Zasedání Národního shromáždění československého roku 1918.

Tisk 147.

Návrh

Dra Engliše s osnovou zákona o organisaci statistické služby.

Statistika jest předpokladem legislativy i správy; organisace statistiky náleží proto k prvním úkolům státním. Už příprava konstituanty bude předpokládati statistický materiál a proto musí už Národní shromáždění organisaci statistiky rozřešiti. Volební okresy předpokládají sčítání lidu.

V území Československého státu máme tři kanceláře statistické (nebo úřady statistické) zemské a několik obecních. Zemské jsou v Praze, v Brně a v Opavě. Moravský úřad v Brně vlastně nefunguje, úřad v Opavě jest úplně německý. Z komunálních jest nejdůležitější v Praze a v Brně.

V bývalém Rakousku obstarávala ústřední statistickou službu Ústřední statistická komise, přidělená ministerstvu vyučování ve Vídni, avšak resortní správa sbírala a publikovala podle administrativních hledisek též svou vlastní statistiku, tak všechna ministerstva, zvláště obchodu, železnic atd.

Definitivní organisace statistických úřadů v Československém státě závisí na organisaci veřejné správy vůbec a byla by tedy jiná při zachování zemí jako správních celků, jiná při rozkladu zemské správy na krajská zřízení. Avšak tyto nyní ještě nerozřešené otázky dotýkají se organisace statistické služby pro územní svazky, státu podřízené, nikoli organisace ústřední statistické služby. Tu možno a nutno řešiti hned.

Jest třeba Ústředního statistického úřadu, jenž by koncentroval veškerou statistickou službu ve státě, pokud by ze zvláštních důvodů zřejmě nebyla vyhrazena od případu k případu resortní správě. Z formální povahy statistické služby nevyplývá snad její souvislost s některým resortem; avšak ani obsahové souvislosti zde není při všeobecnosti materie, jež se podrobuje statistickému pozorování. Přidělení Ústřední statistické komise ve Vídni ministerstvu vyučování pohřešovalo tedy všeho vnitřního odůvodnění. Nezbývá, než postaviti službu statistickou vedle resortní správy a podříditi ji přímo ministerskému předsedovi. V tom jest mezi vynikajícími statistiky souhlas.

Stavějí-li se v moderní době při ústřední správě exekutivě po bok poradní sbory, rady (pracovní rada, železniční rada, zdravotní rada), jest tento princip ve statistické správě už dávno samozřejmý. Zemský statistický úřad v Praze skládal se ze Zemské statistické komise jako poradního sboru a z kanceláře jako výkonného orgánu. Tak tomu bylo i u Ústřední statistické komise ve Vídni. Proto musí i naše Ústřední správa statistická míti statistickou radu a výkonný úřad. Statistická rada dává směr a podklad práci úřadu, stanoví zejména, co a jak má býti statistickému šetření podrobeno. Jest důležité, aby v této radě byly zastoupeny všechny resorty ústřední státní správy, ale i ostatní organisace zájmové (zemědělství, obchod, průmysl), věda atd. Složení statistické rady záviseti bude na budoucí konstrukci veřejné správy vůbec - proto nutno složeni její ponechati způsobu nařizovacímu, aby bylo možno ji přizpůsobovati měnícím se poměrům. Složení této rady jest zvláště proto důležité, poněvadž rozhodnutí její o tom, že se mají určité okolnosti vyšetřiti, involvuje, jak se dále navrhuje, povinnost občanskou podávati zprávy. Důležitost statistické rady vedla k tomu, že jest k nařízení kompetentní celá ministerská rada (ministerský předseda v dohodě se všemi resortními ministry).

Úřad ústřední státní statistiky bude nesporně úřadem velikým a poroste úměrně se socialisací správy a koncentrací statické služby. Připomeňme v té věci periodické ohromné operáty sčítání lidu, závodů, stálou statistiku o pohybu obyvatelstva, soudnictví civilního a trestního, úvěrnictví, pojišťování, zahraničního obchodu, finanční atd. Úřad bude předpokládati u vedoucích úředníků vysokou kvalifikaci vědeckou. To se musí zračiti i v representaci úřadu. Úředník stojící v čele úřadu musí státi zároveň v čele statické rady, aby náležel k nejvyšším státním úředníkům. Navrhuje se proto, aby byl pojítkem mezi oběma. Tato funkce žádá, aby náležel k nejvyšším státním úředníkům. Navrhuje se proto, aby byl státním tajemníkem. Nepřipouštěl-li by toho zatím přijatý zákon o státních tajemnících, mohl by býti odborným přednostou s charakterem předsedy statické státní rady a státního statistického úřadu. Ostatní podrobnější vybudování úřadu záviseti bude v ministerstvech a proto jest nutno vyhraditi ho způsobu nařizovacímu.

O organizaci lokální statistické služby nelze, jak řečeno, nyní nic pevného stanoviti. Každým způsoben budou však míti i místní samosprávné svazky své úřady statistické nebo aspoň referáty. Orgány tyto budou však míti vlastní místní úkoly, mohou však konati platné služby jako sběrny statistického úřadu státního. Pro tento úkol musí býti zvláště zákonnou normou podřízeny statistickému úřadu státnímu.

Veškerá statistická služba, úplnost a pravdivost statistiky trpěla doposud dvojím. Jednak tím, že se statistická služba všeobecně příliš podceňovala a nebylo všeobecné zákonné povinnosti občanského podávati pravdivá statistická data, jednak ale tím, že obava před daněmi byla překážkou statistické pravdivosti. Následek jest, že nákladné a ohromné práce statistické vedou k výsledku, jež sloužiti mohou jen k povrchní orientaci anebo, jsouce vnitřně bezcenné, jsou nebezpečným podkladem správy i legislativy. Uznává-li se veliké náklady finanční k tomuto účelu, jest naprosto nutno založiti vnitřní hodnotu statistiky. Vzhledem k dvojici momentu, jež stojí této vnitřní hodnotě v cestě, jest třeba dvojího opatření, Jest třeba založiti občanskou statistickou povinnost, jest však třeba zaručiti, že nemůže býti statistických dat použito k žádnému jinému účelu, zejména též ne k účelu bernímu.

V návrhu staví se proto povinnost statistická jednotlivých obyvatelů státu a nucených i dobrovolných svazků ve státě pod sankci politické pokuty. S tím souvisí právo statistického úřadu opatřiti si data nedbalého občana nebo svazku na jeho vrub. Zneužití vyšetřených okolností k jiným než statistickým účelům trestati se má u úředníků soudně, tedy přísněji, nežli u občanů.

Všeobecná statistická povinnost by se však snadno mohla třeba státi pro občanstvo metlou. Jest proto třeba obmezení této povinnosti. Takovéto obmezení nemůže obsahovati zákon, nemá-li se státi každé takové ustanovení brzo nepružným. V návrhu jest proto obmezení pojato jinak. Statická povinnost vztahuje se jen na taková šetření, na nichž se usnesla statistická rada, čímž jest dána dostatečná kautela proti každému zneužití.

Prvním základem pro státní statistický úřad by byla Zem. statistická kancelář, kterou třeba vzíti do správy a dále vybudovati. Zemskou statistickou komisi dosavadní třeba zrušiti.

Provedením se prověřuje předseda ministerstva, jemuž má býti úřad podřízen, avšak v dorozumění se všemi resortními ministry, poněvadž při všeobecnosti statistické služby po stránce druhové jsou všichni na ní interesováni, a dále vzhledem k veliké důležitosti složení statistické rady, jejíž složení se stanoviti má nařízením. Z těchto důvodů navrhují: Slavné Národní shromáždění račiž se usnésti:

Zákon ze dne ...... 1918

o organizaci statistické služby.

§ 1.

Službu státní statistiky obstávati bude pro obvod celého československého státu:

a) státní rada statistická jakožto orgán poradní a usnášející:

b) státní úřad statistický jakožto orgán výkonný.

§ 2.

Statistická rada i statistický úřad jsou bezprostředně podřízeny předsedovi ministerstva. V čele státní rady statistické a zároveň státního statistického úřadu stojí státní tajemník statistiky.

§ 3.

Složení, kompletace a způsob jednání státní rady statistické upraví se nařízením. Nařízením stanoví se též složení a působnost státního statistického úřadu.

§ 4.

Každý obyvatel státu, vyjímaje osoby požívající exteritoriality jest povinnen podávati správně a pravdivě všechny údaje a zprávy, jichž bude požadovati státní úřad statistický přímo nebo nepřímo jinými orgány neb úřady podle usnesení státní rady statistické

Porušení této povinnosti bude se trestati politickými úřady první stolice pokutou do 1000 korun, při opětování nebo za přitěžujících okolností vězení do šesti měsíců a pokutou bez omezení.

Státní statistický úřad může mimo to provésti šetření na útraty provinilého.

§ 5.

Ustanovení § 4. platí též pro všechny nucené místní i zájmové svazky ve státě, jakož i pro spolky, družstva a výdělečné společnosti všeho druhu. Za doplnění statistické povinnosti odpovědni jsou osobně ti, kdož po zákonu jsou oprávněni zastupovati příslušný svazek, spolek atd. na venek.

§ 6.

Úředníci a zřízenci jsou povinni zachovávati o všech věcech, při statistickém šetření úředně zjištěných, přísnou mlčenlivost vůči každému i jiným nežli statistickým úřadům.

Porušení této povinnosti se trestá bez újmy případné soukromé náhrady škody řádnými trestními soudy vězením do dvou let a pokutou 10 000 korun po prvé jako přestupek, při opětování nebo za přitěžujících okolností jako přečin.

§ 7.

»Zemská statistická kancelář království Českého« béře se se vším personálem a zařízením do služeb státních a pověřuje se úkoly státního úřadu statistického. »Zemská statistická komise království Českého« se zrušuje.

§ 8.

Zákon tento nabývá platnosti dnem vyhlášky. Provedení jeho se ukládá předsedovi ministerstva v dohodě se všemi resortními ministry.

Formální projednání tohoto návrhu provésti by mohla komise ústavní vzhledem k podřízení státního statistického úřadu předsedovi ministerstva, avšak též každá odborná komise vzhledem ke všestrannému obsahu statistiky. Vzhledem k přetížení ústavní komise a nejširší obsahové kompetence sociálně-politické komise navrhují:

Návrh tento budiž přikázán ku projednání výboru sociálně-politickému.

V Praze dne 1. prosince 1918.

Dr. Engliš,

F. Sís, Kunětická, Dr. Budínský, Dr. Fajfrlík, Heinrich, Dr. Fáček. Dr. Weyr, Dr. Schieszl, Sokol, Dr. Matoušek, Dr. Vrat. Černý, Dr. Vaněk, Dr. Jar. Stránský, Viktor Dyk, Janda, Dr. Kyjovský, Dr. B Němec, Ing. O. Nekvasil, Dr. Bulín, Dr. Lukavský, Dr. Franta, Machar.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP