Výboru kulturnímu:
Tisk 2070. Návrh čl. N. S. dra Mazance,
dra Kmeťka a soudr. na zřízení
státního památkového úřadu
pro Slovensko a Přikarpatskou Rus. (Současně
přikázán též výboru finančnímu.)
Výboru finančnímu:
Č. tisku 2058. Vládní návrh
zákona o osvobození daně z příjmu,
zavedené zákonem ze dne 25. října
1896, č. 220 ř. z., ode všech přirážek
a příspěvků pro samosprávné
svazky.
Tisk 2068. Vládní návrh zákona,
jímž prodlužuje se platnost cís. nař.
ze dne 10. ledna 1917 zákona ř. č. 14 o daňových
a sazbových opatřeních v železniční
dopravě z podnětů zvláštních,
válkou způsobených poměrů,
jakož i I. oddílu VI. zák. čl. uher.
z r. 1917 o železniční válečné
dani.
Tisk 2075. Vládní návrh zákona,
jímž se povoluje použití dílčích
dluhopisů, jež budou vydány obcí pražskou
v úhrnné jmenovité částce 150
milionů korun, k ukládání nadačních,
sirotčích a podobných kapitálů.
(Současně přikázán výboru
právnímu.)
Vláda žádá, aby o návrzích
byla podána zpráva ve lhůtě 48
hodin.
Jest snad proti tomu nějaká námitka? (Nebyla.)
Není. Lhůta tato jest povolena.
Výboru živnostenskému:
Tisk 2076. Vládní návrh zákona,
kterým se omezuje prodej a pronájem hotelů
a pensionátů.
Vláda navrhuje, aby byla podána zpráva do
10 dnů.
Jest snad proti tomu nějaká námitka? (Nebyla.)
Není. Také tato lhůta jest povolena.
Dále přikázán:
Výboru ústavnímu:
Tisk 2094. Vládní návrh zákona,
kterým se upravují hranice příslušnosti
mezi ministerstvem vnitra a ministerstvem národní
obrany.
Vláda žádá, aby o návrhu byla
podána zpráva do 14 dnů.
Jest snad proti tomu nějaká námitka? (Nebyla.)
Není. Také tato lhůta jest schválena.
Výboru právnímu:
Tisk 2096. Vládní návrh zákona
o prozatímní úpravě advokacie.
Vláda navrhuje, by o návrhu byla podána zpráva
ve lhůtě 8 dnů.
Je snad námitka? (Nebyla.) Není tomu tak.
Také tato lhůta se schvaluje.
Konečně výboru finančnímu
přidělen byl
tisk 2071. Návrh členů N. S. A. Čuříka,
V. Sedláčka, B. Bezděka a soudr.
na uvolnění dovozu podšívkového
zboží k šití obleků, jakož
i surovin (látek) k šití prádla pro
zemědělské dělnictvo a malorolnictvo.
(Současně přikázán výboru
zásobovacímu.)
V návrhu se žádá, by zpráva byla
podána ve lhůtě 8 dnů.
Jsou snad proti ní nějaké námitky?
(Nebyly.) Také tato lhůta jest povolena.
(Zvoní.) Výkonný výbor českosl.
strany lidové sdělil mi, že p. arcibiskup dr.
Fr. Kordač oznámil svoji resignaci na členství
v Národním shromáždění,
a že výkonný výbor jmenované
strany na místo uprázdněné vysílá
dra Fr. Noska, finančního komisaře
v Karlíně. Jmenovaný dostavil se do dnešní
schůze a vykoná poslanecký slib.
Žádám pana zapisovatele Špatného,
aby přečetl slibovací formuli.
Zapisovatel posl. Špatný (čte):
Slíbíte jako člen Národního
shromáždění československého,
že budete zachovávati zákony státu československého,
a že svůj úřad budete zastávati
podle svého nejlepšího vědomí
a svědomí.
Předseda: Pan dr. Fr. Nosek!
Posl. dr. Nosek: Slibuji.
Předseda: A teď přistoupíme
a to
1. k zprávě finančního výboru
o vládním návrhu (tisk čís.
1693), kterým se zavádí poválečná
přirážka k poplatkům a změny
s tímto související (tisk č. 2090).
Místo zpravodaje p. dra Dolanského převzal
zpravodajství p. předseda příslušného
výboru kol. Malypetr, jemuž uděluji
slovo.
Zpravodaj posl. Malypetr: Vážené Národní
shromáždění!
Poněvadž p. dr. Dolanský v důsledku
usnesení svého klubu vzdal se zpravodajství
pro plenum o tomto návrhu zákona, ujal jsem se sám
podání zprávy a jest zcela přirozeno,
že omezím svoji zprávu na suchou reprodukci
jeho původní zprávy, která odůvodňuje
předlohu podanou jednak přirozeně důvody
finanční potřeby státu, jednak důvody
již v původní osnově vlády uvedenými.
Tyto důvody, kterými se finanční výbor
při svých usneseních řídil,
jsou ohledně té úpravy, kterou vládní
osnova navrhovala, a pokud ona podržena byla, totožny
s oněmi, které byly podnětem vládě,
aby osnovu předložila. Proto stačí,
jestli finanční výbor prostě poukáže
na motivy ty, jak k vládní osnově jsou připojeny.
Vytknouti by snad slušelo, že osnova přináší
dvě novoty.
Novotou povahy hmotné jsou ustanovení, podle kterých
při společnostech obchodních, služebních
smlouvách přes 6000 Kč ročně
a při darech nastává povinnost poplatková,
nehledíc na listinné osvědčení.
Na tento návrh osnovy vládní přistoupil
finanční výbor z důvodů rovnoměrného
zatížení poplatnictva, jemuž se jednotlivé
třídy poplatníků vymykaly tím
způsobem, že postupem času pro svá právní
jednání volily nové formy, na které
platný poplatkový zákon nepamatoval.
Finanční výbor konečně uznal
také za nezbytné, aby vládní osnova
doplněna byla nařízeními, která
by finanční správě usnadnila zachycení
poplatků, jež podmíněny jsou nebo jichž
rozhojňování se dá očekávati
připravovaným rozmachem hospodářským
v oboru obchodních společností a útvarů
právních, jim nejbližších. Tedy
i osnova v tomto směru pamatuje na to, aby zvýšení
poplatků i při takových případech
nastalo.
Pokud se týče jednotlivých ustanovení,
uvádím k § 1. toto: Při poplatcích
ze smluv nájemních a pachtovních, které
byly upraveny zákonem ze dne 25. června 1919, č.
378 Sb. z. a n., nastane poplatní povinnost poprvé
až dnem 1. února 1920. Tou dobou není tedy
znám effekt těchto poplatků, jichž úprava
se stala v jisté souvislosti se soupisovou akcí.
Vzhledem k tomu upuštěno bylo od navrhovaného
vládou zvýšení, an důsledky takového
zvýšení nemohly býti bezpečně
posouzeny.
K § 2. Dále pro převod nemovitostí nyní
upravena byla touto osnovou nová sazba poplatková
a to stejným způsobem pro převody úplatné
i bezúplatné mezi blízkými příbuznými,
takže při převodech bezúplatných
jest celkový poplatek o poplatek obohacovací větší,
než při převodech zcela úplatných.
Pro převody částečně bezúplatné
mezi jinými osobami ustanovena poloviční
sazba poplatku, stanoveného pro převody zcela úplatné;
to ovšem, platí i dosud, při čemž
ponecháno v platnosti dosavadní ustanovení,
že z převodů částečně
bezúplatných nesmí býti na poplatku
imobilárním a tak zvaném obohacovacím
vyměřeno méně než při
převodu zcela úplatném. Normální
poplatek nemovitostní při převodech mezi
blízkými příbuznými stanoven
při ceně nemovitostní do 10.000 Kč
1.5 %, tedy pouze o 1/4 %
více, nežli činí dosavadní sazba;
pro cenu od 10 do 20 tisíc Kč činila by sazba
2 %, dále pak stoupala by sazba progresivně o 1/10
% za každých dalších 10.000 Kč
(nemovitostní ceny), nejvýše však do 3
%. Stejně stanoven pro normální převody
úplatné mezi jinými osobami poplatek při
ceně do 10.000 Kč jen o 1/4 procenta
více, nežli platí se nyní (dosud 33/4
%, navrhují se 4 %). Při ceně další
stoupá sazba do 20.000 Kč na 41/2
% a při ceně do 50.000 Kč na 5 %, takže
při ceně od 40 - 50.000 Kč zůstává
posavadní sazba (4 % s 25 % přir. = 5 %) nezměněna.
Pro ceny vyšší 50.000 Kč zavedena je progresse
o 1/10 % za dalších 10.000 Kč
nemovitostní ceny, nejvýše však 7 % (při
ceně čtvrtmilionové). Zde tedy teprve dosaženo
je výše původně navrhované, zvýšením
přirážky o dalších 50 %, tedy na
75 %.
Zvýšením tímto docílilo by se
jednak rovnoměrnějšího vystupňování
celého poplatku, vedle toho však i značného
zjednodušení celého vyměřovacího
řízení, které při nynějším
stavu věcí při různých přirážkách,
jež k původnímu procentu poplatkovému
byly připočítávány, bylo značně
obtížné.
Dosavadním zákonodárstvím bylo zabezpečeno
úplné osvobození převodů mezi
blízkými příbuznými při
ceně předmětů převedených
do 5000 Kč, to však se v předložené
osnově nenavrhuje vzhledem k poměrně malému
významu celé této poplatkové úlevy.
Za to však rozšířena byla úleva
podle § 2. zákona ze dne 18. června 1901 č.
74 ř. z. pro tak zvané kvalifikované nemovitosti,
kvalifikované tím, že jsou samotným
nabyvatelem užívány a obhospodařovány,
tedy že slouží výlučně pro
jeho vlastní potřebu.
Cena těchto kvalifikovaných nemovitostí navrhuje
se v této osnově zvýšená a sice
do 20.000 Kč a poplatek má zůstati při
dosavadní výši 1 %, ovšem jen následkem
rozšíření této výhody
kvalifikovaných realit.
Při převodech bezúplatných na jiné
osoby, nepodléhajících dosud žádné
přirážce, stoupne při ceně do
50.000 Kč poplatek o 1/2 %, při
ceně od 5000 do 10.000 Kč klesne o 1/8
%. Pro cenu od 10 - 20 tisíc Kč, nepožívající
dosud podobné výhody, poskytne se na normálním
poplatku sleva 1/3 (zlomek ten volen vzhledem
na zjednodušení výpočtu procentového),
při čemž dosavadní sazba (dosud normální)
1.5 % zůstane beze změny (ovšem
jen následkem přiznání výhody).
Domy s kratší držbou stavební plochy (do
4 resp. 6 let) měly dosud sazbu o 11/2
% resp. 1 % nižší, nežli činila
sazba původní (bez přirážky)
při nemovité ceně přes 40.000 Kč.
Sleva tato ponechána i při nynějším
návrhu a to i při další progressi, nejvíce
však do 4.5 procent resp. 5 procent. Bere-li se
za základ nemovitostní cena od 20 - 50 tisíc
Kč, činí zvýšení při
základní sazbě té pouze 3/8
resp. 1/4 %.
Vkladné pro zápis práva vlastnického,
pokud někde se vyskytuje (případ celkem velice
řídký), stanoveno na 2 % (dosud 1.875
%), z čehož je patrna dosavadní komplikovanost
výpočtu poplatků, a 1/2 %
resp. 1/4 %ové vkladné z jinakých
zápisů knihovních (resp. s přirážkou
50 %ovou, 3/4 resp. 3/8
procentovou) upraveno na 1 resp. 1/2 %.
K § 3. původní osnovy bylo usneseno, místo
toho odstavce pojmouti ustanovení ve zvláštní
paragraf a sice 9., platící pro všechny poplatky
(nejen pro obohacovací), a zmocniti vládu, aby vzhledem
na změny v zákoně tomto provedené
upravila text a pořadí poznámek k sazbě
pro poplatky dědické a darovací.
K § 4. osnovy. Právní důmněnka,
navrhovaná tuto bez připuštění
protidůkazu, vedla by k tomu, že by tvořily
součást pozůstalosti i ony pohledávky
z pojišťovacích smluv, kterých někdo
nabyl právoplatně již jednáním
mezi živými, zejména též úplatným,
a které tedy tvoří jeho vlastnictví
a nikoliv zůstavitelovo. Z toho důvodu vyloučil
finanční výbor navrhované ustanovení
§ 4. osnovy vládní a ponechal v platnosti dosavadní
ustanovení § 16. cís. nař. ze dne 15.
září 1915, č. 278 ř. z., jež
podle jeho názoru vyhovuje praktické potřebě.
Návrh, obsahující ustanovení o přirážce
k poplatkům ze sázek a výher u totalisateurův
a bookmakerův a ze zisku bookmakerův, jest v celku
zpracován dle původní osnovy a jen příslušnými
usneseními doplněn.
Vláda zamýšlí upraviti poplatky společností
zvláštním zákonem, ale, poněvadž
vypracování tohoto zákona bude přece
jen vyžadovati poměrně dosti dlouhé
doby, a kdyby tato doba uplynula, ztratila by se velmi značná
část poplatků právě proto,
že v nynějším čase nastává
velice značný rozmach a velice značné
rozhojňování kapitálů společností
ať akciových, ať komanditních, ať
společností s ručením omezeným
- právě z důvodů těchto pojato
bylo do návrhu zákona ustanovení v §
6., kterým se tyto společnosti akciové, společnosti
komanditní, těžířstva i společnosti
s ručením omezeným podrobují zvýšenému
poplatku. A tu právě k tomuto paragrafu 6. osnovy
dovoluji si navrhnouti hned pro první čtení
změnu proti předložené původní
osnově a sice v § 6., v odst. b) mezi slova: "celkovém
kapitále" slovo: "akciovém",
kteréžto slovo patrně nedopatřením
vypadlo, a poněkud jiné znění odstavce
bezprostředně následujícího.
Toto jiné znění navrhuje se z důvodu,
že osnova se dostala k jednání s poměrně
značným zpožděním, které
by mělo za následek, že by již celá
řada společností, které v nejposlednějších
dnech minulého roku podjaly se zvýšení
svých kapitálů, působnosti tohoto
zákona se vymkla a tím nebylo by dosaženo toho,
co finanční výbor při projednávání
této osnovy měl na mysli, totiž zachycení
všech těchto poměrně velkých
zvyšovaných kapitálů pro zpoplatnění
v době, kdy toto zvýšení bylo prováděno.
Navrhuje se proto znění tohoto druhého odst.
b) následovně: "Zvýšení
právě uvedené platí ode dne 20. prosince
1919 pro všechny emisse, které do té doby nebyly
splaceny."
Ustanovení zákona, upravující poplatky
dědické a darovací jest uvedeno ve zvláštní
tabulce přiložené k tomuto zákonu, ve
které jest potřebí provésti také
dvě poměrně nevelké a spíše
stylistické změny a to v hlavě tabulky, v
druhé její větě:
"Poplatek platí se z čistého jmění
jednotlivým nabyvatelům" schází
slovo: "připadlého" před
slova "jednotlivým nabyvatelům podle této
tabulky". A ve větě, označující
procento sazby, má státi: "činí
procento poplatku"; slovo "obohacovacího"
budiž vyškrtnuto.
Navrhovaný zákon má také zavésti
důkladnější způsob, jakým
mají býti postiženy cizozemské podniky
stran kapitálů, kterými se súčastní
anebo účastniti hodlají na tuzemském
obchodování.
Podobná zásada byla již vyslovena a to v zákoně
ze dne 18. září 1892 a přijata byla
do zákona našeho ze dne 17. května 1919; tento
se nyní ustanovením tohoto zákona mění.
Poněvadž stanovení kapitálu, resp. podílu
kapitálu, kterým cizozemský podnik jest súčastněn
na svém podnikání v tuzemsku, naráží
často na velmi značné obtíže,
má býti jako minimum stanovena kvota 25 % celého
kapitálu dotčené společnosti.
Při sazbách poplatků dědických
a darovacích byla finančním výborem
progresse původně ve vládním návrhu
navrhovaná přiměřeněji odstupňována
a sazba dále rozčleněna vsunutím dvou
nových tříd příbuzenských,
a to a) na vzdálenější příbuzné
v přímé linii, než pod číslem
1. sazby, a b) mezi sourozenci druhého stupně. Pro
třídu ad a) zvolena poněkud vyšší
sazba, než pod číslem 1. Sourozenci druhého
stupně byli vyňati z jednotné dosud třídy
sourozenců až do 4. stupně a sazba pro ně
proti těmto snížena.
Progresse těchto poplatků dědických
a darovacích byla rozšířena na vyšší
jmění a byla tu tato progresse dosti značně
zostřena, takže při převodech následkem
dědictví anebo darů, přesahujících
jmění přes 10.000 Kč, jest stanovena
sazba 33 % celého převáděného
majetku, tedy téměř plná jeho třetina
oproti 10 % nebo 111/2 % při nižším
majetku přes 1000 resp. do 15.000 Kč.
Finanční výbor doporučuje, aby osnova
byla přijata tak, jak po velice pilném a přesném
propracování se strany pana referenta za účinné
součinnosti ministerstva financí byla finančním
výborem usnesena.