Návrh zákona na zavedení obchodních
platidel, jenž rozdán byl v Národním
shromáždění dne 14. listopadu m. r.,
jest návrhem vládním. Návrh tento
byl iniciativně podán svého času referentem
Národnímu výboru a plenem Národního
výboru dne 13. t. m. přikázán byl
jako návrh vládní k projednání
Národnímu shromáždění
bez motivů.
Návrh tento vzniknul z aktuální tísně
platidel, která se objevila hned při vzniku Českého
státu a nové vlády. Jakkoli dle úsudku
znalců nalézá se v zemích Českých
asi za 10 milliard bankovek Rakousko-uherské banky, dolehl
nedostatek hotových platidel nejen na stát, jenž
jich potřeboval k úhradě potřeb řádných
i mimořádných, nemaje ještě k
disposici bezvadně fungujícího berního
systemu, ale i na veliké podniky, které nebyly s
to opatřiti dostatek platidel k úhradě mzdy.
Nedostatek platidel vysvětluje se zpravidla velikou thesaurací
bankovek, která se děje z různých
důvodů. Veliké množství bankovek
jest thesaurováno po venkově, ale značné
množství též u firem a podniků.
Různé psychické momenty thesauraci tuto podporují
a odvádějí hotovosti od ukládání
v peněžních ústavech. Sem náleží:
snaha zakrýti válečné výdělky,
snaha míti pohotovost k nákupu příhodných
objektů (pozemků a domů atd.), obava před
majetkovou daní, u firem a podniků zvláště
obava před krisí a nedostatkem platidel.
Rozpaky podniků a firem plynoucí z nedostatku platidel
doléhají nepřímo i na Československý
stát, jemuž jest za každou cenu čeliti
hrozící nezaměstnanosti. Bylo tedy dlužno
uvažovati o tom, jak odpomoci nedostatku tomu. A tu se zdá,
že jest důležitou okolností pro nynější
tíseň to, že cedulová banka přestala
vykonávati pro hospodářský život
svou vlastní funkci, t. j. obstarávati
pružnost obíhajících platidel. Potřeba
oběžných prostředků v průběhu
roku jest velmi nestejná a pohybuje se v normálních
časech v pravidelné linii vzestupu a poklesu a jest
největší na podzim po sklizni. Sebe větší
množství bankovek trvale a nezměnitelně
do oběhu vtlačených nemůže této
potřebě vyhověti. Tomuto množství
bankovek trvale do oběhu vtlačených přizpůsobí
se hospodářská čísla: hladina
cen, výše mzdy a důchodů vůbec
atd., ale při každém množství bankovek
musí se objeviti opět ona proměnlivá
potřeba, které není-li vyhověno, ukáže
se periodicky v dobách větší potřeby
oběživa tíseň hotových platidel.
Tuto funkci obstarávati pružnost oběživa,
opatřovala cedulová banka v normálních
dobách výdejem bankovek kovem nekrytých.
V červenci 1914, před válkou, činil
kovový poklad cedulové banky okrouhle 1 1/2
milliardy korun při oběhu bankovek 2 milliard 300
millionů. Bankovky kovem kryté nahrazovaly obíhání
kovu, bankovky kovem nekryté byly oním pružným
doplňkem oběživa. Banka je půjčovala
na tříměsíční půjčky
hlavně směnečné a lombardní,
takže je hospodářský život podržoval
v oběhu jen na tak dlouho, pokud jich potřeboval
a, pominula-li naléhavá jich potřeba, plynuly
samočinně zpět do banky. Prakticky byly tyto
bankovky kryty hlavně zbožím ještě
k prodeji nelikvidním a umožňovaly na dobu
jich nelikvidnosti výplatu mzdy a režijního
nákladu.
Za války nastala v tomto systemu porucha tím, že
cedulová banka byla nucena vydávati bankovky státu
k jeho účelům, bankovky, které pak
byly státem do oběhu vtlačeny trvale a zdvihly
postupně hladinu hospodářských čísel.
Cedulová banka nyní přestala vykonávati
pro hospodářský život funkci pružného
regulátoru oběživa vůbec. Z technických
příčin (nedostatek papíru, barev atd.)
nemůže vyhověti soukromým podnikům
a vypláceti pohledávek podniků za cedulovou
bankou v hotových penězích. Výdejem
bankovek pak, které by byly dávány k disposici
likvidujícímu státu ku placení jeho
závazků, není zpomoženo, poněvadž
by to byly opět bankovky do oběhu trvale vtlačené,
které by přivodily ještě další
znehodnocení papírové měny, takže
si z našeho stanoviska českého takovéhoto
výdeje ani přáti nemůžeme.
Trvalá odpomoc nastane pro Český stát
zřízením vlastní cedulové
banky. Nedoporučuje se však zříditi
vlastní cedulovou banku bez současné nápravy
měny. Avšak náprava měny není
v této době proveditelna, mimo jiné důležité
důvody prostě už proto, že nemá
Československý stát ještě pevného
territoria. Proto chce návrh o zavedení obchodních
platidel řešiti otázku pružnosti platidel
bez cedulové banky a reformy měny. Chce prostě
ku pevnému stavu papírových korun v zemích
našich obíhajících a thesaurovaných
přičleniti pro soukromý obchod onen pružný
doplněk, který dříve obstarávala
cedulová banka. Nemůže tak učiniti výdejem
bankovek Rakousko-uherské banky a pomáhá
si tudíž výdejem platidel náhradních,
které budou zníti na papírové koruny,
budou kdykoliv v papírových korunách směnitelné
a budou vydávány právě tak jako kdysi
pružné bankovky u cedulové banky pouze soukromým
bankám a firmám na krátkodobé půjčky.
Návrh vytvořuje tudíž poslední
zdroj úvěru a platidel pro případ,
že jich jinde není, a pouze na dobu nejnaléhavější
potřeby.
Jako výdej bankovek, tak i výdej náhradních
platidel, říditi se musí ohledy nikoli výdělečnými,
nýbrž ohledy na národohospodářskou
potřebu a z té příčiny
lze jen schvalovati, že výdej náhradních
platidel se dle návrhu svěřuje "Zemské
bance království Českého", veřejnému
to zemskému podniku.
Náhradní platidla mají býti v oběhu
přijímána a vydávána právě
tak, jako bankovky Rakousko-uherské banky. Má-li
tomu být tak, jest třeba, aby byla naprosto a bezpodmínečně
směnitelna za bankovky Rakousko-uherské banky.
K tomu cíli třeba reservy a hotovosti těchto
bankovek ku případnému směňování.
První reservu opatřil by při akciové
bance splacený akciový kapitál; jelikož
běží o Zemskou banku, dá první
reservu k disposici Československý stát ve
výši 25 milionů korun. Bankovky budou směňovány
u pokladny Zemské banky a postupně u filiálek
Zemskou bankou k tomu určených, v první radě
zajisté u bank veřejných. Směnitelná
náhradní platidla nemohou býti přijímána
s menší ochotou nežli bankovky samotné
a proto nadbytkem je prohlašuje návrh za zákonné
platidlo všeobecné, zejména též
pro veřejné pokladny. Opatření to
jest však účelno pro zahájení
oběhu náhradních platidel.
U bankovek bylo množství jich oběhu limitováno
poměrem ke kovovému krytí (2:5). Nelze stanoviti
nyní, jak veliká bude v průběhu roku
nejvyšší potřeba doplňovacích
platidel. Nelze proto výdaj těchto platidel limitovati
pevnou cifrou. V návrhu obmezuje se oběh náhradních
platidel poměrem k hotovosti, pokud se týče
k reservě bankovek Rakousko-uherské banky, jež
chovati bude Zemská banka jako podklad ku směňování
(1:4). Obmezení toto není ve skutku obmezením
pro množství obíhajících náhradních
platidel, nýbrž stanovení hotovosti ke směňování,
jak vysvitne z následujícího: Na základě
25 milionů korun v hotovosti, jež dá Zemské
bance stát, bude oprávněna vydati poukázek
za 100 milionů korun na krátkodobé půjčky.
Při placení těchto půjček se
budou zas do banky vraceti částečně
její poukázky, částečně
však též bankovky Rakousko-uherské banky.
Tím se zvětší její hotovost a
současně i hranice pro výdej poukázek.
Lze očekávati, že budou tyto poukázky
jako české peníze hledány, ba thesaurovány
a že tudíž se bude zvýšovati u Zemské
banky reserva Rakousko-uherských bankovek velmi rychle.
Čtyrnásobným tempem poroste i možnost
výdaje poukázek. Z toho však neplyne nijak,
že by banka měla anebo dokonce i jen směla
stejným tempem poukázky rozmnožovati. Cedulová
banka při stavu svého pokladu před válkou
(půldruhé miliardy) mohla vydati bankovek za 3·75
milliardy a přece měla jen v oběhu 2·3
milliardy. Tak bude i národohospodářský
zřetel veleti Zemské bance, kolik nejvýše
v daném okamžiku jest platidel nezbytně třeba.
Při veřejnohospodářské povaze
banky není nejmenší pochybnosti, že právě
tímto zřetelem se bude říditi a svým
diskontem výdej poukázek regulovati. Nicméně
obsahuje návrh ještě další kautely
pro tento účel, to jest evidenci výdaje poukázek,
s tím související oddělené
účtování a bilancování
od ostatních obchodů Zemské banky, dozor
stálým komisařem státním a
konečně právo vlády resortní
další vydej bankovek obmeziti a po případě
úplně zastaviti.
Tímto způsobem bude opatřen vskutku jen poslední
zdroj platidel a pružný doplněk jich dnešního
pevného stavu. Toho by nebylo, kdyby banka půjčovala
své poukázky též státu, ježto
poukázky ty by stav platidel rozmnožily trvale. Proto
se v § 2. správně mluví jen o obchodě
soukromém. Komise doporučuje zásadu tu vysloviti
v §u tomto ještě zcela zřetelně:
"Zápůjčky státu jsou vyloučeny".
Poukázky Zemské banky sdíleti budou veskrze
osud a tudíž i hodnotu bankovek Rakousko-uherské
banky, na které budou zníti a za které budou
směnitelny. Avšak výdej těchto poukázek
nikterak neposune nepříznivě hodnoty bankovek
Rakousko-uherské banky, poněvadž nerozmnoží
trvale jich stavu. I kdyby totiž byly tyto poukázky
thesaurovány anebo trvale v oběhu udržovány,
může se tak státi pouze tím, že
stejná částka papírových bankovek
bude z oběhu vzata, při placení půjček
Zemskou bankou poskytnutých vplyne do banky a rozmnoží
zde její hotovost, pokud se týče reservu,
takže se ničeho nezmění na stavu platidel
obíhajících trvale.
To jest proto důležité, poněvadž
pak lze každé chvíle výdej poukázek
zastaviti a vylikvidovati. Zastavila-li by banka z příkazu
vlády výdej dalších poukázek,
pak do tří měsíců vrátí
se jí buď její poukázky anebo tolik
bankovek Rakousko-uherské banky, kolik odpovídá
poukázkám, jež zůstaly v oběhu
anebo byly thesaurovány.
Vláda může však míti na tom zájem,
aby v takovém případě byly poukázky
staženy, což ale předpokládá stanovení
lhůty pro jich směnitelnost, pokud se týče
odstranění jich funkce jako zákonného
platidla. K obojímu opatření bylo by třeba
nové zákonné normy. Jest proto žádoucí,
aby pro tento případ byla vláda zmocněna
lhůtu pro směnitelnost poukázek limitovati
a po uplynutí této lhůty odejmouti poukázkám
funkci zákonného platidla. Doporučuje se
tedy za paragrafem sedmým včleniti nový paragraf
osmý tohoto znění:
Bude-li zastaven výdej poukázek, jest úřad
pro správu finanční v dohodě s úřadem
pro správu průmyslu, obchodu a živností
a s úřadem pro správu zemědělství
oprávněn stanoviti lhůtu, do které
jest Zemská banka povinna poukázky směňovati,
a po uplynutí této lhůty odejmouti řečeným
poukázkám povahu zákonného platidla.
Vylíčené pružnosti dosáhnou poukázky
Zemské banky jen tenkráte, budou-li vydávány
pouze soukromým firmám, bankám a podnikům
na krátkodobé půjčky. Návrh
mluví o půjčkách směnečných
a lombardních. Půjčky se mají dle
návrhu díti za podmínek pro Zemskou banku
ohledně půjček tohoto druhu doposud platných.
Doporučovalo by se vzhledem k nynějším
poměrům podmínky tyto doplniti a praecisněji
formulovati. V komisi finanční bylo zejména
poukazováno na důležitost toho, aby bylo firmám
možno touto cestou likvidovati pohledávky, které
mají za Rakousko-uherskou bankou, ať ve formě
pokladních poukázek anebo jiných pohledávek.
Komisí bylo dále zdůrazňováno,
že předmětem lombardu neměly by býti
cenné papíry, jichž kupony jsou splatny mimo
hranice Československého státu, tedy zejména
státní renty a válečné půjčky.
Doporučuje se tudíž doplniti § 2. návrhu
v tomto směru:
"Poukázky v § 1. zmíněné
bude vydávati banka v soukromém obchodě na
krátkodobé zápůjčky nejvýše
90ti denní a to buď eskontem nebo na lombard. Zápůjčky
státu jsou vyloučeny.
K eskontu mohou býti připuštěny směnky
znějící na korunovou měnu, opatřené
podpisem aspoň dvou placení způsobilých
dlužníků, a pokladní poukázky
Rakousko-uherské banky.
Lombardní zápůjčky jsou přípustny
na základě cizozemských platidel, neraženého
zlata a stříbra, dospělých pohledávek
za Rakousko-uherskou bankou a cenných papírů,
požívajících sirotčí jistoty
anebo jiných cenných papírů znamenaných
na pražské burse a o při cizozemských
platidlech a neraženém kovu a pupilárních
cenných papírech do 75% tržní ceny,
pokud se týče kursovní hodnoty, při
ostatních cenných papírech do 60% kursovní
hodnoty, nejvýše však do výše hodnoty
jmenovité, při pohledávkách za Rakousko-uherskou
bankou do výše jich hodnoty. Vyloučeny jsou
z lombardu válečné půjčky a
vůbec cenné papíry, jichž kupony jsou
splatny mimo hranice Československého státu."
Veřejnohospodářská povaha Zemské
banky, jak podotčeno, garantuje, že nebude výdeje
poukázek zneužito výdělečně,
nýbrž pouze k národohospodářským
účelům, nicméně obsahuje návrh
ještě další kautely pro ztlumení
každé výdělečné snahy
tím, že jest zisk plynoucí z výdeje
poukázek konfiskován progressivně ve prospěch
státní pokladny.
Z praktických důvodů se doporučuje,
aby byly poukázky Zemské banky vyloučeny
z amortisace, záznamní a soudní zápovědi
obdobně jak to platí o bankovkách Rakousko-uherské
banky (§ 1.).
Lhůty k uveřejňování výkazů
o oběhu bankovek jest přizpůsobiti dekádním
lhůtám, ve kterých doposud Zemská
banka své výkazy uveřejňuje.
Doporučuje se konečně, aby veškeré
knihy a zápisy dotyčné oddělení
Zemské banky jakož i listiny jím vydané
byly zproštěny kolků a poplatků. Totéž
se doporučuje i pro listiny jím vydané za
účelem zajištění zápůjček
(§ 2.). Zásadu tu třeba vysloviti v prvém
paragrafu za paragrafem osmým.
V této, zvláště komisí doporučení
formě, jest pro přechodnou dobu na názoru
komise správně vyřešen problém
pružnosti platidel, aniž jest praejudikováno
zřízení budoucí cedulové banky
a reformy měny.
Prospěch státu opatření náhradních
platidel nebude přímý, poněvadž
jsou půjčky státní vyloučeny,
bude však nepřímý. Nebude jednak starostí
státu opatřovati soukromým podnikům
ze státních úvěrů platidla
z obavy před nezaměstnaností, dále
pak lze očekávati, že nebudou soukromé
firmy, majíce možnost kdykoli touto cestou opatřiti
si platidla, chovati se ztrátou úrokovou velikých
hotovostí peněžních, které poplynou
tudíž do peněžních ústavů,
osvěží peněžní trh a tím
usnadní i státní úvěr pro tuto
přechodnou dobu a mimořádné úkoly
státní nejvýš důležitý.
Komise doporučuje tudíž: "Slavné
Národní shromáždění račiž
připojené osnově zákona ve znění
komisí přijaté, uděliti ústavním
způsobem souhlas."
V PRAZE dne 18. listopadu 1918.
"Zemská banka království Českého"
v Praze se zmocňuje k výdeji poukázek na
vlastní bankovní pokladnu, jež budou zníti
na zaokrouhlenou částku, budou bezúročné
a směnitelné v bankovkách Rakousko-uherské
banky na předložení u "Zemské banky
království Českého" anebo u jiných
bank Zemskou bankou k tomu filiálně určených.
Poukázek těchto nelze amortisavati a nelze o nich
vymoci ani záznamu ani zápovědi.
Poukázky v § 1. zmíněné bude
vydávati banka v soukromém obchodě na krátkodobé
zápůjčky nejvýše 90denní,
a to buď eskontem nebo na lombard. Zápůjčky
státu jsou vyloučeny.
K eskontu mohou býti připuštěny směnky
znějící na korunovou měnu, opatřené
podpisem aspoň dvou k placení způsobilých
dlužníků, a pokladní poukázky
Rakousko-uherské banky.
Lombardní zápůjčky jsou přípustny
na základě cizozemských platidel, neraženého
zlata a stříbra, dospělých pohledávek
za Rakousko-uherskou bankou a cenných papírů
požívajících sirotčí jistoty
aneb i jiných papírů znamenaných na
pražské burse a to při cizozemských
platidlech, neražením kovu a pupilárních
cenných papírech do 75% tržní ceny,
pokud se týče kursovní hodnoty, při
ostatních cenných papírech do 60% kursovní
hodnoty, nejvýše však do výše hodnoty
jmenovité, při pohledávkách za Rakousko-uherskou
bankou do výše jich hodnoty. Vyloučeny jsou
z lombardu cenné papíry, jichž kupony jsou
splatny mimo hranice Československého státu.
Ku směňování poukázek chovati
bude Zemská banka hotovost bankovek Rakousko-uherské
banky, po případě drobných mincí
korunové měny (reservu). První hotovost se
zřídí vkladem Československého
státu ve výši 25,000.000 korun, zúročitelných
sazbou o 1/4% nižší nežli bude činiti
diskont zápůjček uvedených v §
2.
Úhrnný výdej všech poukázek nesmí
přesahovati čtyřnásobnou reservu (§
3.) bankovek Rakousko-uherské banky a drobných mincí
měny korunové. Nařízením úřadu
pro správu finanční, vydaným v dohodě
s úřadem pro správu finanční,
vydaným v dohodě s úřadem pro správu
průmyslu, obchodu a živností, jakož i
úřadem pro správu zemědělství,
může býti kdykoli výdej bankovek pod
touto hranicí omezen neb úplně zastaven.
Ku provádění obchodů dle tohoto zákona
zřídí Zemská banka zvláštní
oddělení od ostatních odvětví
jejich obchodů účetně a bilančně
přísně oddělené, jež bude
státi pod stálým dozorem komisaře
Československého státu. O stavu oběhu
poukázek a jich krytí jest uveřejňovat
zprávu každého 10., 20. a posledního
dne v měsíci.
Zisk, plynoucí z výdeje těchto poukázek
rozdělovati se bude mezi Zemskou banku a Československý
stát v tomto poměru: Roční zisk do
jednoho milionu se rozdělí mezi banku a stát
1:2. Roční zisk přes jeden až do dvou
milionů rozdělí se v poměru 1:3. Každý
další milionový stupeň se dělí
v poměru ve prospěch státu o jednotku vyšším
(1:4, 1:5, 1:6 atd.)
Poukázky v § 1. zmíněné budou
v území Československého státu
zákonným platidlem jako bankovky Rakousko-uherské
banky a budou bez omezení přijímány
u všech veřejných pokladen.
Bude-li zaveden výdej poukázek, jest úřad
pro správu finanční v dohodě s úřadem
pro správu průmyslu, obchodu a živnosti a s
úřadem pro správu zemědělství
oprávněn stanoviti lhůtu, do které
jest Zemská banka povinna poukázky směňovati
a po uplynutí této lhůty odejmouti řečeným
poukázkám povahu zákonného platidla.
Veškeré knihy a zápisy oddělení
Zemské banky vydávajícího poukázky
(§ 5.), jakož i listiny jím vydávané,
dále listiny za účelem zajištění
zápůjček (§ 2.) vydané jsou osvobozeny
od kolků a poplatků.
Zákonem tímto se mění, pokud se týče
doplňují platné stanovy "Zemské
banky království Českého" v Praze.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášky.
Provedením tohoto zákona pověřuje
se úřad pro správu finanční
v dohodě s úřadem pro správu průmyslu,
obchodu a živností a s úřadem pro správu
zemědělství.