Na základě usneseni Národního shromáždění
se nařizuje:
Pro ukládání všeobecné daně
výdělkové pro období 1918/19 pozbývají
platnosti veškerá ustanovení.první hlavy
zákona o osobních daních přímých
ze dne 25. října 1896, čís. 220 ř.
z. pokud se týkají úhrnu daně, stanovení
společnostních kontingentů a rozvrhu těchto
kontingentů na jednotlivé poplatníky.
Rovněž neplatí na období 1918/19 ustanovení,
ze slevy povolené na dani výdělkové
z důvodů válečných
započítati jest do úhrnu daně výdělkové.
Na období 1918/19 vřadí se do společností
berních poplatníci, kteří dne 1. ledna
1918 provozovali výdělkový podnik nebo vykonávali
zaměstnání k zisku směřující,
dle výše výdělkové daně
jim za rok 1917 dne 1. dubna 1918 předepsané (§
12., odstavec 6. a 7. zákona o daních osobních.)
Dále se vřadí do společností
berních opět podniky, které byly před
tím podle § 4. čís. nař. ze dne
7. března 1917, č. 109 ř. z. z kontingentu
vyřaděny.
O tomto vřadění se poplatníci zvláště
nevyrozumívají a nemají v § 15., odst.
3. zákona o daních osobních uvedeného
práva odvolati se proti vřadění.
Poplatníkům vřaděným do společností
herních bude všeobecná daň výdělková
na období 1918/19 uložena posavadními komisemi
pro daň z výdělku.
Doplňovací volby do těchto komisí
(§ 22., odst. 4. zákona o daních osobních)
se nekonají, dokud správa finanční
nenařídí, aby byly předsevzaty.
Komise pro daň z výdělku přikáže
každému poplatníku z.berních sazeb obsažených
v přehledu B k paragrafu 32. zákona o daních
osobních berní sazbu, která podle jejího
úsudku prostřední výnosnosti jeho
živnosti nebo jeho zaměstnání jest nejpřiměřenější,
přihlídající ku prostřední
výnosnosti živností a zaměstnání
jiných poplatníků společností
berní.
Komise pro daň z výdělku má posouditi
prostřední výnosnost, ocení volně
všechny vyšetřené, nebo jí jinak
známé poměry rozhodné.
Při tom má komise pro daň z výdělku
zjistiti podstatné známky, v jakém rozsahu
a s jakým výsledkem každý poplatný
podnik nebo zaměstnáni se provozuje, a vysloviti
svůj úsudek o tom, zdali prostřední
výnosnost hled c k rozsahu a výsledku provozování
jest obyčejná nebo větší neb
menší než obyčejná.
Sazba daně výdělkové uloží
se pro obě dvě léta 1918 a 1919 najednou.
Pro vyměření jsou rozhodný poměry
provozovací podle svého průměrného
stavu v roce 1917. Netrval-li podnik ještě celý
rok 1917, jsou rozhodný provozovací poměry,
které se dají očekávati pro prvních
dvanáct měsíců od počátku
provozování.
Podnikům nebo zaměstnáním v období
1918/19 nově vzniklým budiž daň uložena
dle provozovacích poměrů, které se
dají očekávati pro prvních dvanáct
měsíců od počátku provozování,
po případě pro kratší zbytek
období ukládacího.
Jsou-li v době ukládání daně
provozovací poměry rozhodné doby již
známy, uloží se daň dle nich a ne dle
poměrů, které se jen daly očekávati.
O jednotné zdanění nesamostatných
závodů vedlejších se závodem
hlavním (§ 37. odst. 2. až 4.) může
poplatník žádati nejpozději ve prohlášení
pro vyměření daně z výdělku.
Každý poplatník jest povinen podati u berního
úřadu vyměřovacího (okresní
politické správy, po případě
berní správy), v jehož obvodě má
daň býti předepsána (§ 38.) prohlášení
o okolnostech pro vyměřeni daně rozhodných
(§ 39.) a to nejdéle do 31. prosince
1918. Zvláštní předchozí výzvy
ku podání prohlášeni dle § 42.
zákona o daních osobních není třeba.
Pokud tento zákon nestanoví ničeho jiného,
platí předpisy zákona o přímých
daních.osobních ze dne 25. října 1896,
č. 220 ř. z., novely k němu ze dne 23. ledna
1914. č. 13. ř. z. jakož i ostatních
ohledně této daně platných zákonů
a nařízení.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Provedení tohoto zákona ukládá se
ministerstvu financí
Dle zákona o osobních daních přímých
ze dne 25. října 1896, č. 220 ř. z.
spočívá ukládání všeobecné
daně výdělkové na základě
kontingentováni a repartice úhrnu daně pro
všecky korunní země stanoveného. Vznikem
československého státu stala se tato zásada
a tudíž i veškerá ustanovení zákonná,
která se týkají zmíněného
pro celou říši stanoveného úhrnu
daně a jeho rozvrhu na jednotlivé berní společnosti
a dále na jednotlivé poplatníky bezpředmětnými.
Jest tedy potřeba změny těchto ustanovení
zákona. V tomto směru jsou dvě možnosti:
Buď setrvati na zásadě repartiční,
stanoviti nově pro stát československý
(vyjma Slovenska) úhrn daně výdělkové
a zříditi novou společnou kontingentní
komisi pro Čechy, Moravu a Slezsko, anebo upustiti vůbec
od kontingentování a repartice.
Těžkosti, které se v nynější
době v cestu staví první eventualitě,
jsou na bílední. Na druhé straně jest
však nesporné, že uložení daně
výdělkové pro rok 1918, které bylo
tak dlouho oddalováno, musí se státi co nejrychleji
a že tudíž změna zákona jest okamžitě
nutná. Nezbývá tedy jiné cesty, nežli
upustiti od zásady kontingentováni a repartice.
Při tom zjednoduší se i technika daňová.
Odpadne přetěžká revise kontingentů
společnostních, jež pro velice nestejnoměrné
ukládání za roky 1916 a 1917 jeví
nesprávný obraz poplatnosti, k čemuž
přispělo také značně, že
během války nařízené vyřazování
jednotlivých podniků z kontingentu nedalo se s patřičnou
úplností a stejnoměrností. Dále
odpadnou výpočty daně vzhledem k dosavadnímu
způsobu repartičních přirážek
a srážek, zůstanou uloženy sazby v celých
korunách, což zjednoduší předpisy,
odpisy a účetní práce. Hlavně
bude snazší, zkoumati stejnoměrnost zdanění
dle sazeb než dle ročních částek,
jež i při stejných měřítkách
se velice lišily pro nestejnost repartičních
procent.
Okolnost, že vyměřování daně
bude svěřeno týmž komisím, které
již dříve kontingentní daň ukládaly,
zabezpečuje poplatníkům stejnoměrné
nazírání na rozsah a ostatní známky
provozováni.
Dvouleté období ukládací bylo prozatím
podržeti, poněvadž uložením daně
za obě dvě léta najednou ušetří
se mnoho práce vyměřovacím úřadům,
jež v roce 1919 budou doháněním prací
zmeškaných a novými pracemi obtíženy.
Ušetří se i papíru, poněvadž
odpadnou opětné výtky, doplňky, vysvětlivky
atd. a bude možno ušetřiti i platebních
rozkazů za druhý rok, protože odpadne i repartice
za druhý rok a přirážky vypočtou
a poplatníkům se sdělí při
platbě, připomínce neb upomínce berními
úřady.
Další otázka jest rozhodnouti o základě
zdaňovacím a o době rozhodné pro stanovení
základu. Dle §§ 32. a 33. zákona o daních
osobních byla základem »prostředni výnosnost«,
resp. srovnání prostředni výnosnosti
živnosti a zaměstnání jiných
poplatníků společnosti berní. Skutečný
výnos neměl se ani zjišťovati (článek
23. č. 2. výk. nař. k I. hlavě zákona
o daních osobních), poněvadž by to mělo
škodlivý účinek na vývoj daně
z příjmů jako za patentní daně
živnostní a příjmové. Poněvadž
však s abstraktním pojmem prostřední
výnosnosti těžko pracovati, sestaveny byly
postupem času klice ukládací spočívající
oklikou na průměrném čistém
přijmu.
Ježto však jednak nesrovnalosti jednotlivých
kontingentů nedají se odstraniti, nedaly se odstraniti
nesrovnalosti zdaněni, ani když užilo se ve stejném
okrese ukládacím pro různé společnosti
berní týchž měřítek. Tím
méně daly se odstraniti nesrovnalosti zdanění
mezi různými okresy ukládacími a to
již proto, že komis,c jednotlivých společností
berních stanovily si autonomně své vlastní
»klíče«. Snahy po stanovení všeobecných
klíčů tříštily se o různost
společnostních kontingentů a o nemožnost
docíliti úplných, především
ale zcela správných údajů o vnějších
známkách provozovacích.
Stejnoměrnosti by se dosáhlo spíše,
kdyby základem byl skutečný čistý
příjem z doby rozhodné. Čistý
příjem musel by vsak býti zjištěn
nikoliv, jako se zpravidla při dani z přijmu děje,
jednou cifrou pro všechny podniky téhož poplatníka,
nýbrž (vyjímaje řídké
případy jednotného zdanění)
zvláště pro každý podnik. Kdyby
se snad chtělo při ukládání
daně výdělkové použíti
výsledku ukládáni daně z příjmů,
bylo by, nehledě ani k vážným principielním
závadám a námitkám, nutno vyčkávati
skončení značně opožděného
ukládání daně z příjmů,
čímž by se nezbytně nutné urychlení
vyměření daně výdělkové
zmařilo.
Nezbývá tedy, než zůstati při
»prostřední výkonnosti«, ale dodati,
že při úsudku o ni hleděti jest ku skutečnému
výsledku provozování.
Co se týče doby rozhodné, záhodné
místo dvanáctiměsíční
doby od 1. července 1916 do 30. června 1917 vzíti
kalendářní rok 1917, čímž
se základ přiblíží období
ukládacímu, jako se stalo již při ukládání
výdělkové daně na rok 1917.
Pro podniky, jež celý rok 1917 ještě netrvaly,
budiž rozhodným průměrný stav
poměrů provozovacích, který se dá
očekávati z.a dobu prvních dvanácti
měsíců provozování.
Na stejném základě vyměřiti
jest daň podnikům v období 1918/19 nově
vzniklým, půjde-li však o kratší
zbytek roku 1919, tedy dle poměru tohoto zbytku. Kde bude
znám skutečný stav, buď místo
očekávaného rozhodným tento stav.
Aby ukládám se urychlilo, nebudou poplatnici zpraveni
o zařazením a nebudou míti práva odvolati
se zvláště ve příčině
jeho, nýbrž zůstane jim toto právo vyhrazeno
až pro odvoláni proti vyměření
daně.
Lhůta k podání prohlášeni budiž
stanovena přímo v zákoně do 31. prosince
1918.
V Praze, dne 26. listopadu 1918.
Dr. Rašín, m. p. |