Středa 16. dubna 1919

Schůze zahájena v 11 hod. 50 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Tomášek,

místopředsedové: dr. Bella, dr. Hajn, Konečný, Udržal,

zapisovatelé: dr. Němec, dr. Stojan;

větší počet členů Národního shromáždění.

Zástupcové vlády: Členové vlády: Habrman, dr. Hruban, Prášek, Staněk, dr. Soukup, dr. Stránský, Stříbrný, Švehla, dr. Winter, dr. Vrbenský, dr. Zahradník.

Z kanceláře sněmovní: JUDr. Haasz, tajemník sněmovní, zástupce jeho JUDr. Bartoušek.

Denní pořad

46. schůze Národního shromáždění československého ve středu dne 16. dubna 1919 o 11. hod. dopol.

1. Zpravodaj dr. Meissner. Zpráva ústavního výboru o vládním návrhu zákona, kterým se mění zákon ze dne 13. listopadu 1918, č. 37 Sb. z. a n. o prozatímní ústavě (tisk 856).

2. Zpravodaj dr. Jar. Stránský. Zpráva právního a ústavního výboru o vládním návrhu na změnu zákona o nejvyšším soudu (tisk 752).

3. Zpravodaj dr. Weyr. Zpráva ústavního výboru o vládním návrhu zákona o sloučení sousedních obcí s Brnem (tisk 868).

4. Zpravodaj dr. Weyr. Zpráva ústavního výboru o vládním návrhu zákona o sloučení sousedních obcí s Olomoucí (tisk 857).

5. Zpravodaj dr. Franta. Zpráva ústavního výboru o vládním návrhu na zřízení zemské správní komise pro Slezsko, (tisk 850).

6. Zpráva ústavního výboru pro doplnění zemského výboru moravského.

7. Zpravodaj Časný. Zpráva zásobovacího výboru o návrhu Jos. Šamalíka a soudr. na zastoupení malých rolníkův a domkářů v rekvisičních komisích, aprov. a hospodářských radách a jiných korporacích (tisk 821).

8. Zpravodaj Časný. Zpráva zásobovacího výboru o návrhu Jos. Sechtra a soudr., aby bylo vyloučeno existenční minimum domkářův a malých rolníků vůbec z rekvisice a veřejných dávek naturálních (tisk 822).

9. Zpravodaj Okleštěk. Zpráva imunitního výboru o žádosti, aby bylo povoleno stíhání Ant. Chroustovského k žalobě Rud. Zelenky (tisk 848).

10. Zpráva výboru pro pozemkovou reformu.

Předseda (zvoní): Národní shromáždění je schopno se usnášeti, zahajuji schůzi.

Omluvili svou nepřítomnost při dnešní schůzi:

churavostí: Fr. Navrátil (na neurčito), Měchura (pro tento týden), Jakubka (na neurčito), dr. Mareš (na tento týden), Hampl (pro dnešní schůzi a pro schůzi včerejší), Beran;

zaměstnáním: Janoška (na neurčito), Čobrda (do Velikonoc), dr. Slávik (do 29. dubna), Duchaj (na neurčito);

účastí na mírovém jednání v Paříži: Mečíř;

trvalým zaměstnáním ze slovenského klubu: dr. Hálek, Houdek, dr. Ivanka, Makovický, dr. Medvecký, Stodola, ministr dr. Šrobár.

Dále nepřítomnost svou omluvil člen Národního shromáždění Hrejsa.

Tiskem rozdány byly v dnešní schůzi tyto tisky. Žádám, aby byly přečteny.

Náměstek sněmovního tajemníka dr. Bartoušek (čte):

Tisk 851. Odpověď ministra Národní obrany na dotaz čl. N. S. J. Tesky a soudr., o zastřelení dělníka A. Brůny u usedlosti "Machátka" ve Vysočanech.

Tisk 852. Odpověď ministra železnic na dotaz člena N. S. Pelikána, Buřívala a soudr. o tom, aby znovu byly rozděleny drážní pozemky mezi železniční zaměstnance.

Tisk 853. Odpověď ministra spravedlnosti na dotaz čl. N. S. V. Dyka a soudr., ohledně projevu ministra dra Soukupa na veřejné schůzi na Kladně.

Z předsednictva bylo přikázáno:

Výboru zásobovacímu:

Podle § 3. zákona ze 24./7. 1917 č. 307 ř. z. předsednictvem ministerské rady 15. dubna 1919 pod č. 6591-6593 a 6589 nařízení vlády republiky československé

z 21./3. 1919 č. 144 sb. z. a n. o stanovení nejvyšších cen za lněnou a konopnou přízi,

z 21./3. 1919 č. 149 sb. z. a n. o uvolnění obchodu dosud zabavenými lučebninami,

z 21./3. 1919 č. 151 sb. z. a n. o provádění věcné demobilisace.

z 1./3. 1919 č. 146 sb. z. a n. o uvolnění obchodu karbidem.

Předseda (zvoní): Přistoupíme k projednávání

denního pořádku,

a sice měli jsme přistoupiti k odstavci

1. zprávě ústavního výboru o vládním návrhu zákona, kterým se mění zákon ze dne 13. listopadu 1918 č. 37 sb. z. a n. o prozatímní ústavě, tisk. č. 856. Ve smyslu dohody, učiněné v konferenci předsedů klubů, aby se umožnilo jednak vládě a jednak klubům, aby k některým ustanovením mohly zaujmouti stanovisko, sejmeme tento odstavec s denního pořádku dnešního. Námitek proti tomu není a přistoupíme k dalšímu odstavci, jímž jest

2. zpráva právního a ústavního výboru o vládním návrhu na změnu zákona o nejvyšším soudu tisk. č. 752.

Zpravodajem je pan dr. Jar. Stránský za výbor právní a kol. dr. Weyr za výbor ústavní. Uděluji slovo panu zpravodaji dru Stránskému.

Zpravodaj dr Stránský: Velectění pánové a paní!

Dovoluji si doporučiti přijetí vládní osnovy o nejvyšším soudu v tom znění, v jakém předkládá ji výbor právní a místo bližšího odůvodnění poukazuji na důvody, které se nalézají v písemném vyhotovení zprávy právního výboru. Hlavní difference elaborátu právního výboru od zprávy vládní spočívá ve změně ustanovení o sídle nejvyššího soudu, který podle návrhu právního výboru má míti své sídlo v Brně. O této otázce promluví blíže zpravodaj ústavního výboru pan dr. Weyr. (Souhlas).

Předseda (zvoní): Uděluji slovo panu zpravodaji ústavního výboru dru. Weyrovi.

Zpravodaj posl. dr. Weyr: Slavná sněmovno!

Osnova, o které jednáme, měla osud dosti spletitý. Původně podal jsem já a dr Matoušek návrh na změnu zákona o nejvyšším soudu, který zabýval se pouze sídlem tohoto soudu. Navrhli jsme, aby sídlem tohoto soudu bylo Brno.

Vláda, která byla při jednání v ústavním výboru přítomna, tenkráte s tím nesouhlasila a žádala o odložení, až se sama vyjádří. V ústavním výboru však toho vyjádření neučinila, nýbrž podala samostatný návrh zákona o nejvyšším soudu, a to celkový zákon, a přidělila ho výboru právnímu. Výbor právní zákon ten projednal a přijal též § 1 osnovy vládní s tou změnou, že má býti sídlem nejvyššího soudu Brno a ne Praha.

Na to byla tato zpráva dána na program plena, ale dodatečně s programu opět sňata a přikázána ústavnímu výboru k projednání. Ústavní výbor jednal dnes o té věci a usnesl se proti hlasům dra. Horáčka a dra Boučka opět na tom, že sídlem nejvyššího soudu má býti Brno. My poslanci z Moravy nijak jsme nezneuznávali věcných důvodů, které mluví pro to, aby nejvyšší soud zůstal v Praze. Pro centrální úřady jest nejpohodlnější, když všecko jest na jednom místě. Ale to není jediný důvod, jsou i důvody jiné, důvody rázu politického a tyto důvody to jsou, které nás přiměly k tomu, abychom trvali na tom, aby v Brně byl nejvyšší soud. Městu Brnu se musí poskytnouti náhrada za to, co ztratí v budoucnosti. Není dosud rozhodnuta otázka zemské autonomie a krajského zřízení, ale je možno a snad pravděpodobno, že Brno ztratí některé úřady centrální zemské, a proto jest spravedlivo, když mu na druhé straně něco poskytneme tím, že tam přeložíme centrální úřad z Prahy. Pánové, z Prahy se stala přes noc metropole říše a rostly zde centrální úřady jako houby, spousta ministerstev, správní soud, nejvyšší kontrolní úřad, atd., Praha má tudíž zajisté dost.

Moravští poslanci nechtějí Praze škoditi, ale musejí trvati na tom, aby také Brnu se něco dostalo, poněvadž přílišná centralisace jest sice snad pohodlná, ale ne zdravá. My z Moravy a ze Slezska a také myslím, že poslanci ze Slovenska budeme slavnému Národnímu shromáždění povděčni, když přijme nový zákon tak, jak se na něm usnesl výbor ústavní a právní.

V ústavním výboru nejednali jsme dnes o ničem jiném, než o otázce sídla a nechci se o ostatních otázkách, obsažených v osnově vládní, ani zde šířiti. Navrhujeme proto pouze změnu článku II, který se taktéž týká sídla nejvyššího soudu.

Tento článek II. zní ve znění navrhovaném právním výborem takto: "Tento zákon nabývá účinnosti po šesti měsících ode dne, kdy byl vyhlášen." Zde se myslí patrně jen na otázku sídla a měla se ustanovením tím poskytnouti lhůta nejvyššímu soudu, aby se mohl přestěhovati s celým fundem a personálem do Brna, - ale, jak jsem již řekl, osnova jedná také o mnohých jiných otázkách, které jsou kvapné a nutné. Nemělo by smyslu, kdybychom vztahovali tu vakanci zákona na celý půl rok pro všechna ustanovení. Proto ústavní výbor se usnesl na tomto znění článku II.:

"Tento zákon nabývá - kromě ustanovení o sídle nejvyššího soudu - účinnosti 14 dní po vyhlášení, ustanovení o sídle (čl. I., § 1.) dnem 1. listopadu 1919."

To jest přibližně lhůta půlroční, překročená o několik dní. Prosím slavnou sněmovnu, aby osnově dala ústavní schválení. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: K slovu není nikdo přihlášen. Debata jest skončena, přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa.

Hlasovati míním dáti tímto způsobem, že bychom hlasovali nejprve o celém článku I., a jeho odstavcích §§ 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13. a 14., poněvadž k nim není žádných pozměňovacích návrhů; potom o článku II. a sice ve znění, navrženém panem zpravodajem po té opravě, a konečně o článku III., jakož i o nadpisu zákona.

Jest proti tomu námitka? (Nebyla.) Námitek není. Přistoupíme k hlasování.

Kdo souhlasí s článkem I. ve smyslu zprávy výborové s §§ 1. až 14., prosím, by povstal se svého místa. (Děje se.) To jest většina. Článek I., paragrafy 1. až 14. i s úvodem jsou schváleny.

Kdo souhlasí s článkem II. a sice ve znění, navrženém panem zpravodajem, dle něhož článek II. má zníti: "Tento zákon nabývá - kromě ustanovení o sídle nejvyššího soudu - účinnosti 14 dní po vyhlášení, ustanovení o sídle (článek I., § 1.) dnem 1. listopadu 1919."

Kdo souhlasí s tímto zněním článku II., prosím, by povstal. (Děje se.) To jest většina. Článek II. jest schválen.

Kdo souhlasí s článkem III., jakož i s nadpisem zákona, prosím, by povstal. (Děje se.) To jest většina. Také čl. III. i s nadpisem zákona jsou schváleny.

Přeje si pan zpravodaj ke druhému čtení slovo? Kolega dr. Stránský. Uděluji mu slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP