkem října 1920 a čtvrtý
počátkem října 1921.
Provedením zákona pověřuje se vláda.
Pro dobu přechodnou, než bude zřízena
úplná česká státní vysoká
škola zvěrolékařská, zřizují
se pro české posluchače zvěrolékařství
na vysokých školách zvěrolékařských
cizích států státní stipendia.
Pro studijní rok 1918-19 povoluje se k tomu účelu
210.000 K, pro studijní rok 1919-20 140.000 K a pro studijní
rok 1920-21 70.000 K na stipendia nejméně po 1.000
K.
Provedením tohoto zákona pověřuje
se státní úřad pro školství
a národní osvětu.
ze dne ....... o zřízení fondu ke vzdělání
učitelských sil pro vysoké školy.
Na podporu a přípravu naléhavě potřebných
sil učitelských a vědeckých pro české
vysoké školy povoluje se pro dvouleté období
1919-1920 obnos 500.000 K.
Z obnosu tohoto se udělují stipendia kandidátům
povolání akademického penízem nejméně
2000 K ročně na dobu 2 roků k návrhům
sborů profesorských.
Provedení tohoto zákona se ukládá
státnímu úřadu pro školství
a národní osvětu.