Čtvrtek 25. září 1919

Vážení pánové, jak si kdo z vás představuje, že v této osnově jest to správně uvedeno? Na př. letošní úroda vína bude taková, že žádný nedostane ze svých vinic z 1 ha ani 10 % oproti minulým létům, poněvadž neustálými dešti a zimním počasím bylo vinařství letos velice ohroženo.

Ovšem že zde jde také o jakost. Jakost letošního vína bude vůbec mizerná, a tak producent bude míti platiti již novou daň z vína, které ve mnohých krajích vůbec nebude možno za žádných okolností píti a použíti k lidské potřebě. Výrobce jest tedy povinen, podle postupu výroby hlásiti víno ke zdanění. Myslím, bude-li tato vládní předloha přijata, že odradíme tím letos mnoho a mnoho malých producentů od pěstování vína, a že nedocílíme toho, čeho bychom si přáli, abychom totiž vinařství zvelebili. Naopak měla by vláda předložiti osnovu zákona, aby se vinařství podporovalo a v naší republice nějakým moderním způsobem upravilo, aby došlo k většímu pěstování tohoto výrobku.

Proto bych zde navrhl resoluci, podle níž by pěstovatelé vína do 10 hl byli z platnosti této vládní osnovy vyňati, a aby byli jí stiženi jen pěstitelé, kteří pěstují víno jen ve větším rozsahu, jako velkoobchodníci a majitelé velkých vinic, jen pro obchod od 10 hl výše. Zavedením této progresse by byli chráněni malí zemědělci, poněvadž oni pěstují vinařství ponejvíce pro malé lidi, když není jiných prostředků vyživovacích a musí práci draho platit, když chtějí vinice za dnešní doby pěstovat. Já si dovolím navrhnouti resoluci, ve které se navrhuje, aby se producenti při sklizni vína do 10 hl od dávky osvobodili.

Předseda: Debata je skončena. Nikdo není dále ke slovu přihlášen. Uděluji slovo panu zpravodaji k doslovu.

Zpravodaj posl. dr. Dolanský: Vážené Národní shromáždění!

Dva pánové, kteří přede mnou mluvili, vystoupili proti osnově zákona, která se nalézá na stolech panů členů této sněmovny. Byl to především pan kol. Sládek, jehož vývody čelily zásadně proti té dani, jak se navrhuje. Učinil pak hlavně výtku v tom směru, že prý povolané kruhy, totiž kruhy živnostenské nebyly slyšeny. Tu já podle pravdy, jak ve zprávě výboru je konstatováno, musím opětně zdůraznit, že byl slyšen pan kolega Sládek jako odborník a jako člen N. S. a že bylo úplně v jeho moci, kdyby byl navrhl nebo jen projevil podnět, aby se celá osnova odstoupila živnostenskému výboru. Jistě by byl neváhal finanční výbor to učiniti. (Posl. Petrovický: On není členem výboru, nemohl činiti návrh!) On mohl vyslovit jenom to přání a jistě by byl přání to kdokoli z nás jako návrh přednesl ve výboru. Také by bylo stačilo, kdyby u presidia sněmovního, po případě u svého klubu poslaneckého zakročily, aby tyto příslušné kroky zařídily. Provádět všecky osnovy zákona všemi výbory, by vedlo příliš daleko, ale v tomto případě, bylo-li na místě, bylo třeba pouze učiniti návrh takový.

Pan kolega zásadně proti dani jako dani nemluvil. Uznává, že sama o sobě jest pro stát nezbytnou, jenom praví, že je třeba vybírati ji u producentů, resp. u velkoobchodníků. A tu dovoluji si upozorniti, že z důvodů finančně technických zásadně nelze náhledu jeho přisvědčiti. Proč? Daň zavedena je na Slovensku u producentů a nehledíc k tomu, že nevynáší mnoho, je kontrola této daně neobyčejně stížena. Kdyby byla daň vybírána u velkoobchodníků, mělo by to za následek, že by bylo nutno zavésti svobodná skladiště, což při tisících obchodů, které máme v republice, by znamenalo neobyčejný náklad pro stát a neobyčejné stížení kontroly, takže systém, jak ho pan kolega Sládek navrhuje, je ve svém provedení pro finanční výbor nepřijatelný.

Pan kolega si stěžuje, že se favorisují nyní ta stará kvanta 56litrová. (Posl. Sládek: To kvantum je sníženo na 40!) Ano, ale jenom pro toho, kdo z těch živnostníků, resp. obchodníků pro sebe ho potřebuje. Když vína potřebuje pro obchod, musí kupovati u producenta a velkoobchodníka a někdo tu daň zaplatiti musí. Je otázka, zdali ta výtka, že by mohlo býti víno několikráte zdaněno, jest oprávněna. To má dnes poplatník úplně ve své moci.

Jaký jest to živnostník, který kupuje v malých kvantech od svého souseda? Jest daleko rozumnější, koupiti u producenta, nebo velkoobchodníka. Kupovat ale od souseda jest rozhodně neekonomické a zaviňuje to přímo sám ten, kdo tak nakupuje a nikoli způsob a vybírání daně. Dále vytýká pan kol. Sládek osnově, že prý nepostihuje šťávy z ovoce, pokud se produkují cestou umělou. Upozorňuji, že i tyto šťávy mají býti postiženy ustanovením a to § 2., kdežto ony z pravých šťáv ovocných dle § 1., opětuji: které jsou na cestě umělé - éterů - upraveny, spadají pod v § 2. zákona. Fakticky se také již zdaňují, finanční zpráva již z nich daň vybírá. Těším se, jestliže se podaří taková výroba, jako u Hartmanna 25 millionů litrů, která pak rozmnoží státu podle této osnovy očekávaný důchod daňový. Ve příčině kočovných živností upozorňuji, že finanční výbor dotyčná ustanovení změnil, takže jest to patrně nedorozumění. Račte čísti osnovu tak, jak vyšla z finančního výboru. (Posl. Sládek: Četl jsem!) Tam jsou totiž stvrzenky vydávány a každá se vztahuje na jiný způsob dodání a pan kolega myslí, že jest to stvrzenka jedna. Pokud se týče provozovacích nařízení, budou vydána po dorozumění s interesovanými kruhy po slyšení obchodních a živnostenských komor a živnostenských kruhů. Ovšem, slyšeti i o zásadním nazírání na tuto daň interesované kruhy bylo povinností finanční správy a ona to také učinila. Vždyť jest ve spisech dnes řada podání, ve kterých se interesované kruhy vyslovují o dani té, ale nemůžeme na změnu této zásady přistoupiti, poněvadž, jak slyšeli jsme z úst pana zástupce producentů, ozvali by se ti, a vedle nich celá řada velkoobchodníků a velkovýrobců. Přirozeně mělo by to pak za následek docela jinou kontrolu a sice musili bychom kontrolovati mimo výrobu také dopravu až ke konsumentu, kdežto při nynější dani jest to docela jednoduché. Kdo nápoj spotřebovává, daň zaplatí a sice způsobem nejjednodušším beze všeho molestivního dřívějšího řízení.

Tím jsem, myslím, vyvrátil veškeré námitky a jenom bych reagoval ještě na jedno: že nelze chváliti na starém zákoně ono paušalování a vychvalovati, že se tím některé ostrosti starého zákona obrousily. (Obrácen k posl. Sládkovi): To by nás, pane kolego, vedlo na cestu jinou, na cestu starého režimu, které jsme neschvalovali. Jednoduše by si tu daň zase někdo, kdo by byl kapitálově silnější, vypachtoval a pak by si ji vybíral sám tak, jak by chtěl, nebo by se dohodl s odběrateli, jak by chtěl a následek toho by byl, že ten, kdo by u pachtýře neodbíral, byl vydán šikanám starého systému a zákona. To všecko dnes odpadá, řízení jest pro všechny stejné a postiženi jsou ti, kteří sami spotřebují a musí platiti tuto daň. Panu kol. Měchurovi připomínám, že se patrně v zásadním nazírání na zákon také mýlí. Daň není pro producenta vůbec stanovena, jako producent neplatíte vůbec žádnou daň, ale jako spotřebitel také neplatíte, co spotřebujete sám, z toho neplatíte žádné daně. Tu daň z vašeho vína vámi vyrobeného bude platiti ten, kdo víno od vás kupuje. Vy si stěžujete, že prý jste povinni k hlášení výroby. (Posl. Měchura: § 11!) To není správné. Vy máte ovšem povinnost ohlásiti, že zahajujete výrobu a když jste ji skončil a hlásiti, že máte tolik a tolik vína. Když bude k potřebě, tak ten, kdo je od vás koupí, zaplatí tu daň, ale kvantum, které spotřebujete vy sám a vaše rodina, zůstane nezdaněno. Budete-li míti však víno, jak pravíte, letos špatné, tak že to bude ocet, pak je nikdo nekoupí a vy je jednoduše vylejete do stoky a nebudete platiti také žádnou daň. Když nebudete míti vína, nýbrž ocet, nebudete platiti ničeho. To jest úplně jasné a prováděcí nařízení vaše pochybnosti ještě rozptýlí. Pokud se týče resoluce, tedy rozhodně se proti ní vyslovuji, poněvadž nemá v zákoně žádné opory a žádného podkladu hospodářského.

Předseda (zvoní): Debata je skončena. Přistoupíme ku hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Hlasovati míním tímto způsobem: Celé hlasování bychom si rozdělili na pět částí a sice nejprve bychom hlasovali o čl. I. ("všeobecná ustanovení", §§ 1., 2., 3., 4., 5., 6. a 7.). Dále hlasovali bychom o čl. II. a III. a sice čl. II. (§§ 8.-16. "Zvláštní ustanovení o nápojích, vyjmenovaných v § 1. č. I. a č.II.") a čl. III. (§§ 17.-20. "Zvláštní ustanovení o nápojích, vyjmenovaných v § 1. č. 3., 4., a 5."). Potom bychom hlasovali o čl. IV. (§§ 21.-25. inkl. "Důchodkový dozor"), pak bychom hlasovali o čl. V. (§§ 26.-32. inkl. "Ustanovení všeobecná") a konečně o poslední řadě paragrafů (čl. VI., §§ 32.-34., "Ustanovení, jak se daň vybírá v místech, prohlášených za uzavřená, s potravní daní na čáře"), o článku VII., §§ 35.-37. "Ustanovení o dodatečném zdanění zásob") a o článku VIII., §§ 38.-41. ("Ustanovení závěrečná") a o nadpisu zákona. Jest naproti tomuto způsobu hlasování nějaká námitka? Není. Tedy budeme hlasovati tak, jak jsem právě uvedl.

Kdo souhlasí s článkem I., tedy §§ 1.-7. (Všeobecná ustanovení) §§ 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., ve smyslu zprávy výborové, jak ji doporučil p. zpravodaj, prosím, aby povstal se svého místa. (Děje se.) To jest většina. Článek I. §§ 1.-7. jsou schváleny.

Kdo souhlasí s článkem II., to jest s §§ 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15. a 16., to jest "Zvláštní ustanovení o nápojích, vyjmenovaných v § I. č. 1. a č. 2., potom se článkem III., to jsou §§ 17., 18., 19. a 20. (Zvláštní ustanovení o nápojích, vyjmenovaných v § 1. č. 3., 4., a 5.), prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina. Také paragrafy 8.-16., 17.-20. ve smyslu zprávy výborové jsou schváleny.

Kdo souhlasí s §§ 21.-25. (článek IV. "Důchodkový dozor"), prosím, aby povstal. (Děje se.) To je většina. Také §§ 21.-25. jsou schváleny.

Kdo souhlasí s článkem V., to jsou §§ 26.-32. inklusive ("Ustanovení trestní") ve smyslu zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, §§ 26.až 32. jsou schváleny.

Konečně kdo souhlasí s čl.VI. (§§ 33. a 34.), s čl. VI. (§§. 35.-37.) a s čl. VIII. (§§ 38.-41.) a nadpisem zákona, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, také §§ 33.-41., jakož i nadpis zákona jsou schváleny.

Přeje si pan zpravodaj k druhému čtení slova? Má nějakých textových změn? Není tomu tak. Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v čtení prvním, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.) Zákon jest tedy schválen také ve druhém čtení. O resoluci hlasovati nebudeme, jednak proto, poněvadž neměla dostatečný počet podpisů a poněvadž ji také pan navrhovatel odvolal a přistoupíme k dalšímu odstavci denního pořádku, jímž jest

2. zpráva imunitního výboru o žádosti zemského trestního soudu v Brně za souhlas, aby byl trestně stíhán člen Národního shromáždění Jaroslav Rouček pro přečin proti bezpečnosti cti podle §§ 487., 488., 491. a 493. tr. z., nebo pro přestupek zanedbání povinné péče podle čl. III. zákona ze dne 15. října 1868, č.142 ř. z. (k žalobě Bedřicha Vorla).

Zpravodajem jest pan kol. Skorkovský, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Skorkovský: Slavné Národní shromáždění! Zemský trestní soud v Brně žádá Národní shromáždění za souhlas, aby byl vydán člen N. S. posl. Jaroslav Rouček, který je žalován hajným Bedřichem Vorlem pro přečin proti bezpečnosti cti podle § 487, 488, 491 a 493 tr. z., event. pro přestupek zanedbané péče podle čl. III. zák. z 15. října 1868 č. 142 ř. zák. Případ je spor tiskový. Starý tiskový zákon, který platí i nyní v republice, má, jak známo, mnoho vad a duch jeho je zcela nemoderní. Jedna z hlavních jeho vad je, že obviněnému poskytuje příliš mnoho výhod na úkor žalobce, tedy strany tiskem napadené. Nemůže tedy, podle mého přesvědčení, býti úkolem korporace tak demokratické a pokrokové, jakou je N. S. rozmnožovati ještě výhody, které tiskový zákon poskytuje žalovanému, takovým způsobem, aby ho krylo imunitou, zejména, nejde-li o případ politický. Z tohoto důvodu učinil jsem v imunitním výboru návrh, aby kol. Rouček vydán byl. Otázku, že delikt v tomto případě je promlčen, považuje imunitní výbor za nerozhodnou, protože není jeho povinností zabývati se meritem případu, třebaže ve své zprávě fakt tohoto promlčení výslovně konstatuje.

Imunitní výbor navrhuje proto:

"Národní shromáždění račiž dáti souhlas, aby byl trestně stíhán Jaroslav Rouček, člen Národního shromáždění, pro přečin proti bezpečnosti cti, nebo pro přestupek zanedbání povinné péče (k žalobě Bedřicha Vorla)."

Předseda: K slovu není nikdo přihlášen, debata jest skončena, přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se. Zvoní:)

Pan zpravodaj v souhlasu se zprávou výborovou doporučuje, aby člen N. S. Rouček vydán byl. Kdo souhlasí s návrhem, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina. Návrh jest přijat.

Tím jest tento odstavec denního pořádku vyčerpán, a nebude-li proti tomu námitek, provedeme ještě některé doplňovací volby. Námitek proti tomu není.

Do výboru branného: za zemřelého člena N. S. Ing. Pospíšila navrhuje se člen N. S. V. Myslivec.

do výboru technického: za Ing. Pospíšila navrhuje se člen N. S. V. Myslivec;

do výboru pro Velkou Prahu: za Ing. B. Pospíšila navrhuje se člen N. S. V. Myslivec;

do výboru právního: za člena N. S. Němečka navrhuje se člen N.S. Ecksteinová.

Konečně do výboru sociálně-politického za člena N. S. Vraného navržen jest člen N. S. Josef Špaček.

Kdo s navrženými změnami souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Navržené změny jsou schváleny a přistoupíme k ukončení schůze.

Navrhuji, aby se příští schůze konala v úterý, dne 30. září 1919 o 2. hodině odpolední s tímto denním pořadem:

1. Zpráva ústavního výboru o návrhu čtena N. S. dra Weyra a spol., č. t. 1449, aby vydán byl zákon, jímž se upravují hmotné poměry cestmistrů, ustanovených při okresních silničních výborech na Moravě a ve Slezsku. Tisk 1605.

2. Zpráva imunitního výboru o žádosti zem. trestního soudu v Praze za svolení k trestnímu stíhání člena N. S. Josefa Stivína. Tisk 1603.

3. Zpráva imunitního výboru o žádosti okresního soudu v Kralupech n. Vlt. za svolení k trestnímu stíhání člena N. S. Františka Biňovce. Tisk 1604.

Jsou proti dnu nebo proti dennímu pořadu námitky? (Nebyly.) Není jich. Návrh můj jest přijat a končím schůzi.

(Konec schůze ve 12 hod. 55 min. odpol.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP