Personální politika vídeňských
železničních správ způsobil ,
že vláda československého státu
spravuje dnes obor železniční československému
obyvatelstvu prostřednictvím - z veliké části
- německých přednostů služebních
míst a orgánů dozorčích úřadů.
Pouze u býv. severní dráhy z 84 českých
(před státním převratem) stanic je
40 v rukou německých přednostů. Topírna
není na celé Moravě obsazena ani jediným
českým správcem. Sekce pro udržování
dráhy rušeny byly v posledních několika
létech téměř výhradně
v městech českých a tratě přiděleny
byly bez ohledu na technické a bezpečnostní
požadavky ponechaným sekcím se sídlem
v místech německých.
Při státním převratu veden byl Národní
výbor na Moravě snahou nikoho nepoškoditî.
Učinil jedině to opatření ve službě
železniční, že u nevelké řady
přednostů služebních míst různých
oborů jmenoval své důvěrníky.
Toto humánní počínání
není kvitováno moravskými Němci s
loyalitou, kterou při nastalých okolnostech slušní
činitelé byli by československé vládě
povinováni.
Československému státu nebezpečný
nacionální duch Němců - vyvolaný
šovinistickými německými politiky -
zastupujícími zájmy německého
Rakouska - posilován je mezi německým zřízenectvem
různýmî telegrafickýmî výzvami
a ujišťováními představitelů
vídeňských železničních
správ ohledně zabezpečení zřízenců
německých v německém Rakousku. Tato
agitace vyvolala stav: Němci vykládají si
humánní počínání československé
vlády jako slabost a zřízenectvo české,
které vidí, že po převratu státním
zůstává v područí svých
utiskovatelů, jímáno je pocitem stísněnosti.
V Brně příkladně přijímá
dále přednosta stanice býv. spol. stát.
dráhy - vrch. insp. Müller německé zaměstnance
- jak je nezvratně zjištěno - ačkoliv
zejména v době války nebyl přijat
mezi velikým počtem zaměstnanců mužských
i ženských hlavně ku průvodčí
službě - ani jediný Čech. Takto přijatým
lidem, pro něž není zaměstnání
- dána byla v mnohých případech ihned
placená dovolená. Někteří průvodčí
a dělníci umístěni v kanceláři.
V obvodu sekce pro udržování býv. spol.
stát. dráhy v Brně II. - nebyl dán
Němci vrchnímu radovi Rybkovi žádný
důvěrník. A to vzdor tomu, že denuncováním
insp. Válka v Brně pro pobuřováni
a existenčním zničením téhož
representoval se jako člověk československému
státu nepřátelsky založený. Slavnostní
akt přísahy zaměstnanectva (dělníků)
vesměs českého, nenechal skládati
do rukou českého přiděleného
inženýra, nýbrž delegoval k němu
inženýry Wechsberga a Thumse - neumějící
česky.
Personál německé národnosti nahnán
byl do organisací s tendencemi německo-nacionálními,
jichž representantî pracují otevřeně
proti zájmům našeho mladého státu.
Předseda spolku "Reichsbund" "der deutsche
Eisenbahner" vlak vůdce Plotz v Brně - zadržel
svůj vlak jedoucí do Brna v Hrušovanech do
té doby - až zfanatizovaní tamější
Němci, kteří v místě ohrožují
české železniční zaměstnance
i strojními puškami, obrali všechny cestující
o Jich věci. Týž zřízenec vybízel
před několika dny v Silůvkách u Brna
zaměstnance ku stávce.
Německo-rakouský režim poslance Teufla způsobil,
že stanice od Znojma počínaje - Hrušovany
a Fryšavou konče - přihlásily se k německému
Rakousku. Řada českých železničních
zaměstnanců ve Znojmě suspendována.
Postupně obsazena byla německou mocí i Miroslava.
Z Moravského Krumlova nechal tamější
- dnes sesazený- přednos ta zvláštním
vlakem odvézti mnoho zboží. V Jihlavě
přednostové stanice a topírny nechali odvézti
11 lokomotiv do území německého Rakouska.
Mimo v těchto stanicích lze pozorovati hnutí
pro německé Rakousko i ve stanicích Suchdole,
Březové. Svitavách, Krasíkově,
Pohořelicích, Hustopeči na trati Brno-Břeclav,
kam musila býti dána v oj. posádka a j. v.Trať
Hrušovany-Mikulov obsazena Němci. Stanice Břeclav
- dveře do Moravy - nenachází se v plném
bezpečí. Ani v jednom případě
se nestalo, že by německý přednosta
byl nacionální agitace odsoudil, nebo zakřikl.
Personál u telegrafů v něm. stanicích
je německý, velkou většinou češtiny
neznalý. Podávání, transitování
a přebírání depeší - i
nejdůležitějších, trpí mnohahodinovým
průtahem. Rozhovor se sousedními stanicemi Němci
obsazenými není kontrolován. Stejné
Je i s telefony. Úřaduje se ovšem ponejvíce
německy. Ještě několik dní před
převratem zřízena na rychle v Brně
na sev. nádraží telegrafní škola
ze samých německých aspirantů.
Jistota správných disposic pro různé,
ve vážné této době nepředvídané
případy, vzhledem ku ideologii Němců
a jich ne neznámý odpor k československému
státu je tedy rozhodně otřesena. A to zejména
v dopravních střediscích Brně, Olomouc.i,
Břeclavě, kde Je českého zaměstnanectva
nedostatek. Vyvolávání obav zaměstnanectva
nemístným líčením nejisté
hospodářské budoucnosti toho to, jak se dalo
u příležitosti návštěvy
posl. Teufla dne 17. listopadu v Brně, je dopravě
neméně nebezpečnou agitací, ježto
získává půdy i mezi zaměstnanectvem
neněmeckým.
Je nutno učiniti důkladná opatření
ve směru zajištění většího
počtu státu věrného zaměstnanectva
v oboru služby vlakové, výpravčí,
strojní, průvodčí, telegrafní,
staniční a strážní rychlým
zaškolením a připravením všech
zaměstnanců dnes na nižších místech
upotřebených, kteří mohou býti
pro důležitější upotřebení
uschopněni. Taková záloha bude účelnou
i pro potřebu na železnicích na Slovensku.
Je nezbytno učiniti řadu opatření
rázu osobního. V důsledku toho táží
se podepsaní občana ministra železnic:
Je ministru železnic stav tento znám?
Hodlá občan ministr ve smyslu naznačeném
učiniti vše, aby doprava na moravských železnicích
chráněna byla před možnými důsledky
nepříznivého stanoviska Němců
k československému státu?
V Praze, dne 21. listopadu 1918.