Přicházím konečně
k nejtěžší otázce, t. j. té,
zdali vůbec má Národní shromáždění
zřizovat bohoslovecké fakulty. Byly zde o této
věci již velmi živé debaty. S jedné
strany se namítalo, že theologie není vědou
a že tedy theologické fakultě ani nepřísluší
jméno fakulty, které poukazuje na universitu. Bylo
namítáno, že theologie není vědou,
poněvadž zakládá se na víře
a na autoritě. S druhé strany slyšeli jsme
zase vyvracení těchto důvodů: že
každá věda zakládá se na víře
a že není možno žádné vědění
bez autority. Já bych rád předešel tyto
spory, abychom se k nim nevraceli. Nedoporučoval bych zřízení
theologické fakulty, kdybych sám neuznával
theologii za vědu. Ano, řekl bych, že theologie
je nejvyšší ze všech věd. Není
to ovšem věda po způsobu vědy přírodní,
nezabývá se fakty, věcmi, nýbrž
něčím zcela jiným. Je to nejvyšší
věda duchová. Je-li historie věda, je-li
právnictví věda, nemůžeme toho
upříti ani theologii.
Upozorňuji na to, že
i přírodní věda, dojde-li ke svým
hranicím, poukazuje k theologii. První požadavek
přírodní vědy je pořádek.
V přírodě samé není samý
pořádek, poněvadž je tam příliš
mnoho náhod a tu je prvním požadavkem přírodovědeckého
výzkumu, zavésti pořádek.
První formou pořádku
tohoto jest hledati při každé změně
příčinu. Do tohoto pořádku
se dá konečně příroda uvésti,
ale v přírodě ukazují se ještě
jiné pořádky, než-li pořádek
souvislosti příčin a účinků.
Tak zvláště pořádek podle účelu
zjevný u živočišstva. Živočišstvo
není možno jinak posuzovati, nežli podle účelu.
Jest sice možno pochopiti tělo živočišné
jako stroj, jako mechanism, ale tomu pochopení chybí
to hlavní. Jest možno pochopiti hodinky jako mechanism,
(Hluk. Předseda zvoní) ale neřekne-li
se, k čemu jest, jeví se ten stroj hračkou,
která není k ničemu. Zrovna tak, jako stroj
není možno pochopiti bez posouzení podle účelu,
tak také organism. A tato souvislost podle účelu
jest záhadná. Vidíme ji v lidském
jednání. V té souvislosti totiž účel
určuje příčinu, která jej má
uskutečniti. Tak jest to v lidském jednání:
člověk chce něco uskutečniti, a podle
toho hledá příčinu, která by
to uskutečniti mohla. Tedy zde účel určuje
příčinu, ale medium, skrze které se
děje to určení, to není medium fysické,
nýbrž to je lidská mysl. Tedy všechno
posuzování podle účelu vede do duchovního
řádu, přesahuje fysický pořádek.
(Výborně!) Proto přírodní
věda se chová odmítavě proti posuzování
podle účelu, anebo proti theologickému posuzování,
poněvadž souvislost ta vede nad přírodu.
Měli jsme v minulém
století veliký pokus odstraniti souvislost podle
účelu z přírodní vědy,
zejména z biologie. To jest theorie přírodního
výběru v boji o život podle Darwina. Tenkráte
již mnozí měli za to, že výklad
jest dán a že jest pojem účelu z přírody
vůbec na vždy odstraněn, že se nic v přírodě
neděje podle účelu, nýbrž jen
podle příčiny.
Mluvilo se o všemohoucnosti
přírodního výběru; ale při
tom se stalo nevyhnutelným, že se musely uznávati
nespočetné náhody. Tedy čím
úplněji se odstraní pojem účelu
z přírody, tím širší působnost
třeba přisuzovati náhodám, to jest
jinými slovy, tím větší nepořádek
do přírody se musí zavésti. Tím
se prolamuje princip pořádku, který jest
první podmínkou vědeckého výzkumu.
Tak nyní ještě ti, kteří jsou
přesvědčeni o všemohoucnosti přírodního
výběru, prohlašují tvůrci moc
náhody. Tak se klade na místo metafysické,
účelně působící tvůrčí
síly, působnost náhody. Nyní však
ukázaly i skutečné výzkumy, že
theorie přírodního výběru jest
nedostatečná, a jest již málo přírodozpytců,
kteří by věřili ve všemohoucnost
přírodního výběru. To znamená,
že pojem účelu ani tímto velkolepým
pokusem se nedá z posouzení životních
zjevů o organismu odstraniti. Mnozí hned volali:
"Darwinism je mrtev, nechť žije fysikotheologický
důkaz jsoucnosti boží." Tak daleko zase
nesmíme přírodní vědu do metafysiky
zatahovati. Toho ona nepřipouští, ona tu hranici
nerada přestupuje. Není možný žádný
přírodovědecký ani racionelní
důkaz jsoucnosti boží. Ovšem není
možný také důkaz opaku. To jest, zde
přestávají prostředky přírodní
vědy, jsou zde však poukazy, indicie, že v přírodě
působí tvůrčí moc. Jak pamětihodno,
že v nynější době, zvlášť
v Americe i v Anglii, se vracejí k "natural theology",
k přírodní theologii. Uvedu zde příklad.
Nedávno, před vojnou, americký biolog Hendersen
vydal spis "O vhodnosti okolí", ve kterém
na základě fysikální chemie, to jest
nejmodernější vědy vyšetřuje
vlastnosti vody a kysličníku uhličitého
do podrobna a shledává je právě takové,
že co nejvíce prospívají rozvoji života;
nebo jinak řečeno: kdyby nebyly vlastnosti vody
a kysličníku uhličitého takové,
jaké jsou, nebyl by život na zemi možný.
Z toho odvozuje Henderson: Není možno mysliti, že
jsou tyto vlastnosti vody a kysličníku uhličitého
náhodou, nýbrž jsme nutně vedeni k tomu,
že tu jest napřed připravený pořádek.
Ani tento důkaz není dostatečný; jest
možno vždycky uniknouti takovému důkazu
protinámitkou. Mohu na př. Hendersonovi odpověděti:
Kdyby byl na zemi místo kysličníku uhličitého
a vody arsenik, tak by život tvořil živá
těla z arseniku. Byla by ovšem docela jiná,
než ta, která jsou utvořena z vody a kysličníku
uhličitého. Tím se celému tomu důkazu
odejme půda. Ovšem musíme potom zase předpokládati,
že život jest ta tvůrčí
síla, a jsme tam, kde jsme byli. Zkrátka přírodní
věda není k tomu, aby dokazovala jsoucnost boží,
ale také ne k tomu, aby ji vyvracela, poněvadž
k tomu její prostředky nedostačují.
Ona podává jen jisté indicie. A tu jest arci
věci každého jednotlivého člověka,
jak ty indicie chce pochopiti a upotřebiti k vybudování
svého názoru světa.
Přírodní věda
nevnucuje nikomu žádný názor světa,
poskytuje pouze data. Jaký názor světa si
člověk utvoří, záleží
na jeho nitru. Bylo zde řečeno, že theologie
se zakládá na víře.
Řekl bych, že věda
vůbec se zakládá na víře. Tomu
však rozumím poněkud jinak, než zde bylo
jednou uvedeno, tak totiž, že skutečnost vnějšího
světa jest mně známa, skrze mé vědomí
a skrze mé pocity. Mohu tedy býti o skutečnosti
vnějšího světa přesvědčen
jen na základě svého vnitřního
prožívání; a to jest víra. Jinak
se k tomu vnějšímu světu nedostanu.
Ta jediná jistota, kterou mám, to jest ta vnitřní
jistota, to jest, vnitřní přesvědčení.
A na tom vnitřním přesvědčení
buduje se také názor theologický, tak jako
každý jiný názor. To jest ta víra,
o kterou se tu jedná. Kdo té víry nemá,
není možno mu ji dáti, není možno
mu ji vnutiti, a není možno mu ji vyvrátiti,
poněvadž to jest ta bezprostřední jistota
v nitru každého jednotlivého člověka.
Řeklo se tu, že theologie
se opírá o autoritu. Také věda se
opírá o autoritu, ale jest v tom přece jakýsi
rozdíl. Není pochybnosti, že žádný
člověk nemůže dospěti nikam bez
vedení autoritou. Ta autorita však má jej vésti
k vnitřnímu vlastnímu přesvědčení.
Ve vědě platí
autorita potud, pokud se osvědčuje; ona jest podrobena
kritice. Není možná ve vědě autorita,
která by nějaké přesvědčení
někomu vnucovala nebo snad docela někomu jeho přesvědčení
zakazovala. Tedy to jest autorita, řekl bych, a víra,
v obyčejném lidském smyslu. Bez takové
autority a víry ovšem by nebyl lidský život
vůbec možný.
Myslím tedy, že ta otázka,
je-li theologie vědou, může býti zodpověděna
kladně. Ovšem jest to věda docela zvláštní
povahy. Jest možno ku př. dospěti ku přírodovědecké
theologii, která vypadá docela jinak, než theologie
obvyklá. Obvyklá theologie vychází
od Boha jakožto principia na počátku všech
věcí. Přírodovědecká
theologie však klade Boha na konec a praví: Bůh
se tvoří. Mezi nimi jsou možné theologické
disputace, disputace velmi hluboké. V tom smyslu jest theologie
velmi hluboká věda.
Položí-li se otázka
všeobecně, je-li theologie vědou, musíme
přisvědčiti: ano. Tím ovšem nepravím
nic o jednotlivých církevních věrách.
To jest docela jiná otázka.
Nyní ke konci bych se ještě,
pánové, zmínil o tom, že evangelické
theologie obracejí se k té autoritě vnitřního
přesvědčení, ke které se každý
člověk musí obraceti. Evangeličtí
theologové vyslovili přání, aby byli
připojeni k universitě. Toho přání
však nemůžeme splniti z toho důvodu, poněvadž
školský výbor již se usnesl, theologickou
fakultu katolickou odloučiti od university, a Národní
shromáždění zřídilo universitu
v Brně bez theologické fakulty.
Co to znamená? Co tím
chceme říci? Co jedněm odpíráme,
toho nemůžeme povoliti druhým. Tomu přání
nemůžeme vyhověti. Za to však jest možno
vyhověti tomu druhému přání,
aby studující evangelické theologické
fakulty mohli navštěvovati přednášky
na jiných fakultách universitních. Možno
doporučiti ministerstvu školství, aby jim pokud
totiž mají právo býti řádnými
posluchači university, nebyly kladeny překážky,
tak aby mohli poslouchati kterékoliv přednášky
na universitě. Doporučoval bych totéž
i katolickým theologům, jenom že tam jest podle
platných předpisů klausule, že se při
zápisu katolický theolog musí vykázati
dovolením biskupovým. Nepřekáží
však nic našemu ministerstvu, aby od této klausule
upustilo a nařídilo kvestuře, aby je zapisovala,
jak se přihlašují.
K závěru tedy doporučuji
vám, abyste schválili návrh na zřízení
evangelické theologické fakulty v Praze a propůjčili
této fakultě jméno Husovo, zároveň
abyste schválili resoluci, kterou se evangelická
bohoslovecká akademie v Bratislavě ponechává
jako autonomní církevní ústav, kterému
se dává právo veřejnosti a kterému
ministerstvo školství a národní osvěty
vyměří případnou subvenci.
(Výborně! Potlesk.)
Místopředseda dr. Hajn:
Slovo má pan profesor dr. Krejčí.
Posl. profesor dr. Krejčí:
Vážené shromáždění!
Zase se vydávám v nebezpečí,
že prodlužováním jednání
o předloze v celku sympatické, jakou jest tato,
totiž o předloze na zřízení evangelické
theologické fakulty, přivodím si nelibost
u všech těch, kdo pokládají stručnost
a krátkost při projednávání
výborových zpráv za parlamentární
ctnost. A aby míra byla dovršena, bojím se,
aby zvláštní fluidum, které tkví
na všem, co souvisí s theologií, nezneklidnilo
zase atmosféru tohoto ctěného shromáždění,
tak jako jsme toho byli svědky několikráte.
Ale nemohu si pomoci, to, co mám na srdci, pokládám
za příliš vážné, než
abych to mohl smlčeti. Návrh, o nějž
běží, odporuje sice mému stanovisku
zásadnímu: avšak uznávám nároky
našich evangelíků na samostatný ústav
theologický, vydržovaný státem, pokud
se katolíkům zřizují ústavy
podobného druhu. Vím, že u evangelíků
jsou podmínky, aby theologie mohla býti pěstována
po vědecku, což jsem ostatně obecně
nikdy nepopíral, nýbrž jenom v zhledem k theologii
katolické.
Evangeličtí theologové,
jak vidíme v Německu, nemusí se při
vědecké práci dáti vázati ohledy
na stanovisko ortodoxního učení své
církve a také nedávají. Jejich rationalism
dovoluje jim jíti tak daleko, že theologičtí
profesoři representují takřka kacířský
element náboženského života. Na theologických
fakultách evangelických vznikla a vypěstěna
byla srovnávací věda náboženská,
tam o zázracích není řeči,
totiž v tom smyslu, že tak zv. zázraky v písmě
starého a nového zákona vysvětlují
se cestou přirozenou, jako to svého času
činili deisté a hlasatelé náboženství
přirozeného.
Mezi theology protestantskými
jest směr, který dogmata a vše, co jde nad
rozum, vykládá a chápe symbolicky. Ve vývoji
protestantské theologie pokračuje se, abych tak
řekl, v přeměně křesťanského
deismu - to myslím: spojeného s představou
boha osobního - v pantheism, který vědeckému
bádání neukládá žádná
pouta. Tedy o vědu se na protestantských theologických
učilištích nemusíme obávati;
o tom tu tedy u mne pochybnosti není. Ale běží
mi o něco jiného, běží mi o jméno
ústavu, který má býti zřízen
a sice o jméno, jak je dle tištěné zprávy
navrhl kolega dr. Budínský. Mám tedy
čest nesouhlasit s návrhem pana kolegy dra Budínského,
nikoliv s návrhem původců projednávaného
návrhu a se zástupci obce evangelické. Ti
navrhovatelé chtěli, aby nově zřízená
fakulta byla přičleněna k universitě
Husově. Chtěli tedy, aby celá universita
nesla jméno Husovo, a proti tomu bych nenamítal
nic. Jsem však proti tomu, aby samostatný ústav
evangelický byl pojmenován jménem Husovým,
jak to chce dr. Budínský a byl bych proti tomu,
i kdyby si to přáli sami evangeličtí
krajané naši.
Říkám to, aniž
se obávám, že by se to pokládalo za
akt animosity proti církvi evangelické. Nic mne
není tak daleko, jako něco podobného. Nejsme
ani já, ani moji političtí přátelé
zaujati proti žádné církvi, jako nemáme
k žádné církvi nějaké
zvláštní lásky. Církve jsou nám
církve, jedna jako druhá, protože jsou to církve,
a když bychom jejich učení nebo jejich význam
pro kulturní vývoj chtěli srovnávat,
našli bychom na každé něco sympatického,
nějakou vlastnost, která je vůči jiným
církvím předností, anebo obráceně
nesympatičnosti, slabinou, a to i když máme
na mysli a chtěli bychom přirovnávati katolicism
a protestancism.
Jsme v dosti velikém odstupu
od obou, aby poměr náš k nim nevylučoval
veškerou předpojatost. A právě při
tomto našem odstupu, který nám umožňuje
viděti duchovním zrakem předmět myšlení
v náležité perspektivě, vzbuzuje ve
mně název "evangelická fakulta Husova"
zvláštní dojem, nesrovnatelný s tím,
čím Hus jest pro mne a čím bych chtěl,
aby byl pro celý náš národní
život. Jméno Husovo jest nám, a nejenom nám,
jest celému vzdělanému světu symbolem
něčeho, nacházejícího se v
tak veliké a abstraktní výši, něčeho
tak posvátného, že se nitro naše vzpouzí
proti všemu, co by je mohlo s té výše
strhnouti a zanésti prachem všednosti. Zde platí:
odi profanum quidque. Nechceme to jméno slyšet ve
spojení s něčím, nechceme je vidět
napsané na něčem, co by mohlo vzbuzovati
jiné city a myšlenky, nežli souhlasné
s tou abstraktní posvátností, která
naplňuje nitro naše při jeho vyslovení.
Nechceme, aby bylo bráno nadarmo,
nechceme je míti ve spojení s ničím
příliš lidským. Máme v té
příčině jistý vkus; ten je
sice subjektivní, jako každý vkus, ale jest
mezi jiným určován také motivy, které
vyžadují a zasluhují respektu u každého
druhého i jinak smýšlejícího.
Jest mravní povinností šetřiti takových
citů, o nichž musí se předpokládati,
že, prýštíce z hloubi individuální
podstaty člověka, souvisí s jeho přesvědčením.
Nikdo mravně smýšlející nedotkne
se náboženského citu jinověrcova a nebude
pohrdavě shlížeti na jeho projevy, nebude v
lehkost bráti, co druhému je svato a draho.
Každý uzná nešetrnost
a urážlivost toho, když by jméno posvátné
vláčeno bylo blátem všednosti, jako
na př., kdyby se ho zneužívalo jako etikety
průmyslových výrobků pro denní
potřebu. Konkretní případ: katolík
nepozastaví se nad tím, když luční
kvítka básnicky dojemnou asociací nazvou
se "Slzičky Panny Marie", nebo "Pána
Ježíše krev"; ale vzbouří
se v něm cit, když likér třeba sebe
ohnivější a pro žaludek blahodárnější
nazve se Lacrimae Christi. Mne aspoň, ač jsem na
jiném stanovisku, něco takového uráží,
třeba bych to četl v inserátu na deskách
theologických časopisů, a třeba ten
likér vyráběli benediktini. (Veselost.)
Takový moment ovšem nerozhoduje v případě
pojmenování evangelické fakulty; ale jsou
také momenty jiné, které citlivost o němž
mluvíme, určují a které vyžadují
stejnou měrou respektu lidí ušlechtilé
mysli. A to je především tento moment.
Hus náleží celému
národu. Hus je symbol něčeho pro každého
Čecha, chceme, aby byl symbolem toho něčeho
pro každého Čecha. To, co symbolisuje toto
jméno, nelze od pojmu češství odloučiti,
to je nepostradatelnou složkou češství
a, komu z nynějších Čechů není
Hus takovýmto symbolem, ten není pravým Čechem.
A čeho je symbolem? Postavte proti sobě husitství
a rakušáctví a hned pochopíte, co míním
a nemusím se ani namáhati, abych to pojmově
vyjádřil. Husitství je kladný, rakušáctví
záporný znak toho češství, které
tvoří podstatu národa jako společenské
jednotky a svérázné složky kulturního
vývoje. Husitství a rakušáctví
jsou protivy, vylučují se navzájem a, co
je proti husitství, je proti češství.
Tak to vidíme v celém vývoji našeho
národa pod žezlem a knutou Habsburků. Kdo byl
pro Habsburky a pro Rakousko, byl proti husitismu v českém
národu a proti kultu Husa v české inteligenci.
Klerikalism a rakušáctví - par nobile fratrum
- sešly se v zuřivém boji proti českým
Husitům. A my si hrdě říkáme,
že jsme národ Husův. Co to znamená?
Co tím chceme říci? To znamená, že
národ žil, sílil a kulturně se vzmáhal
ideami, jež ztělesnil svým životem Hus
a za něž život v oběť položil;
to znamená, že máme a chceme ideami těmi
žíti také my všichni: katolíci
i evangelíci i bezkonfesijní. Husitství to
bylo co přivedlo v minulosti české jméno
ke slávě tím, že je postavilo v čelo
středoevropského lidstva na dráze pokroku;
jiskra husitství to byla, která, doutnajíc
pod popelem sutin bělohorských, rozhořela
se v nový plamen a zachránila český
lid od smrti; husitství to bylo, co zachránilo nás
z bouře světové války a přivedlo
naše snahy sebezáchovné k vítězství.
Naše legie vztyčily prapor husitský; husitstvím
se Čech povznesl, husitstvím se udrží
na výši a zajistí si šťastnější
budoucnost.
Neboť Husitství, co je
to jiného, než humanism a socialism? A co bylo vůdčí
hvězdou našich nejlepších lidí,
od Chelčického, Komenského až po Palackého,
Havlíčka a Masaryka?
To jsou idee, jež musí
uznati a vyznávati každý Čech a není
myslitelno žádné náboženské
přesvědčení, které by mohlo
českému člověku brániti, aby
symbol těchto ideí, jméno Husovo hrdě
napsal na svůj štít. Každý Čech
má se hlásiti k tomu jménu, má se
jím honosit u vědomí ohromného významu,
jaký má oběť, přinesená
v žáru kostnické hranice pro kulturní
vývoj evropského lidstva. Má se jím
povznášeti k ideálu mravnímu a utvrzovati
ve snaze o uskutečnění tohoto ideálu.
Každý Čech má proniknut hrdým
sebevědomím, z plna přesvědčení
zvolati: "Hus je náš!" A kdo není
schopen tohoto přesvědčení, ten není
pravým Čechem. Ten se Čechem sice narodil,
kdyby však v dobách bouřných, jež
jsme právě prožili, národ skládal
se jen z takovýchto Čechů, nevím,
jak by to s námi bylo dopadlo.
Legie aspoň by se neměly
odkud rekrutovati, jak dosvědčuje klasický
svědek P. Tvarůžek.
Hus náleží celému
národu, všem Čechům dobrým. (Posl.
Aust: To není páter Tvarůžek, to je
redaktor!) To jest kněz. Jest psán s velkým
"P" a puntík; ostatně, já to zjistím.