Má-li školskou výchovou udržovati se a
síliti duch demokratický v našem svobodném
státě, musí ve školství v celku
i v nejmenších podrobnostech uplatňovati se
důsledky zásad demokratických, které
jsou zároveň sociální a mravní.
Hledíme-li k vnější organisaci školství,
k duchu, jímž má býti proniknuta výchova
a vyučování - tedy jaksi k organisaci vnitřní,
hledíme-li k vzájemnému poměru všech
činitelů při školské výchově
súčastněných (k právům
rodičů, žáků, učitelů,
státu jakožto vydržovatele), je stěžejní
zásadou, která stanoví ideální
cíl výchovy a výuky školské zevšeobecnění
vzdělání pro všechny vrstvy národa,
aby odstraněny byly rozdíly inteligence, kteréž
jsou jednou z příčin nynější
sociální bídy. Důsledky této
zásady v oboru školství zhušťují
se v tyto požadavky, o něž žádáme,
aby došly uplatnění v zákoně
školském:
a) zjednotnění školství
na 1. a 2. stupni zřízením jednotné
školy střední místo dosavadních
škol měšťanských, nižších
reálek a gymnasií, jakož i odborných
škol, jim na rovni stojících, s vyloučením
latiny a řečtiny.
b) zodbornění školství
na 3. stupni tak, aby pro všechny stavy a povolání
byly zřízeny odborné školy (akademie),
mezi něž by pojaty byly praktické odbory a
fakulty vysokých škol a na nichž by používáno
bylo chovanců k pracím veřejným.
c) reforma universit, jimž by se vyhradilo pěstění
věd teoretických a ucelení vyučování
pro žáky všech škol odborných v jednotném
světovém názoru.
d) bezplatnost školního vyučování,
e) povinná návštěva školy vůbec,
f) odcírkevnění školství tím,
že by věrouka konfesijní byla odstraněna
ze škol jako předmět vyučovací
a náboženská cvičení ponechána
na vůli rodičů jednotlivým konfesím.
g) autonomisace školské organisace volením
představených a zrušením inspektorátu.
h) úplná nezávislost a plnoprávnost
učitelstva v politickém i veřejnoprávním
ohledu.
Žádáme, aby tyto požadavky došly
splnění v zákoně školském
a navrhujeme: aby Národní shromáždění
uložilo školní komisi vypracovati návrh
oněch §§ ústavního zákona,
které se týkají školství, přiberou
po přání politických stran k poradám
svým odborné znalce.
V ohledu formálním navrhujeme, aby návrh
tento byl přikázán školské
komisi k projednám.
V PRAZE, dne 26. listopadu 1918.