Čtvrtek 29. ledna 1920

Poněvadž však rozdíl monopolního zisku z hotových cigaret a tabáku cigaretového je nepatrný a vzhledem k tomu, že není žádné příčiny, zvlášť favorisovati dovoz lepších druhů doutníků z ciziny, navrhuje se zde jednotná sazba a sice 400 K z 1 kg ryzí váhy pro všecky druhy. Navrhuji Národnímu shromáždění, aby tento zákon tak, jak byl rozpočtovým výborem navržen a doporučen, byl schválen.

Předseda: K slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá, přistoupíme k hlasování. Prosím pány o zaujetí míst. Také tento zákon jest krátký, má pouze 3 paragrafy, žádný pozměňovací návrh nebyl učiněn. Budeme hlasovati. Kdo souhlasí s paragrafem 1., 2. a 3. zákona, jakož i nadpisem jeho, jak obsažen jest ve správě rozpočtového výboru, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina.

Zákon jest schválen v prvém čtení. Přeje si pan zpravodaj slova? (Zpravodaj posl. Jirásek: Nikoli.) Korektura žádná není. Kdo souhlasí se zákonem, přijatým právě v prvém čtení, také ve druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.) To je většina, zákon jest schválen i ve druhém čtení. Tím jest 6. odstavec denního pořádku dnešního vyřízen a přistoupíme k odstavci dalšímu, jímž jest

7. zpráva rozpočtového výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 2217), jímž se pozměňuje pro Slovensko zákon ze dne 11. prosince 1919 č. 658 Sb. zák. a nař. o všeobecné dani z převodu statkův a z pracovních výkonův a daní přepychové (tisk č. 2258).

Místo omluveného zpravodaje dra Brežného žádám pana referenta rozpočtového výboru Ant. Němce, aby převzal referát a uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Ant. Němec: Zákon ze dne0, jímž se pro Slovensko pozměňuje zákon ze dne 11. prosince 1919, č. 658 sb. z. a n. o všeobecné dani z převodu statkův a z pracovních výkonův a dani přepychové, jest vlastně jen zákonem pozmeňovacím. Mění se jen některé paragrafy zákona tohoto pro Slovensko, protože na Slovensku platí zákon starý a jest nutno, aby uvedeno bylo také slovenské zákonodárství v soulad se zákonodárstvím našim. Proto se pro Slovensko mění zákon ze dne 11. prosince 1919, č. 658 sb. z. a nař. a platí se změnami, jež uvedu.

Jsou to změny, které upravují slovenské zákonodárství na stejnou úroveň se zákonodárstvím našim, aby v této věci nebyly žádné odchylky a nebyly žádné různosti. Mění se § 4., bod 9., § 4., bod 10., pak § 13., odstavec druhý, v § 21. "pravo stížností", "nahražovací úroky", jest změna, v § 42. předposlední odstavec se mění, v § 45. se mění tento paragraf, pak se mění § 47.

Konečná formule jest: "Zákon tento nabývá účinností dnem 1. ledna 1920", a čl. III. zní: "Prováděním jeho pověřuje se ministr financí".

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá, přistoupíme k hlasování. Dám hlasovati o § 1., obsahujícím ty změny, § 4., 13., 21., 45. a 47. zvláště a o druhých dvou paragrafech, § 2. a 3., které jsou formálního rázu, dám také hlasovati zvláště. Kdo souhlasí s § 1. zákona, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, § 1. jest schválen. Kdo souhlasí s §§ 2. a 3., jakož i s nadpisem zákona, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, také §§ 2. a 3, jakož i nadpis zákona jsou schváleny. K druhému čtení vyžádal si pan zpravodaj slovo.

Zpravodaj posl. Němec. Zde jest omyl. V úvodu stojí § 1., má státi správně článek I. Pak zde ke konci místo § 2. a § 3. má státi článek II. a článek III. Navrhuji, aby tyto změny byly schváleny.

Předseda (zvoní): Kdo souhlasí se zákonem, přijatým v prvém čtení, s korekturami, doporučenými teď panem zpravodajem, a sice, aby místo § 1., 2. a 3. zde bylo článek I., II. a III., prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon je schválen v druhém čtení a jest nám hlasovati ještě o návrhu resolučním. Uděluji k němu slovo panu zpravodajovi.

Posl. Němec: Výbor rozpočtový navrhuje následující resoluci: "Vláda se vyzývá, aby v době co nejkratší opatřila překlady všech maďarských textův uherských zákonů finančních, platných na Slovensku". Resoluce tato byla doporučena proto, aby bylo úředních překladů, kde by každé pochybnosti o znění a výkladu textu byly vyloučeny. Doporučuji resoluci tuto ke schválení.

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen, přistoupíme k hlasování. Kdo souhlasí s resolucí, obsaženou ve zprávě rozpočtového výboru a doporučenou právě panem zpravodajem, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, resoluce jest schválena a tím sedmý odstavec denního pořádku jest vyřízen. K odstavci 8. jsem požádán, aby byl dán na konec denního pořádku, poněvadž se vede jednání. (Po přestávce.) Ježto mi sdělil pan zpravodaj, že jednání, vedené ve věci této, vedlo k dohodě, přistoupíme k projednávání odstavce tohoto, jímž jest:

8. zpráva rozpočtového výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 2216), jímž se zákon ze dne 10. prosince 1918, č. 65 Sb. z. a nař., o ukládání všeobecné daně výdělkové pro období 1918/19, rozšiřuje na období 1920/21 (tisk č. 2257). Zpravodajem jest p. kol. F. Jirásek. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. F. Jirásek: Velevážení pánové, jest samozřejmo, že bylo nutno, aby ukládání všeobecné daně výdělkové, které bylo stanoveno zákonem ze dne 19. prosince 1918 pro období 1918/19, rozšířeno bylo také na období 1920 a 1921.

V důsledku toho, že byly zrušeny kontingenty daňové a že ještě není učiněno jiného opatření, aby byly zde stanoveny určité zásady, podle kterých by bylo prováděno zdanění, zejména menších poplatníků, byla zde dána námitka se strany národních demokratů a bylo žádáno, aby platnost nového zákona, resp. prodloužení zákona nebylo stanoveno na rok 1920 a 1921, nýbrž pouze na r. 1920, a že mezi tím má vláda, resp. ministerstvo financí možnost, aby v tomto roce stanovilo určité zásady, aby tak poplatníci nebyli vydáni na pospas libovůli byrokracie. Následkem toho předložená zpráva rozpočtového výboru doznala určitých změn, a sice změny ty jsou všude tam, kde se říká 1920 a 1921. To jest v první řadě v titulu zákona samotného, kde odpadne číslice 1921, takže titul bude na příště zníti: "rozšiřuje se na období 1920", dále v článku 1., v článku 2. atd., konečně potom v § 2., odst. 2., kde se říká 1920/21. Tedy letopočet 1921 odpadá. Doporučuji jménem rozpočtového výboru, aby v tomto směru zpráva rozpočtového výboru byla opravena a zákon v tomto směru aby byl schválen.

Předseda (zvoní): K slovu je přihlášen pan kolega Sládek. Udělují mu slovo.

Post. Sládek: Vážené Národní shromáždění! Paní a pánové!

Zákon, který jest nám doporučen panem zpravodajem k přijetí, jest v podstatě, jak již bylo uvedeno, prodloužením zákona ze dne 10. prosince 1918. Pan zpravodaj, nebyl jsem právě při ústním odůvodnění přítomen, ve své zprávě doporučuje tento zákon a pochybuji, že při odůvodnění zmínil se o příčinách, proč tento zákon ze dne 10. prosince 1918 byl uzákoněn. Budiž mi dovoleno, několika slovy zmíniti se o těchto příčinách, a vedle toho dotknouti se zákona z r. 1896.

Zákonem z r. 1896 byla reformována daň výdělková a vedle toho zavedeny byly některé nové daně, mezi nimiž jmenovitě osobní daň z příjmů. Pokud se týče osobní daně z příjmů, záleželo vládě na tom, aby daň ta byla pružná, aby nebyla zatěžována při ukládání, a proto podmínila, aby na daň tu nebyly vypisovány přirážky autonomních orgánů. Pokud se týče daně výdělkové, daň výdělková byla stabilizována a sice stabilizována tím způsobem, že dosavadní platné daně, tak zvaná živnostní a z příjmů, resp. jejich výnosy byly sloučeny. A z těchto sloučených daní, resp. z jich výnosů byl utvořen kontingent, který sloužil za podklad pro vypisování daně výdělkové.

Tento kontingent byl rozvržen dle jistých pravidel na jednotlivé země v říšské řadě zastoupené, a zemské kontingentní komise rozdělovaly opětně tento zemský kontingent na jednotlivé politické obvody okresních hejtmanství, kde opětně byla daň ukládána poplatnictvu, rozvrženému do čtyř tříd. Kontingent, který byl vypracován na podkladě těchto dvou daní, měl se sukcesivně pro každé období o 2,4% zvyšovati. Z toho vyplývá, že daň ta byla stabilizována jednak potud, aby její vzestupnost byla mírně dovolena, na druhé straně stabilizace její však byla odůvodňována taktéž tím, že z důvodu, poněvadž k dani výdělkové mohou se předpisovati autonomní přirážky, měla tvořiti jistou basi pro přirážkové hospodářství naších autonomních orgánů.

V nemalé míře byl zde také důvod ten, a to rovněž, že k dani té mohly se předpisovati autonomní přirážky, aby poplatnictvo nebylo mimořádným způsobem zatěžováno. A konečný důvod ještě spočíval v ukládání. Při ukládání daně výdělkové bylo stanoveno pravidly, že má býti za podklad pro ukládání rozsah živnosti a její prostřední výnosnost. Tím chtěl zákonodárce naznačiti, aby nebylo přihlíženo k čistému zisku, poněvadž by tím byla dotčena osobní daň z příjmu, jelikož by poplatník, kdyby byl býval zdaněn pří dani výdělkové též z čistého zisku, byl by ve skutečnosti zdaněn z tohoto příjmu dvakrát. Naší vládě po převratu záleželo na tom, aby mohla co nejdříve přikročiti k vypsání daně výdělkové. To však, že byla vázána na kontingentování, bylo překážkou. A z těch důvodů, jak zřejmo ze zprávy tehdejšího p. referenta, dra Fáčka, tedy bylo nutno podati návrh, aby kontingentování daně té, resp. pravidla vztahující se na kontingentování, byla suspendována.

Ze zprávy referenta pana dra Fáčka vysvítá, že i sám finanční výbor byl si vědom zrušení, byť i přechodního, resp. suspense kontingentu, a učinil tak jenom po ubezpečení vládního zástupce, že vláda nevyužitkuje volnosti při ukládání mimořádným zvýšením základních sazeb. A pan zpravodaj ve svém referáte k zákonu ze dne 10. prosince 1918 uvádí mezi jiným: "Vládní návrh nesledoval všeobecnou reformu, nýbrž měl za úkol, uvolniti přechodně některá ze zákonných ustanovení, aby mohla býti daň v zájmu státu co nejrychleji předepsána, z nichž jest nejvýznamnější suspense pravidel o kontingentování." Dále praví: "Suspense bude platiti prozatím pro leta 1918/1919 a finančnímu výboru dostalo se ujištění vládního zástupce, že finanční správa nehodlá použíti volnosti k zvýšení daně nad poslední předpis roku 1917, nýbrž jen k vyrovnání vyskytnuvších se tu a tam nesrovnalostí."

Jak, vážené shromáždění, vláda tomuto slibu dostála, zřejmo z následujícího: obdržel jsem dopis od obchodního grémia v Radnicích, které podléhá ukládacímu referátu v Rokycanech, kde jest si stěžováno do příliš vysokého vyměřování daně výdělkové pro rok 1919 a tam se uvádí toto:

Jistému obchodníku bylo v r. 1914 vyměřeno na dani výdělkové 40 K. Vezmeme-li v úvahu, že veškeré autonomní přirážky průměrně asi činily 300%, vysvítá, že obchodník ten zaplatil ve skutečnosti na dani výdělkové včetně přirážek v roce 1914 160 K. Avšak pro rok 1919 byla témuž obchodníku vyměřena základní daň 920 K a, vezmeme-li v úvahu opětně průměr, tedy asi 300% přirážek, vysvítá, že obnášejí přirážky i s daní 3680 K a, připočteme-li k tomu válečnou přirážku 150%, jest povinen zaplatiti úhrnný obnos 5060 K, tedy proti roku 1914 160 korun, úhrn roku 1919 5060 K, tudíž zvýšení více než třicetinásobné. Ale to není vše.

Druhému obchodníku, kterému byla roku 1914 vyměřena výdělková daň 30 K a který, počítáme-li rovněž 300% přirážky, v důsledku toho zaplatil na dani výdělkové 120 K, tomu byla pro rok 1919 vyměřena výdělková daň v obnosu 1320 K, obnáší tedy, opět počítaje 300% přirážku autonomních orgánů, včetně 150% přirážky válečné per 1980 K, úhrnný předpis 7260 K. Z toho vysvítá, že zde zvýšení proti roku 1914 bylo 60násobné. Ale ještě horší případ je u třetího obchodníka.

Třetí obchodník, kterému bylo vyměřeno r. 1914 na výdělkové dani 30 K, zaplatil tedy včetně přirážek 120 K a pro rok 1917 vyměřena daň ve výši 160 K, tomu bylo pro rok 1919 vyměřeno na dani výdělkové 1800 K. Počítáme-li k tomu rovněž 300% přirážku a 150% přirážku válečnou, je předpis u tohoto obchodníka 9900 K, tedy obnos 80tinásobný.

Tedy to jsou cifry, které skutečně zarážejí. Ale to nejsou případy všechny, prostě jsem vzal případy tyto, a neděje se to, vážené Národní shromáždění, jen u berní správy v Rokycanech, nýbrž tyto stížnosti jsou ze všech částí Čech, tedy od veškerých obchodníků a živnostníků, pokud byli zdaněni. Kde hledati příčiny?

Jedna z příčin je ta, že v zákone ze dne 10. prosince 1918, ve kterém současně byly schváleny a uzákoněny předpisy pro ukládání daně výdělkové, je nepatrná odchylka. Původní předpis k tomu směřující dle zákona z r. 1896 zněl ve svém § 33 takto (čte): "Při tom má komise pro daň z výdělku zjistiti podstatné známky, v jakém rozsahu každý poplatný podnik nebo zaměstnání se provozuje, a vysloviti svůj úsudek o tom, zda-li prostřední výnosnost, hledíc k rozsahu provozování, jest obyčejná neb menší neb větší než obyčejná." Tento paragraf byl pojat do § 4. zák. ze dne 10 prosince 1918 a doznal doplňku. Při počátku odstavce za slova " v jakém rozsahu" byla vsunuta slova " a jakým výsledkem " a ke konci tohoto odstavce za slova "hledíc k rozsahu " bylo vsunuto "a výsledku". Tyto dvě vsuvky jsou berními referenty vykládány tak, že mají při návrzích na uložení daně výdělkové vzíti v úvahu též čistý výnos každého podniku, a to je jedna z příčin, že návrhy na uložení daně výdělkové ve všech berních komisích vyzněly v tak velikých výškách.

Další příčina, proč se tak děje, jsou ve skutečnosti berní komise. Zdálo by se, že berní komise, orgán to, který sestává z poloviny ze členů volených poplatníky a z poloviny ze jmenovaných vládou, budou jakýmsi regulátorem návrhů příslušných berních referentů a že přemrštěné návrhy upraví na spravedlivou výši. Avšak pokud se berních komisí týče, vypadá věc smutně.

Do berních komisí, které dle starého zákona z r. 1896 byly obnovovány každý druhý rok a dle novely z r. 1914 tedy každý čtvrtý rok, měly býti obnovovány, nebyla provedena tuším od r. 1910, vůbec volba z kruhů poplatnických a tím se stává, že berní komise tyto jsou jednak neúplné, jednak sestávají čistě ze jmenovaných členů, jednak z členů, kteří již pro nynější ukládací období a přesuny se rozhodně nehodí. Tím lze si vysvětliti, že tyto nefungující ve skutečnosti komise přisvědčují k veškerým návrhům jim podávaným, a je proto snahou poplatnictva, aby zde zcela právem byly volby do berních komisí provedeny, aby tím berní komise, které mají v moci konečné uložení daní, mohly skutečně regulovat tu a tam přestřelky v podávaných návrzích horlivých referentů.

Velevážení, je samozřejmo, že zklamání, dané ujištěním zástupce vlády ve finančním výboru, nejvíce se dotklo kruhů živnostenských a obchodních, a uvážíme-li dále to, že dosavadní postup, tedy dosavadní praxe, kde se přihlíží i k čistému výnosu z těch kterých podniků a kde tedy v důsledku toho je čistý výnos jednotlivého živnostníka a obchodníka ve skutečnosti zdaňován dvakrát, jedenkráte daní výdělkovou, podruhé osobní daní z příjmu dále v uvážení toho, že praxe vyvolaná dosavadním postupem rozbouřila vlny v živnostnictvu a obchodnictvu našeho státu, je a leží na síle dní, že nemůžeme hlasovati pro návrh, jak byl usnesen v rozpočtovém výboru, poněvadž bychom se tím prohřešili proti spravedlnosti, a z důvodu toho prohlašuji, že strana naše bude hlasovati pro změnu návrhu, podanou panem drem Fáčkem a soudruhy, pro niž se v zásadě vyslovil také pan zpravodaj.

Jelikož nám však, vážené shromáždění, záleží na tom, aby ukládání daně se dělo úplně spravedlivým způsobem, připojujeme současně resoluční návrh, ve kterém se vláda vyzývá, aby byly provedeny volby do komisí, jak pro ukládání daně výdělkové, tak i pro ukládání osobní daně z příjmu, v době nejkratší. Vláda ve svém odůvodnění při podávání návrhu uvádí, že provedení voleb jest obtížno, že jest těžce uskutečnitelno a že by vyžadovalo 6 až 8 nedělní lhůtu. Dovoluji si upozorniti, že v samém návrhu se uvádí, že poplatníci mají své přiznání podati do konce dubna a než přípravné řízení bude skončeno, bude to vyžadovati rovněž lhůtu nejméně dvouměsíční, i jest zcela dobře možno, tyto volby do doby, než se přikročí k ukládání daně, provésti. Z důvodů těchto se přimlouvám za přijetí resoluce.

Dále byla podána naší stranou k návrhu p. posl. dra Fáčka resoluce, v níž se praví: "Jelikož podle dnešního právního stavu, při němž jest zrušen kontingent všeobecné výdělkové daně, aniž byla daň změněna v daň kvotovou, jest živnostnictvo vydáno libovůli berních úřadů při vyměřování daně výdělkové, vyzývá se vláda, aby co nejdříve předložila osnovu zákona o reformě daně výdělkové, která by spravedlivě a přesně vymezila berní povinnost výdělkových podniků, podléhajících všeobecné dani výdělkové." Živnostnictvu a obchodnictvu záleží na tom, aby pokud se týče výdělkové daně, byla náležitým způsobem a spravedlivě vyměřována. Já vítám tento resoluční návrh a doporučuji jak změnu, na kterou jíž přistoupil sám p. zpravodaj, tak i resoluční návrhy ku přijetí váženému Národnímu shromáždění. Přijetím jich vykonán bude jen akt spravedlnosti, za kterýž bude živnostnictvo i obchodnictvo vděčno. (Výborně! Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP