Předseda mne upozorňuje,
že již uplynula doba, a proto ovšem musím
ukončiti. (Potlesk.)
Předseda
(zvoní): Než udělím slovo dalšímu
řečníku, přečtu resoluční
návrh člena Národního shromáždění
Gustava Navrátila k této skupině právě
projednávané. (Čte.)
"Vládě se ukládá,
aby neodkladně vykonala přípravy k brzké
reorganisaci státních železnic, směřující
k pronikavé decentralisaci správy. Veškerá
vlastní železniční správa budiž
přenesena na ředitelství, ministerstvu buďtež
vyhrazeny pouze vrchní a jednotné vedení
a nejvyšší dohled.
Úřední agenda
budiž pronikavě zjednodušena, a služební
působnost jednotlivých úřednických
statutů (kategorií) budiž vymezena přesně
podle skutečné potřeby předběžného
vzdělání."
Resoluce tato jest dostatečně
podepsána a jest předmětem jednání.
Uděluji slovo dalšímu
řečníkovi, panu dru Mazancovi.
Posl. dr. Mazanec:
Vážené shromáždění!
Kvituji zde s díky poznámku p. kol. Slavíčka,
který prohlásil, že za jeden z nejdůležitějších
oborů našich ministerstev považuje ministerstvo
obchodu. Souhlasím úplně s tím a myslím,
že nebude námitek v tomto Nár. shromáždění,
když vyslovím přání, aby toto
ministerstvo obchodu, od kterého čekáme v
budoucnosti mnoho, já řeknu: od kterého čekáme
celou svou budoucnost hospodářskou, aby toto ministerstvo
obchodu také bylo plně se svůj úkol.
Zamrzelo mě nedávno,
když jsem slyšel, že Angličan, který
zde pobyl v Praze, vyslovil se o našem obchodování,
že prý u nás - t. j. v Anglii raději
by obchodoval s každým hokynářem, nežli
s Československým státem. Jsou skutečně
poměry dnes tak smutné v tomto směru, že
je nutno, abychom přiložili ruce k dílu, ne
slovy, ne řečmi, ale skutky. Američan říká,
že prý deka skutku je více nežli tuna
řečí. Kam přijdete mezi obchodnictvem,
slyšíte nářky a stížnosti.
V průmyslu zrovna tak nářky zcela odůvodněné,
poněvadž stojíme přímo před
katastrofou, nenastane-li včas obrat a poznání.
Byl jsem nedávno v Plzni, tam mně vážní
lidé, obchodníci, kteří mají
styky za hranicemi, kteří mají rozhled světový,
řekli přímo, že budou muset zavřít
obchody a nejenom tam, že se to bude muset státi i
jinde a že i tak obchodnictvo stojí před úplným
bankrotem.
Nedávno, nevím, s kým
ta firma jednala, ale byli zde zástupci jedné italské
firmy Ed. Manzoni z Milána. Ta firma nabídla nám
pěkné a levné látky pánské
a dámské za 600.000 lir, tedy za valutu pro nás
výhodnou a sice kompenzací za sklo. Ten zástupce
zde vyjednával s různými pány, řeklo
se mu, aby si opatřil dříve jména
těch firem, od kterých chce sklo odebrati. Tedy
jemu se to dalo za úkol, aby si opatřil firmy, které
mu mají sklo dodati. Tak asi tři dny zde byl nadarmo
a potom řekl, že raději bude obchodovati s
Německem, poněvadž tam dostane, co bude chtíti.
To jest faktum. Takovýmto způsobem, vážené
shromáždění, bychom s tím svým
exportem byli brzo hotovi.
U nás se výroba povětšině
rozbíjí o nedostatek surovin, a přece myslím,
když panu ministrovi financí jde o nápravu
valuty, že není prostředku jistějšího
a správnějšího, abychom si opatřili
export, než abychom si opatřili za tím účelem
suroviny a abychom roznítili u nás podnikavost.
Všecko ostatní jsou prostředky rázu
více nebo méně formálního a
mně to, řeknu, skoro připadá jako
hračka, když se jedná o úpravu valuty,
ale ne tím způsobem, jak by se jedině náprava
zjednati dala.
Naše misse zahraniční
mají míti v prvé řadě a měly
již dávno míti úkol obchodní.
Za hranicemi potřebujeme lidí, kteří
nám tam budou raziti cestu pro naše výrobky.
Nepotřebujeme tam tolik politiků, naše zahraniční
ministerstvo stačí úplně, potřebujeme
lidi, kteří znají jazyky světové
a mají rozhled obchodní. Všechny ty politické
a diplomatické exkurse, které se tam dělají,
jsou po mém názoru vyhazováním peněz.
Řekl bych ještě
slovíčko o těch syndikátech.
Dívám se na ně trochu jinak, nežli se
o nich snad u nás soudí pod dojmem stranických
hesel.
Syndikáty jsou po mém
názoru oprávněny, ale jen za těch
podmínek, které zde uvedu. Musí na nich
býti súčastnění v první
řadě malovýrobci, ne velký kapitál,
ač ho nevylučuji. Ale malovýrobci musejí
býti stejně súčastněni, aby
mohli chrániti zájmy své výroby. Musí
zde býti kontrola, která jest dnes v těch
vládních komisařích již stanovena,
a která ovšem závisí od kvalifikace
poctivosti a energie těch, kteří ji vykonávají.
Mimo to musí se tyto syndikáty vztahovati na celou
říši a nesmějí býti stanoveny
jen pro určité obvody. V takovém případě
bych se pranic nerozpakoval syndikáty co nejvíce
podporovati, aby nám zjednaly právě to, co
nám vláda sama zjednat nemůže, totiž
proniknutí do zahraničního exportu.
Nedávno zde byl reverend Zlámal,
člen americké misse, který mluvil na Letné
a veřejně to řekl. Vypravoval, že jsme
měli s Rumunskem vyjednáno asi za 60,000.000 výborného
dobytka, který sem měl býti dovezen a kompensací
za něj měli jsme dáti sklo. Ale toto naše
sklo bylo tak drahé, že rumunská vláda
na tento obchod přistoupiti nemohla, poněvadž
dostala sklo stejné kvality z Německa levněji.
Víte, co bylo psáno v novinách např.
o výrobě cihel, že cihly z nejbližšího
okolí pražského jsou v Praze dražší
nežli cihly z Německa. Chci ještě jeden
případ uvésti, který jsem také
zvěděl od súčastněného
obchodníka. Vyvážel se od nás kaolin
do Bavorska na základě kompensačních
úmluv. Když však naše firmy chtěly
kaolin dovážet do Švýcarska, narazily
tam na kaolin český, dopravený do Švýcar
reexportem z Bavor.
Vyváželi tedy z českých
zemí do Bavorska, které zase reexportem bylo přesunuto
do Švýcarska, a tak náš kaolin nemohl
přejít do Švýcarska.
Při této otázce
bude nutno uvažovat bedlivě o tarifní železniční
politice. Já nejsem dnes nadšen tím rozpočtem
ministerstva železnic, - a myslím, nikdo z nás,
- ale dívám se na to jako na provisorium. Já
jsem přesvědčen, že to je skutečně
provisorium, a že to bude muset vzít v budoucnosti,
a to v krátké budoucností, obrat. Víme,
že ministerstvo železnic přišlo do situace
tak špatné, že snad ani při nejlepší
vůli nemohlo vykázati úspěchy lepší.
Ale teď ta tarifní politika bude velmi důležitá.
Já jsem právě v Plzni slyšel od interesentů,
že se tam už kalkuluje s dovozem zboží do
Vídně přes Bavory, že tedy již
tam počítají s tím zvýšením
tarifů a že budou vozit zboží z Plzně
a ze západních Čech raději přes
Bavory a Sasko. Dnes již, vážené shromáždění,
se vyváží z těch míst ze západních
Čech do Moravské Ostravy např., zboží
přes Bavory a Sasko. My přece máme u nás
celou řadu odvětví průmyslových,
která budeme muset podporovat, na která budeme muset
počítat při té úpravě
naší bilance obchodní. Např. výroba
tabulového skla u nás obnášela ročně
17 mil. m2. Z toho spotřebujeme doma 2 mil.,
musíme tedy vyvézt asi 15 mil. m2. Na
sklad přece pracovat nemůžeme, tedy vyvážeti
musíme, a tak se vyváží od nás
i do zemí se zničenou valutou, aby zboží
šlo ven. Ovšem, peníze, které dostáváme,
nemají valnou cenu. Myslím, že by bylo bývalo
daleko lépe, kdybychom např. v tom případě
s Rumunskem, o kterém jsem mluvil, byli dali to sklo i
laciněji, jen abychom vyvezli zboží za hranice
a dostali za ně potřebný dobytek.
U nás je značný
průmysl sklářský a zejména
se u nás vyrobí ročně asi 370 milionů
lahví. Ty ovšem hlavně se dopravovaly do Ruska,
ale také do Francie. Bude nutno navázati styky třeba
i s tím Ruskem, jak zde bylo řečeno, sovětovým
ale ovšem za dostatečných kautel, na které
budeme musit brát zřetel, abychom snad při
tom nepřišli zkrátka. Byla velká poptávka
např. po sklu okrasném v Jablonci a Boru hned již
zpočátku letošního roku, a ta byla se
strany francouzských a anglických obchodníků.
Tam se činily nákupy pro Ameriku a Francii. Je tedy
důležito, aby takový export a zejména
ta specialita, jako v Jablonci, tak zvaný kroužkový
průmysl sklářský, byl co nejvíce
podporován. A zase narazíme na jednu překážku.
Tento průmysl měl totiž hlavní cestu
do Indie. A narážíme zde na velkou překážku:
nemáme spojení drahou pro Terst a dále.
Právě tak jsme na tom v oboru průmyslu porculánového.
My jsme vyváželi z Rakouska za 30 milionů K.
Tento export - není pochyby - dal by se při dobré
vůli zvýšiti nejméně desateronásobně
a bude tedy na tom záležeti, abychom zase tímto
svým exportem vnikli do Anglie, Ameriky, dříve
než tam přijde konkurence německá. Jsem
jist, že tento průmysl porculářský
by nám velice přispěl k sanaci našich
finančních poměrů. Jinak a hůře
jest na tom průmysl železářský.
Zase nemáme surovin. To jest alfa a omega u většiny
naší výroby. Pak by alespoň měl
se vybudovati celkově náš průmysl železářský
na Slovensku a mělo by se tam zejména hledět
k vybudování průmyslu v Rudé Baně,
kde leží jestli tam dnes ještě jest, nevím,
území bylo zabráno Maďary - na 10.000.
vagonů rudy. Celá řada dalších
odvětví průmyslových, zejména
z průmyslu železářského, průmysl
rour tažných, pozinkovaného plechu, válcovaného
železa, průmysl drobnoželezářský
čeká jenom na dovoz surovin. Ať se kamkoliv
obrátíme, laborujeme s nedostatkem surovin. Myslím,
že by snad byla cesta nejsprávnější
ta, kdybychom se postarali za hranicemi o nějaké
konsortium, které by nám dalo úvěr.
Snad kdyby šla naše mise obchodní přímo
do Ameriky a Anglie, hlavně ale do Ameriky k naším
americkým krajanům, kteří by nám
v té věci chtěli prospěti a kteří
by ukázali na to, že u nás jest nejvíce
potřebí právě zahraničního
úvěru, že jest potřebí exportu.
Kdyby nám snad i importovali své zapracované
lidi, odborníky, bylo by to jistě ku prospěchu
našeho státu. Myslím, že by vláda
měla tyto otázky studovati co nejbedlivěji
a nebáti se iniciativnosti, nebáti se cest nových,
neohlížeti se na to, jak se pracovalo dříve,
ty staré cesty opustiti, ale vstoupiti bez bázně
na nové cesty za heslem, získati pro náš
stát co největší odbytiště
a nejvýhodnější export. Pánové!
My jsme v podobné situaci také s naším
cukrem. S tím hospodaří dnes ministerstvo
financí. Vyrobí se asi 10 milionů q
cukru, my potřebujeme asi 31/2 milionů
q, ostatní můžeme vyvézti. Loni
bylo vyrobeno 61/2 milionů q, takže
jsme mohli asi 3 miliony q vyvézti. To nebylo dosud
vyvezeno. Byly sice uzavřeny různé smlouvy,
ze kterých velká část vůbec
nebyla splněna, zejména proti německému
Rakousku, poněvadž jsme nechtěli kvůli
té znehodnocené valutě do Rakouska posílati.
Cukr byl prodán také do Francie, nebyl tam však
dovezen pro nedostatek vagonů.
Nedostatek vagonů jest tím
naším bolestínem, řekl bych. Já
k tomu ještě krátce přijdu, chci poukázati
jen na to, jakým způsobem bylo jednáno v
tomto rozpočtu ministerstva obchodu se živnostenskými
požadavky. Prosím, aby na příště
při sestavování rozpočtu vzat byl
zřetel na oprávněné požadavky
našeho živnostnictva a aby z těch položek
v rozpočtu ministerstva obchodu, které dnes jsou
určeny všeobecně pro odborné rady, pro
obchodní zpravodajství, pro zvelebování
vývozu atd., byla věnována část
na účely a zájmy živnostenské.
Upozorňuji dále, aby také v ostatních
ministerstvech byly určité položky, které
by hradily výdaje na dodávky, věcné
potřeby, vyučování, sociální
péči, v zájmu živnostnictva našeho
vynaloženy. Já jsem nabyl přesvědčení
a nepochybuji, když jsem se díval na ten rozpočet,
a srovnával ministerstvo obchodu s ministerstvy ostatními,
a zejména s ministerstvem zásobování,
že tam skutečně nemáme dosti sil, že
ministerstvo obchodu není dotováno co do osob tak,
jak by mělo býti dotováno, aby skutečně
vyplnilo veškeré úkoly, jež od něho
očekáváme. Máme málo úřednictva
v ministerstvu obchodu a při tom musíme uvážiti,
že pro ministerstvo obchodu je potřebí ještě
zvláštní kvalifikace jazykové, technické
a odborné.
Tam skutečně ty platy
celkové, které jsou zařaděny do rozpočtu
položkou K 763.480, nejsou nikterak veliké, když
uvážíme, že v tom jsou zahrnuty remunerace,
cestovné atd. V ministerstvu jsou odbory, zejména
skupina prvá, druhá, velmi důležité,
které jsou co do personálií skutečně
velmi uboze dotovány. Při tom ještě
úředníci té skupiny po většině
dlí za hranicemi v zájmu úředním,
tak že tam skutečně práce spočívá
pouze na jednom, dvou, třech lidech. V přístavu
hamburském je nyní důležité jednání
ohledně celého projektu přístavního,
je nutno, aby tam byli naši lidé, ale musí
se také jeti do Paříže, jednati s konferencí
a jednat se Štětínem ohledně přístavu,
ohledně paroplavby dunajsko-labskooderské a je tedy
nutno, aby na ministerstvo obchodu bylo v tomto ohledu lépe
pamatováno než dosud. Jsme také v začátcích
své mezinárodní plavby a stojíme jistě
na prahu větší a snad velké budoucnosti,
dovedeme-li se přizpůsobiti, dovedeme-li využíti
všech těch příznivých momentů,
které máme.
A teď si představte celý
tento úkol dopravní, který ve Vídni
byl v ministerstvu obchodu obstaráván zvláštní
sekcí, celou sekcí s rozsáhlým úřednickým
aparátem! Tato práce je teď u nás konána
jedním úředníkem. Musíme v
této věci postarati se o vlastní tonáž.
Je jisto, že dnes lodní náklady jsou přímo
nesmírné a že tyto náklady budou nahrazeny
lodními sazbami ve dvou letech, když se postaráme
o vlastní tonáž. My musíme ve svém
zahraničním úřadu zbaviti se jaksi
takové úzkoprsosti, řekl bych.
Pan kolega Slavíček
mluvil o židech. Já si nepřeji, abychom ty
židy sem vzali a je postavili všude v čelo, -
to bychom si dali - ale já bych rád, aby naši
lidé odkoukali, co je u Židů dobrého,
a aby sami postavili se do těch podniků, kde potřebujeme
lidi poctivé, české, uvědomělé
a odborně vzdělané. My víme, že
také ostatní lidé, kteří budou
míti zájem, a velký zájem, obchodní
a průmyslový na našem státu, že
budou také skutečně připoutáni
k tomu státu. A snad by byl se mnohý dal získat,
kdybychom hleděli ty vrstvy, zejména obchodní
a průmyslové vrstvy těch našich národních
menšin, získati pro spolupráci v tom zahraničním
a obchodním našem podnikání. Ale my
musíme se postaviti jednou také na stanovisko toho
širokého rozhledu, té státní,
řekl bych, Raisovy, a musíme si upravit poměr,
důležitý poměr, ku svým národním
menšinám. Nezbývá nic jiného,
než abychom poctivě postavili se na stanovisko, že
všichni, kteří v našem státě
žijí, kteří v tom státě
chtějí žíti upřímně
a cítiti pro náš stát, musí také
dojíti plného práva a plné spravedlnosti.
Měl bych ještě
celou řadu zde takových přání,
zejména na ministerstvo pošt ohledně zařizování
telefonů, ohledně zařizování
telegrafů, ale, poněvadž už mám
skončit, řeknu jen krátce, že nejsem
přítelem té centralisace telefonní,
poněvadž toho nikde v moderních městech
není, poněvadž my jsme ten systém opustili
před 20 roky jako zastaralý a dnes bychom se měli
k tomu zase vraceti.
Ohledně vybudování
sítě vedlejších drah anebo místních
drah jistě již ministerstvo železnic, jak slíbilo,
bude se starati o to, abychom dopravu svoji v mezích obvodu
našeho státu měli upravenu tak, aby lidé
nemusili 4, 5 - 6 hodin choditi na dráhu, jak je to na
mnohých místech ještě na Moravě,
abychom měli v dědinách našich venkovských
všude poštu, abychom tam nebyli odkázáni
na dopravu listovní a poštovní snad dvakrát,
třikrát týdně, a k tomu ještě
nedokonalou, nepřesnou, aby vůbec doprava dopisů
a telegramů fungovala daleko přesněji, než
dosud se děje. Mně se např. stal případ,
že jsem měl jeti k Poděbradům do místa,
asi hodinu cesty od Poděbrad vzdáleného,
místo je od železniční a poštovní
stanice vzdáleno 1/2 hodiny, já jsem poslal telegram
v pátek v 5 hod. odpoledne, napsal jsem, že budu v
Poděbradech v pondělí dopoledne, aby mne
ten pán čekal na hejtmanství, ten pán
ale dostal telegram teprve v pondělí večer.
A takovýchto stížností je celá
řada. Já bych prosil, aby v tom ohledu jak ministerstvo
železnic, tak ministerstvo pošt postaralo se o doplnění
sítí (Předseda zvoní)
řádných, aby nebylo zde pak stížností
na to, že doprava naše v tom směru vázne.
(Předseda: Pane kolego, mluvíte již
10 minut přes čas!) Já jsem ještě
všelicos chtěl říci, ale pan předseda
na mne hartusí, že mám přestat, tedy
ještě alespoň jednu věc bych rád
řekl.
Předseda:
Prosím pana kolegu, aby skončil.
Dr. Mazanec: Končím
(Souhlas!)
Předseda: Slovo
má dále pan zpravodaj.
Zpravodaj posl. Bečka:
K odstavci této debaty, vážené
Národní shromáždění, bylo
jistě několik pozoruhodných věcí
uvedeno, a já si dovolím k ním vrátiti
se ve svém konečném závěrečném
slovu. Jsou to zejména vývody pana kol. Slavíčka,
a řekl bych, i některá upřímná
slova pana kol. Dědice. Pokud se týče
pana kol. Slavíčka, jen připomínám,
že zmínil se a kladl na to důraz, že jest
potřeba, aby naše ministerstvo obchodu připravovalo
se na budoucí naši činnost a na náš
rozvoj, a že jest potřeba k tomu zejména,
aby byla již předem opatřena statistická
data.
K tomu jest poznamenati, že
vlastně již máme zákon ohledně
státní rady statistické a statistického
úřadu již schválený. Jest jen
na vládě, aby tento zákon uvedla již
v činnost.
Jinak v řeči zvláště
se na mne obrátil jako na zpravodaje p. kol. Buříval.
Bylo mu divné, ač již o tom hovořil
v rozpočtovém výboru, že nebyla
zařazena do příjmů položka 225
mil., které následkem zvýšení
sazeb železničních jest možno asi očekávati.
Naproti tomu současně uvedl, že nejsou
uvedeny položky 188 milionů, 50 milionů a 15
milionů v položce vydání. Již ve
výboru rozpočtovém bylo p. kolegovi vysvětleno,
že tyto 2 skupiny nedají nám zisku, že
asi se budou vyrovnávati. Poněvadž však
data ani u jedné skupiny, ani u příjmů
nejsou přesně stanovena, ani data budoucího
vydání není možno stanoviti, rozhodl
rozpočtový výbor, aby tyto skupiny nebyly
zařazeny ani do vydání ani do příjmů.
O tom ostatně p. kol. Buříval v rozpočtovém
výboru, kde byl přítomen a referentem o této
stati, slyšel. To jsem měl zapotřebí
k této kapitole doplniti.