Čtvrtek 29. ledna 1920

To je většina. Resoluce tato je přikázána výboru rozpočtovému a zemědělskému.

O resoluci člena N. S. dra Zahradníka k rozpočtu, tohoto znění:

"Vláda se vyzývá, by ihned bylo učiněno opatření, by státní léčebný ústav v Jáchymově po stránce zdravotní přikázán byl do kompetence příslušného ministerstva veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy, rovněž aby tomuto ministerstvu vyhražena byla kompetence rozhodovati o využití radia s hlediska zdravotního" - navrhuje pan zpravodaj, aby byla přikázána výboru ústavnímu a sociálně-politickému.

Kdo s tímto návrhem souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina, návrh je přijat.

Dále je tu resoluce člena N. S. dra. Aloise Velicha a soudruhů tohoto znění:

"Vládě se ukládá,

1. aby agendu v oboru zdravotní policie převzala do své správy a upravila poměry obecních a obvodních lékařů po vzoru státních zaměstnanců, vyhovujíc tím ustanovení § 20. zákona ze 7. února 191 9 č. 76 sb. zák. a nař.

Vládě se ukládá,

2. aby učinila potřebná opatření, by léčebné a humanitní ústavy v republice československé byly zajištěny po stránce věcné za účelem žádaného jich chodu a aby byl vybudován typ nemocnice, jenž by byl středem nemocniční péče v určitém obvodu, a aby tyto poměry byly upraveny v osnově zákona, kterýž by byl předložen ještě v tomto Národním shromáždění současně s osnovou zákona o převzetí zdravotní policie státem."

Pan zpravodaj navrhuje, aby resoluce tato byla přikázána výboru rozpočtovému, ústavnímu a sociálně-politickému.

Kdo s tím souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina, návrh pana zpravodaje se schvaluje.

Konečně zbývá ještě resoluce pana dra Hajna a spol. tohoto znění:

"Národní shromáždění vyzývá nejvyšší kontrolní úřad, aby podal co nejdříve zprávu o XXV. kapitole státního rozpočtu na rok 1919, jednající o likvidaci Rakouska a Uherska". Pan zpravodaj navrhuje, aby resoluce ta byla přikázána výboru finančnímu.

Kdo s tím souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina, návrh tento je přijat.

Tím jest vyřízen odstavec 1. dnešního pořádku a přistoupíme k odstavci druhému, jímž jest:

2. zpráva kulturního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 2142), jímž se zatímně upravuje organisace hospodářských škol lidových (tisk č. 2220).

Zpravodajem je pan kolega Babánek. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Babánek: Vážené Národní shromáždění!

V právě odhlasovaném rozpočtu naší republiky přijali jste náklad 608.000 K pro ministerstvo zemědělství pro zřízení hospodářského školství v naší republice

Tím způsobem postarali jste se dostatečnou měrou o popelku, která od r. 1883 zde v těchto místnostech dovolávala a prosila se o to, aby se jí někdo ujal a aby myšlenka široce založeného, pro nejširší lid sloužícího, pokračovacího školství byla vtělena v zákon zemský a na základě tohoto zákona zemského, aby školství pokračovací mohlo se náležitým způsobem rozvinout. Bohužel, vždycky se našel někdo během těchto let, který zničil toto zákonné usnesení a já sám bohužel jsem měl před 10 lety tu smutnou úlohu, abych připravenou osnovu zákona zase odnesl odtud ze sněmovny nevyřízenou. A tak se stalo, že pokračovací školy hospodářské byly vlastně jenom úplně zůstaveny ochotě učitelstva, které jen v Čechách se skutečným zápalem se této myšlenky ujalo a hospodářské školy pokračovací povzneslo aspoň na ten stupeň, že kolem 2.000 žáků ročně je navštěvovalo a že jich před válkou bylo v r. 1909 120 českých a 23 německých v našem král. Českém. Na Moravě bylo škol těchto jen 9 českých a 6 německých, ve Slezsku žádná a na Slovensku 5. Bohužel, tito učitelé neměli za tuto snahu a tuto píli praničeho a odměna jich byla tak bídná a tak žebrácká, že když se uváží, že stát věnoval na 1 hodinu jen 30 h denně a země 80 h a že taková pokračovací škola hospodářská měla 10-15 K na učebné pomůcky pro celý rok, tedy je samozřejmo, že za těchto okolností školy ty nemohly se vyvíjeti. Dnes, kdy v rozpočtu je náležitý peníz povolen, kdy může ministerium zemědělství skutečně náležitým způsobem školy tyto dotovati, můžeme přikročiti k jejich zřízení v dosti širokém rámci a můžeme také tím způsobem vyplniti svou velkou povinnost k učitelstvu těchto škol

Půda se socialisuje a přechází do rukou drobného lidu. Na této socialisované půdě budou hospodařiti nejmenší, nejdrobnější hospodáři. Tito hospodáři musí míti tolik vzdělání odborného a všeobecného, aby na této půdě schopni byli hospodařiti, zejména uvážíme-li, že se počítá na to, že také z jiných vrstev lidových přijdou lidé, kteří se budou chtíti na pudě té živiti a pracovati. Hospodářským školám nynějším není možno, rozšířiti vzdělání zemědělské tak rychle mezi naším lidem venkovským vrstev nejširších proto, že školy tyto nedostačují dnes ani nynějšímu stavu.

Ačkoliv se překotně v době od převratu zřizují hospodářské školy, přece jsou takovým způsobem v pravém slova smyslu přeplňovány, že musí odmítati mládež 14, 15 a 16 letou a musí ji odkazovati, aby přišla v pozdějších letech, aby udělala místo starším, kteří prodělali svízele válečné a nyní již čekají, aby po letech utrpení mohli ve stáří 24-25 roků ještě navštěvovati školu hospodářskou, aby se mohli ujmouti práce jako hospodáři na otcovské půdě, náležitým způsobem odborně připraveni. Tedy naše stávající hospodářské školy nemohou vyhověti tomuto úkolu a stát nemá tolik prostředků hmotných v nynější době těžkého přechodu, aby mohl zříditi školy zemědělské v tom počtu, jak by to plně vyhovovalo veškerým třídám lidu zemědělského.

A tu jest právě jedinou pomůckou a jediným prostředkem zřízení široké sítě pokračovacích škol, které byly pojmenovány v kulturním výboru "hospodářské školy lidové", protože mají v nejširších vrstvách lidových vzdělání šířiti, aby touto sítí, která se dá nejrychlejším způsobem uskutečniti, umožnilo se odborné a všeobecné vzdělání vrstev nejširších. My však ukládáme jim ještě jednu úlohu. Jest si zde stěžováno neustále na pokles naší valuty peněžní a řekl bych, že s tímto poklesem peněžní valuty současně klesala a klesá také valuta duševní, valuta kultury našeho obyvatelstva. Jest nezbytně potřeba, abychom se postarali o duchovní povznesení našeho lidu v nejširších jeho vrstvách.

Je nezbytně třeba, abychom mládež na venku připoutali na dobu 23 let po odbyté škole obecné znova ke škole, abychom ji nepouštěli z rukou pedagoga, z rukou vychovatele a aby v té nejkritičtější době, kdy nemůže navštěvovati školy jiné, a kde také ještě není docela zralá, aby vstoupila plně do výkonného života, abychom tuto mládež ve stáří 14, 15 a 16 let přivedli znova do školní místnosti, aby se ji dal návod, jakým způsobem by obecné vědomosti ve škole získané zužitkovala pro svoje povolání zemědělské, aby vedena byla k lásce k půdě, k lásce ku svému zaměstnání, aby tímto přesvědčením o velké důležitosti a velkých úkolech zemědělského stavu prodchnut byl nejen zemědělský lid venkova našeho, který je vlastníkem půdy, ale aby touto myšlenkou prodchnuto bylo také dělnictvo zemědělské, které až dosud nemělo možnosti, aby navštěvovalo školu hospodářskou

To jsou velké úkoly a my od těchto velkých úkolův očekáváme také velké výsledky. My chceme, aby učitel, který bude učiti na takové škole lidové, prodchnut byl láskou k zemědělskému zaměstnání, láskou k životu venkovskému, láskou k půdě a aby tu mládež, kterou vede, vedl tak, aby pochopila veškeré své úkoly a aby pochopila, že zemědělství jest uložena v naší republice velká práce, že zemědělství nese na svých bedrech finanční stav naší republiky i výživu našeho lidu, že o zemědělství musí se opírati budoucnost našeho státu.

My přiznáváme plně, že všechny ty choroby, které způsobila válka, mohou býti jen školstvím pozvolna léčeny, usilovnou prací pedagogův a vychovatelů. A protože tento názor máme, jsme plně přesvědčeni o tom, že jen školství v nejširších vrstvách lidu pracující a pro nejširší vrstvy lidu založené může tuto úlohu splniti.

Tedy ozdravění, mravní povznesení, kultura srdce, kultura mozku, zvýšení úrovně celkového stavu našeho venkova, to bude nyní spočívati v rukou pedagogů, kteří budou říditi školství lidové. Jest to kus důležité osvobozovací práce, kterou konáme, jest to práce, na kterou jsme se připravovali po celá dlouhá desetiletí. Mohu směle tvrditi, že při těch bídných dotacích, kdy stát poskytoval pokračovacímu školství zemědělskému 4000 K v Čechách a 800 K na Moravě, kdy země poskytovala něco málo přes 10.000 K, kdy ve válce všechny tyto podpory byly zastaveny, kdy se školství pokračovací opíralo jen o lásku a nadšení svého učitelstva, v těch dobách, kdyby nebylo bývalo podporováno zemědělskou radou pro království české a kdyby zemědělskou radou nebyly zpracovávány osnovy, kdyby tam nebyly zpracovávány přehledy pomůcek vyučovacích, nebyly udělovány knihy a pomůcky, kdybychom nebyli bývali zařadili do té sítě pokračovacího školství také kursy hospodářské a hospodyňské, nebýti péče zemědělské rady na širokém podkladě pracující, v anketách učitelstvo pokračovacích škol svolávající a povzbuzující, bylo by toto školství v Čechách zaniklo právě tak, jako zaniklo ve všech ostatních zemích monarchie rakouské. My tedy dnes, když v život vyvoláváme zemědělské školství lidové, chceme se opírati hlavně o ty kruhy zemědělské, které jedině a výhradně pečovaly o školství pokračovací v době, kdy nejhůře mu bylo živořiti. A proto zařazeny jsou do rozpočtu ministerstva zemědělství dostatečné prostředky, aby o toto školství také skutečně pečovati mohlo. Vládní návrh na pokračovací školy zemědělské, který byl předložen kulturnímu výboru, byl v několika místech a v několika odstavcích doplněn a opraven.

První základní oprava sestává v tom, že místo pokračovací školy pojmenovány byly tyto školy "školy hospodářské", a sice hospodářské školy lidové. Dále, že v kulturním výboru bylo usneseno, aby návštěva těchto škol byla povinnou, ovšem tato povinnost školní návštěvy nemohla býti najednou prohlášena pro celou republiku a nemohla býti spojena s povinností, zakládati školy pokračovací, z toho důvodu, že není zde dostatek prostředků peněžních, aby ta ohromná síť byla najednou a rázem vybudována. Proto ministerstvo pojmenovalo návrh ten prozatímní úpravou a školy ty zřizují se zatímně. Povinnost návštěvy myslí se tím způsobem, že tam, kde interesenti zemědělští postarají se o to, aby zřízena byla škola pokračovací, návštěva této pokračovací školy bude povinnou v obvodu 6 km, případně v obvodu menším, jestliže ministerstvo zemědělství na zakročení těchto korporací uzná, že není žactvu možno do takovéto vzdálenosti vyučování pravidelně se zúčastniti. To byla jedna z oprav, které zástupci ministerstva zemědělství přivítali s povděkem, jak bylo vysloveno ve schůzi kulturního výboru, protože jedině povinná návštěva škol pokračovacích pro veškeru mládež škole odrostlou, která nemá jiné možnosti, aby navštěvovala školy odborné a jiné vyšší školy nenavštěvuje, může vykonati své dílo v nejširších vrstvách i lidových. Později bude možno přikročiti k povinnému zakládání těchto lidových hospodářských škol. Vydržování nebude vyžadovati velikých obětí státu z toho důvodu, že mimo to, že jest pamatováno na řádný rozpočet státní, osobní i věcný náklad, pokud nebude uhražen podporou státní, hraditi budou interesenti místní.

Použije se školních budov již stávajících a bude i učitelstvo těchto škol rekrutovati se z vrstev učitelstva škol obecných a občanských, ovšem pro předměty hospodářské a národohospodářské musí učitelstvo zvláštními kursy ku povolání svému na hospodářských školách náležitým způsobem se připravovati a kvalifikaci svoji k tomu plně prokázati.

To jsou stěžejní základní body, které jsme postavili pro zbudování hospodářských škol lidových. Lidové školy hospodářské mají za účel, aby rozšířily vědění svého žactva také v naukách občanských, aby pracovaly k tomu, aby vychovávala se mládež uvědoměle k své práci a k svým povinnostem a také k neodvislosti, ve vědomé republikány. K tomu můžeme se přiblížiti, až ministerstvo zemědělství dle svého zplnomocnění vypracuje přesná pravidla pro tyto školy, jak v zákoně našem jest mu uloženo.

V kulturním výboru vznikla také otázka kompetence ministerstva, jemuž ty školy mají náležeti. A tu kulturní výbor usnesl se většinou hlasů, v poměru 9:5, na tom, že hospodářské školy lidové podřízeny jsou pravomoci ministerstva zemědělství. Jest to přirozená věc, právě tak jako v Prusku rozvoj školství pokračovacího, venkovského datuje se teprve od té doby, když přešlo zemědělské školství pokračovací do ministerstva zemědělství, tak také tomu jest dnes v poměrech našich.

Z rozpočtu 4000 K stoupá rozpočet na 608.000 K. Tedy jest zde vůle, je zde péče o to, aby školství to mohlo býti dokonalým způsobem vypraveno, a jest zde souhlas snemovny, která tuto položku zařadila do rozpočtu ministerstva zemědělství a náležitým způsobem ho také dotovala. Ale je to přirozené také proto, že ministerstvo zemědělství bude museti pečovati na svých hospodářských školách o to, aby pro tyto školy bylo vychováno náležitě připravené učitelstvo. Tomuto učitelstvu musí býti vštípeno vše, co musí nésti ve svém srdci k těžkému, ale krásnému svému povolání. To učitelstvo bude museti býti v neustálém styku s vědecky založenými ústavy zemědělskými, bude museti býti v neustálém styku se vzdělanými zemědělci, muži vědy i muži praxe, se školami hospodářskými, poněvadž chceme do škol lidových přenésti kursy, které se konají ze škol hospodářských a hospodyňských. Chceme doplniti vzdělání hospodářské na těchto kursech lidových tím způsobem, aby zkušení odborníci a odbornice z řad učitelstva škol zemědělských a hospodyňských konali několikanedělní kursy v těchto školách lidových, v kterýchžto kursech by se probíraly nauky zemědělské na základě vědeckém a probíraly se také základy domácího hospodářství pro dívky, aby se učily vaření, šití, domácímu hospodářství, péči o domácí zvířectvo a o zkrášlení svého venkovského bydliště. Ministerstvo zemědělství bude museti svolávati konference učitelstva škol pokračovacích společně s konferencemi učitelstva škol hospodářských, aby sladěna byla práce těchto škol.

Až dosud byla jakási nedůvěra v řadách učitelstva škol hospodářských ke školám pokračovacím a byly považovány tyto školy za konkurenty řádných škol hospodářských. Ale tomu tak není. Žádná škola nemůže konkurovati druhé, nemůže jí býti na škodu a musí se najíti cesta, po které půjde učitelstvo škol hospodářských všech kategorií, ať jsou to školy lidové anebo ať jsou to školy rázu vyššího nebo vysokého. Všecko učitelstvo musí se dáti do služeb jedné myšlenky, že v povznesení stavu zemědělského v nejširších jeho vrstvách jest povznesení celého našeho státu, to je nezbytný požadavek, v tom je budoucnost a zajištění naší republiky.

Nechci se šířiti již dále odůvodňováním důležitosti těchto škol. Jest jasná. Školy pokračovací živnostenské a školy pokračovací obchodní konají již dávno a dávno svoje dílo. Ale konají je proto, že tam rozpočtem 2 milionů korun, i v době válečné nezastaveným a nezměněným, bylo pečováno o to, aby učitelstvo bylo náležitým způsoben odměňováno za svoji práci a aby se mohlo plně těmto školám věnovati.

Z toho důvodu žádáme tedy také my, aby učitelstvo lidových škol hospodářských bylo náležitým způsobem odměňováno za svoji práci a aby se učitelstvu dostalo takové odměny, jaké se dostává učitelstvu na školách pokračovacích obchodních a na školách pokračovacích živnostenských.

Proto také byla usnesena kulturním výborem resoluce, která žádá, aby ministerstvo zemědělství založilo na školách hospodářských kursy pro přípravu učitelů na školách lidových, a aby ministerstvo školství a osvěty postaralo se o to, aby příprava učitele venkovského, který vychází z učitelského ústavu a vchází do života venkovského, aby vyučoval mládež venkovskou, byla po stránce (Předseda zvoní) názoru na venkov dokonalejší. Na pedagogických byly až dosud věnovány celkem 4 hodiny vzdělání hospodářskému, a ještě ty čtyři hodiny byly restringovány na jednu hodinu. Jak může potom učitel, který vyšel ze řad dělnictva průmyslového z předměstských obcí velkých měst, vyjíti potom navenek, jak může připravovati mládež pro povolání zemědělské, jak může vštěpovati lásku k půdě a lásku k práci venkovské, když ničeho během svého vzdělání neslyšel, co by tyto síly, tyto ctnosti bylo v něm vychovalo?

Doporučuji veškerá usnesení kulturního výboru o hospodářských školách lidových. Doporučuji také tuto přednesenou resoluci. Jsem o tom plně přesvědčen, budou-li tyto školy vedeny se stejným nadšením, jako byly vedeny učiteli dobrovolníky, také učiteli z povolání, náležitě připravenými a náležitě odměňovanými, že toto školství rozšíří všeobecnou osvětu a odborné vzdělání hospodářské na celém venkově našeho československého státu. (Výborně. Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP