Úterý 24. června 1919

Předseda: Uděluji slovo dalšímu řečníkovi, panu kol. Svozilovi.

Posl. Svozil: Vážené Národní shromáždění!

Je zajímavo, jak skoro všichni řečníci, kteří mluvili k rozpočtu, objevili najednou něco, co dříve jako by byli neviděli. Ten rozpočet prý nám ukázal, - řekl pan referent - jak prý vlastně všechny ty třídní boje a protivy jsou jenom malichernými, jak tyto boje stranické a jak to všechno je malicherné a jak je nutná potřeba práce. Já nevím, že se to objevilo teprve při rozpočtové debatě, když ten rozpočet jsme měli v rukou přece již před těmi nejdivočejšími boji, před těmi patáliemi, které tady byly. Ale ovšem bylo také řečeno, že rozpočet ukazuje, jak ty boje a zápasy jsou malicherné a že prý také součinností s dělnictvem atd., s třídami socialistickými můžeme dojíti k metám, o jakých nemáme ani tušení, jenom prý ti socialisté si musí pamatovati, že by bylo velmi nebezpečno, kdybychom jaksi podlamovali fundament exportu a jeho základu - průmyslu.

Já nevím, jak se k této věci přišlo. Pan ministr financí nám dokazuje jistě velice důsledně a houževnatě pořád, že práce a práce je třeba. A je to zajímavé, že tady přece jen je pořád jakési nedorozumění nebo jakési konflikty.

My socialisté máme spor, vážené Národní shromáždění, s těmi nesocialisty právě proto a především proto, že my trváme na tom, že hospodářské hodnoty a bohatství tvoří práce a že tedy také podle té práce mají býti regulována veškerá práva, a ne podle toho, zda-li náhodou držím více pozemků nebo méně, nýbrž prostě skutečně podle práce. My tedy jistě máme velmi mnoho smyslu pro to, že prací můžeme tvořiti jenom hospodářské hodnoty, když je na tom založen přece, řekl bych, program každého, kteréhokoliv socialismu, pokud socialismem vůbec je.

Tedy to je přece základní princip. My víme, že jenom prací se bohatství tvoří, my podle toho žádáme uspořádání společenských řádů, a my také přirozeně víme, že i v republice bude to tvořiti ta práce. Ale když nám potom pan ministr financí vykládá, co chtěli filmovat ti Američané, kteří zde byli, a pod., jak chtěli filmovat práci, a když se toho potom - promiňte - zneužije k tomu, že se lichotí na jedné straně sedlákům, na druhé straně živnostníkům, a pod., tedy by mohl říci člověk, kdyby se tím chtěl šířeji zabývati: Kdo vlastně tu práci koná? Ti, kteří ty pozemky mají, alespoň ty větší pozemky, anebo ti lidé, kteří tam pracují jako námezdní?

Ale něco se filmovat nedá. Mluvilo se zde o stávkách. Stávkami jste hrozili všichni a promiňte, hrozí se z těch vrstev, které chtějí stávkovat pro hamižné věci, čistě pro zisk. Nám se hrozilo, že kapitalisté přestanou podnikat, když jim to neponese jako dříve. Nám se hrozilo veřejně, že zemědělci přestanou chovat vepřový dobytek. Promiňte, po té stránce neměl by nikdo práva něco vytýkati a dokazovati. Nejedná se o ty věci a nemluvil bych o nich, kdyby právě toho, co se zde řeklo, že práce je základem a že Američané chtěli filmovati práci, se nebylo zneužilo agitačně. Proč ale o tom se zmiňuji ještě dále, je proto, že trváme na tom, že práce musí býti základem a že pan ministr financí zapomněl na to, co se filmovat nedá. Kdo tu práci u nás znemožňuje, kdo klade všecky možné překážky, aby se výroba obnoviti nemohla a aby export nebyl možný?

A tu, pánové, myslím, že musíme poukázati také na to, jak souvisí právě rozpočet s tou obnovou práce a jak obnova práce eventuelně souvisí do značné míry i s rozpočtem, jak jest na něm založena a jak právě z toho rozpočtu jest vidět, že jest potřeba rozpoznávat určité třídní rozpory, určité zájmy jednotlivých vrstev.

Jest to potřeba a ukazuje to rozpočet právě sám. Nám se řeklo: "Aktivní musí býti ten rozpočet, pak bude míti naše koruna důvěru!" Jak tu aktivitu získáváme? Řekne se: daň z uhlí. Dobrá. Ale co na druhé straně z toho plyne? Zdražení výrobků, které jsou závislé na spotřebě uhlí. Kdy dojdeme k tomu normálnímu stavu, když to budeme takhle řešiti? Myslím, že kdyby se neřešily zde ty věci se zřetelem na toho, kdo má, se zřetelem na soukromovlastnické právo, že bychom řešili otázku uhelného obchodu a podílu státu na zisku z toho obchodu trochu jinak, poněvadž by již dávno musil vzíti stát veškeren obchod s uhlím do svých rukou, a pak by nám ho neutíkalo 60 % a někdy i více a pak by se nemluvilo o tom, jak poklesla výkonnost horníků. Z vás to nikdo neví, kolik se uhlí skutečně dobylo a kolik se ho prošvindluje. Mám zjištěno, v Ostravě jest v kavárně otevřena bursa, kde za 31.50 K dostanete každé kvantum uhlí, avšak majitel cihelny ho nedostane. Myslím, že "Prager Kohlenverein, Filiale Wien", dělá tytéž věci a dodá úplně každé množství. Tedy kdybychom chtěli na to sáhnout právě v tom směru proti takto silným jedincům, byli bychom dovedli již ten obchod uhelný ovládnouti a byli bychom měli z něho zisk.

Eventuelně - mluvilo se o tom zdanění uhlí pro cizinu, poněvadž cizina to zdanění již má, - by to mohl již stát regulovati svou obchodní politikou. K tomu nemáme uhlí doma, aby cizí lidé s ním kramařili. Máme jiné zajímavé věci, kam vede naše finanční politika a jakou taktikou se u nás postupuje. Řeklo se: "Z práce musíme těžit a prací se obnoví stát."

My jsme měli určeno asi 10.000 vagonů cukru pro vývoz do ciziny. Nějaký tisíc vagonů tedy zde ještě je. Něco bylo prodáno, teď se čeká s těmi ostatními tisíci, až bude snad cukr dražší, aby se mohl prodat dráže. Promiňte, čím to chceme vydělat, prací? Nikoliv, to je spekulace; my čekáme a čekáme, chceme vyčkat něco, ale národohospodářsky děláme s tím největší chybu. Kdybychom ten cukr prodali hned, třeba o korunu levněji, a vzali za to suroviny, kterých nemáme, pak bychom zde již vyráběli a obrátili bychom ten kapitál po případě dvakrát, takto ale budeme jen čekat, až něco vyspekulujeme a surovinu nemáme pořád. Pan ministr financí k vůli valutě byl na př. tenkrát, když se jednalo o půjčku zásobovací, pro to, aby byla celkem asi poloviční. Kdyby se bylo na to přistoupilo a nikdo nebyl proti tomu hájil stanovisko jiné, kde by byl kupoval pan ministr financí teď bavlnu? Prosím, my udržovali kurs koruny pořád na určité výši k vůli importu, a když chceme teď importovati bavlnu, musí pan ministr vypůjčovati se z ministerstva zásobovacího 5 mil. dolarů, aby mohl zaplatiti bavlnu, kterou sem máme dostat. (Souhlas.) To jsou důsledky takové politiky. Kdybychom nebyli již tehda na tu výpůjčku pamatovali, jak bychom byli vypadali?

Je to dosti podivné, ba zvláštní, že u nás se ponechá po této stránce skoro všechno privátním rukám silných jednotlivců. Jak jsme dopadli se železem v rukou těch silných jednotlivců, víme. Máme je aspoň dvakrát tak drahé jako dříve. Stát z toho nemá zase nic. Naše celá finanční politika se vede tak, že tu několik málo silných jednotlivců má 2, 4, 5 až 10 milionů zisku, a ti pak jsou tak laskaví, že nám dají z toho nějakých 10 % daní.

Měli jsme chytiti železárny do rukou; důvod k tomu byl, technická možnost tu byla, to všecko se však propáslo. A proč? Protože by to byl počátek socialisace, protože by to bylo nebezpečno pro stávající společenský řád.

My to budeme dělat jako při uhlí: budeme uvalovati konsumní daň, budeme na jedné straně výrobu uvolňovati, ale na druhé straně ji podvazovati, poněvadž budeme zdražovati nejpotřebnější surovinu k té výrobě.

Je to zvláštní: jsme stát, ve kterém se nejlépe pracuje z těch států, které vznikly na území starého Rakouska, ale nemohli jsme udělati jedinou státní půjčku. Jugoslávie ji má, a mají ji i jiní, ale u nás nic, u nás se totiž dává přednost politice, aby na nákupy vypůjčovali si pouze ti silní jednotlivci, aby měli úvěr v cizině a po případě aby dodávali, a tím aby opatřovali suroviny. Jak chceme tím hnouti ve větším?

Ale zmíním se také o naší hospodářské politice vůči Němcům. Poněvadž v té půlhodince není možno uvésti všecko, omezím se na malé ukázky.

My nemůžeme dovézti na př. závodům - je jich asi 151 - většinou německým na Výprtsku atd., kde bylo vyráběno posamentýrské zboží, materiál a nemohou pracovat, poněvadž nemohou dostati ani umělé hedvábí, které by mohly dostati ze sv. Hypolitu. Ale poněvadž žádají tam za ně uhlí a to uhlí nemůže se dát, stojí těch 151 závodů a my dáváme těm lidem podpory.

Ale my jsme udělali brillantní obchod - a to je zase důsledek té finanční politiky - my jsme prodali Německému Rakousku 800 vagonů uhlí na dluh. Oni nám to neplatí, já nevím jak nám to zaplatí, poněvadž to mají platiti v našich korunách, ale oni je nebudou míti; možná, že jim to počkáme, až se to vypůjčí u některé naší banky, která z toho bude míti výdělek, a stát bude čekat. Do Jugoslávie neprodáváme cukr, prodává se do Německého Rakouska, jehož valuta nestojí za nic, při nejmenším není lepší než Jugoslávie, a tam se to prodává. Jugoslávii ne, a s Jugoslávií pak s naším cukrem dělá obchod to Německé Rakousko.

Tedy promiňte, kde to zase jsme? Je to zdravá politika finanční, jest to zdravá politika hospodářská, když takto se hospodaří? My jsme tam dali 800 vagonů cukru a my jsme nedovedli vynutiti, aby dali na kompensaci něco, co bychom potřebovali, na př. na obranu Slovenska, a tam jim dáme 800 vagonů cukru, jako by to nebylo nic. To jsou všechno, myslím, věci, které jasně ukazují, že právě proto, že nechce se tady porušiti pořad, ten stávající systém soukromovlastnický, že právě proto raději se působí státu škoda; ať stát škodu trpí, ale tím se nepomohlo konec konců ani průmyslu a nepomáhá se ani obchodu. Při nynější prohibiční politice my na příklad budeme nuceni pomalu za chvíli procesem platiti pokuty, anebo budeme odkázáni na značné ztráty, poněvadž budeme nuceni platiti diferenci, která nám vznikne z takových obchodů, jako bylo zakoupení rýže. Ministr financí nepovolil valuty, rýže je zakoupena, firma trvá na tom a má konec konců právo, aby na tom trvala, ta rýže mohla býti bůh ví jak dlouho zde, teď se ale budeme souditi, anebo dodatečně rýži kupovati. Takhle hospodařiti se nedá. To jest hospodářství člověka, který by si sedl na zříceniny vyhořelého statku, kde měl uchráněnou jenom pokladnu; teď by si k té pokladně sedl a hleděl by, aby mu z ní neutekl ani jediný krejcar, ani jediný haléř, aby mu zůstaly peníze všechny. Co je potřeba pro to hospodářství, aby z toho spáleniště a rumiště vyrostlo znovu, to jako by bylo vedlejší, jakoby to vedlo k znehodnocení valuty a pod.

Řekl sám pan ministr financí přece, že jen řádná obnova hospodářského života může býti podkladem naší valuty, ale jak ji chceme obnoviti, když se takhle znemožňuje dovoz surovin a když se nám znemožňuje pomalu i vývoz a necháváme vývoz soukromým firmám a necháváme ho resp. těm interesentům třeba v syndikátech koalovaným. Promiňte, já nevěřím, že ti lidé budou ochotně hned vyvážeti. V tom vývozu jim vadí ten nestálý kurs naší koruny, ten zvyšující se kurs a druhá věc, že oni by při tom do určité míry musili přiznati, co skutečně mají, bylo by to přiznáním majetku. Ti lidé nemají interesu, aby s tím tak spěchali, ale ten interes má státní celek, a právě proto by bylo nutno, aby finanční politika byla zařízena tak, aby skutečně nejen náš vývoz podporovala, ale aby také podporovala dovoz sem, abychom skutečně mohli přejíti do hospodářského života aspoň za takových poměrů, jaké jsou nyní v celé Evropě. Dokud to děláme, jako to děláme doposud, není to možno. U nás se na př. stanoví, anebo působí se k tomu, aby se vyšroubovaly ceny určitého druhu zboží. Při chmelu na př., který vyvážíme za hranice, mám specifikaci od člověka, který ten obchod chtěl dělat a vypočetl, že na základě stanovených cen vydělal by obchodník, kdyby uzavíral obchody na základě těch stanovených cen, asi 400 K při 50 kg. Sám říká, že ten výdělek jest zbytečný, poněvadž těmi poměrně vysokými cenami si znemožňujeme odbyt za hranicemi.

My budeme museti se starati o to, aby náš odbyt za hranicemi se obnovil, aspoň v těch druzích zboží, které máme, co nejdříve. My nebudeme moci čekati, až se nám tam usadí druhý. Budeme schovávati cukr, až stoupne, ale kdož ví, jest-li nám Amerika nehodí cukr tam, kam jsme jej chtěli prodati a bude-li takový výtěžek, jak myslíme.

Chtěl jsem ukázati, že není možno postupovati tím směrem ve finanční politice, jak se postupovalo, že právě ten rozpočet a celý stav našeho hospodářství ukazuje na to, že není možno, aby hospodářství zůstalo ve starých soukromokapitalistických formách, poněvadž nevzbudí se prostě té chuti a zájmu na práci, který jest nevyhnutelný a nutný. A u vyspělého lidu, jaký jest náš, vzbudí se ten zájem teprve tenkráte, když nebude to, co zdůraznil pan ministr obchodu, že továrník musí býti pánem ve svém závodě. On může býti prvním mezi spolupracovníky, ale nesmí býti pánem. Kdo bude trvati na tom panství tak důrazně, znemožní, aby nastala mezi výkonnou prací a organisátory práce důvěra a bez té vzájemné důvěry budeme tam, kde jsme byli před 48. rokem předešlého století. Budeme tam, kde ten sedlák neobdělával to pole prostě proto, poněvadž cítil, že nad tou jeho prací vládne jeho milostivá vrchnost. A tak je to také s dělným lidem. Ten kdo chce obnoviti chuť ku práci a zainteresovat celý národ, musí udělati z toho národa spolutvůrce těch hodnot. To by však musilo býti viděti již na tomto rozpočtu.

Již na tomto rozpočtu, kdyby ho dělal muž, který má sociální cítění a smysl pro ty věcí, musilo by býti vidět, že směřuje k tomu, aby usnadnil a umožnil ty změny, které jsou nevyhnutelně nutné. Bylo by to mu silo býti vidět při tom, jakými cestami hledá úhradu. Musili bychom tam najíti něco o regulaci obchodu železem, o úpravě obchodu uhlím, zkrátka místo spotřební daně z uhlí by tam musily býti cesty jiné. A musili bychom vidět v tom rozpočtu více precisnosti nebo solidnosti potud, aby se nemaloval ten náš stav nám a také cizině tak příliš spatně, anebo horší nežli jest. Bylo řečeno, ze ten rozpočet a úchylky od něj budou v cizině působiti. Ano, ale na každého, kdo ten rozpočet četl, musí to dělati dojem, že rozpočet byl ve mnohých věcech sestavován schválně příliš nízko, jen aby se cizině nejevil velkým. Na př. v rozpočtu ministerstva železnic není položka, které jest potřeba na úpravu, vzniklou zavedením osmihodinové doby pracovní. Ta tam není, ačkoliv to bylo dávno před sděláním rozpočtu známo. Vypadá to, jakoby někdo chtěl derogovati zákon o osmihodinové době pracovní anebo jakoby chtěl ten rozpočet uměle snižovati a nepamatovati na tu věc. Máme tu věc nechati odplavati, když je to nevyhnutelně nutné, aby mohl býti splněn zákon, který byl před tím dán republikou? Při rozpočtu ministerstva zahraničních věcí zrovna tak. Měli jsme pamatovati na to, že již z důvodů hospodářských - a to nebyla věc jen ministerstva zahraničního, to jest také věc ministerstva obchodu - záleží na tom, abychom měli zastoupení řádné, abychom nebyli zastoupeni Bondy beji a podobnými lidmi, kteří by také za nás vedli zahraniční politiku, a aby první rozpočet republiky také pamatoval na pořádné obsazení a zřízení konsulátů a vyslanectev. To jest věc nejen ministerstva zahraničního, to jest věc ministerstva financí a obchodu, neboť bez pořádného zahraničního zastoupení není žádného obchodu, importu, exportu, není základů pro naši valutu a není základů pro pořádný rozpočet. Na to měli pamatovati jistě při nejmenším všichni a, poněvadž politicky jest poměrně možno dosti málo dělati, poněvadž jsme orientováni docela výlučně těmi poměry na určité strany, mělo býti postaráno o stabilní obchodní naše zastoupení v cizině. To se posílají stále soukromníci, a velice často velice podezřelého rázu.

Řekl-li jsem, že v rozpočtu nebylo na mnoho věcí pamatováno a že to dělá dojem, jako by byl uměle snižován, pak myslím, že nám to nijak neposlouží, když ho uměle snižujeme. Myslím, že třeba by byl ten rozpočet o něco víc passivní, že ta cizina jest tak moudrá a rozumná, že bude hledati, jestli ten rozpočet pamatuje také skutečně na všechno, čeho jest státu ke spořádanému životu potřebí, a to že bude také známkou míry vyspělosti. Jako ti Američané chtěli viděti, jsou-li naše pole v pořádku, budou chtíti viděti, jestli rozpočet pamatuje na to, čeho státu jest nevyhnutelně potřeba.

Když uvážíme tyto věci, pak myslím, že přece jen ti pánové, kteří se tak strašně horlivě staví pořád proti socialismu a rádi by v něm našli jakéhosi rušitele toho, čeho jest nám nejvíce potřeba, tedy práce, by měli pamatovati na to, že u nás toho neni. Ale ať pamatují oni především, že nesmějí dělati to naprosto analogicky, co dělaly milostivé vrchnosti před rokem 1848. Ony také říkaly: "Pustíme-li sedláka z otěží, tak se svět sesype. Samostatně choditi nedovede!" Dnes to říkají pořáde o dělnictvu, o těch vrstvách, které právě proto, že tvrdí, že práce tvoří hodnoty hospodářské, na základě té práce chtějí zrovnoprávnění. O těch pořáde tvrdí, když k tomu dojde, že by to ohrozilo výrobu, mají starost o to, že by to podlomilo vývoj republiky. Je-li někdo zainteresován pro práci, dáme-li mu právo spolurozhodovati a dáme-li mu také povinnost, aby spoluručil, jakmile jest jednou v tom, pak ho zainteresujeme daleko více, nežli myslíme, a pak může ta práce pokračovati trochu jinak než dosud.

Ale jinak pokračovati nebudeme, a ten rozpočet bude na polo planý a jalový. Když se nám bude pořáde vykládati o spoření, udělejte ty věci tak, aby ti naši lidé měli z čeho spořiti. Já bych již jednou hodně důtklivě žádal, jak pana ministra financí, tak i ty pány, kteří o těch věcech hovoří, aby neotloukali stále ty návštěvy biografů a nevytýkali rajčí péra. Člověk se skutečně díval, když ministr o tom mluvil, na kabát, jestli snad tam nějaké není. Myslím, že jsou věci, které by pánové mohli docela dobře říkati raději doma, mezi svými, jak se objednávaly nejdražší tennisové míče z Paříže - jistě nezbytná životní potřeba - a pak by s těmi rajkami tolik se neprodukovali a pamatovali by také na to, že ty výklady, jako by celý národ se honil jen za těmito věcmi, nás poškozují v cizině daleko více, než leckteré povídačky jiné, poněvadž, když to řeknou zodpovědní lidé, kteří by měli býti státníky a mluví na místě státnickém jako docela obyčejní agitátoři politických stran před volbami, pak ta cizina tento rozdíl nedělá a bere to jako projevy státníků. Myslím, že při projednávání rozpočtu máme právo žádati, aby ten, kdo ten rozpočet sdělával, nebo kdo ho konečně redigoval, podle toho také vystupoval a nepoškozoval národ více, než ho mohou poněvadž ta Praha jest podle mého náhledu tak veliká, že to není možno považovati za marnotratnost. Ty poměry jsou prostě takové, že ti lidé jakés i rozptýlení hledají a, jestli nad tím někdo krčí rameny, jest dosti lhostejno. To jest historie moralisty čápa, který je strašně indignován, že žáby žijí v kalužích, ale kdyby se chtěly odtamtud dostati a brániti se, aby je nemohl zobat, zapomněl by na tu indignovanost a resonýroval po případě o pöblu, který se chce domoci jakéhosi práva.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP